Citat:
Ursprungligen postat av
Trie
Problemet var nog att man fortfarande inte hittat brottsplatsen den 16/5 och inte heller verkar ha bestämt sig för hur sökarbetet skulle bedrivas.
Normalt vill man nog hitta antingen en kropp, en större blodansamling, ett fordon med en blodig baklucka eller blodförekomst på någon av de platser där husrannsakan gjorts den 15/5. I brist på detta vill man hitta något fordon eller cykel som har försvunnit eller andra tecken på ett bortrövande eller ett handgemäng. I brist på detta kan man anta att kroppen finns kvar i närområdet.
Man borde också letat sig fram till anmälan om skriket när inga andra fynd gjordes den 15.
Utifrån uppgifterna om chatten på kvällen borde man därefter kunna sluta sig till att hon förmodligen lämnat hemmet tillfälligt, gått en mycket kort sträcka och att kroppen borde ligga helt nära en belyst väg eller stig (ingen vill släpa på en kropp en längre sträcka i mörker eller lysa sig fram med risk för att uppmärksammas, man lämnar också mer spår av sig själv på en kropp om man släpar på den).
Denna dag bör PS ta över ansvaret för sökinsatserna och första åtgärden bör rimligen vara att göra om sökningen i närområdet och helst närvara någon timme för att se att arbetet utförs på ett rimligt sätt.
Ända sen några ungar försvann på 90-talet så har polisen finslipat räddningsmetoderna vid försvunnen person för det blev ett jäkla liv på allmänheten då.
Att gå ner och bevaka att de kikar i buskarna kan ju anses vara ”micro management” men om jag fattat rätt så ligger det på den operativa avdelningen och räddningsledarens ansvar att kolla sånt där. Det ingår inte i räddningsplanen. Rätta mig om jag har fel.
Söka inifrån och ut är alltså bra om det görs enligt den plan som finns. Redan första dagen så inget missas. Tummen i boken punkt för punkt. På pappret ska de inte missa planket 15/5. Någon är ansvarig för att planen inte följdes den 15/5. Vilket då skulle föranleda att PS eller JR skulle behöva dubbelkolla det faktum att området var avsökt. Jag är övertygad om att de fick klartecken på att söket var gjort. Av vem inom det operativa?
Vid misstänkt människorov så har ju ”spaningsledningen” massa annat på sitt bord. Det inre arbetet. Först 19/5 var hon bekräftat död. Den ”offentliga skulden” verkar ligga på PS och JR och det har väckt min nyfikenhet i väntan på nyheter från hovrätten.
På tal om micro management så har jag förvisso stött på en kommisarie som stått och rotat i en buske efter mord. Men då dog personen inför vittnen. Och rotandet var nån vecka efter längs den förmodade flyktvägen.
Många uttalar sig här men få vet vad som hände dessa kritiska dygn. Men jag tänkte ta reda på det. Även om vissa inte verkar gilla det.