2021-03-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men inga av bilderna på "Lambertz-kvinnan" indikerar anorexia.
Jag håller väl inte helt med, men som sagt, den eventuella anorexiavården ska ju ägt rum 2012/2013 och alla bilder är ju senare? Hänvisar dock till bergsturken. I övrigt lämnar jag dock den här specifika spekulationen då jag tycker det är lite snaskigt, och speciellt när människor som uppenbart inte är helt friska själva kallar vad som kan vara - tills motsatsen har bevisats - ett brottsoffer i en våldtäkt, för "gravt psykstörd".
Citera
2021-03-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Hoppsan. Då fick vi det svart på vitt. Att kvinnan är svårt störd. Det var ju en och annan fittriddare i tråden som ifrågasatte oss som tidigt konstaterade det.

Vart står det att hon är "svårt störd"?
Citera
2021-03-22, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sannolikt inte. Han har inte heller våldtagit någon. Han visste antagligen bara om att hon hade anmält någon för våldtäkt, som blivit frikänd & att det nu var en process igång angående förtal.

Det är ju inte så att Lambertz har tillgång till någon generell terminal där han kan plocka fram journaluppgifter & liknande.

Lambertz har tidigare uttalat sig om att det inte skall vara olagligt att, utan bevis eller dom, peka ut någon som våldtäktsman. Man skall nämligen alltid lita på vad kvinnor säger.
Nu fick han tillfälle att hjälpa till. På ett något mer omfattande vis än vad han hade föreställt sig.

Han kan gott ha det, men att han skulle vara skyldig till våldtäkt tror jag inte en sekund på.

Hur är det med skyldig eller oskyldig?

Kan alla andra vara skyldiga enligt Lambertz egen definition, men inte Lambertz själv? Som du skriver han kan gott ha det!

Jag tycker han är äcklig. Alltså är han skyldig. Det äckliga är att han ger sig på en galen och utsatt kvinna som också är äcklig. Det mest äckliga är att detta äckel har har makt och har påverkat rättstillämpningen.

När han förtalar sig ur denna knipa är han äckligare andra äckliga våldtäktsmän. Jag hopas han blir dömd, han kan ju vara skyldig till allt möjligt, och ett fängelse straff bland likasinnade skulle göra honom gott.
Citera
2021-03-22, 11:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det kan väl handla om att hon har överklagat läkares beslut om att hon skall tvångsvårdas?

Nja, inte nödvändigtsvis. Tvångsvård ska nog alltid fastslås av Förvaltningsrätt. Men klart att man kan överklaga Förvaltningsrättens dom.
Citera
2021-03-22, 11:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bra och ytterst berättigade frågor!
Vi (jag) skall inte onödigtvis kasta sten på en just nu i dubbla bemärkelser sittande fågel.
GL kan inte nu själv försvara sig och hans ombud har yppandeförbud. Så lite fel av mig att springa med obelagt skvaller.

Men det verkar som att det förekommit sex mellan EA och GL.
Det var väl(?) åkl som använde ordet "däckad" om EA och om det var på det viset bör ingen gentleman, oavsett ålder eller ställning, då passa på att idka könsligt umgänge med den däckade personen.
Det är ofint.
Det kan tom vara brottsligt.

På torsdag lär vi få en liten vink om vart det här ärendet är på väg. Då blir det nästa häktningsförhandling.
Försatt på fri fot?
Två veckor till?
Fyra veckor till?
Vad säger vadhållningsbolagen, nån som vet?

Okej, ja jag vet faktiskt inte vad åklagaren sagt, även om "däckad" låter som lite märkligt språkbruk för en åklagare.

Att GL och EA haft sex tror jag inte det är någon som bestrider, men frågan är om man kan säga så mycket mer om situationen så länge vi egentligen bara har EA:s anklagelser att gå på.

Visst kan det väl vara så att EA var full som ett ägg och GL struntade i det, men det kan även vara så att EA överdriver den delen för att försöka få GL fälld, att båda var ordentligt på lyset vid tillfället, eller till och med att GL var den som var så på lyset att han inte fattade galoppen.

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du filmar när du knullar med en person utan att de vet om det kan du åka dit för brottet "kränkande fotografering". Se Brottsbalken (4 kap. 6 a §) och Brå:s rapport Kränkande fotografering (2019:17).

...

Visst, det stämmer att kränkande fotografering kan bli aktuellt, men frågan är dels vem som ska anmäla dig för det om ingen förutom du själv vet att materialet existerar och dels även om det inte anses försvarligt om man i efterhand kan visa att syftet är just eventuell bevisning.

För övrigt håller jag med Enoch om att valet blir ganska enkelt om det står mellan att bli dömd för kränkande fotografering och att bli dömd för våldtäkt.
Citera
2021-03-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Många måste ju veta mer om EA... Vilka är hennes föräldrar? Syskon? Var är hon uppväxt etc. Sådana tjejer måste nog väldigt många känna till. Hon har nog en massa män hon har snärjt och utpressat genom åren. Även män med uppsatta positioner som kanske betalat för att slippa henne efter att de knullat henne och strax efter insett att de trampat på en mina.

