2021-03-22, 13:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Sökandet började 15/5 på dagen när PS och JR ännu inte tagit över. Skulle de som första utredningsåtgärd ha frågat den konstapeln som hade som ansvar att söka inifrån och ut om de kikat bakom planket?
Du vet mycket väl vad citat ur media innebär och igår nämnde jag MSO som du kunde fördjupa dig ang vad som gäller.

Uppenbart är det Springare som misslyckas oavsett om nån i första skedet hade jour kl 13-16.

Hur jävla långsökt ska du vara?
Citera
2021-03-22, 14:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Det verkar många ha som fokus i kritiken ja. Andra menar att det är bra att söka där det finns tecken på mobilaktivitet.
Om jag försvinner i Örebro och det finns mobilaktivitet eller annat fynd i Kumla så skickar de säkert en jycke dit får man hoppas osv.

Då är ju frågan om det var PS och JR:s beslut att avbryta detta hundsökande?
Veckans vantolkning.

Nu börjar det nå lågvattennivå.

Det är väl mer än givet att det ena inte utesluter det andra - självklart följs både tips om ev iakttagelser och pingande med hög prio.

Dock ligger MSO i grunden som metodisk sökmetod.

Vilket det uppenbart inte gjort.

De har väl inte bara en enda hund att aktivera.
Citera
2021-03-22, 14:09
Medlem
Del (6) jag skriver/citerar ur boken, därför att svaren vi eftersökt, många iallafall finns i boken

Jag ringde upp handläggaren eftersom jag var irriterad över utredarnas beteende och att de agerat tvärt emot vad vi kommit överens om. Som spaningsledare är man inte van vid att våra utredare kör sitt eget race bakom våra ryggar.
Jag frågade vad som föranlett att offrets bild publicerades och vem som hade beslutat detta.
Det vart tydligen för mycket för handläggaren att hantera, och hon blev kränkt. I normala fall skulle hon ha fått en rejäl reprimand för sin underlåtenhet att kontakta spaningsledningen. Men ganska snart fick jag ta ett steg tillbaka. Det visade sig att Lars Bergman på eget bevåg, gjort upp nya regler. Han hade utan kunskap om de verkliga förhållandena bestämt att Mikael Nyqvist, som skulle sköta personalbiten under fredagen när Jonas var borta, också skulle ikläda sig min roll som spaningsledare. Ett häpnadsväckande beslut. Att Mikael Nyqvist skulle fungera som spaningsledare under helgen hade aldrig varit aktuellt. Om spaningsledningen skulle lämnas över till någon annan måste en avlämning ske där ordinarie spaningsledare sätter in den vikarierande i ärendet. Jag hade inte talat med Mikael Nyqvist om ärendet. I detta läge hade Lars Bergman som inte har någon erfarenhet eller kunskap om hur spaningsutredningar i grova brott utreds, eller hur ledningsstrukturer bestäms och effektueras, fattat ett katastrofalt beslut. Lars Bergman hade vidtagit åtgärder som rört till allt så att en rad missförstånd uppkom. Bland annat hade åklagaren, Åsa Hiding blivit förvirrad och ifrågasatte vem som utgjorde spaningsledningen. Med all rätt eftersom hon utgick från det jag och Jonas kommit överens med henne om. Även handläggaren och övriga utredare blev förvirrade vilket också ledde till att jag och Jonas blev förvirrade. Så redan här satte Lars Bergman denna viktiga utredning på spel på grund av sin inkompetens.
Handläggaren blev alltså kränkt av samtalet där det ifrågasattes varför man inte agerade som vi hade bestämt. Jag och Jonas hade fler samtal med handläggaren och vi förklarade att vi inte längre riktade kritik mot henne, utan att det hela var ett missförstånd till följd av Lars Bergmans handlande. Vi kom också överens om att klara ut detta när vi kom hem. Handläggaren nöjde sig med detta besked.
Citera
2021-03-22, 14:11
Medlem
Citat:
Varför sånt jäkla liv om att han åkte på semester då?
För att få bort honom från polisen
Citera
2021-03-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Veckans vantolkning.

Nu börjar det nå lågvattennivå.

Det är väl mer än givet att det ena inte utesluter det andra - självklart följs både tips om ev iakttagelser och pingande med hög prio.

Dock ligger MSO i grunden som metodisk sökmetod.

Vilket det uppenbart inte gjort.

De har väl inte bara en enda hund att aktivera.

Din pm låda är full.

Ingen idé diskutera PS just nu. Positionerna är låsta och exempelvis hans bok tas rakt av som en sanning.
Citera
2021-03-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
För att få bort honom från polisen

Vilket många tycktes behövas, inte bara i Örebro. Men deras version är inte viktig, tydligen.
Citera
2021-03-22, 14:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Din pm låda är full.

