2021-03-22, 13:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Får väl fortsätta med Springares bok (2)

Samtliga av våra handläggare var för stunden upptagna och ingen av dessa var tillgänglig då.
Följande dag- tisdagen den 15 maj, fick vi reda på att den förhörde mannen hade anhållits av åklagare kvällen före och att en husrannsakan hade gjorts. Senare under kvällen den 14:e hade mannen frisläppts av åklagaren. Misstankarna mot mannen räckte inte till en eventuell häktning och därför inte heller till fortsatt anhållande, tyckte åklagaren.
Utredningsarbetet fortsatte sedan hela tisdagen under ledning av jouren. Tonvikten låg på förhör med anhöriga och bekanta och framför allt eftersök i närområdet efter kvinnan. Jouren hade engagerat polispatruller med hundar för att leta i de närmsta omgivningarna.
Eftersom jag och Jonas följt ärendets utveckling från början, kunde vi se att det utkristalliserade sig en bild av den hörde mannen som gjorde att vi bedömde att vi skulle ta över ärendet i sin helhet under morgondagen. Inte ett spår av den försvunna kvinnan fanns. De massiva sökinsatserna i kvinnans bostadsområde hade inte heller gett resultat. Tekniker var redan engagerade med undersökningar på relevanta ställen.
Onsdagen den 16 maj tog vi över ärendet på grova brottsgruppen. Jag skulle fungera som spaningsledare och Jonas som biträdande spaningsledare. Vi brukade göra så vid större ärenden eller ärenden som kunde bli omfattande.
Förundersökningsledningen låg fortfarande kvar hos åklagarkammaren eftersom tvångsåtgärder hade vidtagits och att mannen fortfarande var misstänkt. Vi lade ut ärendet på en handläggare och knöt några utredare till ärendet. Uppgifter kom också fram under onsdagen att den misstänkte mannen skulle resa till USA med sin fru. Det var en semesterresa som var bokad sen länge och det var inte för att komma undan rättvisan. Jonas tog kontakt med den operativa avdelningen, som ansvarar för eftersök av försvunna personer.
Han säkerställde med ett befäl att de prioriterade eftersöket av den försvunna kvinnan runt i det villaområde där hon bodde. Jonas fick garantier om att man prioriterade detta och att man använde sig av den metod som de utbildats för och som användes vid sök i efter personer i terräng. Dessa operationer görs inte av oss på utredningsavdelningen utan organiseras av särskilt utbildad personal på den operativa polisavdelningen. I detta fall låg också ansvaret för eftersöket av kvinnan på den avdelningen.
Ärendet fick en ny åklagare som förundersökningsledare. Det var kammaråklagare Åsa Hiding. Det störde oss ändå att den misstänkte skulle kunna vara borta ett par veckor i USA. Men det beslutades inte till att han skulle anhållas. Vi stötte och blötte med åklagaren. Vi var inte säkra på att gränspolisen i USA skulle skicka tillbaka den misstänkte om vi begärde det och så vidare. Nya uppgifter kom in kontinuerligt och till slut kom vi överens om att anhålla mannen. Åsa Hiding anhöll den misstänkte och vi började dra i kontakter med USA och gränspolisen där. Vi fick bekräftelse på att den misstänkte och hans fru satt på en flight och vi meddelade gränspolisen på flygplatsen där de skulle landa att mannen var abhållen för människorov. Under torsdagen meddelades det från USA att man plockat in paret och vägrat låta dem komma in i USA. De fick sitta i förvar i ett dygn varpå de skulle skickas tillbaka till Sverige med ett flyg som skulle anlända till Arlanda lördagen den 19 maj. Som officiell orsak för att inte släppa in mannen och hans fru i USA, angav flygplatspolisen att de inte fyllt i sina ESTA-dokument korrekt.

Här blir det väldigt virrigt med datum och dagar.
Man funderar på när PS tog över ärendet, om det verkligen var den 16:e?
Kanske var 17:e?

