2021-04-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
"Jag har hört", var då någonstans?

Minns inte riktigt vart. Jag suger i mig information om corona som en dammsugare. Men det är klart att det var så det gick till. Det var väldigt bråttom där i början. De godhetscertifierade i sjukvården såg ett Lombardietscenario framför sig. Och då blev det till att återupprätta ättestupan.

Jag tycker att vi bör erkänna att det blev fel där. Om man inte erkänner fel så kan man inte förbättra sig.
Citera
2021-04-08, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det där visar bara att statistik på denna nivå ofta är värdelös. Ungefär som när plattjordarna hävdar att corona inte är värre än influensa medans sjukhusen är i katastrofläge runt om i världen.

Svenskarna är förmodligen bland de hälsosammaste varelserna på jorden. Återigen bör du jämföra Sveriges dödssiffror med Norge och då ser du ju en tiofaldig överdödlighet i Sverige på grund av Tegnell och Palpatines strategi.
De sjuka överlevde inte i större utsträckning i Norge
Citera
2021-04-08, 12:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En intressant och högst relevant frågeställning. Israel borde väl snart kunna ge en indikation på om smittspridningen stoppas av vaccinering eller ej.
Är man relativt ung och frisk behöver man kanske inte frukta sjukdomen så mycket utan de långvariga besvär som kan uppkomma. Jag skulle gärna vilja veta om vaccinationen även skyddar mot dessa. Lika så om man en gång drabbats av längre besvär efter covid har man då lättare att drabbas igen av andra eller samma besvär vid återinfektion även om sjukdomen var mild?

När man kommit så långt som Israel är kanske inte frågan så relevant längre, försvinner smittspridningen i samhället försvinner ju också risken at smittas och få långvariga besvär. Men de borde ju ha vart fall några som blivit sjuka efter blivit vaccinerade och då borde man ju kunna se om det fortfarande finns de som drabbas av långvariga besvär trots vaccination.
Citera
2021-04-08, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
https://www.newyorker.com/news/dispatch/swedens-pandemic-experiment

Artikel på engelska som konstaterar det vi redan vet, att Tegnell är dum i huvudet. Jag skäms för att vara svensk just num
Tur att du inte är amerikan då, då hade du fått skämmas ännu mer.
Citera
2021-04-08, 12:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Tre personer har avlidit i covid-19 på ett äldreboende i Svedala kommun, trots att de fått två sprutor mot sjukdomen. Det rapporterar P4 Malmöhus.

Ytterligare två boende har fått viruset och två i personalen, efter att ha blivit fullt vaccinerade.

Socialchefen i Svedala kommun säger enligt kanalen att man följt alla rekommendationer och åtgärder som finns från Smittskydd Skåne när de upptäckte smittan på boendet.

Hur ska man tolka detta?

Det intressanta är ju följande, citat; "– Självklart har vi hela tiden arbetat enligt gällande rutiner med full skyddsutrustning – både munskydd och visir." (Aftonbladet)

Kanske kan det här få folk att förstå att det inte är enkelt att skydda sig mot virus, det är inte bara att ....
Citera
2021-04-08, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Så blir det svårt att se på antivaxarna på något annat vis än som idioter som aktivt jobbar för att sprida sjukdom och aktivt propagerar för att bibehålla restriktioner i samhället, mot bättre vetande. Det är inte speciellt respektingivande. "Alla ska ovillkorligen respekteras" är förövrigt så PK det kan bli. Jag accepterar att ni finns, men ni har jäkligt lång bit kvar till någon respekt.

Du sprider ju sjukdom själv, din djävel. Se därför till att sitta isolerad i evig tid. Med vaccin i kroppen är du dessutom mer skyddad än vad jag är från att bli sjuk

Respektera mig för fan. Jag respekterar ju dig. Ta sprutorna du. Hur många du vill.
Citera
2021-04-08, 12:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
https://www.newyorker.com/news/dispatch/swedens-pandemic-experiment

Artikel på engelska som konstaterar det vi redan vet, att Tegnell är dum i huvudet. Jag skäms för att vara svensk just num

Haha, ja historien kommer inte vara nådig för Tegnell. Svårt för en del i Sverige att inse det ännu dock.
Citera
2021-04-08, 12:21
Medlem
Det som är intressant är att vaccineringen verkar fungera.

Daily New Cases in Israel
+169

Så här känner jag för det faktumet -

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2021-04-08, 12:26
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Haha, ja historien kommer inte vara nådig för Tegnell. Svårt för en del i Sverige att inse det ännu dock.

Ja, synd bara att vi svenskar drabbas och nu blir sedda som idioter och pesten själv utomlands. Tror att detta kommer sitta kvar och inte glömmas av omvärlden hur vi lät våran befolkning smittas med vilje.

Tror inte vi svenskar förstår hur mycket Tegnells strategi förstört vårt rykte I omvärlden, detta kommer ta år att reparera...
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är man relativt ung och frisk behöver man kanske inte frukta sjukdomen så mycket utan de långvariga besvär som kan uppkomma. Jag skulle gärna vilja veta om vaccinationen även skyddar mot dessa. Lika så om man en gång drabbats av längre besvär efter covid har man då lättare att drabbas igen av andra eller samma besvär vid återinfektion även om sjukdomen var mild?

När man kommit så långt som Israel är kanske inte frågan så relevant längre, försvinner smittspridningen i samhället försvinner ju också risken at smittas och få långvariga besvär. Men de borde ju ha vart fall några som blivit sjuka efter blivit vaccinerade och då borde man ju kunna se om det fortfarande finns de som drabbas av långvariga besvär trots vaccination.

Intressant att Israel alltid dyker upp som "ett bra exempel".. ett bra exempel på VAD?
Att de nu vaccinerat hela befolkning?

Är det inte en mer relevant fråga att ställa om de nu återgått till det normala (dvs utan masker, social distansering, mm)?

Inte? Varför inte då?
Citera
Avslutad
Citat:
Det är nog du som har svårt för att ta in att historien inte kommer att vara nådig för någon som är delaktig i snart tre miljoner döda. Men det ska man strunta i och fästa all uppmärksamhet vid 13 000 av dessa? Vem försöker du skydda?
Citera
2021-04-08, 12:27
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Minns inte riktigt vart. Jag suger i mig information om corona som en dammsugare. Men det är klart att det var så det gick till. Det var väldigt bråttom där i början. De godhetscertifierade i sjukvården såg ett Lombardietscenario framför sig. Och då blev det till att återupprätta ättestupan.

Jag tycker att vi bör erkänna att det blev fel där. Om man inte erkänner fel så kan man inte förbättra sig.
Jo, en dammsugare suger ju i sig vad skit som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in