2021-03-21, 13:57
Medlem
Första gången som jag ser detta:

"...två anhöriga till den man som är misstänkt för mordet klagat på att polisen tagit deras tillhörigheter i beslag. Det handlar bland annat om en dator och beslag som polisen gjort i en sommarstuga."

Folketorp? Vad kan de ha hittat där?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas
Citera
2021-03-21, 14:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det sista fetade:
Exakt! Om ”man” (= HD, SD...) direkt förstod att ”avspärrningar i området” betydde att ”LW hittats” så borde i rimlighetens namn även de första avspärrningarna ha betytt samma sak.
Men det har vi inte hört så mycket om.

Edit: bytt "man" till "vi".

Polisen hade ju varit där hela veckan, och på förmiddagen var man där och gjorde ett "fynd" vid lunchtiden (tror jag det var) vilket ledde till att ett stort område spärrades av (mot Vivallaskogen om jag inte missminner mig).

Därför fanns både polisaktivitet och media där redan.

Så när kroppen hittades bara timmar efter detta, borde inte i många ha fattat att det var en kropp som hittades, om man inte var just på plats nära planket där ambulansen stannade.

På andra sidan planket, vid motorvägen finns inte någon möjlighet att dra den slutsatsen att det var Lena som hittats.

Du och jag har lite olika syn på HDs roll i det hela (tror jag?), men oavsett det, är det för mig solklart att HD inte kan ha vetat om det här när hon står på polisstationen.

Antingen är det en mycket olämplig och för utredningen olycklig läcka, eller så har HD fått veta via SD på något sätt. Frågan är bara hur, om man nu inte kunnat hitta spår på något sätt.

Att HD skulle ha medverkat på plats vid mordet känns väldigt otroligt för mig, med inga DNA- spår på brottsplatsen och med barnen hemma.

På något sätt känns teorin om läckan något jag vill omfamna, men samtidigt känns det absurt att HD trots häktning och misstanke om mord inte skulle kläcka ur sig hur hon fick veta. Det är ändå en teori som för mig är mycket trolig.

Att någon som vet om att Lena har hittats av de här personerna; HD, SOA, HDs mamma eller SD, genom att själv ha sett ambulansen, eller något annat uppseendeväckande tror jag är uteslutet. Då minns man det. Nu pratar jag alltså om att veta vid den här tidiga tidpunkten när HD har kontakt med J*onas.
Citera
2021-03-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
SD har ABSOLUT INTE rätt att slå de där 17 slagen ,ej heller HD ,därför att finns inte en enda vettig person som slår ihjäl människor pga att man blivit av med loggningar !!Att döda en annan människa får man ej göra .Och gjorde MGM det så är det färdigt för fängelse .
Om en människa känner att nu måste den mörda en person för att den är sur /besviken o arg på den, så är det dags för psykvård.

JG har jag träffat flera gånger när han sökt efter mina gömmor ,och han är speciell eftersom han talar amerikanska och har en helt annan fostran än vad som sker i Sverige. Mycket hårdare moraltänk och därför måste han ha mått illa när hans nära vänner hade sitt beteendemönster gällande sex och otrohet.
Vad han NU tycker om SD är inte lätt att veta.
Att han raderade mycket på mobilen inne på toaletten anser jag vara fel, eftersom han med sin "goda" moral borde veta bättre !?
Antar att han hamnade i en rävsax när folket runt omkring honom levde som de lärde ...hmm ..

Äh, vad du snackar... ”JG är speciell”😂
Du har inte så många amerikanska vänner va? Att folk har en kristen uppfostran gör dem inte världsfrånvända (utom möjligen Amish kanske) och naiva och får dem inte att se allt i svart eller vitt.

Det enda som är speciellt med JG är att han får ett ologiskt och närmast patologiskt hat mot sin nära vän LW.

SD nämner i förhör att JG ser honom ”som likadan som en som sårat honom”.
Men även om man tolkar det som att JG blivit bedragen i sitt äktenskap och kanske anförtrott sig åt LW och sen verkligen blivit helt chockad över att hon vänstrat med SD, som hon dessutom vigt, så förklarar det inte varför hatet enbart vänds mot LW.