Sitter med pillig mobil nu, svårt att få överblick av texten.
Citera
2021-03-22, 13:34
Medlem
Citat:
Del (4)

Eftersom mannen och hans fru väntades till Arlanda mitt på dagen den 19, beslutade vi att två utredare skulle ta emot paret i Örebro för att hålla förhör med dem under lördag eftermiddag/kväll. För att ta emot dem på flygplatsen hade vi satt in en liten, för ändamålet lämplig, styrka från Örebros spaningsrotel. Så allt kring ärendet var under kontroll och planeringen var gjord inför helgen. Inga spår av den försvunna kvinnan hade påträffats och inga indikationer fanns om att så skulle ske under helgen. Ett fynd av en kropp kunde göras under helgen - eller om flera månader. Det är ju sådana parametrar vi poliser får förhålla oss till. Kort sagt, jag och Jonas hade full koll på ärendet. Vår plan var att på måndag efter helgen ha så mycket av personalen tillgänglig för att gå på full kraft i utredningen.

Sedan några veckor tillbaka, var det bestämt att jag och Jonas Rydén , tillsammans med ett par kollegor skulle åka på en weekendresa till Tyskland. Vi pratade om resan redan på onsdagen före helgen. Vi befarade att ärendet under de närmsta dagarna kunde bli ett konstaterat mord, om en kropp skulle påträffas under onsdagen eller torsdagen. Då skulle vi bli tvungna att ställa in resan. Det var vi helt beredda på. Men ingen kropp hade påträffats. Dessutom hade vi gjort de planeringar och bedömningar inför helgen som var relevanta.
Vi hade stämt av med förundersökningsledaren Åsa Hiding att vi tänkte åka till Tyskland över helgen eftersom någon spaningsledning enligt vår bedömning inte behövde finnas fysiskt på polishuset. Vi var tillgängliga på telefon om något akut inträffade som omedelbart måste åtgärdas eller om någon viktig fråga uppkom som måste klaras ut. Det är gängse praxis för spaningsledningar vid den här typen av grova brott.
Arbetsordningen som gäller i hela Sverige är att spaningsledaren exempelvis under en helg är anträffbar på telefon i det fall han eller hon inte behövs fysiskt på polishuset.
Förundersökningsledaren höll med oss och hade inga synpunkter på vårt upplägg. Vi hade även ett kort informellt möte med handläggaren och en utredare på grova brott, som utsetts till kontaktperson för de anhöriga. Den kontaktmannen håller också förhör med anhöriga när det är relevant och på spaningsledarens order.
Vi redovisade planeringen och berättade att vi kommer vara tillgängliga på telefon om några frågor uppkommer som vi bör känna till och vara med och klara ut.
Därefter gick Jonas in till utredningssektionens chef, Lars Bergman, före detta fackpamp och arbetsallergiker. Inne på hans tjänsterum satt ytterligare en bekant, polisområdeschefen Bo Andersson.
Båda var Jonas Rydéns och mina överordnade chefer.
Jonas berättade var vi stod i ärendet och hur vi planerat inför helgen och kommande vecka. Ingen av dem hade visat något intresse hittills.

Ok så man ska tolka det som att den här ”semestern” kritiker pratar om var en ledig helg?
Citera
2021-03-22, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag skiter i om förundersökningen så inleddes år 1845.

Vilka fel gjorde PS och JR? Det var min fråga igår och är mitt tema fortfarande idag. Du drog iväg ”zick zack i skogen” med MSO osv. ”Rakare” svar är att föredra tycker jag.

Eller är det bra att det fortfarande är lite luddigt kring den biten?
Vilka fel?

Det har väl ändå framgått med all tydlighet via LW själv.
Att hon ligger 160 meter fr hemmet, har gått ut abrupt och inga fortskaffningsmedel saknas.

