2021-03-22, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var Saliba också. Men smet fr HovR.
Njöt i Libanon av brist på utlämingsavtal.
Tills Libanon körde egen rättegång. Oops.
Nu bor han i skräckfängelset Roumieh där livstid är livstid.
Outgrundliga äro fru Justitias vägar.
Sant.
Fast du kan byta ut "fru Justitia" mot "Herrens" så blir det ännu mer rätt..

OnT: SD har ju inte visat minsta tecken på att nu vilja fly landet och inte heller tycks åkl Åsa Hiding ens försöka få till stånd en häktning av honom.
Det indikerar för mig att hon [in-]ser att hon har en ganska svag "hand". Hon väljer att sitta still i båten trots den ev risken att SD väljer att lämna landet och ansluta sig till nåt legoförband.

Edit: Skall lägga till en viktig sak och det är ju att brodern som smet iväg till Libanon innan HR-domen, han visste ju att han var en mördare.
När det gäller SD kan det ju vara så att han råkar veta att han INTE är en mördare och därför inte ser skäl att fly.
Dessutom kanske han blint litar på Fru Justitias berömda Rättvisa?
Senast redigerad av Carinah78 2021-03-22 kl. 08:33.
Citera
2021-03-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Sant.

OnT: SD har ju inte visat minsta tecken på att nu vilja fly landet och inte heller tycks åkl Åsa Hiding ens försöka få till stånd en häktning av honom.
Det indikerar för mig att hon [in-]ser att hon har en ganska svag "hand". Hon väljer att sitta still i båten trots den ev risken att SD väljer att lämna landet och ansluta sig till nåt legoförband.
Hiding försöker inte få till stånd en häktning? Hon kan varken anhålla eller söka häkta en i TR frikänd person innan en prövning i HR. Det sker först när man beslutat om domen, och INNAN den meddelas offentligt.

Du får läsa på.
Citera
2021-03-22, 08:42
Medlem
Citat:
Sant.

Edit: Skall lägga till en viktig sak och det är ju att brodern som smet iväg till Libanon innan HR-domen, han visste ju att han var en mördare.
När det gäller SD kan det ju vara så att han råkar veta att han INTE är en mördare och därför inte ser skäl att fly.

Är nog tveksamt om han vet att han är oskyldig. Med tanke på hur många luckor det finns i hans minne och ändringar fram och tillbaka över vad han faktiskt gjorde när LW dog. Samt uppenbara lögner som skall förklara förekomst utav LWs blod på diverse ställen.

SD tror nog att han är smartare än rättsväsendet. Därför har han intervall frukta. Vi får väl se om det är en inställning han får käka upp.
Citera
2021-03-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ur förhör med PJ:

Om fb:

Skulle han vara misstänkt för mord skulle han aldrig läsa en enda mening, men var han
skyldig skulle han vara intresserad av vad som framkommer.

? Hur ska han ha det?

Telefoner behöver dom inte prata om, för det vet han inget om. Han vet att Polisen letar efter hennes telefon. Hon lånade en telefon av honom en gång, sen så köpte hon en ny telefon, tror det var en Samsung. Hon
lånade en Samsung S5:a av Peter , det var under slutet av 2017, hösten 2017.
Hennes funkade sämre så hon fick låna en av honom som hon hade någon månad, sen köpte
hon en ny. Hon frågade om han ville ha tillbaka telefonen men den kunde hon spara eller
slänga.

Kan han ha spionerat på henne genom den utlånade telefonen?

Peter tillfrågas om det är något i hans konversation med Lena, via Whatsapp elle
geocaching.com, om det finns något där som han tror är av intresse för Polisen?
Peter uppger att nej, det tror han inte,

Har de inte ens kollat hennes konversationer på geocaching.com?

Nu är det så att PJ aldrig varit misstänkt. Det är SD som är misstänkt... något du missat?
Citera
2021-03-22, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu är det så att PJ aldrig varit misstänkt. Det är SD som är misstänkt... något du missat?

