2021-03-21, 14:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tegnell sade att det var obalans i blodsystemet som dom upptäckt.

Jag tycker man ska stoppa vaccinet, finns ju andra bolag som kommit med vaccin så bättre å köra med dom.

Jag har redan obalans, mer pumpas ut ur hjärtat än vad som kommer in. Därför har jag blodbrist.
Chansar nog på Astras det finare vaccinet går nog till regionens bättre kommuner som bidrar mest till landstingsskatten.
Senast redigerad av Returpapper 2021-03-21 kl. 15:04.
Citera
2021-03-21, 14:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Länk och siffror, tack!

Kommer nya skrämmande siffror hela tiden men fokusera du på självmorden och fortsätt driva din motbjudande lockdown-agenda.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/10/over-10-000-barn-har-kontaktat-ny-hjalpchatt-under-coronakrisen-nar-foraldrar

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/20/var-tionde-finlandare-pa-jobb-ar-alkoholmissbrukare-med-distansjobb-kan-du-sitta
Citera
2021-03-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Om du jämför viruset (fienden) med ett krig så ska vi alla lägga ned vapnen och låta fienden göra som den vill enligt det du nämner.
Det är väl det som kallas den brända jordens taktik. I det här fallet är det några få redan halvdöda människor det rör sig om.
Citera
2021-03-21, 14:36
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Finns det något i nuläget att sätta sitt hopp till då?

Det låter hemskt men Gieseckes uttalande om att låta det bränna igenom befolkningen, känns som det enda tänkbara för att vi någonsin ska få ett samhälle som tidigare. Ett par år av död och helvete, men sen är det över liksom tidigare pandemier. Så som det hanteras nu kommer pandemin pågå för en mycket mycket lång tid framöver. Rent krasst alltså - inget jag önskar men det ser ju inte bättre ut eftersom vi trots allt inte kan rå på detta?

Enda anledningen att vi sitter i skiten är pga Gisecke o Tegnell , hade vi haft lockdown hade vi inte varit i denna situationen nu. Men nu sitter vi här pågrund av deras idioti och du vill fortsätta på den vägen?
Det är som att vi är i krig och fiender anfaller och vi bara lägger ner vapnen och ger upp.

Vi behöver en GLOBAL LOCKDOWN i en månad.
Citera
2021-03-21, 14:40
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är väl det som kallas den brända jordens taktik. I det här fallet är det några få redan halvdöda människor det rör sig om.

"Den brända jordens taktik" handlar om en strategi i krigföring, detta virus är inte ute efter att utrota oss utan viruset vill bara frodas och överleva. När viruset har utplånat alla organismer den kan frodas i så dör den ut.

Två alternativ för oss alltså som jag ser det:
1. Hindra smittan ifrån att spridas (munskydd och distansering).
2. Vaccinera så att viruset inte kan ockupera och frodas (men det medför risker av bieffekter).

Man kan mycket väl kombinera dessa två tillvägagångssätt.
Citera
2021-03-21, 14:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är också traditionellt svenskt:
Citat:
1) Att behålla lugnet i svåra situationer, och inte ryckas med.

Att behålla ett visst lugn kan vara bra. Men det är skillnad på att behålla lugnet, och att stå handlingsförlamad samtidigt som smittbärarna forsar in i riket i stor mängd. Handlingsförlamning är en mycket olämplig egenskap hos personer som sysslar med krishantering.

Citat:
2) Att följa torr vetenskap och agera rationellt, inte känslomässigt.

Ja. Men hur följer man vetenskapen när man ställs inför ett nytt och okänt virus? Då har vetenskapen inga svar att ge. Jag anser att ett bra förhållningssätt är att visa ödmjukhet inför det okända. Det har Folkhälsomyndigheten verkligen inte gjort. Dom har istället varit äckligt kaxiga när dom har uttalat sig om ett virus som dom inte vet någonting om.

Citat:
3) Att staten tilltalar folket respektfullt, och förlitar sig på rekommendationer.

Frivilliga rekommendationer kan vara ett viktigt verktyg i kampen mot epidemin. Men det bygger på att myndigheterna ger folket ärliga besked. Det fungerar icke att ljuga för folket, och därefter förvänta sig att folket ska agera korrekt.

Citat:
4) Att staten tar ett samlat grepp krings barns utveckling, hälsa och rättigheter.

Att alla bryr sig om barnens välbefinnande är en tradition som jag anser vara en mycket bra tradition. Men på vilket sätt står det i motsättning till att skydda sig mot epidemin? Gynnas barnen av att ha en epidemi som härjar bland befolkningen?

Citat:
5) Att följa internationella överenskommelser.

Vilka internationella överenskommelser tänker du på, som är relevanta i hanteringen av epidemin?

Citat:
6) Att ha öppna gränser mot Europa.

Nja. Det är en ganska senkommen "tradition".

Citat:
7) Att bejaka mänskliga rättigheter.