SD var den som bröt mot äktenskapets löften och inte motstod frestelsen.

Som många säger så verkar JG lite kär i SD. Eller var det LW han var kär i kanske? vem vet...
Citera
2021-03-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skrev:
Det lär stå i FUP när Fu inleds och vem som är in charge.
Det inleddes väl som människorov vilket frigör mer resurser.

Den som är spaningsledare styr och beordrar samt insamlar information och ger nya direktiv för fortsatta insatser.
Den personen ser till att områden genomsöka metodiskt enligt MSO.

Läs om Pic, yttre befäl.

Alltså MSO är sökmetoden och har inget med vem som leder EFP.
Avgränsningar, spårfällor, regndans, riktkarl, attraktioner, genomspringning, ljudkedja är MSO.

Metoderna från MSO ingår i EFP. Och vem ledde nu Efterforskning av förvunnenperson i detta fall undrar jag.
En EFP har en räddningsledare. Vem var det innan LW hittades?
Citera
2021-03-21, 14:04
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Äh, vad du snackar... ”JG är speciell”😂
Du har inte så många amerikanska vänner va? Att folk har en kristen uppfostran gör dem inte världsfrånvända (utom möjligen Amish kanske) och naiva och får dem inte att se allt i svart eller vitt.

Det enda som är speciellt med JG är att han får ett ologiskt och närmast patologiskt hat mot sin nära vän LW.

SD nämner i förhör att JG ser honom ”som likadan som en som sårat honom”.
Men även om man tolkar det som att JG blivit bedragen i sitt äktenskap och kanske anförtrott sig åt LW och sen verkligen blivit helt chockad över att hon vänstrat med SD, som hon dessutom vigt, så förklarar det inte varför hatet enbart vänds mot LW.

SD var den som bröt mot äktenskapets löften och inte motstod frestelsen.

Som många säger så verkar JG lite kär i SD. Eller var det LW han var kär i kanske? vem vet...

Jo det ligger mycket i det du skriver .
När jag menade speciell så vet du inte om jag menade positivt eller negativt ...

Varför har någon dödat LW ?????
Det är det som är viktigt!!!!
Varför ????
Det här är förfasen inte klokt!

Jag blir arg ,ledsen ,förtvivlad och förbannad!!

Hur kan man döda en människa för att den hotar med att tala om för frun att mannen fortsatt legat med offret.?
Det var ju sant ,skall sanningen undanhållas ?
Senast redigerad av landbandy 2021-03-21 kl. 14:11.
Citera
2021-03-21, 14:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Alltså MSO är sökmetoden och har inget med vem som leder EFP.
Avgränsningar, spårfällor, regndans, riktkarl, attraktioner, genomspringning, ljudkedja är MSO.

Metoderna från MSO ingår i EFP. Och vem ledde nu Efterforskning av förvunnenperson i detta fall undrar jag.
En EFP har en räddningsledare. Vem var det innan LW hittades?
Men tack för lektionerna i den fråga jag väckt..

Jag VET vad metoden MSO innebär, jag vet vad Pic innebär och jag vet att resurser omfördelas om det rubriceras som människorov.

Jag vet att det är just den ledare som har övergripande ansvar hur resurser omfördelas när det kommer till spaning, det frigör mer möjligheter juridiskt.

Jag har sagt att det högst troligt står i FUP delar av det du om och om igen frågar om.

BROTT /HÄNDELSE 1. 4 0
Brottskod
Människorov 0430
BYALAGSGATAN 4 A, ÖREBRO
Måndag 2018-05-14 kl 22.30 t.o.m. Tisdag 2018-05-15
WESSTRÖM, LENA CHOON SHIL
Länskod: 18
Omrkod: 1040110080831000
kl 06.10
FRITEXT
HÄNDELSEN
Målsägande fysisk
Det har framkommit uppgifter i samband med anmälan om försvunnen person
5000-K574218-18 att Lena Wesström inte skulle ha försvunnit frivilligt.
Senast redigerad av develi 2021-03-21 kl. 14:11.
Citera
2021-03-21, 14:14
Medlem
Citat:
Lägg ner. LH var flera km fr utgångspunkt intryckt i ett trångt skåp på en bondgård.

