2021-03-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
KL for iväg på lite semester fr cellen.
Inför den kommande domen.

Den P7an var intressant på SD, de får nog ta omtag där.
Kan inte KL:s P7:a, men den kanske var långtifrån blank?

Att det blev RPU innan dom när det gäller KL är inte förvånande: Prof GW har ju ställt sin alldeles korrekta, folkliga diagnos på KL. Han beskriver henne som "fullkomligt skogstokig"..

OnT: Såg att Litenensam replikerat ang SD:s P7:a. Skall jag tolka det som att den undersökningen, enligt er båda, är behäftad med fel? Har alltså inte läst den, utan bara hört att den skulle ha varit "blank".
Citera
2021-03-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ska jag tagga ner i min jakt på sanningen?😂

Och där hade vi MSO IGEN som den operativa avdelningen höll på med då fast EFP är närmare att relatera till om vi pratar polisen. De letade och letade och letade. Nära abhöriga och vänner letade. Alla var lika kassa. Även de som kunde kvarteret utan och innan.

Så åter till PS då och alla hans initiala misstag. Någon som har några vettiga förslag i jakt på sanningen här:

Onsdag 16/5 (PS och ÅH tar över?)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:

Problemet var nog att man fortfarande inte hittat brottsplatsen den 16/5 och inte heller verkar ha bestämt sig för hur sökarbetet skulle bedrivas.

Normalt vill man nog hitta antingen en kropp, en större blodansamling, ett fordon med en blodig baklucka eller blodförekomst på någon av de platser där husrannsakan gjorts den 15/5. I brist på detta vill man hitta något fordon eller cykel som har försvunnit eller andra tecken på ett bortrövande eller ett handgemäng. I brist på detta kan man anta att kroppen finns kvar i närområdet.

Man borde också letat sig fram till anmälan om skriket när inga andra fynd gjordes den 15.

Utifrån uppgifterna om chatten på kvällen borde man därefter kunna sluta sig till att hon förmodligen lämnat hemmet tillfälligt, gått en mycket kort sträcka och att kroppen borde ligga helt nära en belyst väg eller stig (ingen vill släpa på en kropp en längre sträcka i mörker eller lysa sig fram med risk för att uppmärksammas, man lämnar också mer spår av sig själv på en kropp om man släpar på den).

Denna dag bör PS ta över ansvaret för sökinsatserna och första åtgärden bör rimligen vara att göra om sökningen i närområdet och helst närvara någon timme för att se att arbetet utförs på ett rimligt sätt.
Citera
2021-03-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu blandar jag mej i och kommer med ett fel som förmodligen inte platsar i det ni resonerar om. Det är ändå grundläggande och kanske till stor del avgörande för utgången. Felet var att anmälan under natten om skrik ej kopplades ihop med anmälan på morgonen om försvunnen kvinna. Det var ju trots allt i samma område rent geografiskt och kunde matcha tidsmässigt.

Inte vet jag om det är nåt stationsbefäl som ska ha koll. Även där borde det finnas finmaskiga rutiner, till exempel om överlämning när nattpersonalen går hem och dagskiftet tar vid.

Det borde i all sin dar åtminstone finnas en notering om att skrik-samtal kommit in, även om ingen patrull åkte på det larmet.

Inte vet jag vem som svarade på larmsamtalet, om det är nån i Korpilombolo, men då är det ju bara ännu viktigare att det finns nån på plats i Örebro som är samordnare.

”Lex Lena” har kommit på förslag här i tråden, för att liknande misstag inte ska kunna ske fler gånger.

Ok att man kanske inte åker på vartenda larm, ok.
Men det är inte ok att larmet och anmälan inte kopplas ihop.

För övrigt borde man ha åkt på just detta larm, eftersom inringaren var så orolig att hon och sambon gav sej ut mitt i natten för att kolla vad som hände. Det var ju ingen biltur för nöjes skull direkt.

Ja det är väldigt vettigt att åka ut på ett sånt larm. Om inte annat så har polisen lärt sig det nu. All heder åt de som ringde in.

Sen vet man ju inte riktigt hur ett sånt larm letar sig till de som börjar söka försvunnen person. I de bästa av världar så borde larmsamtalen vara kodade så en slagning redan vid händelserapport försvunnen person (kvinna) så ska det ploppa upp.
Man kollar väl samtal som kommit in om andra iakttagelser. Typ muskiga män som ligger i bakhåll och sånt som kan ha rapporterats. Inbrott anmälda i hennes kvarter. Osv.

