2021-03-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Var någonstans hittar du att hundratals barn har legat på IVA?
83st enligt SIR från 0 till 20 år enligt SIR eller menar du att dom ljuger?

11 dödsfall upp till 19 år och 150 personer totalt 0 till 50 år under pandemins 13-14 första månader.
Med en IFR på under 0,01% för friska barn så kommer jag i alla fall vara väldigt försiktig med att vaccinera mina kottar.

83 alltså. Hade för mig att det var minst 150. Frågan är väl om de räknar in MIS-C under corona? Förmodligen inte då det verkar komma veckor efter infektionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det jag fetat i ditt inlägg är absolut det viktigaste.

Näst viktigast är att många till slut väljer att vaccinera sig så att vi uppnår en flockimmunitet så att samhället kan återgå till det normala.

Vilket ekot igår rapporterade att vi inte kommer kunna uppnå mot sars cov2, flockimmunitet alltså, så vad är då anledningen till att alla ska vaccineras? (hänvisade till nature-artikel, har inte hunnit läsa än)

Svår sjukdom?
Gäller endast riskgrupper och äldre.

Lättja och rädd för förkylning?
Tja, de får väl vaccinera sig då, att immunsvaret på vaccinet är likvärdigt med infektion för de friska får de väl ta...
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Enda anledningen att vi sitter i skiten är pga Gisecke o Tegnell , hade vi haft lockdown hade vi inte varit i denna situationen nu. Men nu sitter vi här pågrund av deras idioti och du vill fortsätta på den vägen?
Det är som att vi är i krig och fiender anfaller och vi bara lägger ner vapnen och ger upp.

Vi behöver en GLOBAL LOCKDOWN i en månad.

Ifall Anders Tegnell och Johan Giesecke hade gjort rätt från början, så hade det kanske inte ens behövts någon nerstängning. Det som behövdes var att stoppa smittbärarna vid gränsen. Men istället för att stoppa smittbärarna, så presenterade Anders Tegnell en plan som gick ut på att låta smittbärarna kliva in i samhället och sprida smitta. Resultatet kan vi se idag.

Jag ser "lockdown" som ett bevis på ett misslyckande. Vi har sett att när viruset en gång har tillåtits få stadigt fäste i befolkningen, så är det hopplöst svårt att bekämpa. "Lockdowns" kan bara dämpa virusets spridning, men inte få bort viruset.

Immunitet genom infektion har inte heller varit en framkomlig väg. En enorm mängd sjuk- och döds-fall har gett minimalt utbyte i form av immunitet bland befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du önskar världsfred och slut på svält. Dags för plan B således. Det du önskar kommer du aldrig att få.

Det finns en enkel lösning på problemet med svält och konflikter. Det som behövs är att problemländernas invånare slutar skaffa många fler barn än dom har utrymme och resurser för.

Plan B för att bekämpa viruset kan vara den här: Få fart på vaccineringen. Och upphör genast med att låta alla nya mutationer få spridas över världen.
Citera
2021-03-22, 14:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Fast i Sverige får ju alla som behöver vård tillgång till vård, så det kan ju inte vara en medveten "utgallring".
Sedan kanske det blir så ändå av olika orsaker och det är ju intressant och viktigt att förstå varför.
Exakt, och jag sa inte att någon blev nekad vård.
Men gruppen är utsatt.
Citera
2021-03-22, 14:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Var någonstans hittar du att hundratals barn har legat på IVA?
83st enligt SIR från 0 till 20 år enligt SIR eller menar du att dom ljuger?

11 dödsfall upp till 19 år och 150 personer totalt 0 till 50 år under pandemins 13-14 första månader.
Med en IFR på under 0,01% för friska barn så kommer jag i alla fall vara väldigt försiktig med att vaccinera mina kottar.
Om en på miljonen får allvarliga biverkningar av vaccinet och 11 på cirka två miljoner 0 - 19 åringar dör av covid verkar det ju feltänkt att inte vaccinera. En på miljonen gäller väl iofs. bara Astra Zenecas vaccin och bara hittills, men ändå.

Frågan är om det känns bättre att leva med att "jag valde att inte vaccinera mina barn och ett dog" än att leva med att "jag valde att vaccinera mina barn och ett dog"?
Citera
2021-03-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Åtminstone har inte dödsfallen börjat öka.

---

Även i Norrbotten ökar nya fall kraftigt.

Idag: 345. Förra måndagen: 208.

