2021-03-22, 12:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ang fetade. Men detta då som han beskriver vem som är ansvarig för vad då? På tal om EFP och MSO osv.

”JR tog kontakt med den operativa avdelningen, som ansvarar för eftersök av försvunna personer.
Han säkerställde med ett befäl att de prioriterade eftersöket av den försvunna kvinnan runt i det villaområde där hon bodde. JR fick garantier om att man prioriterade detta och att man använde sig av den metod som de utbildats för och som användes vid sök i efter personer i terräng. Dessa operationer görs inte av oss på utredningsavdelningen utan organiseras av särskilt utbildad personal på den operativa polisavdelningen. I detta fall låg också ansvaret för eftersöket av kvinnan på den avdelningen”
Varför rör du så förbenat när det klart och tydligt inleds Fu den dag hon upptäcks är försvunnen dvs 15 maj, det är i polisiär regi varav Springare blir spaningsledare?
Citera
2021-03-22, 12:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu handlar det inte om vad jag tycker (emotionellt), utan frågor om vad som verkligen hände. Handlade det verkligen om timmar, vet vi det?

Så den 15:e på kvällen när husrannsakan avbröts, då hade redan PS tagit över?

Även om lagar styr mycket, blir det ändå överväganden som människor gör.
Det gäller husrannsakan och det gäller domar.

Vad jag menar är också att till synes "överflödig information", dvs det du tyckte att Litenensam citerade ur boken, kan ibland ses med andra perspektiv om man har annan fakta.

Man kan skala av efter hand.
Jag skrev inte om dig, det var rent generellt.
Jag jämförde sen m search warrant.

Det blandas äpplen och päron i diskussionerna. Om det så är ledningsansvar, olika funktioner eller prio.

Prio 1 är att hitta den som försvunnit av given anledning att vederbörande kan vara skadad och vara bästa vittnet om skador inte är svåra och bestående.

Prio 1 är att hitta den döda och BP för att spårsäkra.

Oavsett om Springare är cool i förhör.

Det riskerar annars bli en ny Qvick med erkännande utan stödbevisning.

Det går inte att blanda ihop ÅK och spaningsledares funktioner.

Spaningsledare är motsvarande kapten som ska styra skutan och fatta rätt beslut enligt grundläggande riktlinjer enligt Pug och metoder. Ett övergripande ansvar ute på fältet med ÅK som FuL i ett samarbete.
Vi pratar spaningsläge och inte bekräftat mord.

Det vore lika fatalt om katastroflarm aktiveras och man ignorerar en välorganiserad plan.
Det finns tydliga styrdokument.
Senast redigerad av develi 2021-03-22 kl. 12:40.
Citera
2021-03-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
OBS, den 13 maj 2018 finns inte med i varken huvudprotokoll eller it-protokoll, MEN

I AB 154 med start på sid 213 kan man följa en del tidstämplar för kommunikation 13 maj 2018.

Ser man i ngt protokoll vem H har kontakt med i 9 minuter från kl 05.01 den 15e?
Citera
2021-03-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Listan på MSB omfattar bara de personer som samtyckt till att deras namnuppgifter publiceras. Det borde kanske stå på listan, men det framgår i vart fall av "Ansökan om certifikat som skyddsrumssakkunnig" om man vill ha sitt namn publicerat.

Ok. Iaf uppenbart att S vill vara publik med att visa cert på sin hemsida.

(De konstigheter jag såg igår m andra namn var inget konstigt. Synvilla. )
Citera
2021-03-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu handlar det inte om vad jag tycker (emotionellt), utan frågor om vad som verkligen hände. Handlade det verkligen om timmar, vet vi det?

Så den 15:e på kvällen när husrannsakan avbröts, då hade redan PS tagit över?

Även om lagar styr mycket, blir det ändå överväganden som människor gör.
Det gäller husrannsakan och det gäller domar.

Vad jag menar är också att till synes "överflödig information", dvs det du tyckte att Litenensam citerade ur boken, kan ibland ses med andra perspektiv om man har annan fakta.

Man kan skala av efter hand.

Oavsett om man tycker PA och JR är Sveriges sämsta poliser eller ej så är det intressant att läsa lite kronologiskt hur ärendet hanterades. Ihop med fupen så är det just nu de enda vettiga källorna som finns.

Med Litenensams del 1-3 så vet vi nu att den operativa avdelningen har/hade ansvar för det ”praktiska” sökandet.

Att recensera PS eller hans bok är sekundärt.
Det viktiga är att veta om vad som gick fel i början och om nån ska/blr klandras för det.
Jag tror det var du som var inne på att i efterhand så har ledningen där i Örebro varit inne på att det var andra konflikter som låg bakom omplaceringarna mer än att JR och PS inte tog på sig stövlarna och sprang runt och letade innan ärendet ens hamnat på deras bord.

Även den operativa avdelningens sök med hund verkar ju ha en förklaring i att man (räddningsledaren?) prioriterade området där hennes mobil senast var aktiv?