Det var väl samma sak HD försökte sig på, kasta skulden på oskyldiga med alibi. Dömt att misslyckas.
Citera
2021-03-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hiding försöker inte få till stånd en häktning? Hon kan varken anhålla eller söka häkta en i TR frikänd person innan en prövning i HR. Det sker först när man beslutat om domen, och INNAN den meddelas offentligt.

Du får läsa på.
Det där är ett råd jag gärna lämnar åter till dig, käre Pablo.

För om du hade "läst på" i denna tråd, så hade du noterat att det presenterats en hel mängd med elektronisk fakta (och som det ligger utanför min bedömningsförmåga att värdera) som sägs kunna öka sannolikheten för att HR skall kunna döma SD.

För OM det är på det viset att dessa inlämnade elektroniska stöd/fakta redan nu hade höjt sannolikheten för en fällande dom i HR, så hade åkl Åsa Hiding mycket väl kunna begära SD häktad.
Förstår du nu, Pablo?
Citera
2021-03-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Är nog tveksamt om han vet att han är oskyldig. Med tanke på hur många luckor det finns i hans minne och ändringar fram och tillbaka över vad han faktiskt gjorde när LW dog. Samt uppenbara lögner som skall förklara förekomst utav LWs blod på diverse ställen.

SD tror nog att han är smartare än rättsväsendet. Därför har han intervall frukta. Vi får väl se om det är en inställning han får käka upp.

INGEN oskyldig hade betett sig som SD gjort under tids gång. Han har inte direkt hjälpt till att få dit LW:s mördare. Bekymrar sig inte ens om att hon är försvunnen och är övertygad redan dagen därpå när han kommer till jobbet att något kommer visas med typ "svarta rubriker". Vem f-n tänker så om en kvinna som inte är kriminell (dessutom vän/älskarinna) på något sätt? Vem ger upp hoppet så tidigt att hon ska hittas vid liv... förutom den som vet om att hon är död?

Det är bara att hoppas att de får till det i nästa instans. Han kommer att få leva med alla misstankar mot honom resten av livet (och tar med sig HD i fallet).
Citera
2021-03-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
För mig som inget begriper vad gäller spioneri/dateri.

Kan du förklara hur någon skulle kunna spionera på någon genom att låna ut en telefon?

Det finns appar som loggar samtal, sms, gps, aktiverar mikrofonen och loggar tangentryckningar och mycket mer.

Ofta är det en betaltjänst kopplat till appen så det kan lämna spår efter sig att någon prenumererar på en sån här app.

Det sistnämnda kan man ju då t.ex få reda på lösenord och liknande.

Bland annat pga ovanstående så har många organisationer och företag en policy om att man inte får ta med ”privat” utrustning in i deras lokaler.

Sen finns det omvända att många företag har installerat såna ”keyloggers” (tangentloggning) i sina anställdas jobbdatorer.
Det är lagligt att göra det.

SD:s oförsiktighet med sin jobbdator och jobbmobil är alltså ett tecken på att han inte är ett kriminellt master mind när det gäller den biten.
Han har t o m använt jobbmailen för att kommunicera med älskarinnan. Inte så stealth med andra ord.
Senast redigerad av Avel 2021-03-22 kl. 09:17.
Citera
2021-03-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det finns appar som loggar samtal, sms, gps, aktiverar mikrofonen och loggar tangentryckningar och mycket mer.

Ofta är det en betaltjänst kopplat till appen så det kan lämna spår efter sig att någon prenumererar på en sån här app.

Det sistnämnda kan man ju då t.ex få reda på lösenord och liknande.

Bland annat pga ovanstående så har många organisationer och företag en policy om att man inte får ta med ”privat” utrustning in i deras lokaler.

Sen finns det omvända att många företag har installerat såna ”keyloggers” (tangentloggning) i sina anställdas jobbdatorer.
Det är lagligt att göra det.