Ingen idé diskutera PS just nu. Positionerna är låsta och exempelvis hans bok tas rakt av som en sanning.
Där behövs det rensas i klass med SDs pelletsbrännare.

Igår hänvisade jag till FUP relaterat till eftersök och MSO.

Jag hittade en hund. 15-16 maj.

... och samma hund är runt lgh två ggr och sen den som är i skogen, minns inte om det var samma ekipage.

Waow...

Det var mer fart på bjässen runt midnatt på fre.
Citera
2021-03-22, 14:23
Medlem
Del (7)
Senare under lördagen den 19 maj ringde handläggaren och berättade att en kropp hade hittats nära den försvunna kvinnans bostad. Kroppen hade omfattande skador och det var med all sannolikhet den saknade personen. Här övergick ärendet till att vara ett spaningsmord. Man höll kontakt med mig och Jonas resten av kvällen. Och precis som man skulle ha gjort i vilket ärende som helst av den här kalibern, och då inte spaningsledningen finns tillgänglig i staden, säkerställdes en tillfällig spaningsledning av lämpliga personer tills ordinarie spaningsledning kunde ta över igen. Lars Bergman utsåg Mikael Nykvist att vara spaningsledare på lördagen, efter det att kroppen anträffats. Lars Bergman insisterade på att Mikael Nykvist skulle vara spaningsledare, trots att Mikael Nykvist befann sig i Uppsala och hjälpte en släkting att flytta. Mordspaningen leddes alltså över telefon från Uppsala enligt direktiv från Lars Bergman, tills dess att jag och Jonas kunde ta över på måndagen. Den personal som fanns tillgänglig jobbade med ärendet under helgen. De saker som akut måste göras i samband med att en mördad person anträffas gjordes.
Under söndagen på väg hem från Tyskland hade vi kontakt med Mikael Nyqvist. Vi ville att han skulle skissa på ett förslag till en särskild mordutredningsorganisation som vi tänkte sjösätta under måndagen. Vi kommunicerade med handläggaren av ärendet om att telefonsamtalet kring utlämnandet av offrets identitet på fredagen, inte kunde avhandlas nästkommande vecka eftersom vi var tvungna att dra igång en mordutredning. Vi var överens om att ta det samtalet lite längre fram, när saker och ting hade lugnat ner sig.
Mordutredningen startade och det visade sig direkt att den skulle bli omfattande och komplex. Jag fungerade som spaningsledare och Jonas Rydén var biträdande spaningsledare. Vår chef, Lars Bergman lyste med sin frånvaro vilket var bra för oss – och för ärendet.
En bit in i utredningen häktades den misstänkte av Örebro Tingsrätt. Han häktades på den lägre graden skäligen misstänkt, vilket inom rättsväsendet kallas utredningshäktad. Det innebär att den misstänkte häktas en vecka. Under den veckan måste utredningen fortlöpa på sådant sätt att ytterligare bevisning som i allt väsentligt styrker misstankarna, måste komma fram. Lyckas man inte släpps den misstänkte på fri fot.
Under häktningstiden hölls förhör med mannen och spaningsledningen och åklagaren enades om, att samtidigt som den häktade mannen förhördes skulle också mannens fru förhöras. Vi var av den uppfattningen att hon satt inne med intressanta uppgifter som skulle kunna ha betydelse i utredningen. Jag och Jonas bestämde oss för att plocka ut två förhörsledare som vi ansåg vara den bästa kombinationen för att förhöra kvinnan. Den ena personen som valdes ut är en mycket erfaren mordutredare vid namn Gunhild S, med många års erfarenhet av grova brottsutredningar. Den andra som vi tog ut var handläggaren i ärendet, Elisabeth R. Den sistnämnda var inte lika erfaren och hon hade inte haft handläggaransvaret tidigare i ett så komplext ärende. I efterhand har vi reviderat uppfattningen om handläggarens kapacitet, men vi trodde då att hon skulle kunna axla ansvaret.
Förhöret med den misstänktes fru var viktigt. När vi bestämt oss för vilka förhörsledarna skulle vara, kontaktade vi dem och delgav dem vår strategi. Vi gav direktiv och förklarade att vi bedömde dem som mest lämpade för uppdraget. Ingen invändning framfördes på mötet av de två som utsetts till förhörsledare.
Lite senare samma dag befann jag mig i Jonas Rydéns tjänsterum på grova brottsroteln. Det knackade på dörren och in i kom Gunhild S. Hon var helt förstörd och började gråta. Vi funderade över vad som stod på. Gunhild S berättade att hon inte vågade ta uppdraget som förhörsledare. Hon var rädd för en annan mordutredare på roteln, Anna-Lena M, som skulle bli förbannad om hon fick veta att Gunhild blivit uttagen till förhörsledare. Gunhild S påstod att Anna-Lena M uppträdde som om hon bestämde allt bland utredarna. Anna-Lena M mobbade och trakasserade också Gunhild S vilket skulle ha pågått en längre tid.
Här stod vi nu, mitt uppe i en utredning med vuxna kriminalpoliser, där en utredare mobbade en annan under en pågående mordutredning. Det var som om vi var på en högstadieskola. Det var så otroligt att vi knappt kunde tro vad som pågick. Nu var det så, att Gunhild S för några år sen hade berättat att Anna-Lena M trakasserade och fryste ut sina kollegor. Jag var tillförordnad rotelchef vid grova brottsroteln då och vissa omstruktureringar gjordes. Jag trodde att trakasserierna hade upphört, men så var det tydligen inte. Visserligen anade man att det förekom intriger och osämja mellan några av poliserna på roteln. Men eftersom de var vuxna förutsatte vi att de borde kunna ta tag i problemen och lösa dem. Vi gjorde klart för Gunhild S att mobbning inte kunde accepteras och föreslog att vi så fort som möjligt skulle konfrontera Anna-Lena M med de här uppgifterna. Gunhild S sade då att hon vägrade konfrontera Anna-Lena M eftersom beteendet gjorde att Gunhild mådde väldigt dåligt.
