2021-03-22, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Beroende på hur många det var i teamet kunde man kanske ha avdelat halva styrkan till skogen och att halva stannade kvar i närområdet så länge? Men jag vet ju inte hur polisen proriterar.

Att utföra ett halvdant arbete är inte så bra.

Det är lätt att vara bäst när man sitter på läktaren...
Med facit i hand, så tror jag mer på P Springares bok än vittnesförhören i fupen, eller utredarna eller ska jag säga kompisarna?
Citera
2021-03-22, 14:40
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu får du hjälpa mig.
Handlar det om någon kod (för rödmarkering) eller hur menar du?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Mumsbulle förde rödmarkeringen på tal.
Jag vet inte vad det betyder, men när jag läste HR så dök det plötsligt upp tre namn med röd textfärg. Jag har ingen aning om det betyder att de ev känner SD, eller om det är röd färg ”bara för att”.
Anledningen till att jag reagerade var att jag alldeles innan läst Mumsbulles inlägg.
Citera
2021-03-22, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Mumsbulle förde rödmarkeringen på tal.
Jag vet inte vad det betyder, men när jag läste HR så dök det plötsligt upp tre namn med röd textfärg. Jag har ingen aning om det betyder att de ev känner SD, eller om det är röd färg ”bara för att”.
Anledningen till att jag reagerade var att jag alldeles innan läst Mumsbulles inlägg.
Visst ser det konstigt ut? Ska man inte vara med under söket då? Känns som någonting anmärkningsvärt tagits bort. Men OM man inte ska medverka om man är bekant, undrar hur många som uppgett att de haft med Davidssons att göra, vare sig det gäller barn som leker, går i samma klass, scouterna, geoburk, simning, dykning, cykling, studiekompis, arbetskamrat, kk, "vanlig" kompis
Citera
2021-03-22, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kärring drama och effekter intresserar mig inte.

Du kan väl kolla FUP om du tycker spaningsarbetet är imponerande på hundfronten och ha MSO i åtanke.
Om det gått in vad det är.
MSO och EFP, vad är det på svenska?
Citera
2021-03-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Del (6) jag skriver/citerar ur boken, därför att svaren vi eftersökt, många iallafall finns i boken

Jag ringde upp handläggaren eftersom jag var irriterad över utredarnas beteende och att de agerat tvärt emot vad vi kommit överens om. Som spaningsledare är man inte van vid att våra utredare kör sitt eget race bakom våra ryggar.
Jag frågade vad som föranlett att offrets bild publicerades och vem som hade beslutat detta.
Det vart tydligen för mycket för handläggaren att hantera, och hon blev kränkt. I normala fall skulle hon ha fått en rejäl reprimand för sin underlåtenhet att kontakta spaningsledningen. Men ganska snart fick jag ta ett steg tillbaka. Det visade sig att Lars Bergman på eget bevåg, gjort upp nya regler. Han hade utan kunskap om de verkliga förhållandena bestämt att Mikael Nyqvist, som skulle sköta personalbiten under fredagen när Jonas var borta, också skulle ikläda sig min roll som spaningsledare. Ett häpnadsväckande beslut. Att Mikael Nyqvist skulle fungera som spaningsledare under helgen hade aldrig varit aktuellt. Om spaningsledningen skulle lämnas över till någon annan måste en avlämning ske där ordinarie spaningsledare sätter in den vikarierande i ärendet. Jag hade inte talat med Mikael Nyqvist om ärendet. I detta läge hade Lars Bergman som inte har någon erfarenhet eller kunskap om hur spaningsutredningar i grova brott utreds, eller hur ledningsstrukturer bestäms och effektueras, fattat ett katastrofalt beslut. Lars Bergman hade vidtagit åtgärder som rört till allt så att en rad missförstånd uppkom. Bland annat hade åklagaren, Åsa Hiding blivit förvirrad och ifrågasatte vem som utgjorde spaningsledningen. Med all rätt eftersom hon utgick från det jag och Jonas kommit överens med henne om. Även handläggaren och övriga utredare blev förvirrade vilket också ledde till att jag och Jonas blev förvirrade. Så redan här satte Lars Bergman denna viktiga utredning på spel på grund av sin inkompetens.
Handläggaren blev alltså kränkt av samtalet där det ifrågasattes varför man inte agerade som vi hade bestämt. Jag och Jonas hade fler samtal med handläggaren och vi förklarade att vi inte längre riktade kritik mot henne, utan att det hela var ett missförstånd till följd av Lars Bergmans handlande. Vi kom också överens om att klara ut detta när vi kom hem. Handläggaren nöjde sig med detta besked.

Tack för det du skriver! Precis den typ av info jag efterlyste när jag bad om bakgrund till den här konflikten.

Ok så MN blev spaningsledare där utan PS vetskap och rattade detta då såklart utan avlämning den kritiska tiden efter LW hittats tills PS och JR kom hem förstår jag det rätt?
Citera
2021-03-22, 14:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
MSO och EFP, vad är det på svenska?
Det är den sökmetod polis använder vid eftersök av försvunnen person.

Efterforskning av försvunna personer (EFP) på bas av Managing Search Operations (MSO)
Citera
2021-03-22, 14:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ligger lite efter så jag kanske är supersen på bollen.
Angående räddningsledare/spaningsledare så hittar jag inga uppgifter i Huvuddokumentet, 145.