SD:s oförsiktighet med sin jobbdator och jobbmobil är alltså ett tecken på att han inte är ett kriminellt master mind när det gäller den biten.
Han har t o m använt jobbmailen för att kommunicera med älskarinnan. Inte så stealth med andra ord.

Det jag funderade över är om jag lämnar över en gammal mobil till någon (ej med den lilla "plastbiten" i... vad den nu heter) är det då möjligt att på något vis spåra den som lånat mobilen?
Citera
2021-03-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof

Det räcker väl iofs om SD tror att han är oskyldig?
Då finns det ju skäl för honom att fortsätta neka till mordet.
Citera
2021-03-22, 09:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Sant.

Visste han var en mördare?
Han blånekar än idag och han drog mot slutet under rättegång, risk för fällande dom via bevisning.
Trots friad i TR, dvs inte häktad fram till Hovrätten.
Mamsen sjukskrev, inget laga förfall.

Jag diskuterar inte ens flyktfara, jag diskuterar ändring av TR dom.
Citat:
Herren på täppans vägar äro outgrundliga.
Citera
2021-03-22, 09:34
Medlem
Ur Peter Springares bok angående Hjärstamordet
Måste tilläggas att hela boken bör läsas/lyssnas på, då det framkommer hur korrupt och misskött det är bland de som bestämmer, polischefer mfl

Kapitel 19 Hjärstamordet

Måndagen den 14 maj kallades jag in till min närmsta chef, Jonas Rydén. Han berättade att den förundersökningsledare som hade jouren var på väg upp till oss för att få lite råd om hur han skulle hantera ett anmält försvinnande.
Omständigheter pekade på att ett allvarligt brott hade inträffat och Jonas ville att vi skulle tala med förundersökningsledaren.
Företeelsen var i sig inte märklig. Det var vanligt att andra ärendeansvariga vände sig till mig och Jonas i tveksamma fall, eftersom vi är vana att hantera mord. I det här fallet var det en ny och oerfaren förundersökningsledare som gjorde ett av sina första pass på kriminaljouren i Örebro.
Vid mötet berättade förundersökningsledaren att en anmälan om ett försvinnande hade kommit in under morgonen. Det fanns knepiga omständigheter kring försvinnandet och den försvunna personen.
Av detaljerna kunde man kanske dra den slutsatsen att ett allvarligare brott kunde ligga bakom.
En person som inte tillhörde kvinnans familj hade redan förhörts om hennes försvinnande. Jag och Jonas fick också en redogörelse för vad som sagts. Utifrån den berättelse som lämnats i förhöret stärktes våra misstankar om ett möjligt brott. Men det fanns en del ytterligare utredningsåtgärder som med fördel kunde hanteras på jouren.
Vi kom överens om att ärendet tills vidare skulle ligga kvar hos förundersökningsledaren och att det skille rubriceras som misstanke om människorov. Mot bakgrund av de uppgifter som fanns var det mindre troligt att försvinnandet var frivilligt. Dessutom fanns det anledning att höra om mannen om vissa detaljer.
Förundersökningsledaren fick rådet att plocka in mannen för kompletterande förhör under rubriken människorov. Efter det förhöret rekommenderades jouren att ta kontakt med åklagare för bedömning av ärendet. Vi upplyste också förundersökningsledaren om att om han kände sig osäker kunde han återigen vända sig till mig eller Jonas för konsultation.
Jag och Jonas började avveckla de mest akuta som vi för stunden höll på med för att förbereda för att ta över ärendet. Vi förväntade oss en utveckling där ärendet måste läggas över till oss på grova brott. Jag och Jonas började så smått ta fram lite data och började dra i lite trådar redan då, trots att ärendet formellt inte låg på oss. Vi tog också fram handläggare och förberedde administrativa åtgärder.

Kan inte skriva av hela boken, men läs, så kommer ni förstå och se saken ur en annan vinkel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in