Gunhild S föreslog en lösning – vi skulle spela upp en scen på ett möte med grova brottsgruppen. På mötet skulle det framgå att Gunhild S inte ville hålla förhöret, men att jag och Jonas skulle ”tvinga” henne inför gruppen och framför allt inför Anna-Lena. Vi skulle låtsas beordra Gunhild att ställa upp som förhörsledare.
Förslaget avböjdes självklart, men vi kunde senare konstatera att flera mordutredare på grova brottsgruppen mådde betydligt sämre psykiskt än man kunde ana. Någon form av åtgärd var ett måste.
Vi gjorde klart för Gunhild att vi inte tänkte ändra på beslutet – hon skulle hålla förhöret tillsammans med handläggaren Elisabeth R precis som planerat. När Gunhild lämnat rummet bestämde jag och Jonas att det måste få ett slut och att vi så fort det lugnat ner sig lite var tvungna att ta tag i detta en gång för alla. Men just då fanns inte den tiden på grund av mordutredningen som måste ros iland.
Mordutredningen hade gått igång sakta men säkert. Själva utredningsstrukturen bestod i att vi jobbade utefter ett standardiserat koncept: ”Polisens utredningskoncept vid utredning av grova brott” som i vardagligt tal kallas PUG. Just detta ärende var från början väldigt komplext med ett onormalt stort inflöde av uppgifter och namn på personer som skulle förhöras. Vi hade till en början svårt att komma ikapp med alla namn och uppgifter som väntade på att bearbetas. Vi fick disponera personal från Värmland och Dalarna och så klart från lokalpolisområde Örebros utredningsavdelning. Totalt arbetade cirka 30 personer i utredningen de första veckorna. Det var utredare, tekniker, analytiker och spaningspersonal. Några var ovana att jobba i en sådan mordutredningsorganisation men de allra flesta gjorde det de blev tillsagda och levererade efter de direktiv de fick.
PÅ EFTERMIDDAGEN TORSDAGEN den 14 juni var jag kallad till ett möte klockan tre med utredningssektionens chef Lars Bergman. Vilket ämne mötet skulle avhandla stod inte i kallelsen, men handläggaren Elisabeth R och den mobbande mordutredaren Anna-Lena M skulle delta. Då var det inte så svårt för mig att räkna ut vad det hela handlade om. Elisabeth R var den utredare som jag ringde upp på fredagen den 18 maj under min och Jonas Rydéns resa till Tyskland. Elisabeth R kände sig utsatt och misstänkliggjord av samtalet. Både jag och Jonas hade synpunkter på hur hon och andra i utredningsteamet hade förvaltat våra direktiv och hon kände sig uppenbarligen kränkt över det sätt, på vilket jag hade framfört kritiken. Avsikten med telefonsamtalet var naturligtvis inte att misstänkliggöra eller kränka Elisabeth R. Därför kom vi överens om att hon, jag och Jonas Rydén skulle ha ett möte där vi skulle reda ut vad som hade sagts under det där telefonsamtalet. Och det skulle vi göra när vi kom hem från Tyskland.
Lördagen den 19 maj anträffades den saknade kvinnans kropp och ärendet gick från att vara en utredning om människorov, till en utredning om ett spaningsmord, med allt vad det skulle innebära de närmsta veckorna. Nu när det var fråga om en mordutredning, hade både jag och Jonas telefonkontakt med Elisabeth R, där vi förklarade för henne att det varken fanns tid eller möjlighet att sätta sig ner i lugn och ro när vi kom hem och samtala om telefonsamtalet. Det mötet var vi tvungna att skjuta upp tills allt hade lugnat ner sig lite. Det accepterade Elisabeth R och hon hade inga invändningar.
Jag reagerade på att utredaren Anna-Lena M skulle närvara vid mötet 14 juni klockan tre. Hon hade ingenting med saken att göra och jag hade inte pratat med Anna-Lena M om den här saken överhuvud taget. Hon hade ingen nyckelfunktion i ärendet, förutom att hon hade ansvaret för kontakterna med – och informationen till anhöriga i utredningen. Detta skulle hon göra efter direktiv av spaningsledningen, enligt de föreskrifter som finns kring den funktionen i en mordutredning.
Prick tre startade mötet. Mycket riktigt – nu skulle det redas ut vad som sagts och varför, vid telefonsamtalet fredagen den 18 maj. Lars Bergman ansåg att jag inte hade uppträtt korrekt mot Elisabeth R, utefter de normer och de policys som fanns och som han tyckte skulle gälla. Lars Bergman hänvisade till ”sanningar” som inte fanns och visade också att han inte har en aning om hur en polisutredning går till eller under vilka förutsättningar man jobbar. Bland annat påstod han att jag och Jonas inte var spaningsledare när vi besökte Tyskland, vilket
Citera
2021-03-22, 14:29
Medlem
Citat:
Du vet mycket väl vad citat ur media innebär och igår nämnde jag MSO som du kunde fördjupa dig ang vad som gäller.

