Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är också traditionellt svenskt:
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
1) Att behålla lugnet i svåra situationer, och inte ryckas med.
Att behålla ett visst lugn kan vara bra. Men det är skillnad på att behålla lugnet, och att stå handlingsförlamad samtidigt som smittbärarna forsar in i riket i stor mängd. Handlingsförlamning är en mycket olämplig egenskap hos personer som sysslar med krishantering.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
2) Att följa torr vetenskap och agera rationellt, inte känslomässigt.
Ja. Men hur följer man vetenskapen när man ställs inför ett nytt och okänt virus? Då har vetenskapen inga svar att ge. Jag anser att ett bra förhållningssätt är att visa ödmjukhet inför det okända. Det har Folkhälsomyndigheten verkligen inte gjort. Dom har istället varit äckligt kaxiga när dom har uttalat sig om ett virus som dom inte vet någonting om.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
3) Att staten tilltalar folket respektfullt, och förlitar sig på rekommendationer.
Frivilliga rekommendationer kan vara ett viktigt verktyg i kampen mot epidemin. Men det bygger på att myndigheterna ger folket ärliga besked. Det fungerar icke att ljuga för folket, och därefter förvänta sig att folket ska agera korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
4) Att staten tar ett samlat grepp krings barns utveckling, hälsa och rättigheter.
Att alla bryr sig om barnens välbefinnande är en tradition som jag anser vara en mycket bra tradition. Men på vilket sätt står det i motsättning till att skydda sig mot epidemin? Gynnas barnen av att ha en epidemi som härjar bland befolkningen?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
5) Att följa internationella överenskommelser.
Vilka internationella överenskommelser tänker du på, som är relevanta i hanteringen av epidemin?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
6) Att ha öppna gränser mot Europa.
Nja. Det är en ganska senkommen "tradition".
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
7) Att bejaka mänskliga rättigheter.
Så kan det vara, men här gäller det att se upp. Folk kan lägga olika innebörd i "mänskliga rättigheter", för att främja diverse otrevliga idéer.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
8) Att inte vara rädd för att gå sin egen väg.
Är det verkligen svenskt? Jag tänker mig att svenskar tenderar att agera på samma sätt som kollektivet. Corona-hanteringen har visat svenskarnas intollerans mot avvikare.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
9) Att ta individuellt ansvar.
Det är en fördel, men det hade kunnat vara en ännu större fördel med en bättre strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Sammantaget hade det varit extremt "osvenskt" med hastiga lockdowns, stängda gränser, skolor m.m.
Många av de främsta kritikerna mot strategin, som vetcov19, består ju av typiskt "osvenska" personligheter. Utan att lägga någon negativ värdering i det, men de är yviga känslomänniskor som viftar med armarna när de pratar. Björn Olsen, Jan Lötvall och Lena Einhorn är alla spanjorer som föddes i en svensk kropp.