Vill inte sprida lögner eller påhitt, Fick veta av en väns dotter att om det är samma tjej, EA så bodde hon på hem som ung, LVU... Nu efter detta med informationen om tvångsvård psykiatri så kan det stämma dom uppgifter jag fått, Hon ger ju uppfattningen att vara väldigt ensam. Kan mycket väl stämma hon växt upp på hem. Kan någon dubbel kolla detta? Kan någon fixa mer folk som känner henne? Vilken stad e hon ens ifrån? Om den infon jag fått stämmer e hon smålänning eller runt om där. Vad har hon för dialekt? Ingen som verka känna henne?
Citera
2021-03-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Hmm... var hon inte tillsammans med lektyrfotografen vid den tiden?

Har inte koll på det, vad nu det gör för skillnad i sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, inte nödvändigtsvis. Tvångsvård ska nog alltid fastslås av Förvaltningsrätt. Men klart att man kan överklaga Förvaltningsrättens dom.

Nja, tror inte att Förvaltningsrätten initialt måste fastslå läkares vårdintyg. Kan ha fel.

Men poängen är den att hon inte måste ha gjort något brottsligt menar jag, att det alltså inte handlar om att hon efter rättegång har dömts till vård.
Inte som jag uppfattar det.
Citera
2021-03-22, 11:36
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Min misstanke är att relationerna inte är den bästa i hennes familj.
Med hennes problem av tvångsvård inom psykiatrin,orsak oklar.. möjligtvis anorexi, autism och borderline kan göra att hon varit svårhanterlig, knepig och krävande för omgivningen.
Och det behöver inte vara bara hon som är knepig, utan även övriga familjemedlemmar.
Det är dock bara en misstanke som jag har.

Att överklassen bjuder in henne.
Citera
2021-03-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Jodå om hon knullar sådana som GL det finns fler som gått den vägen (sängvägen) genom historien. Men i EA;s fall har något gått snett

Visst har du rätt i detta med ”sängvägen”.

Men juristjobb är nog svåra att få på det viset.
Notarietjänster tillsätts endast med betyg som grund.
Om vi ponerar att GL fortfarande varit aktiv som HD-domare, JK eller annat. Så hade han inte kunnat ordna nåt jobb som åklagare eller domare till denna donna. Inte ens om han varit justitieminister hade det gått. Anställningar i offentlig tjänst tillsätts gm ”förtjänst och skicklighet”. Dvs väl vitsordade meriter och goda betyg.

Dock finns såklart andra lägre jobb att få. Men jag tror att det som denna psykiskt störda dam klarar av är nog jobb långt utanför juristvärlden.

Om hon klarar av nåt vill säga. Jag tror att hon är mycket lat och vill hitta lätta vägar till inkomster. Dessutom för fin för att ta vanliga knegarjobb som andra personer måste göra för att ha mat på bordet och tak över huvudet.
Citera
2021-03-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Om hon nu studerar juridik, tror ni då att hon någonsin kommer att få något jobb inom det området? Om hon inte är studerande just nu, hur försörjer hon sig då? Var bor hon just nu? Ja det är väl sekretess på allt det här förstås, så det får man inte veta. Nästan ingen idé att hålla på och läsa fb. Forum. Man får ändå inte veta det mest vesäntliga.Om jag skulle få gissa så tror jag att hon är så bostadslös som hon kan bli. Hon skulle behöv en raket i arslet så att hon börjar jobba och leva som anständiga människor.
Lambertz har jag tyckt synd om, men jag känner idag att jag skiter i honom också.

Juridik student av kvinnligt kön, med särintresse för brottet våldtäkt. Med de rätta kontakterna ända upp i HD, och en "pappa" som fixar ett jobb genom nepotism i rättsväsendet. Är det så här det kan gå till?

Tråkigt för henne att en åklagare sabbade karriären i domstolsväsendet. Ville hon att sexet skulle gå till åtal, eller hade hon en annan agenda när hon lät sig bli våldtagen?

Två äckel. En våldtäktsman som våldtar en galning som låter sig våldtas. Detta är humor på hög nivå, som belyser vad Lambertz är för sorts äckel, där en domstol ska utreda samtycke enligt ny lag, våldet i sexet, pappa som leker doktor och vem som egentligen är skyldig per definition.
Citera
2021-03-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
hon lät sig bli våldtagen
Utveckla gärna.
Citera
2021-03-22, 11:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte koll på det, vad nu det gör för skillnad i sak.

Nja, tror inte att Förvaltningsrätten initialt måste fastslå läkares vårdintyg. Kan ha fel.

Men poängen är den att hon inte måste ha gjort något brottsligt menar jag, att det alltså inte handlar om att hon efter rättegång har dömts till vård.
Inte som jag uppfattar det.

Jo, även om du själv "godkänner" tvångsvård av dig själv, så ska det fastställas av FVR, läkaren kan med 2 andra kollegor besluta om tvångsvård, sedan har de någon vecka på sig att skicka in ansökan till FVR.

Det gäller för all tvångsvård, LTP, LVM och LVU.

Och polishandräckning kan användas.
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2021-03-22 kl. 11:51. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in