Så kan det vara, men här gäller det att se upp. Folk kan lägga olika innebörd i "mänskliga rättigheter", för att främja diverse otrevliga idéer.

Citat:
8) Att inte vara rädd för att gå sin egen väg.

Är det verkligen svenskt? Jag tänker mig att svenskar tenderar att agera på samma sätt som kollektivet. Corona-hanteringen har visat svenskarnas intollerans mot avvikare.

Citat:
9) Att ta individuellt ansvar.

Det är en fördel, men det hade kunnat vara en ännu större fördel med en bättre strategi.

Citat:
Sammantaget hade det varit extremt "osvenskt" med hastiga lockdowns, stängda gränser, skolor m.m.

Många av de främsta kritikerna mot strategin, som vetcov19, består ju av typiskt "osvenska" personligheter. Utan att lägga någon negativ värdering i det, men de är yviga känslomänniskor som viftar med armarna när de pratar. Björn Olsen, Jan Lötvall och Lena Einhorn är alla spanjorer som föddes i en svensk kropp.
Citera
2021-03-21, 14:48
Medlem
raskenss avatar
Intressant om sydafrikanska varianten, J-J testades kliniskt i Sydafrika och majoriteten hade den varianten men effektiviteten var ändå 67%, Om JJ utvecklades från originalstammen så är det ändå ganska bra siffror.

https://youtu.be/K3odScka55A?t=217

Tror vi kan sitta lugnt i båten med både AZ och Pfizers.
Citera
2021-03-21, 14:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vi kan ju bevisligen inte göra särskilt mycket åt detta. Det är ett virus. Kommer ändra ståndpunkt när den dagen kommer då ett land som kommit långt i sin vaccinering, öppnar upp och lever på som vanligt.

Att öppna och stänga samhällen, ta bort restriktioner och återinföra dom om och om igen, leder endast till att förlänga lidandet.

Jag lider inte det minsta, pengarna rullar in varje månad jag går dit jag vill, handlar det jag behöver inklusive sprit och öl. Huspriserna rakar i höjden det visar att folk har mer pengar nu när de inte slösar dem på krogliv och resor. De måste fortsätta med sitt nya sundare liv nu när de lånat mer och har högre räntor att betala.

Ingenting är längre som förut alla sanningar är vals och stämmer inte alls. Anders Fugelstad

Kanske aningen överdrivet men många förändringar kommer att vara permanenta. Snickare har högkonjunktur krogvärden har lågkonjunktur. Piloten är arbetslös men doktorn har övertid.
Citera
2021-03-21, 14:52
Medlem
Vasterass avatar
En balanserad och effektiv åtgärd tänker jag mig vara att kräva användning av andningsskydd i täta miljöer som offentliga transportmedel, butiker, skolor, arbetsplatser, hotell och liknande.

Enligt den statistik vi har hittills så tyder den på att dödligheten ökar markant efter ungefär 60 års ålder.
Så det kunde vara lämpligt att inrikta vaccineringen på de som är 60+, de skulle troligen inte levnadsmässigt förlora på en vaccinering.

Det är bara staten som förlorar på att de lever vidare genom att de kostar i pensionspengar, som Palme sa: "Dessa satans mördare" och nu är det sossarna som stämmer in bäst på det uttalandet.
Citera
2021-03-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det har väl också nämnts att vitamin-D kan minska risken för smitta. Man ska också vara försiktig med hur mycket vitaminer och mineraler man petar i sig, även vatten dödar om man dricker för mycket av det.

Alla vitaminer behövs, är det så att man känner sig dålig är det mer c vitamin som gäller, det motverkar infektioner.
Då är det bara att ösa på för fullt.

Många dricker ju kaffe till frukost och Loka vatten till lunch samtidigt som dom pratar och oroar sig för coviden på rasterna.
Citera
2021-03-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag har redan obalans, mer pumpas ut ur hjärtan än vad som kommer in. Därför har jag blodbrist.
Chansar nog på Astras det finare vaccinet går nog till regionens bättre kommuner som bidrar mest till landstingsskatten.

Astras vaccin kommer stoppas för gott så du behöver inte oroa dig.
Det hjälper ju ändå inte mot sydafrikanen.
Citera
2021-03-21, 14:58
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag lider inte det minsta, pengarna rullar in varje månad jag går dit jag vill, handlar det jag behöver inklusive sprit och öl. Huspriserna rakar i höjden det visar att folk har mer pengar nu när de inte slösar dem på krogliv och resor. De måste fortsätta med sitt nya sundare liv nu när de lånat mer och har högre räntor att betala.

Ingenting är längre som förut alla sanningar är vals och stämmer inte alls. Anders Fugelstad

Kanske aningen överdrivet men många förändringar kommer att vara permanenta. Snickare har högkonjunktur krogvärden har lågkonjunktur. Piloten är arbetslös men doktorn har övertid.

Du fick mig att skratta (av välbehag) av ditt uttalande, anpassning till överlevnad.
"Survival of the fittest" - Charles Darwin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in