2021-03-23, 09:19
Medlem
Madagascars avatar
I Gävleborg ökar det mycket kraftigt!

429 fall idag. Förra tisdagen 229.

Källa: regionen och platz.se
Citera
2021-03-23, 09:20
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Först och främst har du fel på antalet smittade. 14 Mars hade man 41 smittade i Bulgarien.

8 Mars konstateras de första fyra fallen
10 Mars avlider första personen i COVID-19
11 Mars hittas tre nya fall
13 Mars hittas 16 nya fall och det gör att man inför State of Emergency i en månad (ännu ingen lockdown)
14 Mars hittas 18 nya fall och totalt uppgår antalet konstaterat smittade nu till 41 (John Hopkins)

Och i vanlig ordning länkar jag till den refererade informationen:
https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/tree/master/csse_covid_19_data

Herregud vilken jävla fåne du är! Och va i helvete menar du att state of emergency är om inte en lockdown då precis allt stängde förutom matvarubutiker, rörligheten begränsas inom landet ja även mellan stadsdelar och gränserna stängs?? Jag fick inte ens lämna min eget fartyg för att inspektera skrovet, inne på varvet! När agenten sedan skjutsade mig till flygplatsen passerade vi 3 check-points med beväpnade militärpoliser vilka skulle se en hel bunt med papper med specialtillstånd osv. Du lyckas tammefan ha fel om allt men eftersom du lider av svår narcissism så gör du gång på gång ditt yttersta med att försöka blanda bort korten. Precis som med UK fetma, din okunskap gällande karantän för sjömän, procentsatser kan du inte heller, och nu ljuger du angående länder som infört lockdowns efter UK. Nä gör oss alla en tjänst och försvinn härifrån. Inte en enda kommer att sakna dig, tvärtom.
Citera
2021-03-23, 09:26
Medlem
Citat:
Nej, tragiskt att du inte ens kommer ihåg (eller tar dig tid att kontrollera) vad du skrivit en halvtimma tidigare. Här, jag skall hjälpa dig på traven:

Du initierade ett repliksskifte genom att påstå att UK var ett av de sista länderna i Europa att stänga ned

Jag svarade att UK var ett av de FÖRSTA länderna att stänga ned.

Du frågar nu vilka länder i Europa förutom Sverige och Vitryssland som stängde ned senare än UK (notera att du länkar in en lista).

Jag skrev då en lista med länder som stängde ned EFTER att UK införde lockdown. (notera att listan stämmer överens EXAKT med de uppgifterna som du initialt länkade in där det framgår vilka länder som stängde ned FÖRE UK).

Du menar nu att jag dels har tagit fel, men också att listan innehåller länder som inte ingår i Europa. Återigen lämnar du ingen referens eller bevis för din tes (vilket verkar vara ditt signum).

Jag påpekar då att definitionen av länder som ingår i Europa vanligtvis utgörs av de länder som är medlemmar i Council of Europe. Jag länkar sedan in deras hemsida där man redogör för vilka länder som är medlemmar i Europa.

Ditt svar är minst sagt märkligt. Min Danska är så urusel att jag i det här fallet tvingas ta till Google translate, men inte ens då begriper jag anledningen till varför du skulle "spara mig lite tid"? Jag gissar att det är något-trollaktigt i stil med "jag drev bara med dig". Återigen menar du dock att det finns MÅNGA länder på listan jag hänvisat till som INTE är medlemmar i Europa. Du klarar fortfarande inte av att visa vilka det skulle vara eller varför. En gissning är att du börjat inse att du har fel för nu vill du flytta målstolparna lite i skymundan och menar att vi bör göra bedömningen efter vilka länder som införde RESTRIKTIONER snarare än LOCKDOWN.

Allvarligt, är det inte enklare att säga "jag hade fel" snarare än att bete sig som en idiot gång efter annan och av ren princip vägra att inse att du vräkte ur dig något som du TRODDE men visade sig inte vara sant?

Herregud.

Ok, du har ret. Azerbaijan og Kazakhstan ligger delvist i Europa, men hvad er pointen med at sammenligne lockdown datoer med lande 5000km væk?

"The Operational Headquarters under the Azerbaijani Cabinet of Ministers conducted the measures on social isolation that applied countrywide from March 14.[27] These measures included banning of wedding, mourning ceremonies and other mass gatherings, closure of cultural facilities, theatres, museums, cinemas, entertainment centres, sport centres and other related facilities, prohibition of patient visits by relatives in all medical establishments, specific guidelines for cafes, restaurants, shops, malls, public transportation, etc"

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Azerbaijan

Læste du teksten i det link, eller kiggede du kun billeder?
Lande fra din liste: Serbien, Tjekkiet og Ukraine.