Igår fm ställde jag frågan om vad exakt som gick fel första dygnen och än så länge så kan jag inte räkna upp några kardinalfel som begåtts av de av vissa ”bespottade” PS och JR.

PS blev beviljad semester och tog den. Kanske välbehövlig vem vet.

160 meter från bostaden får klandras operativa avdelningen då.

Och semestern får väl klandras både chefen och PS själv som inte var ”lojal” mot ja vem då?

Så de som nu fortsätter kritisera PS och JR, vad finns det mer för fel de gjorde efter att SD och HD började förhöras undrar jag?

Tekniska avdelningens brister i början har jag koll på redan så deras engagemang kan uteslutas i listan.
Citera
2021-03-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ser man i ngt protokoll vem H har kontakt med i 9 minuter från kl 05.01 den 15e?

Det verkar inte ske något aktivt. I de handlingar som har lämnats in om LW mobil förklarar it-killen att när en mobil har en pågående datasession, så skickar masten ut automatgenererade delutmataningar. I LWs fall är det varje 180 minut (3 timmar). I HDs tycks det vara var 240 minut (4 timmar). I protokollen för LW och SD kan man se vilken mast som är aktiv, men hos HD ser man bara texten "Servicestelenor.se". Vet inte om uppgiften inte "finns" eller om den som tagit fram protokollet inte har tagit med uppgiften.

kl. 9.01 upprepas sessionen. Och även 13.01 (har inte kollat fler)
Citera
2021-03-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför rör du så förbenat när det klart och tydligt inleds Fu den dag hon upptäcks är försvunnen dvs 15 maj, det är i polisiär regi varav Springare blir spaningsledare?

Jag skiter i om förundersökningen så inleddes år 1845.

Vilka fel gjorde PS och JR? Det var min fråga igår och är mitt tema fortfarande idag. Du drog iväg ”zick zack i skogen” med MSO osv. ”Rakare” svar är att föredra tycker jag.

Eller är det bra att det fortfarande är lite luddigt kring den biten?
Citera
2021-03-22, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Oavsett om man tycker PA och JR är Sveriges sämsta poliser eller ej så är det intressant att läsa lite kronologiskt hur ärendet hanterades. Ihop med fupen så är det just nu de enda vettiga källorna som finns.

Med Litenensams del 1-3 så vet vi nu att den operativa avdelningen har/hade ansvar för det ”praktiska” sökandet.

Att recensera PS eller hans bok är sekundärt.
Det viktiga är att veta om vad som gick fel i början och om nån ska/blr klandras för det.
Jag tror det var du som var inne på att i efterhand så har ledningen där i Örebro varit inne på att det var andra konflikter som låg bakom omplaceringarna mer än att JR och PS inte tog på sig stövlarna och sprang runt och letade innan ärendet ens hamnat på deras bord.

Även den operativa avdelningens sök med hund verkar ju ha en förklaring i att man (räddningsledaren?) prioriterade området där hennes mobil senast var aktiv?

Igår fm ställde jag frågan om vad exakt som gick fel första dygnen och än så länge så kan jag inte räkna upp några kardinalfel som begåtts av de av vissa ”bespottade” PS och JR.

PS blev beviljad semester och tog den. Kanske välbehövlig vem vet.

160 meter från bostaden får klandras operativa avdelningen då.

Och semestern får väl klandras både chefen och PS själv som inte var ”lojal” mot ja vem då?

Så de som nu fortsätter kritisera PS och JR, vad finns det mer för fel de gjorde efter att SD och HD började förhöras undrar jag?

Tekniska avdelningens brister i början har jag koll på redan så deras engagemang kan uteslutas i listan.

Min åsikt: Det allra största felet var det avbrutna sökandet, även hundsöket, i det direkta närområdet från Lenas hus för att prioritera sök i skogen. Även om pinget från mobilen kom därifrån.
Citera
2021-03-22, 13:14
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Forsättning Springare (3)

Under torsdagen 17 maj följde vi upp allt vi hittills gjort i ärendet. Flera enheter var igång, dock fanns inget spår av kvinnan. De åtgärder som skall göras initialt i ett såsant här ärende hade gjorts. Det hade snart gått fem dagar sedan kvinnan anmäldes försvunnen. De akuta förhör och utredningsuppgifter som fanns hade gjorts och eftersök av kvinnan pågick som bäst under ledning av den operativa avdelningen. Inför den kommande helgen planerade och prioriterade jag och Jonas att ta emot och förhöra den misstänkte mannen och hans fru. Det var redan klart att mannen efter förhör skulle vara fortsatt anhållen över helgen till måndag.

"Inför den kommande helgen planerade och prioriterade jag och Jonas att ta emot och förhöra den misstänkte mannen och hans fru. Det var redan klart att mannen efter förhör skulle vara fortsatt anhållen över helgen till måndag."

