2021-03-23, 13:12
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske så, om det fanns en premiss om en vinkling, som var problemet?
Själv har jag inte hört talas om swebbtv men antar att människor inom mediebranschen gjort det. Om Swebbtv hade ca 60000 prenumeranter på youtube trots att de funnits i fem år kanske det finns kvalitativt godtagbara skäl att You Tube stängt kanalen? De stänger rätt friskt kanaler som bryter mot upphovsrättsregler och dylikt.
Etiskt är det ju fel att sparka på någon som ligger men det kanske bara gick att säga "Jaha?" om att swebbtv stängdes?

Swebbtv är en udda kanal, då kanalens uppfattning är, att swebbtv inte ska ha ngr redaktörer, som sorterar bort somligt, som alltför nipprigt för att ge plats åt - men tyvärr utan att Swebbtv slår på stora trumman och gör tydligt, att denna gränslösa yttrandefrihet är kanalens övergripande inställning.

Swebbtv har utifrån denna gränslösa yttrandefrihet låtit en liten andel stollar komma till tals i ett fåtal program, såsom t.ex galningen som anser, att ngn annan än Palme blev mördad, så att den HIV-sjuke Palme diskret skulle kunna smugglas ur landet. Detta gör det lätt för MSM (och troligen också Paulina Neuding och Thomas Thomas Gür) av avfärda kanalen.

De har vidare (haft?) som återkommande politisk kommentator Lars Bern, som är helt normal dvs klarsynt, verklighetsförankrad och skeptisk när han kommenterar politiken och klimatnarrativet - samtidigt som Bern framstår som skruvad och fullständigt vrickad när han äntrar sin käpphäst och med glödande övertygelse lägger ut texten om, att skolmedicinen anstränger sig att göra människor sjuka (!) så att läkemedelsfirmorna ska kunna tjäna pengar på ohälsosamma läkemedel.

Som jag har förstått det, så är det ff.a. den senare ståndpunkten/käpphästen hos Lars Bern, som youtube har använt som anledning/förevändning till att stänga av kanalen och vid den tredje försyndelsen, så stänger youtube av permanent.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Kan detta verkligen stämma? Vem ville ta strid för SwebbTV? Tino? Har du sett SwebbTV nån gång?

Det är så fruktansvärt uselt så att jag skäms å deras vägnar.

Man kan göra ett reportage OM SwebbTV men om man har någorlunda integritet så blir det ofrånkomligen en total nedsabling. Nåt annat är helt enkelt inte möjligy, oavsett var man står politiskt.

Vågar någon blir då frågan. Jag menar hatmailen och dödshoten från diverse Svärjevänner kommer som ett brev på posten.

Vi har olika uppfattning om det är trivialt att tech-jättarna ska bestämma över innehållet.

(Jag har, som framgår, sett en hel del av Swebbtvs intervjuer - men jag sovrar fram det, som är sevärt.)
Senast redigerad av Meiji 2021-03-23 kl. 13:27.
Citera
2021-03-23, 13:13
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Dessa kulturarbetare har väl hört det de velat höra.

Är det inte lite kul att de tror att det finns plats i Sverige för en kvalitetspublikation? Det gör det inte.

Precis.

Kan någon ens tänka sig anställda grina på det här sättet i någon annan bransch?

"Buhuuu ägaren lät inte mig bestämma precis allt om XXX - och nu känner jag mig lurad när jag inte får som jag vill buhuuu"

Bara i den "heliga" mediebranschen. Jo tjena. Mediebranschen är väl snarare en av de allra snuskigaste, med vidrigt mycket korruption, politiska agendor och lögner.

Jävla smutsjudar hela högen.
Senast redigerad av Vaxad 2021-03-23 kl. 13:19.
Citera
2021-03-23, 13:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej det är Stenbecks fel att vi måste se tusen deltävlingar av mello. När jag nu för din skull snabbt tittade på tablån för SVT måste jag dock ändå säga att jämfört med Stenbecks gamla kanal och Fyran o Femman o allt vad de heter så har SVT klarat sig hyfsat från Stenbecks 'ha ha vi tar in en kille som kan prutta jättemycket'-TV.

Javisst, så måste det vara. De som kollade på fjärtaren skulle eljest röstat på Björkman om ingen förlett deras uppmärksamhet och hade han sluppit komma på jumboplats skulle vi sluppit evighetsdeltävlingar av mello.

Stenbeck kanske snarare kapitaliserade på ett visst bildningsförakt som redan fanns?
Citera
2021-03-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
På vilka premisser de blivit värvade är svårt att uttala sig om då vi inte var med. Att Neuding och Arpi påstår saker, framförallt den senare är en sak. Att både Neuding och Arpi inte gjort något lysande arbete som chefredaktörer är väl heller ingen hemlighet.
Kvaliteterna på det som publicerats är allt från god till pekoral, så att just den här artikeln var så kass att den inte kunde publiceras håller jag inte med om.