Vem som är yttre befäl 2018-05-15 framkommer här:
145/10
Patrull 23-4240 med polisinspektör Daniel Mo gren och jag, polisassistent Rasmus Eriksson,
arbetade aktuell dag 2018-05-15 i Örebro. Jag svarade som yttre befäl
för polisområdet.
Jag blev informerad om ärendet när jag gick på passet, och inledningsvis hanterades det som
en försvunnen person med de åtgärder som rutinmässigt följer i dessa sammanhang.
Under förmiddagen gjorde 23-9320 med polisassistenterna Filippa Stensson och Eric
Wikberg ett närsök på Lenas adress på Byalagsgatan. Klockan var runt nio på förmiddagen
och jag återkopplades av patrullen att Lena inte anträffats.
Man valde att avvakta något med ärendet från regionledningscentralens sida då någon kompis
till Lena uttryckte att det inte fanns någon anledning till oro
, men när Lena inte dök upp på
arbetsplatsen ändrades bedömningen och jag och kollegan Mo gren skickades till en bekant
till Lena som hette Stefan Davidsson för att undersöka om Lena fanns där.

Det understrukna: vilken kompis då?

Och här är de första insatserna med hund, 2018-05-15
145/17
Kriminalsök med tjänstehund
Undertecknad med kriminalsökhunden Lei-Ann's Dennis biträdde efterforskningen av den
anmäld försvunne Lena Wesström.
Hunden är utbildad och certifierad i att söka och markera kroppsvätskor från människa, såsom
blod, sperma och lik.
Söket påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutad ca 14.15.
Bostaden är en bostadsrätts radhus i 2 plan med en liten trädgård på baksidan och stenlagd
uteplats på framsidan.
Hunden påvisade ej något som kan leda efterforskningen fr
amåt och samtliga rum och
biutrymmen avsöktes utan markeringar.
Söket i trädgården, på baksidan, gav ej heller några markeringar likväl som söket på
framsidan. Vidare så söktes anslutningsvägen till bostaden av ca 75 meter in i området utan
resultat. Vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen söktes av utan att
hunden markerar.

Örebro dag som ovan
Martti Källmalm
Insp

Det understrukna: de verkar ha varit bra nära ändå...

145/19
Hundinsats
Efter att uppgifter inkommit att Lena ska ha uppehållit sig i skogspartiet väster om
Baronbacken och placerat ut eller sett ut en plats för en så kallad Geocache beordrar RLC
mig, Pa Jim Eriksson, för att söka av området kring den GPS-position som uppgiftslämnare
Helena angivit.
Jag söker i ca I timme och 30 min utan att anträffa någon catche eller Lena själv. Jag har
bifogat en karta över mina rörelser på platsen. Hundens GPS-system fungerade inte
tillfredsställande.
Sökte även med hjälp av bilen av cykelbanan från platsen till Lena hemadress utan att
anträffat något.
Exakt min fråga:
Vem var kompisen?
Det borde väl ändå polisen veta?
Vem kan det tänkas vara annat än SD?
Citera
2021-03-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
..och jag konstaterar att åkl Åsa Hiding troligen inte ser nån större risk för att SD skulle planera att lämna landet, för då skulle hon väl göra ett försök att få honom häktad.

Med tanke på att SD är kvar i landet, kan man möjligen dra slutsatsen att han inte är orolig för en fällande dom.
Om han på allvar hade trott på att han riskerar ett livstidsstraff inom mindre än ett par månader, så hade han nog övervägt att lämna landet. Trots corona går det att resa om man bara har ett pass -och det har han väl?
Han är svensk medborgare och har inget annat medborgarskap - vart skulle han ta vägen där inte svensk polis skulle kunna nå honom? Jag kan inte så mycket om utlämningsavtal för svenskar med ett enda medborgarskap. Och OM han skulle dra iväg så inser t o m SD att det är ett mycket tydligt tecken på skuld. Då skulle ju hela hans väl uppbyggda fasad om hans oskuld falla som ett korthus. Hans skydd är ju just att "mig har dom inget på", "de kommer aldrig lösa mordet". Tingsrätten har ju frikänt honom, även om det inte vann laga kraft utan han är fortfarande misstänkt. Men det är säkert petitesser för honom. Så - han kommer inte fly.
Citera
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är den sökmetod polis använder vid eftersök av försvunnen person.

Efterforskning av försvunna personer (EFP) på bas av Managing Search Operations (MSO)

Eller borde använda, kanske...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Exakt min fråga:
Vem var kompisen?
Det var nån "Ma*rie" om jag minns rätt. Står i tråden idag nånstans, med citat från fupen.
Citera
2021-03-22, 14:55
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Exakt min fråga:
Vem var kompisen?

Kompisen/kollegan dök upp i en HR, en Marie.
Men det kändes olustigt där ett tag!
Citera
2021-03-22, 14:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Eller borde använda, kanske...
Ja precis. I det här eftersöket är Missing people mer organiserade som jämförelse.

Med tanke på tid som lagts ner med hund, om jag inte missat nån, kan man bara skaka på huvudet.

Lite till hade väl mäniskonäsa räckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in