2021-03-22, 14:27
Medlem
Granskning i DN idag rörande dödsfallen i covid.

Citat:

■ DN kan i dag presentera en unik kartläggning om vilka det är som hittills har dött i covid-19 i Sverige. Låginkomsttagare, lågutbildade och utrikesfödda från vissa länder är starkt överrepresenterade bland de avlidna.

■ Vår kartläggning visar också att utrikesfödda drabbades betydligt hårdare i den första vågen än i den andra vågen.

■ ”Utbildning och inkomst är stora markörer för hälsa, sjuklighet och död. Covid-19 är inget undantag”, säger epidemiologen Karin Modig.

https://www.dn.se/sverige/unik-kartlaggning-har-ar-de-som-dott-i-covid-i-sverige/
Citera
2021-03-22, 14:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

https://www.dn.se/sverige/unik-kartlaggning-har-ar-de-som-dott-i-covid-i-sverige/
Som vanligt gällande smittande infektionssjukdomar:
De med lägst antal resurser, och lägst social status lider mest.

En global sanning.
Citera
2021-03-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Uppsala rapporterar 379 nya fall. Förra måndagen rapporterade de 235.

Sjukhusinläggningar och IVA ökar också.

Källa: Regionen och Paltz.se

Lär ta denna och nästa vecka innan vaccinationerna kommer att börja påverka statistiken till det lägre.

Strax under 20% bör vi kunna komma upp till efter nästa söndag.
Citera
2021-03-22, 14:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Alla får göra som de vill, oavsett om de vill vaccinera sig eller inte. Det är masshysterin jag är emot och den kan vara ganska farlig när det gäller nya vaccin. Som kvinna under 55 är jag dessutom jävligt tveksam att ta astra zenecas vaccin (och även Pfizer, Moderna m.fl.). Jag kanske ändrar mig, vem vet men i nuläget avvaktar jag. Jag skulle enbart ta vaccin om jag tror att jag skulle drabbas hårt av covid. Resa utomlands kan jag definitivt vänta med några år.
Det jag fetat i ditt inlägg är absolut det viktigaste.

Näst viktigast är att många till slut väljer att vaccinera sig så att vi uppnår en flockimmunitet så att samhället kan återgå till det normala.
Citera
2021-03-22, 14:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Sammanfatta gärna lite mera eftersom det är en permalänk.
Citera
2021-03-22, 14:34
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Fel. Det är multisjuka tjockisar.

Bert Karlsson är en vit miljardär och skulle nog inte klara covid 19...
Senast redigerad av okok1 2021-03-22 kl. 14:37.
Citera
2021-03-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man borde givetvis ha gett AstraZenecas vaccin till äldre redan från början.

Du underskattar hur taktiska svenska Folkhälsomyndigheten är. I Sverige så var turerna kring AstraZenecas vaccin bara ett spel för att uppnå det som myndigheten ville från början, att i större utsträckning vaccinera äldre.

När FHM gick ut och avrådde från AstraZenecas vaccin för 65+ så fanns det inte ens något vaccin från AstraZeneca i Sverige. Det låg flera veckor bort. I pressreleasen var man samtidigt extremt tydlig med att det tillgängliga vaccinet från Pfizer och Moderna nu skulle prioriteras för äldre:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/februari/astra-zenecas-vaccin-rekommenderas-till-personer-under-65-ar/

Pressreleasen handlar om AstraZenecas vaccin, men börjar så här:
De tidigare godkända mRNA-vaccinerna från Pfizer/BioNTech och Moderna rekommenderas i första hand erbjudas till personer som är 65 år och äldre.
Det är uppenbart att man taktiskt utnyttjar de öppningar man får, för att styra om vaccinflödet från den prioritetsordning som drevet bestämt, till den riktning som myndigheten själva hade velat se från början, där äldre ska vaccineras först. Helt rätt agerat.

Tak for svaret. Jeg køber teorien om 3D-chess med befolkningen. Dog modtog i vel ca 40000 AZ doser omkring 4 dage efter den pressrelease.
Citera
2021-03-22, 14:37
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du tror definitivt fel om du tror att vaccinet är farligare än corona. Det finns till och med hundratals barn i Sverige som legat på intensiven i corona. Och unga friska personer som dör knall och fall med hjärtstopp, njurar som lägger av, osv. Även en del unga kan dessutom kvävas till döds.

Hur gammal och vilket BMI har du om du vill dela med dig av det? Du kanske inte löper så liten risk som du tror.

Du kan inte jämföra corona med influensa. Möjligen versionen 1918 i så fall. Du ser inte katastrofläge i vården under vanliga influensasäsonger. Men ja, personligen tar jag influensasprutan varje år både för att slippa bli sjuk själv eller smitta andra.

Var någonstans hittar du att hundratals barn har legat på IVA?
83st enligt SIR från 0 till 20 år enligt SIR eller menar du att dom ljuger?

11 dödsfall upp till 19 år och 150 personer totalt 0 till 50 år under pandemins 13-14 första månader.
Med en IFR på under 0,01% för friska barn så kommer jag i alla fall vara väldigt försiktig med att vaccinera mina kottar.
Citera
2021-03-22, 14:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Som vanligt gällande smittande infektionssjukdomar:
De med lägst antal resurser, och lägst social status lider mest.

En global sanning.
Fast i Sverige får ju alla som behöver vård tillgång till vård, så det kan ju inte vara en medveten "utgallring".
Sedan kanske det blir så ändå av olika orsaker och det är ju intressant och viktigt att förstå varför.
Citera
2021-03-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast i Sverige får ju alla som behöver vård tillgång till vård, så det kan ju inte vara en medveten "utgallring".
Sedan kanske det blir så ändå av olika orsaker och det är ju intressant och viktigt att förstå varför.

Säg det till de äldre som varken fick syrgas eller ens komma till sjukhus förra våren. Istället blev det morfinspruta. De skulle nog inte hålla med om att alla som behöver få vård får vård.
Citera
2021-03-22, 14:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Lär ta denna och nästa vecka innan vaccinationerna kommer att börja påverka statistiken till det lägre.

Strax under 20% bör vi kunna komma upp till efter nästa söndag.
Åtminstone har inte dödsfallen börjat öka.

---

Även i Norrbotten ökar nya fall kraftigt.

Idag: 345. Förra måndagen: 208.

/Regionen Platz
Citera
2021-03-22, 14:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Var någonstans hittar du att hundratals barn har legat på IVA?
83st enligt SIR från 0 till 20 år enligt SIR eller menar du att dom ljuger?

11 dödsfall upp till 19 år och 150 personer totalt 0 till 50 år under pandemins 13-14 första månader.
Med en IFR på under 0,01% för friska barn så kommer jag i alla fall vara väldigt försiktig med att vaccinera mina kottar.

De kanske har legat på annan vårdavdelning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in