Uppenbart är det Springare som misslyckas oavsett om nån i första skedet hade jour kl 13-16.

Hur jävla långsökt ska du vara?

Och eftersom du sticker ut hakan här så frågar jag vad han då misslyckades med? Lista gärna dessa.

Sökandet 100-200 meter från bostaden får vi ju lägga på operativa avdelningen, MSO via EFP och allt du pratar om. Annars får man ju som spaningsledare söka av hela Örebro och det ansvaret har de inte PS och JR. Det är den operativa avdelningens uppgift vilken PS och JR litade på.
Citera
2021-03-22, 14:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag citerar rakt av, det är ordningen i hur saker sker inom polisen som är väsentligt

Jo, jag vet.
Det var inte till dig egentligen jag "pratade" utan frågan var ställd generellt med tanke på datumfelen.

Får läsa texten igen noga och kolla, för det kan ju helt enkelt vara så att tankefelet med datumet följer hela vägen som du menar, men det kan också slinka in ett "korrekt" datum, t ex om PS kollar i sin egen kalender, om du förstår hur jag menar.
Citera
2021-03-22, 14:34
Avslutad
Citat:
Jag skrev inte om dig, det var rent generellt.
Jag jämförde sen m search warrant.

Det blandas äpplen och päron i diskussionerna. Om det så är ledningsansvar, olika funktioner eller prio.

Prio 1 är att hitta den som försvunnit av given anledning att vederbörande kan vara skadad och vara bästa vittnet om skador inte är svåra och bestående.

Prio 1 är att hitta den döda och BP för att spårsäkra.

Oavsett om Springare är cool i förhör.

Det riskerar annars bli en ny Qvick med erkännande utan stödbevisning.

Det går inte att blanda ihop ÅK och spaningsledares funktioner.

Spaningsledare är motsvarande kapten som ska styra skutan och fatta rätt beslut enligt grundläggande riktlinjer enligt Pug och metoder. Ett övergripande ansvar ute på fältet med ÅK som FuL i ett samarbete.
Vi pratar spaningsläge och inte bekräftat mord.

Det vore lika fatalt om katastroflarm aktiveras och man ignorerar en välorganiserad plan.
Det finns tydliga styrdokument.
Inledningsvis var inte rubriceringen mord.. se bara på de människor som försvunnit nu under vintermånaderna. Deniz Arda, kvinnan med bilen uppåt sundsvall?
Ungdomen mattias
Citera
2021-03-22, 14:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Och eftersom du sticker ut hakan här så frågar jag vad han då misslyckades med? Lista gärna dessa.

Sökandet 100-200 meter från bostaden får vi ju lägga på operativa avdelningen, MSO via EFP och allt du pratar om. Annars får man ju som spaningsledare söka av hela Örebro och det ansvaret har de inte PS och JR. Det är den operativa avdelningens uppgift vilken PS och JR litade på.
Kärring drama och effekter intresserar mig inte.

Du kan väl kolla FUP om du tycker spaningsarbetet är imponerande på hundfronten och ha MSO i åtanke.
Om det gått in vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in