Fra mit link om Serbien:
Serbia has implemented one of the strictest set of lockdown measures in Europe, with President Aleksandar Vucic declaring an open-ended state of emergency on March 15.

A 12-hour police-enforced curfew is in place for most citizens, while residents over 65-years-old face a 24-hour curfew except on Sundays.

All borders are closed for passenger traffic, including all commercial flights. Public transportation throughout the country has been suspended and all public parks have been closed. Vucic has assumed full power under the emergency measures.

Fra mit link om Ukraine:
Ukraine has also implemented a sweeping ban on passenger travel starting on March 17, barring foreign nationals from arriving on planes, trains and buses. Rail traffic within the country has also been restricted, although limited flights are still permitted.
Lockdown measures have closed schools, universities, bars and restaurants as well as mass events.

Fra mit link om Tjekkiet:
The Czech Republic declared a month-long state of emergency on March 12, shutting the borders to foreign nationals and putting all people in the country under quarantine.
Citera
2021-03-23, 09:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I Gävleborg ökar det mycket kraftigt!

429 fall idag. Förra tisdagen 229.

Källa: regionen och platz.se

Jag ser inte att platz uppdaterat något idag.. Brukar inte det komma först efter 14.00, dagar när FHM rapporterar?
Citera
2021-03-23, 09:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag ser inte att platz uppdaterat något idag.. Brukar inte det komma först efter 14.00, dagar när FHM rapporterar?
Regionen ger mig befintligt summa av idag. För att veta hur många nya fall som rapporteras idag så jämför jag med platz total igår. Platz ger mig även förra tisdagens nya fall från Gävleborg.

(Ja, Platz uppdaterar senare. Ja, efter FHM tror jag)
Senast redigerad av Madagascar 2021-03-23 kl. 09:49.
Citera
2021-03-23, 09:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Regionen ger mig befintligt antal av idag. För att veta hur många nya det är idag så jämför jag med platz total igår. Platz ger mig även förra tisdagens nya fall från Örebro.

Då är jag med!

Jag missuppfattade dig.
Du får dock försöka få med hela helgen att jämföra med. Rapporteringen ser väldigt olika ut vecka för vecka..
Citera
2021-03-23, 09:34
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Edit: Jag kanske har fel. Man kan läsa detta i SVT i dag

Jättebra att vi får användning av de som tagit vaccinet. Ge dom möjligheten att se sport live med. Så sjukt härligt med 10k gubbar/gummor på AIK - DIF i sommar, försäljningsrekord för kaffe och kaka. Enormt värdigt avslut på livet att vara de som driver samhället framåt igen en sista gång.
Citera
2021-03-23, 09:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag får väl återigen påpeka att IFR har inget att göra med en nations åtgärder för att stoppa smittspridningen. Det här verkar olidligt svårt för dig att förstå. Precis som jag påpekar har alla länder olika förutsättningar och det går därför inte att jämföra länder sinsemellan. Däremot går det att göra en rimlig bedömning av de enskilda ländernas åtgärder för att stoppa smittspridningen.

Försök att fokusera på sakfrågan är väl mitt tips.

Det blir minst sagt komiskt när du hänvisar till mitt ansvarsområde (att tillhandahålla korrekt information bl.a. gällande antalet avlidna). Jag redogjorde i våras för processen (i detalj) för att komma tillrätta med de bekymmer som UK stod inför gällande statistiken avseende patienter avlidna i COVID-19. Och nu skall du skola mig i konsten att hantera ofullständig statistik? Haha...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Kudos dock för att du inte i likhet med andra debattörer hävdar att jag har fel när jag påpekar att den dödsstatistik som redovisas från NHS inte är korrekt. Det är därför jag istället kontinuerligt använder mig av den korrekta siffran.

Den här diskussionen mynnar i grundlösa anklagelser och direkta förolämpningar gällande UKs hantering av pandemin - inte tvärtom. Inte ens en sådan enkel sak har du koll på. Folk sitter och skriver dynga om UK utan att ha en aning om vad de pratar om. Inte minst du.

Överdödlighet visar pandemins samlade effekter på antalet döda - inte antalet avlidna i COVID-19. det är väl där du har en del intellektuellt arbete att göra för att sortera begreppen och kunna delta i debatten på ett konstruktivt vis.

Sverige har gjort det jättebra sett ur många perspektiv, men i fråga om att minska smittspridningen har Sverige gjort ett rent ut sagt uruselt jobb. Eller snarare: man har inte gjort ett dugg.

Nej karatepojken DU ÄR ÄGD!!!!
Kul att se att du inte kunde slingra dig längre.
IFR visar hur många som haft smittan, PUNKT.