Just den kedjan och processen och kunskapen att larmsamtalet skulle ha uppmärksammats verkar de inte haft ordning på rent administrativt.

Lite dåligt påläst än hur det kom sig att polisen sen uppmärksammade samtalet och när men jag vet att iaf tjejen förhördes som vittne om skriken söndagen 20/5 på fm.
Citera
2021-03-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Håller heeelt med. Många missar i utredningen, men den var nog värst. Tryggt för våldtäktsmän i Örebro med poliser som inte rycker ut när vittnen ringer om kvinnoskrik.

Hur mycket "hjälp från allmänheten" behöver Örebro poliskår för att klara sitt jobb egentligen?
Ta detta rediga vittne som skulle gett polisen inte bara en chans att rädda liv, gripa en gärningsman och lösa ett grovt brott utan också ge de efterlevande en chans till värdigt, lugnt sorgearbete.

Vittnet ringer UPPREPADE GÅNGER TILL POLISEN utan att dom agerar. EFTER EN VECKA (tack vare att vittnet är enveten) kallas hon till förhör om LWs Dödskrik. Så dags då.

Jag får migrän.

EDIT. Nötis kan du visa bilden över hur himla nära dessa involverade bor. TACK!
Citera
2021-03-22, 23:25
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja det är väldigt vettigt att åka ut på ett sånt larm. Om inte annat så har polisen lärt sig det nu. All heder åt de som ringde in.

Sen vet man ju inte riktigt hur ett sånt larm letar sig till de som börjar söka försvunnen person. I de bästa av världar så borde larmsamtalen vara kodade så en slagning redan vid händelserapport försvunnen person (kvinna) så ska det ploppa upp.
Man kollar väl samtal som kommit in om andra iakttagelser. Typ muskiga män som ligger i bakhåll och sånt som kan ha rapporterats. Inbrott anmälda i hennes kvarter. Osv.

Just den kedjan och processen och kunskapen att larmsamtalet skulle ha uppmärksammats verkar de inte haft ordning på rent administrativt.

Lite dåligt påläst än hur det kom sig att polisen sen uppmärksammade samtalet och när men jag vet att iaf tjejen förhördes som vittne om skriken söndagen 20/5 på fm.

Ja, hon hade själv kontaktat polisen igen då de gått ut med uppmaning i media att man skulle höra av sej om man gjort några iakttagelser. Typ.

Jag antar att det finns koder både för händelser och platser. Om man tittar på HR så är det ju massa information som inte kommer i klartext. Det är väl gott och väl med information men nån måste ju koppla ihop tåtarna, så att säga.

Edit: inringaren hörde av sej till polisen på fredagen. När man väl hittat LW på lördagen så blev hon, inringaren, plötsligt väldigt intressant för polisen. Synd att de inte brydde sej lika mycket varken på måndagen eller på fredagen.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-03-22 kl. 23:33.
Citera
2021-03-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Edit: ser att jag verkar vara lite sen på det. Håller på att läsa i kapp.

Vet inte om det här är svar på din fråga...

Anm.upptagande p-mynd: POLISMYNDIGHETEN Dnr: 5000-K574218-18
Enhet: 5702UTUJ2 Myndighetskod: 5000 Dnr annan p-mynd:
Anmälningsdatum: 2018-05-15 kl: 16.15 Anmälningssätt: Polisanställd i tjänst
Upptagen av: Inspektör Yv*nne Er*ksson
Inskriven av: Inspektör Yv*nne Er*ksson
Inskriven: 2018-05-15 kl: 16.15 Handl. p-mynd: POLISMYNDIGHETEN
Enhet: 5702UTUJ2

BESLUT OM FÖRUNDERSÖKNING
Datum: 2018-05-15 Beslut av: Inspektör And*rs W*hlberg
Förundersökning inleds
Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.

Tack. Ja det är lite delade meningar om vem som ledde sökarbetet den kritiska dagen 15/5.

Det är alltså en hel apparat som dras igång vid sök efter försvunnen person. Det ska skötas ”by the book”. Jag har läst på idag hur det funkar.
Det ska finnas en räddningsledare som leder sökandet. Massor ska samordnas och den försvunna ska både profileras och kartläggas.