MSO och missing people i systematiskt sök under ledning av polis.

Minnet blev kasst där för en stund. Men hon mördades på andra sidan vägen. Fick för mig att allt var samma gård när det i själva verket är tre ställen där, inkl där GM bodde.

Inte bästa exemplet.

Men ändå, mord har lösts trors sena fynd. Det var väl min huvudpoäng i sammanhanget ”hittad efter fyra dagar”.
Citera
2021-03-21, 14:14
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honung66
Seriemördarbeteende! Någon som vet om han stekte myror med förstoringsglas som barn?

Han stoppade in en pinne i en väns cykelhjul så han ramlade och skadade sig. Det skryter han lyckligt om som vuxen.

Han slog sin lillebror gul och blå som tonåring, utan att pappan hjälpte brodern. Brodern bröt all kontakt med familjen.

Han håller inspelade KGB-förhör med sin minderåriga dotter - OM STRÖSSEL! Och HD stöttar honom.

Han slår näven i väggen bredvid sin 8-åriga dotter och skyller sen på henne när han skadar handen.

Han låter sina små döttrar posera vid stup och hängandes över en hög klippa och ett högt torn. Och när det är eldningsförbud i hela Sverige, så måste han givetvis lägga ut en bild där han eldar i naturen.

"Jag går vart jag vill, jag eldar när jag vill, jag åker rullskridskor på min gamla arbetsplats (där jag tagit mig in utan lov), jag trakasserar och mobbar mina barn, vänner och grannar när jag vill, jag håller koll på grannar och filmar och fotar dem - och jag mördar när jag vill..." Han är och förblir ett monster. Även då man inte räknat in hot, misshandel och mord på LW.

Och ni ser ju själva. Ingen ur SD´s familj vittnade FÖR honom i TR. Inte heller emot. De var helt frånvarande från TR. Och media.

Ingen i familjen har uttalat sig, och hävdat att han är oskyldig. Pappan som inte träffat SD på 1,5 år innan mordet sa ungefär: "Är han skyldig, så är han inte min son"

De som tror att SD är oskyldig och inte är en iskall och livsfarlig psykopat med blodtörst, de tror förmodligen även på tomtar och troll.

#TeamÅsaHiding

Empatilös SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC
Citera
2021-03-21, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med en dåres envishet hävdar jag att jag läst en artikel av en hundförare som just gick vid planket med sin hund och tvingades avbryta. Han var övertygad att dom skulle hittat LW. Jag har dock letat förgäves efter denna. Det var foto på förare m hund. Ngn facktidskrift/mindre blaska.
Jag släpper detta NU.

Ja, och jag är lika säker på att det är ihopblandning, eftersom att hundägaren berättade i tid när kroppen hittades om precis det att hans hund dragit mot planket och att han fick dra bort hunden därifrån, samtidigt som Rupla intervjuades och var uppbragt om rubriceringen som påverkade enligt honom söket.
Bilderna på hundföraren stämmer nog, men inte att han han hävdat att söket blev avbrutet.

Jag vet inte hur många gånger det här har varit uppe i tråden och ingen har lyckats bevisa det där "avbrutna hundsöket". Jag tror att det kommit upp som en teori mitt bland allt det där, och det har blivit en trådsanning.

Om någon kan motbevisa mig genom källa är det naturligtvis det bästa!

Du och jag brukar inte bli osams om vem som har mest rätt, utan vi klarar av att kompromissa på det sättet att vi står ut med att erkänna att vi kan ha fel, tror jag , eller stå ut med att vi har olika uppfattning. Jag härdar ut med det också...

Så jag kan också släppa det, genom att jag har fått sagt varför jag har min uppfattning.
Citera
2021-03-21, 14:16
Medlem
Citat:
Men tack för lektionerna i den fråga jag väckt..

Jag VET vad metoden MSO innebär, jag vet vad Pic innebär och jag vet att resurser omfördelas om det rubriceras som människorov.

Jag vet att det är just den ledare som har övergripande ansvar hur resurser omfördelas när det kommer till spaning, det frigör mer möjligheter juridiskt.

Jag har sagt att det högst troligt står i FUP delar av det du om och om igen frågar om.