Ni har misslyckats med att stoppa smittspridningen därav 150 000 döda.
Ni har missat att hitta alla corona-dödsfall därav den höga överdödligheten.
Med IFR-modeller kan man enkelt räkna ut att ni haft MINST 25 miljoner smittade.

Sluta nu för du gör bara bort dig, herregud erkänn bara att UK har bland dom högsta smitt/dödstalen och bland dem högsta överdödligheten.

Vad ni gjort för att begränsa smittspridningen har uppenbarligen inte fungerat bättre utan sämre än i Sverige för DÅ HADE INTE ERA DÖDSTAL VARIT STÖRRE!

Är det för att du jobbar där du jobbar som du sitter som en struts och vägrar ta åt dig enkla fakta?

Du måste vara ett troll, så här jävla dum kan du inte vara utan det måste vara ett spel för dig.
Citera
2021-03-23, 09:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nu pratar vi om smittade i nutid,men det stämmer inte heller att Brasilien har sju gånger mer döda än sverige per capita, Brasilien har 1,377/miljon Sverige 1,307/miljon, Brasilien ligger på 24 plats och sverige på 25,så det är ingen stor skillnad.
Sorry, fel av mig.
Du har helt rätt i att Sverige och Brasilien har ungefär samma dödstal per capita.
Citera
2021-03-23, 09:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Då är jag med!

Jag missuppfattade dig.
Du får dock försöka få med hela helgen att jämföra med. Rapporteringen ser väldigt olika ut vecka för vecka..
Värt att tillägga är att Gävleborg brukar uppdatera två gånger om dagen. Oklart vilken siffra som senare hamnar hos FHM eller platz.

Hur som helst kan det tillkomma flera fall från Gävleborg under dagen. Regionens summa är just nu 26341.
Citera
2021-03-23, 09:51
Medlem
Citat:
Regionen ger mig befintligt summa av idag. För att veta hur många nya fall som rapporteras idag så jämför jag med platz total igår. Platz ger mig även förra tisdagens nya fall från Örebro.

(Ja, Platz uppdaterar senare. Ja, efter FHM tror jag)

Stora risker för fel.

Enligt platz var det bara 3 nya fall igår i Gävleborg.
Citera
2021-03-23, 09:56
Medlem
sunessensommars avatar
För att få perspektiv på den i tråden ganska frekvent förekommande åsikten att Sverige är sämst i världen kommer här några diagram som visar att nej, Sverige är inte bäst i världen men väldigt långt i från sämst. Diagramen är även intressanta vad gäller Storbritanniens hantering av pandemin, något som ju blivit alltmer aktuellt här, men vi återkommer till det. Alla siffror är hämtade från Officiell Statistik.

Vi börjar med överdödlighet räknat sedan respektive land drabbades av sitt första covid-19-dödsfall till och med utgången av år 2020:
https://pbs.twimg.com/media/EwSrSI3XMAIQ6Q-?format=jpg&name=small

Sverige, med en överdödlighet på 11,3 procent, landar på plats 42 av 84 i världen. Mitt i fältet alltså. Lagom, klassiskt svenskt. För Storbritanniens del blev det plats 16.

Värt att notera är också att för länder som Japan, Island, Australien, Nya Zeeland och Taiwan har pandemin haft en positiv inverkan på den totala dödligheten. Dessa länder måste nu alltså fortsätta precis som de gjort oavsett om pandemin betvingas eller ej, eftersom allt annat vore hyckleri och folkmord.

Nu ett diagram där överdödligheten i några europeiska länder är justerad utifrån åldersstruktur mot bakgrund av det dör fler ju fler äldre det finns i en befolkning. Siffrorna är från britternas Office for National Statistics (https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/articles/comparisonsofallcausemortalitybetweeneuropeancount riesandregions/2020#relative-cumulative-age-standardised-mortality-rates) och avser perioden vecka 1 2020 fram till och med vecka 51:
https://pbs.twimg.com/media/ExFR7WRXMAEqxme?format=jpg&name=small

Ingen katastrof för Sverige, Storbritannien kämpar på och vi kan notera att, utifrån detta sätt att mäta, ytterligare några länder kan läggas till på listan över de som måste fundera på hur de ska återgå till ett "normalt" samhälle utan att börja mörda sin befolkning.

Slutligen samma sak som ovan, fast enbart för åldersgruppen 0-64:
https://pbs.twimg.com/media/ExFTmMkWYAA5ZX6?format=jpg&name=small
Inga glädjande siffror för Storbritannien där heller, medan det blir tydligt även den svenska staten troligtvis kommer att börja mörda människor i åldersgruppen 0-64 om man lättar på restriktionerna.

Hope that helps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in