Nåt zick zack i skogen har jag snarare ifrågasatt.

Polis ska arbeta utifrån metodsök MSO vid försvunnen person
.

1. Sista synliga ställe
2. Betar av meter för meter
3. Utökar radien

Allt under ledning och översyn av spaningsledare som organiserar, bockar av och ger direktiv.

Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.
Svt:
Citat:
Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.
Citera
2021-03-22, 13:43
Medlem
Citat:
Del (4)

Eftersom mannen och hans fru väntades till Arlanda mitt på dagen den 19, beslutade vi att två utredare skulle ta emot paret i Örebro för att hålla förhör med dem under lördag eftermiddag/kväll. För att ta emot dem på flygplatsen hade vi satt in en liten, för ändamålet lämplig, styrka från Örebros spaningsrotel. Så allt kring ärendet var under kontroll och planeringen var gjord inför helgen. Inga spår av den försvunna kvinnan hade påträffats och inga indikationer fanns om att så skulle ske under helgen. Ett fynd av en kropp kunde göras under helgen - eller om flera månader. Det är ju sådana parametrar vi poliser får förhålla oss till. Kort sagt, jag och Jonas hade full koll på ärendet. Vår plan var att på måndag efter helgen ha så mycket av personalen tillgänglig för att gå på full kraft i utredningen.

Sedan några veckor tillbaka, var det bestämt att jag och Jonas Rydén , tillsammans med ett par kollegor skulle åka på en weekendresa till Tyskland. Vi pratade om resan redan på onsdagen före helgen. Vi befarade att ärendet under de närmsta dagarna kunde bli ett konstaterat mord, om en kropp skulle påträffas under onsdagen eller torsdagen. Då skulle vi bli tvungna att ställa in resan. Det var vi helt beredda på. Men ingen kropp hade påträffats. Dessutom hade vi gjort de planeringar och bedömningar inför helgen som var relevanta.
Vi hade stämt av med förundersökningsledaren Åsa Hiding att vi tänkte åka till Tyskland över helgen eftersom någon spaningsledning enligt vår bedömning inte behövde finnas fysiskt på polishuset. Vi var tillgängliga på telefon om något akut inträffade som omedelbart måste åtgärdas eller om någon viktig fråga uppkom som måste klaras ut. Det är gängse praxis för spaningsledningar vid den här typen av grova brott.
Arbetsordningen som gäller i hela Sverige är att spaningsledaren exempelvis under en helg är anträffbar på telefon i det fall han eller hon inte behövs fysiskt på polishuset.
Förundersökningsledaren höll med oss och hade inga synpunkter på vårt upplägg. Vi hade även ett kort informellt möte med handläggaren och en utredare på grova brott, som utsetts till kontaktperson för de anhöriga. Den kontaktmannen håller också förhör med anhöriga när det är relevant och på spaningsledarens order.
Vi redovisade planeringen och berättade att vi kommer vara tillgängliga på telefon om några frågor uppkommer som vi bör känna till och vara med och klara ut.
Därefter gick Jonas in till utredningssektionens chef, Lars Bergman, före detta fackpamp och arbetsallergiker. Inne på hans tjänsterum satt ytterligare en bekant, polisområdeschefen Bo Andersson.
Båda var Jonas Rydéns och mina överordnade chefer.
Jonas berättade var vi stod i ärendet och hur vi planerat inför helgen och kommande vecka. Ingen av dem hade visat något intresse hittills.

Fetat

OT men lite rolig är allt Springaren.
Citera
2021-03-22, 13:44
Medlem
Citat:
Det verkar många ha som fokus i kritiken ja. Andra menar att det är bra att söka där det finns tecken på mobilaktivitet.
Om jag försvinner i Örebro och det finns mobilaktivitet eller annat fynd i Kumla så skickar de säkert en jycke dit får man hoppas osv.

Då är ju frågan om det var PS och JR:s beslut att avbryta detta hundsökande?