BROTT /HÄNDELSE 1. 4 0
Brottskod
Människorov 0430
BYALAGSGATAN 4 A, ÖREBRO
Måndag 2018-05-14 kl 22.30 t.o.m. Tisdag 2018-05-15
WESSTRÖM, LENA CHOON SHIL
Länskod: 18
Omrkod: 1040110080831000
kl 06.10
FRITEXT
HÄNDELSEN
Målsägande fysisk
Det har framkommit uppgifter i samband med anmälan om försvunnen person
5000-K574218-18 att Lena Wesström inte skulle ha försvunnit frivilligt.

Berätta gärna var det står så slutar jag tjata ja.
Citera
2021-03-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Polisen hade ju varit där hela veckan, och på förmiddagen var man där och gjorde ett "fynd" vid lunchtiden (tror jag det var) vilket ledde till att ett stort område spärrades av (mot Vivallaskogen om jag inte missminner mig).

Därför fanns både polisaktivitet och media där redan.

Så när kroppen hittades bara timmar efter detta, borde inte i många ha fattat att det var en kropp som hittades, om man inte var just på plats nära planket där ambulansen stannade.

På andra sidan planket, vid motorvägen finns inte någon möjlighet att dra den slutsatsen att det var Lena som hittats.

Du och jag har lite olika syn på HDs roll i det hela (tror jag?), men oavsett det, är det för mig solklart att HD inte kan ha vetat om det här när hon står på polisstationen.

Antingen är det en mycket olämplig och för utredningen olycklig läcka, eller så har HD fått veta via SD på något sätt. Frågan är bara hur, om man nu inte kunnat hitta spår på något sätt.

Att HD skulle ha medverkat på plats vid mordet känns väldigt otroligt för mig, med inga DNA- spår på brottsplatsen och med barnen hemma.

På något sätt känns teorin om läckan något jag vill omfamna, men samtidigt känns det absurt att HD trots häktning och misstanke om mord inte skulle kläcka ur sig hur hon fick veta. Det är ändå en teori som för mig är mycket trolig.

Att någon som vet om att Lena har hittats av de här personerna; HD, SOA, HDs mamma eller SD, genom att själv ha sett ambulansen, eller något annat uppseendeväckande tror jag är uteslutet. Då minns man det. Nu pratar jag alltså om att veta vid den här tidiga tidpunkten när HD har kontakt med J*onas.

Inte för att det har så stor betydelse, men skickades verkligen en ambulans på det larmet?

I de flesta större städer har polisen egna bårbilar (ser ut typ som minibussar/ arbetsbilar som tekniker använder och inget som gemene man kan koppla till att det är en likbil).

I många regioner norr om Uppsala köper polisen in dessa tjänster av externa aktörer.
Där hämtas även mordoffer (även utomhus) av dessa efter att tekniker har placerat kroppen i säck.
Efter spårsäkring, fotografering av brottsplatsen osv.

Brukar i regel ta några timmar om det inte är där det är mycket folk och hindrar trafiken. Även dessa bilar är i regel av typen ”minibuss” och ser alltså inte ut som begravningsbilar.

Ambulans och räddningstjänst kan i undantagsfall ta med avlidna som ligger väldigt öppet och synligt vid tex trafikolyckor, men oftast inte.

Men kanske skickades ambulans just in case efter larmsamtalet? Sen var det säkert pådrag polisfordon som SOA mfl kan ha sett, så jag förstår vad du menar.
Citera
2021-03-21, 14:20
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med en dåres envishet hävdar jag att jag läst en artikel av en hundförare som just gick vid planket med sin hund och tvingades avbryta. Han var övertygad att dom skulle hittat LW. Jag har dock letat förgäves efter denna. Det var foto på förare m hund. Ngn facktidskrift/mindre blaska.
Jag släpper detta NU.

Du är en av de klokaste här, men där måste du ha fel. Detta har ältats tusen gånger i snart tre år. INGEN har kunnat presentera minsta bevis på detta. Nada.

#TeamÅsaHiding

JG blir tillrättavisad, berättar att LW skrev till HD för att hon var viktig del i Touren m m
https://vocaroo.com/1iirqeZUL0u?fbcl...ggt2d7vbG3IRco
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in