Vad hände med planeringen? SD blev varken anhållen eller förhörd efter att de kom hem från USA. Vad gick fel? Blev det stoppat av ÅH eller en jouråklagare?

Len* är och förblir mördad så fel datum och dagar skrivet i PS bok är petitesser i sammanhanget, men det ser inte bra ut.
Citera
2021-03-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Min åsikt: Det allra största felet var det avbrutna sökandet, även hundsöket, i det direkta närområdet från Lenas hus för att prioritera sök i skogen. Även om pinget från mobilen kom därifrån.

Det verkar många ha som fokus i kritiken ja. Andra menar att det är bra att söka där det finns tecken på mobilaktivitet.
Om jag försvinner i Örebro och det finns mobilaktivitet eller annat fynd i Kumla så skickar de säkert en jycke dit får man hoppas osv.

Då är ju frågan om det var PS och JR:s beslut att avbryta detta hundsökande?
Senast redigerad av Avel 2021-03-22 kl. 13:22.
Citera
2021-03-22, 13:27
Medlem
Del (4)

Eftersom mannen och hans fru väntades till Arlanda mitt på dagen den 19, beslutade vi att två utredare skulle ta emot paret i Örebro för att hålla förhör med dem under lördag eftermiddag/kväll. För att ta emot dem på flygplatsen hade vi satt in en liten, för ändamålet lämplig, styrka från Örebros spaningsrotel. Så allt kring ärendet var under kontroll och planeringen var gjord inför helgen. Inga spår av den försvunna kvinnan hade påträffats och inga indikationer fanns om att så skulle ske under helgen. Ett fynd av en kropp kunde göras under helgen - eller om flera månader. Det är ju sådana parametrar vi poliser får förhålla oss till. Kort sagt, jag och Jonas hade full koll på ärendet. Vår plan var att på måndag efter helgen ha så mycket av personalen tillgänglig för att gå på full kraft i utredningen.

Sedan några veckor tillbaka, var det bestämt att jag och Jonas Rydén , tillsammans med ett par kollegor skulle åka på en weekendresa till Tyskland. Vi pratade om resan redan på onsdagen före helgen. Vi befarade att ärendet under de närmsta dagarna kunde bli ett konstaterat mord, om en kropp skulle påträffas under onsdagen eller torsdagen. Då skulle vi bli tvungna att ställa in resan. Det var vi helt beredda på. Men ingen kropp hade påträffats. Dessutom hade vi gjort de planeringar och bedömningar inför helgen som var relevanta.
Vi hade stämt av med förundersökningsledaren Åsa Hiding att vi tänkte åka till Tyskland över helgen eftersom någon spaningsledning enligt vår bedömning inte behövde finnas fysiskt på polishuset. Vi var tillgängliga på telefon om något akut inträffade som omedelbart måste åtgärdas eller om någon viktig fråga uppkom som måste klaras ut. Det är gängse praxis för spaningsledningar vid den här typen av grova brott.
Arbetsordningen som gäller i hela Sverige är att spaningsledaren exempelvis under en helg är anträffbar på telefon i det fall han eller hon inte behövs fysiskt på polishuset.
Förundersökningsledaren höll med oss och hade inga synpunkter på vårt upplägg. Vi hade även ett kort informellt möte med handläggaren och en utredare på grova brott, som utsetts till kontaktperson för de anhöriga. Den kontaktmannen håller också förhör med anhöriga när det är relevant och på spaningsledarens order.
Vi redovisade planeringen och berättade att vi kommer vara tillgängliga på telefon om några frågor uppkommer som vi bör känna till och vara med och klara ut.
Därefter gick Jonas in till utredningssektionens chef, Lars Bergman, före detta fackpamp och arbetsallergiker. Inne på hans tjänsterum satt ytterligare en bekant, polisområdeschefen Bo Andersson.
Båda var Jonas Rydéns och mina överordnade chefer.
Jonas berättade var vi stod i ärendet och hur vi planerat inför helgen och kommande vecka. Ingen av dem hade visat något intresse hittills.
Citera
2021-03-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Visste han var en mördare?
Han blånekar än idag och han drog mot slutet under rättegång, risk för fällande dom via bevisning.
Trots friad i TR, dvs inte häktad fram till Hovrätten.
Mamsen sjukskrev, inget laga förfall.

Jag diskuterar inte ens flyktfara, jag diskuterar ändring av TR dom.

Herren på täppans vägar äro outgrundliga.
..och jag konstaterar att åkl Åsa Hiding troligen inte ser nån större risk för att SD skulle planera att lämna landet, för då skulle hon väl göra ett försök att få honom häktad.

Med tanke på att SD är kvar i landet, kan man möjligen dra slutsatsen att han inte är orolig för en fällande dom.
Om han på allvar hade trott på att han riskerar ett livstidsstraff inom mindre än ett par månader, så hade han nog övervägt att lämna landet. Trots corona går det att resa om man bara har ett pass -och det har han väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in