Beroende på hur många det var i teamet kunde man kanske ha avdelat halva styrkan till skogen och att halva stannade kvar i närområdet så länge? Men jag vet ju inte hur polisen proriterar.

Att utföra ett halvdant arbete är inte så bra.
Citera
2021-03-22, 13:47
Medlem
Del (5)

Anledningen var att media inte i någon utsträckning ifrågasatt eller kritiserat handläggningen av kvinnans försvinnande.
Då var det ju lugnt för dem ett tag till. Jonas berättade om läget och om vår planering inför helgen och om att vi skulle åka till Tyskland.
Eftersom Lars Bergman var den som beviljat vår ledighet sade Jonas att om Lars Bergman ansåg att vi skulle ställa in resan fick han säga till nu. Både Lars Bergman och Bo Andersson ansåg att vi kunde åka. Eftersom vi i spaningsledningen bedömde att ingen spaningsledning behövde vara fysiskt närvarande i polishuset, så behövde vi heller inte sätta in någon annan i ärendet. Att inte lämna över till någon annan är dessutom praxis vid sådana här tillfällen.
Innan Jonas lämnade Lars Bergman och Bo Andersson bestämdes att en annan gruppchef, Mikael Nyqvist, skulle sköta personalansvaret på grova brott fredagen den 18 maj, eftersom vi åkte på fredag morgon.
Att någon tar ansvaret för personalen när ordinarie gruppchefen är borta är däremot praxis. Det kan vara fråga om ledigheter som ska beviljas, sjukdom eller andra personalärenden. Det var aldrig tal om att lämna över något spaningsledarskap, vilket inte gjordes eftersom spaningsledningen som brukligt var tillgänglig dygnet runt på telefon.
Tidigt på morgonen, den 18 maj, reste vi iväg.
Tidigare i veckan hade jag och Jonas i ett möte med Åsa Hoding, tagit upp frågan om att gå ut med bildoch identitet på den försvunna kvinnan. Det är en viktig fråga, som alltid i den här typen av ärenden brukar diskuteras med förundersökningsledaren, i det här fallet åklagaren.
Vi var eniga med att vänta med att publicera offrets bild och identitet i media.
Det var en så pass viktig fråga att spaningsledningen måste kontaktas innan något beslutades. Jag och Jonas förutsatte att handläggaren och den ansvariga kontaktpersonen för de anhöriga förstod det.
På fredag eftermiddag såg vi på nätet att bilder och personuppgifter på den mördade kvinnan hade publicerats i flera rikstidningar. Vi blev irriterade över att handläggaren och kontaktpersonen för anhöriga hade gått bakom ryggen på oss. Ingen av oss hade fått något samtal om att lämna ut identiteten till media. Visseligen är det förundersökningsledaren, i det här fallet åklagaren som ytterst bestämmer, men man för alltid en dialog med spaningsledningen som ju har alla uppgifter i ärendet. Vi var av uppfattningen att man inte skulle publicera offrets bild eller identitet, eftersom vi sedan tidigare har dåliga erfarenheter av att lämna ut identiteten för tidigt till media i sådana här utredningar.
Nu har snart hela fredagen gått utan att någon av utredarna tagit kontakt med oss och förklarat varför offrets bild och identitet hade lämnats ut till media.
Citera
2021-03-22, 13:51
Medlem
Citat:
Jag skiter i om förundersökningen så inleddes år 1845.

Vilka fel gjorde PS och JR? Det var min fråga igår och är mitt tema fortfarande idag. Du drog iväg ”zick zack i skogen” med MSO osv. ”Rakare” svar är att föredra tycker jag.

Eller är det bra att det fortfarande är lite luddigt kring den biten?
Det kommer svar
Citera
2021-03-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här blir det väldigt virrigt med datum och dagar.
Man funderar på när PS tog över ärendet, om det verkligen var den 16:e?
Kanske var 17:e?