Det stämmer ju att ord står mot ord när det gäller Arpi, som ju uttalar sig först när haveriet är ett faktum och har självintresse i att se vettig ut, men Neudings text publicerades ju vid lanseringen. Jag har svårt att tro att hon ljuger när hon skriver att Tino bett henne tittat på NYT, eller att han varit högst delaktig i att värva MSM-skribenter. Jag har svårt att tro att hon gick emot Tinos dåvarande önskan när hon skrev att målet skulle vara en agendafri nyhetsbevakning.

Mer troligt är ju att ägarna insåg behovet av en agenda när det stod klart att det blev "sojabaserad lättmjölk" om man försökte göra sken av att inte ha en sådan, gick ut och tjatade om Swebb-TV (inlägg om det kommer snart), och således försökte driva projektet i en riktning som redaktionen inte ville skriva under på.
Citera
2021-03-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag tror vare sig att etnicitet eller klass är avgörande faktorer. Däremot tror jag att den extrema personlighet, och annan miljöfaktor, Tina har spelat stor roll. De tillfällen jag träffat honom har det varit uppenbart att han inte är en lätt person att ha att göra med, vilket tidigare varit en framgångsfaktor, men nu ställt till det ordentligt mest för honom själv skulle jag tro, men även för många andra. En åsnas envishet är bra ibland, men saknar man förmågan att kanalisera den och därutöver både tydliga rätthaveristiska och autistiska drag kan det gå riktigt fel, som det tyvärr gjort här.

Jag håller med om mycket, men tycker inte nödvändigtvis att antalet journalister var för litet - flera av krönikörerna kan man dessutom lika gärna kalla journalister som krönikörer. Jag håller inte heller med om att det var dödsdömt från start, tvärtom. Med en ledning som förstått att hålla sig till det rent affärsmässiga hade det kunnat funka. Att det skulle ta tid att få allt på plats - möjligen både den grävande journalistiken och estetiken - var för mig en självklarhet.

Jag ser de udda personligheterna i styrelse och bland ägarna som huvudförklaringen. Sen kan det förstås vara så att planen från början har varit att locka till sig namnkunniga debattörer för att skapa publicitet och därefter driva liten enligt helt egna önskemål, men om det finns nånting i den konspiratoriska tankebanan så har det inte fallit så väl ut. Om något tror jag Tina alienerat många och främst bidragit till splittring, till vänsterns glada popcornssmaskande.

Nedstängningen av SWEBB-tv har jag dålig koll på och ser inte logiken i att hur Bulletin rapporterade eller inte rapporterade om den gör Bulletin till vänsterliberal smörja (tog mig friheten att tolka fritt här)

Miljöfaktorn kan väl i och för sig vara kopplad till etnicitet och klass. Det är inte jag som bestämt att kurders samhällsstruktur är klanbaserad med en stark man som bestämmer. Detta även om de bott i Sverige i årtionden. De kurder jag är bekant med (mest kvinnor iofs) låter dock inte så lågklassigt som TS fastän de inte har samma ubildningsnivå.

Det fetade, håller med. Det går inte att dra någon slutsats från det. Man kan säkert om man vill skriva om nedsläckningen från helt olika perspektiv varav vissa mindre lyckade ifall det uppfattas som att man sparkar på den som ligger.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2021-03-23 kl. 13:29.
Citera
2021-03-23, 13:27
Medlem
frdks avatar
Att liberalkonservativa skribenter skulle tåla dras ner i alternativ media bland sidor mot sidor likt fria tider om samnytt är lika otänkbart som gångbart.
Mycken han sa, hon sa just nu, grunden i allt problem är det ovan.

Synd att Timo fick styra. Fundamentet var bra och seriöst, marknaden suger efter bra icke PK journalistik. Bulletin hade verkligen behövts! Hoppas avhopparna startar nu egen kula.
Citera
2021-03-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Som tillägg till lanseringstexten för Bulletin, framkommer även hur Neuding och Gür föreställde sig Bulletin i det första avsnittet av dess podcast, "Lansering av Bulletin!". Till exempel säger Neuding följande:

Tillägg:

Håller helt med. Swebb-TV är ett utmärkt exempel på att när det väl gällde, vågade Bulletin med Arpi och Neuding inte gå utanför åsiktskorridoren. Det är först när det blir lite edgy (efter hela alternativmedia-svängen och SD malt och malt) som de kan tänkas försiktigt känna av (det får ju inte brännas för mycket) och sedan ta cred från andra och låtsas att de är nydanande och kontroversiella.

Nu finns ju en drös artiklar kring Swebb-TV på Bulletin. Dessa kom dock först efter julhelgen, vilket kanske har mindre att göra med om huruvida man är "edgy" och mer att göra med att redaktionen överlag är lat (vid Vetlanda var man flera timmar sen) och att man dessutom på kort varsel bestämde sig för att starta Bulletin före helgerna.

Sedan var fallet Swebb-TV aldrig underlag för ett drev utanför just den altmedia som t o m Tino förkastar. Det finns frågor att ställa kring regleringar av plattformarna (som Gudmundson gjorde), men i slutändan handlar det om att Google har regler som användarna måste förhålla sig till, och att huvudproblemet har mindre att göra med att det gäller just Swebb-TV och mer att göra med att privata företag genom sin storlek får en slags de-facto censureringsrätt.
Citera
2021-03-23, 13:35
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vad är problemet?