/Regionen Platz

Även det är ju ett direkt resultat av vaccineringen. Nästa söndag bör vi ligga strax under 20% vaccinerade (över 15% kommer rapporteras sen lite eftersläpning på det) vilket gör att det är en fråga om veckor innan ökningen som vi ser börjar stanna av eller rentav minska.
Citera
2021-03-22, 14:48
Medlem
Fram till idag har 120 000 skåningar fått sin första vaccindos – det är fler än antalet konstaterade coronafall i regionen.

”Eftersom Region Skåne vaccinerar i snitt cirka 4 000 nya personer dagligen samtidigt som cirka 400 nya sjukdomsfall konstateras varje dag är detta en viktig milstolpe”, skriver Region Skåne i ett pressmeddelande.
Citera
2021-03-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vad innebär normalt? Inget kommer att helt återgå till hur det vara före pandemin. Men man behöver inte frukta mutationerna så som om det dyker upp en helt ny smitta.

Med vaccin minskar de svåra fallen drastiskt det är vad som krävs för att uppnå något som kan liknar det normala ganska mycket. Anpassningen av vacciner så att de mer effektivt klarar av mutationerna pågår det är inte som att börja från början. Alla labb är just nu inriktade på det och redan till hösten kan nya vacciner med bredare spektrum finnas framme.

Vi kan snart betrakta covid som en vanlig säsongsinfluensa. Kanske försvinner den inom några år eller så lever den kvar lite längre. Ingen kan veta något om det i förväg.

Det kommer bli som en vanlig säsongsinfluensa.

Ingenting kommer återgå till det normala som var före pandemin.

Lite motsägelsefullt. Tycker du inte?
Citera
2021-03-22, 14:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Exakt, och jag sa inte att någon blev nekad vård.
Men gruppen är utsatt.
Alla har tillgång till vård, men vissa blir alltså ändå utsatta.
Varför är det så är ju då frågan?
Citera
2021-03-22, 14:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man borde givetvis ha gett AstraZenecas vaccin till äldre redan från början.

Du underskattar hur taktiska svenska Folkhälsomyndigheten är. I Sverige så var turerna kring AstraZenecas vaccin bara ett spel för att uppnå det som myndigheten ville från början, att i större utsträckning vaccinera äldre.

När FHM gick ut och avrådde från AstraZenecas vaccin för 65+ så fanns det inte ens något vaccin från AstraZeneca i Sverige. Det låg flera veckor bort. I pressreleasen var man samtidigt extremt tydlig med att det tillgängliga vaccinet från Pfizer och Moderna nu skulle prioriteras för äldre:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/februari/astra-zenecas-vaccin-rekommenderas-till-personer-under-65-ar/

Pressreleasen handlar om AstraZenecas vaccin, men börjar så här:
De tidigare godkända mRNA-vaccinerna från Pfizer/BioNTech och Moderna rekommenderas i första hand erbjudas till personer som är 65 år och äldre.
Det är uppenbart att man taktiskt utnyttjar de öppningar man får, för att styra om vaccinflödet från den prioritetsordning som drevet bestämt, till den riktning som myndigheten själva hade velat se från början, där äldre ska vaccineras först. Helt rätt agerat.

Har kontakt med både en äldre över 80 och en yngre under 50 som jobbar i vården, samt min egen vårdcentral som jag ringde till men fick deras telefonsvarare i örat.
I samtliga fallen verkar deras vaccineringar satta på paus på grund av att FHM satt Astras vaccin på paus. De andra vaccinerna då undrar jag. Astras utgör bara 25% av mars månads leveranser.

Vårdcentralen tar inte emot bokningar av 80+ före fredag då de väntar nya besked. Lika över hela landet antar jag?
Citera
2021-03-22, 14:55
Medlem
okok1s avatar
Tydligen är det meninglöst att vaccinera gamla för de dör ändå:
Citat:
Influenza vaccination strategies targeting older adults may not be as effective as previously thought, according to a study published in the Annals of Internal Medicine that found increased vaccination rates did not reduce hospitalizations or mortalities among adults aged 65 years and older.
https://www.healio.com/news/primary-care/20200302/flu-vaccination-does-not-reduce-hospitalizations-death-in-older-adults
Citera
2021-03-22, 14:57
Medlem
Citat:
Alla har tillgång till vård, men vissa blir alltså ändå utsatta.
Varför är det så är ju då frågan?

Återigen så är det hela enkelt. Det handlar om IQ. Har man lågt IQ och saknar impulskontroll så drabbas man så klart oftare av viruset och dessutom får man större smittdos -> allvarligare sjukdom.

Har de för övrigt kontrollerat för fetma? Ålder utgår jag att de kontrollerat för men har de verkligen uppgifter om BMI? Om de inte kontrollerat för det så kan man slänga denna undersökning i papperskorgen direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in