En hel vetenskap är det och jag har skummat massa forskning som gjorts på området för att bli klok ”bakvägen”. Vi ligger lite efter i Sverige men på väg ikapp. Ofta brister det ute i fält och funkar bättre i utredningen. Men där råder det nog delade meningar beroende på vem man frågar.

Mycket av kritiken är att hon inte hittades tidigare. Därför är det särskilt intressant att se om de följde räddningsplanen och vem som ansvarade för sökandet där 15/5 ff.
Citera
2021-03-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man söker av HELA området runt epicentrum dvs Lenas bostad. Då har man åtminstone ökad chans att hitta försvunnen person el ev BP.

NEJ, man lyckades inte hitta vare sig LW eller BP, det gjorde ett par barn. Polisledningen lyfte ölglas i Tyskland, efter man avlyst eftersöket och missat ett larmsamtal som man dessutom nonchalerade ytterligare en gång vid extra påringning. Snyggt jobbat!

Vad är det för eftersök som avbrutits av PS och JR innan de tog helg? Har vi nån källa på det?

Ja varför gjordes inte det söket utifrån epicentrum den 15/5 innan ölgänget ens var inkopplade då?

De hade hela dagen på sig de som utgick från epicentrum tills det blev mörkt om det nu skulle vara ett hinder?

Hon hittades när den av chefen utsedde spaningsledaren sedan dagen innan, MN, lyfte flyttlådor i Uppsala ja. Lyft som lyft.

Tekniska avdelningen har fått mycket konstruktiv kritik. Dags att granska den här ledningen ”lite” nu.
Citera
2021-03-22, 23:36
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Tack. Ja det är lite delade meningar om vem som ledde sökarbetet den kritiska dagen 15/5.

Det är alltså en hel apparat som dras igång vid sök efter försvunnen person. Det ska skötas ”by the book”. Jag har läst på idag hur det funkar.
Det ska finnas en räddningsledare som leder sökandet. Massor ska samordnas och den försvunna ska både profileras och kartläggas.

En hel vetenskap är det och jag har skummat massa forskning som gjorts på området för att bli klok ”bakvägen”. Vi ligger lite efter i Sverige men på väg ikapp. Ofta brister det ute i fält och funkar bättre i utredningen. Men där råder det nog delade meningar beroende på vem man frågar.

Mycket av kritiken är att hon inte hittades tidigare. Därför är det särskilt intressant att se om de följde räddningsplanen och vem som ansvarade för sökandet där 15/5 ff.

Är det offentlig handling, eller hur man ska säga. Kan man helt enkelt fråga? Likaväl som att man kan begära ut handlingar från TR etc.
Citera
2021-03-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
I p7:an så är det fullt av faktafel. Ingen som lagt märke till det?
Davidsson är fullt frisk, har aldrig haft kontakt med psykiatrin, varken som barn, ungdom, vuxen. Äter inga mediciner. Har haft ett förhållande i två år med den avlidna kvinnan

Glömde han redovisa Tramadolen? Han måste vara ett unikum av hälsa och ärlighet. Not.
Senast redigerad av zilvereko 2021-03-23 kl. 00:11.
Citera
2021-03-22, 23:43
Medlem
Citat:
Du skrev till mig om MSO och förutsatte att bara du visste vad det betyder ja.

Trean där. Har du nån källa på det?

”Mats R*, processledare för polisens hundverksamhet i regionen, är självkritisk.
– Hon borde ha hittats tidigare – det tycker jag också, säger Mats R*upla till Nerikes Allehanda.Han uppger att han själv inte deltog i sökinsatsen under de dagar den var som mest intensiv.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2xqw5/bekraftat-lena-wesstrom-hittad-dod

Vidare då:

”Enligt Mats R*upla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Så när hon då var ”försvunnen person” har jag alltså ännu inte fått svar på vilka fel som gjordes av PS. Och jag har inte fått svar på vem som var räddningsledare vid försvunnen person.

Och jag ser heller inte att han nämns vid namn PS som du menar under punkt 3 där ”relaterat till spaningsledare” som du skriver att hundmänniskan är kritisk mot.

Om jag tolkar det rätt ska räddningsledaren försvunnen person hängas istället då när hunden inte hittade LW? Eller nån annan hundrelaterad person?