Du äger en tidning.
Du anställer en chefredaktör och har en kommunikation om vad som ska publiceras.
Chefredaktören fömedlar detta till medarbetarna, det är dennes jobb och ansvar.
När du väl anställt en chefredaktör så är det inte meningen att du när som helst ska kunna kliva in och ta över rollen när det behagar.
Finns det ett problem, säg då upp chefredaktören och besätt positionen själv.
Man kan inte förvänta sig att chefredaktören ska låta sig bli rövknullad av ägaren likt en idiot som inte kan göra sitt jobb, inte konstigt Neuing och Arpi hoppar av i protest när de inte ens får möjlighet att utöva sitt yrke.

Nja, en chefredaktör bör väl snarast betraktas som en VD på en tidning, dvs det är han som skall driva den dagliga skötseln samt har det juridiska ansvaret.
VD:n, chefredaktören i det här fallet, inte bara bör, utan skall, genomföra ägarnas vilja vad än det månne vara. Om VD inte är bekväm med hur ägarna vill styra är det bara att säga upp sig (därav de sk fallskärmarna).
VD:n bör dessutom vara ytterst lyhörd vad det gäller ägarnas affärsstrategi. Avvikelser från detta är definitivt grund för avsked.

I Sverige har vi tyvärr upphöjt media, då i synnerhet dagstidningar till halvgudar, vilket har fått till följd att dessa fått verka utan någon som helst kontroll. Ett aktuellt exempel är t.ex. finansieringen av PS.
PS har de facto blivit hegemonins förlängda arm och därmed ett hot mot demokratin, på exakt samma sätt som när PS paradoxalt nog kritiserade Silvio Berlusconi's ägande ett antal tv-kanaler och tidningar var ett hot mot demokratin.

Rules for thee, not for me.
Citera
2021-03-23, 13:36
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Jo Stenbeck var lysande på att isolera nyckelfrågorna. Bl a pruttmannen i Aschbergs program visar detta tydligt.

https://www.youtube.com/watch?v=xJaZ4zNaZkM

Eller varför inte säga som det är. Stenbeck hade en förmåga att tala till svenskarnas lägsta instinkter Förflackningen av svensk etermedia och kulturskymningen vi ser idag där till och med SVT banaliserats till gränsen för det uthärdliga började med Stenbeck.

Skönt att den jäveln är död men hans arv måste vi alla uthärda

Du vet uppenbarligen ingenting om Stenbeck. I Stenbeckssfären ingick/ingår bolag som Korsnäs (skogsindustriföretag), Tele 2 (telekom), diverse konsult- och kommunikationsbolag. Att göra kopplingen mellan Stenbeck och SVT:s förflackning är ju värre än när Löfvén nasistförklarar Ulf Kristersson.
Citera
2021-03-23, 13:37
Medlem
dialektikers avatar
Usch, vad osympatisk Tino verkar vara då han framträder i media.
Ju mer han visar sig ju mer otrevlig avslöjar han att han är.

Men Bulletin suger oavsett.
Citera
2021-03-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kvaliteterna på det som publicerats är allt från god till pekoral, så att just den här artikeln var så kass att den inte kunde publiceras håller jag inte med om.

Tillägg: Bulletins kvalitetsproblem låg ju mest på nyhetssidan, och mycket pga behov - man förväntades publicera en ständig ström av material, men hade inte resurserna (varken kvantitet eller kvalitet) att producera detta, utan fick lägga upp det lilla man fick fast i. Åsikter är dock vanligare, och driver du en tidning uppbyggd kring stjärnskribenter så har du all rätt att sätta en högre standard på opinionssidorna än Lindbergs dravel.
Citera
2021-03-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Nu finns ju en drös artiklar kring Swebb-TV på Bulletin. Dessa kom dock först efter julhelgen, vilket kanske har mindre att göra med om huruvida man är "edgy" och mer att göra med att redaktionen överlag är lat (vid Vetlanda var man flera timmar sen) och att man dessutom på kort varsel bestämde sig för att starta Bulletin före helgerna.

Sedan var fallet Swebb-TV aldrig underlag för ett drev utanför just den altmedia som t o m Tino förkastar. Det finns frågor att ställa kring regleringar av plattformarna (som Gudmundson gjorde), men i slutändan handlar det om att Google har regler som användarna måste förhålla sig till, och att huvudproblemet har mindre att göra med att det gäller just Swebb-TV och mer att göra med att privata företag genom sin storlek får en slags de-facto censureringsrätt.

Fast är det deras storlek som den förmenta censureringsrätten kopplas till? Det handlar väl möjligtvis om att de annars ses som ansvariga för vad andra lägger upp?

Det kanske är värt att några kanaler offras på yttrandefrihetens altare för att YouTube inte ska släckas ned totalt i något land med en möjlighet att åtminstone nå ut med företeelser som annars tenderar att hamna i skymundan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in