Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Nej, tragiskt att du inte ens kommer ihåg (eller tar dig tid att kontrollera) vad du skrivit en halvtimma tidigare. Här, jag skall hjälpa dig på traven:
Du initierade ett repliksskifte genom att påstå att UK var ett av de sista länderna i Europa att stänga ned
Jag svarade att UK var ett av de FÖRSTA länderna att stänga ned.
Du frågar nu vilka länder i Europa förutom Sverige och Vitryssland som stängde ned senare än UK (notera att du länkar in en lista).
Jag skrev då en lista med länder som stängde ned EFTER att UK införde lockdown. (notera att listan stämmer överens EXAKT med de uppgifterna som du initialt länkade in där det framgår vilka länder som stängde ned FÖRE UK).
Du menar nu att jag dels har tagit fel, men också att listan innehåller länder som inte ingår i Europa. Återigen lämnar du ingen referens eller bevis för din tes (vilket verkar vara ditt signum).
Jag påpekar då att definitionen av länder som ingår i Europa vanligtvis utgörs av de länder som är medlemmar i Council of Europe. Jag länkar sedan in deras hemsida där man redogör för vilka länder som är medlemmar i Europa.
Ditt svar är minst sagt märkligt. Min Danska är så urusel att jag i det här fallet tvingas ta till Google translate, men inte ens då begriper jag anledningen till varför du skulle "spara mig lite tid"? Jag gissar att det är något-trollaktigt i stil med "jag drev bara med dig". Återigen menar du dock att det finns MÅNGA länder på listan jag hänvisat till som INTE är medlemmar i Europa. Du klarar fortfarande inte av att visa vilka det skulle vara eller varför. En gissning är att du börjat inse att du har fel för nu vill du flytta målstolparna lite i skymundan och menar att vi bör göra bedömningen efter vilka länder som införde RESTRIKTIONER snarare än LOCKDOWN.
Allvarligt, är det inte enklare att säga "jag hade fel" snarare än att bete sig som en idiot gång efter annan och av ren princip vägra att inse att du vräkte ur dig något som du TRODDE men visade sig inte vara sant?
Herregud.
Ok, du har ret. Azerbaijan og Kazakhstan ligger delvist i Europa, men hvad er pointen med at sammenligne lockdown datoer med lande 5000km væk?
"The Operational Headquarters under the Azerbaijani Cabinet of Ministers conducted the measures on social isolation that applied countrywide from March 14.[27] These measures included banning of wedding, mourning ceremonies and other mass gatherings, closure of cultural facilities, theatres, museums, cinemas, entertainment centres, sport centres and other related facilities, prohibition of patient visits by relatives in all medical establishments, specific guidelines for cafes, restaurants, shops, malls, public transportation, etc"
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Azerbaijan
Læste du teksten i det link, eller kiggede du kun billeder?
Lande fra din liste: Serbien, Tjekkiet og Ukraine.
Fra mit link om Serbien:
Serbia has implemented one of the strictest set of lockdown measures in Europe, with President Aleksandar Vucic declaring an open-ended state of emergency on March 15.
A 12-hour police-enforced curfew is in place for most citizens, while residents over 65-years-old face a 24-hour curfew except on Sundays.
All borders are closed for passenger traffic, including all commercial flights. Public transportation throughout the country has been suspended and all public parks have been closed. Vucic has assumed full power under the emergency measures.
Fra mit link om Ukraine:
Ukraine has also implemented a sweeping ban on passenger travel starting on March 17, barring foreign nationals from arriving on planes, trains and buses. Rail traffic within the country has also been restricted, although limited flights are still permitted.
Lockdown measures have closed schools, universities, bars and restaurants as well as mass events.
Fra mit link om Tjekkiet:
The Czech Republic declared a month-long state of emergency on March 12, shutting the borders to foreign nationals and putting all people in the country under quarantine.