Sitter med pillig mobil nu, svårt att få överblick av texten.
Jag citerar rakt av, det är ordningen i hur saker sker inom polisen som är väsentligt
Citera
2021-03-22, 13:53
Medlem
Citat:
Oavsett om man tycker PA och JR är Sveriges sämsta poliser eller ej så är det intressant att läsa lite kronologiskt hur ärendet hanterades. Ihop med fupen så är det just nu de enda vettiga källorna som finns.

Med Litenensams del 1-3 så vet vi nu att den operativa avdelningen har/hade ansvar för det ”praktiska” sökandet.

Att recensera PS eller hans bok är sekundärt.
Det viktiga är att veta om vad som gick fel i början och om nån ska/blr klandras för det.
Jag tror det var du som var inne på att i efterhand så har ledningen där i Örebro varit inne på att det var andra konflikter som låg bakom omplaceringarna mer än att JR och PS inte tog på sig stövlarna och sprang runt och letade innan ärendet ens hamnat på deras bord.

Även den operativa avdelningens sök med hund verkar ju ha en förklaring i att man (räddningsledaren?) prioriterade området där hennes mobil senast var aktiv?

Igår fm ställde jag frågan om vad exakt som gick fel första dygnen och än så länge så kan jag inte räkna upp några kardinalfel som begåtts av de av vissa ”bespottade” PS och JR.

PS blev beviljad semester och tog den. Kanske välbehövlig vem vet.

160 meter från bostaden får klandras operativa avdelningen då.

Och semestern får väl klandras både chefen och PS själv som inte var ”lojal” mot ja vem då?

Så de som nu fortsätter kritisera PS och JR, vad finns det mer för fel de gjorde efter att SD och HD började förhöras undrar jag?

Tekniska avdelningens brister i början har jag koll på redan så deras engagemang kan uteslutas i listan.

Oavsett vad man tycker om hundsöket så finns det fler uppgifter som kräver spaningsledarens omedelbara uppmärksamhet, exempelvis sök i slutna utrymmen (tvättstugor, förråd, fordon) där allmänheten inte kan hjälpa till att söka, genomgång av tidigare anmälningar och uppslag kring den försvunna personen samt planering och genomförande av husrannsakningar.

Det hade varit en annan situation om en person försvunnit ute i skogen utan slutna utrymmen eller tidigare anmälningar och misstänkta att ta hänsyn till.

I den aktuella situationen borde spaningsledaren inte ha tid att även leda hundsöket. Med reservation för att den praktiska arbetsfördelningen inte heller verkar helt klarlagd.

Avståndet mellan bostad och brottsplatsen var fritt ur minnet drygt 130 meter (baserat på kända koordinater) och gick man hundra meter längs gatan så stannade man i princip när man såg planket. Följde man kända metoder för sök i terräng så får man väl sägas ha avstått från att gå ut i terrängen.
Citera
2021-03-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ok så man ska tolka det som att den här ”semestern” kritiker pratar om var en ledig helg?
Ja
Citera
2021-03-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilka fel?

Det har väl ändå framgått med all tydlighet via LW själv.
Att hon ligger 160 meter fr hemmet, har gått ut abrupt och inga fortskaffningsmedel saknas.

Nåt zick zack i skogen har jag snarare ifrågasatt.

Polis ska arbeta utifrån metodsök MSO vid försvunnen person
.

1. Sista synliga ställe
2. Betar av meter för meter
3. Utökar radien

Allt under ledning och översyn av spaningsledare som organiserar, bockar av och ger direktiv.

Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.
Svt:

Sökandet började 15/5 på dagen när PS och JR ännu inte tagit över. Skulle de som första utredningsåtgärd ha frågat den konstapeln som hade som ansvar att söka inifrån och ut om de kikat bakom planket?
Citera
2021-03-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ja

Varför sånt jäkla liv om att han åkte på semester då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in