För det har ju nåt med hundar att göra eftersom den här hundchefen är så självkritisk. Eller skulle PS ha kutat runt med sin egen hund eftersom det är hundrelaterat?

Jag vet att jag är jobbig men det är viktigt att vara enträgen när sanningen ska fram.

Mats Rupla var inte själv i tjänst eller på plats i Nya Hjärsta vid aktuell händelse.
Citera
2021-03-22, 23:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kan inte KL:s P7:a, men den kanske var långtifrån blank?

Att det blev RPU innan dom när det gäller KL är inte förvånande: Prof GW har ju ställt sin alldeles korrekta, folkliga diagnos på KL. Han beskriver henne som "fullkomligt skogstokig"..

OnT: Såg att Litenensam replikerat ang SD:s P7:a. Skall jag tolka det som att den undersökningen, enligt er båda, är behäftad med fel? Har alltså inte läst den, utan bara hört att den skulle ha varit "blank".
Det handlar inte om "inte förvånande".
Jag skriver att begärd RPU indikerar fällande dom om det begärs av rätten.

Vad du nu än tycker om SDs skuld eller inte innan rättegång.

Det är SDs P7a jag skriver om..

Han blir kåt av att han känner sig pressad av LW, det väckte hat och ilska.
Han hade kraftfulla övertag som visade sig psykiskt och fysiskt.

Psykiatrikern kanske skulle behöva en egen P7a?
Senast redigerad av develi 2021-03-23 kl. 00:06.
Citera
2021-03-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Problemet var nog att man fortfarande inte hittat brottsplatsen den 16/5 och inte heller verkar ha bestämt sig för hur sökarbetet skulle bedrivas.

Normalt vill man nog hitta antingen en kropp, en större blodansamling, ett fordon med en blodig baklucka eller blodförekomst på någon av de platser där husrannsakan gjorts den 15/5. I brist på detta vill man hitta något fordon eller cykel som har försvunnit eller andra tecken på ett bortrövande eller ett handgemäng. I brist på detta kan man anta att kroppen finns kvar i närområdet.

Man borde också letat sig fram till anmälan om skriket när inga andra fynd gjordes den 15.

Utifrån uppgifterna om chatten på kvällen borde man därefter kunna sluta sig till att hon förmodligen lämnat hemmet tillfälligt, gått en mycket kort sträcka och att kroppen borde ligga helt nära en belyst väg eller stig (ingen vill släpa på en kropp en längre sträcka i mörker eller lysa sig fram med risk för att uppmärksammas, man lämnar också mer spår av sig själv på en kropp om man släpar på den).

Denna dag bör PS ta över ansvaret för sökinsatserna och första åtgärden bör rimligen vara att göra om sökningen i närområdet och helst närvara någon timme för att se att arbetet utförs på ett rimligt sätt.

Ända sen några ungar försvann på 90-talet så har polisen finslipat räddningsmetoderna vid försvunnen person för det blev ett jäkla liv på allmänheten då.

Att gå ner och bevaka att de kikar i buskarna kan ju anses vara ”micro management” men om jag fattat rätt så ligger det på den operativa avdelningen och räddningsledarens ansvar att kolla sånt där. Det ingår inte i räddningsplanen. Rätta mig om jag har fel.

Söka inifrån och ut är alltså bra om det görs enligt den plan som finns. Redan första dagen så inget missas. Tummen i boken punkt för punkt. På pappret ska de inte missa planket 15/5. Någon är ansvarig för att planen inte följdes den 15/5. Vilket då skulle föranleda att PS eller JR skulle behöva dubbelkolla det faktum att området var avsökt. Jag är övertygad om att de fick klartecken på att söket var gjort. Av vem inom det operativa?

Vid misstänkt människorov så har ju ”spaningsledningen” massa annat på sitt bord. Det inre arbetet. Först 19/5 var hon bekräftat död. Den ”offentliga skulden” verkar ligga på PS och JR och det har väckt min nyfikenhet i väntan på nyheter från hovrätten.

På tal om micro management så har jag förvisso stött på en kommisarie som stått och rotat i en buske efter mord. Men då dog personen inför vittnen. Och rotandet var nån vecka efter längs den förmodade flyktvägen.

Många uttalar sig här men få vet vad som hände dessa kritiska dygn. Men jag tänkte ta reda på det. Även om vissa inte verkar gilla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in