2021-03-20, 16:04
Medlem
För att hålla lite koll på hur det står till med Uranus intresset tänkte jag börja köra lite statistik.

Ägare av Denison på Avanza 996 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 4017

20210320
Citera
2021-03-20, 16:31
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Den ska jag ha en liten chunk av. Mina smallcaps ligger riktigt fint plus. Min egen favorit forum och sen har jag lite forsys på nordnet som är upp fint den med. Lite risky i Namibia, men ingen minns en fegis.

Det är just den lilla marketcapen som gör dem så explosiva.

Jag är oxå lite sugen på dem och även Deep Yellow pga att det är John Borshoff. Vi känner i magen att kineserna kommer att dra in och sopa rent i Namibia. Skulle ev kunna tänka mig att dumpa mina UR-energy vid nästa ryck upp då den känns som den kommer bli mitt svagaste innehav. Fission har även varit lite av en besvikelse hittills. Blir det uppköp får man loss pengar direkt och kan stuva om oxå.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Men visst, priserna kan kolapsa. Priserna har gått upp kraftigt med start den 8e mars. Frågan är om kurserna dippar ned dit inom en nära framtid eller inte?
Den stora uppgången kom i början på december, slutet på november. Men då var det en massa axier som började dra iväg, inte alls bara uran. En del av detta har fallit tebax, annat har kört på.

Svår bedömt detta. Kanske gå in med mindre belopp på måndag, så köpa lite eftersom beroende på hur det går?
Jag tycker det verkar som du behöver läsa in dig lite lite allmänt på vad du har att förvänta dig om du ger dig in på detta. Det finns en uppsjö av intervjuer på youtube med folk som går igenom urancaset. Den här är relativt komprimerad och bara ca 30 min och en rätt bra start. Förutom han Huhn finns det mkt med Rick Rule och andra.

https://www.youtube.com/watch?v=CY1ddHVMUUQ
Här är även ett lite längre sk summit som oxå var avsett att vara introducerande
https://www.youtube.com/watch?v=Eaha7S6xr_M

Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
För att hålla lite koll på hur det står till med Uranus intresset tänkte jag börja köra lite statistik.

Ägare av Denison på Avanza 996 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 4017
20210320
Var ser man ägare på Avanza sådär? Jag har NON men börjar mer och mer tänka att jag i vart fall ska öppna en KF på AVA asap så att den där tidsfristen börjar ticka på för när man kan plocka ut. Är jävligt bekymrad över när de tar bort gamla nordnet och deras kundservice suger även för deras PB kunder.

Ingen som har provat Degiro? de har ju ASX om jag fattat rätt.
Citera
2021-03-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag är oxå lite sugen på dem och även Deep Yellow pga att det är John Borshoff. Vi känner i magen att kineserna kommer att dra in och sopa rent i Namibia. Skulle ev kunna tänka mig att dumpa mina UR-energy vid nästa ryck upp då den känns som den kommer bli mitt svagaste innehav. Fission har även varit lite av en besvikelse hittills. Blir det uppköp får man loss pengar direkt och kan stuva om oxå.

Jag tycker det verkar som du behöver läsa in dig lite lite allmänt på vad du har att förvänta dig om du ger dig in på detta. Det finns en uppsjö av intervjuer på youtube med folk som går igenom urancaset. Den här är relativt komprimerad och bara ca 30 min och en rätt bra start. Förutom han Huhn finns det mkt med Rick Rule och andra.

https://www.youtube.com/watch?v=CY1ddHVMUUQ
Här är även ett lite längre sk summit som oxå var avsett att vara introducerande
https://www.youtube.com/watch?v=Eaha7S6xr_M

Var ser man ägare på Avanza sådär? Jag har NON men börjar mer och mer tänka att jag i vart fall ska öppna en KF på AVA asap så att den där tidsfristen börjar ticka på för när man kan plocka ut. Är jävligt bekymrad över när de tar bort gamla nordnet och deras kundservice suger även för deras PB kunder.

Ingen som har provat Degiro? de har ju ASX om jag fattat rätt.

Står på aktiedata under grafen på alla aktier på Avanza, inget du behöver vara inloggad ens för att se. Avanza har nu äntligen fixat så de återbetalar 100% av källskatten, och det är ju bra.

Men växlingsavgifterna är så sjukt jobbiga på Avanza, där har Degiro övertaget mot AVA och NON. Sen tror jag Degiro är bra på optioner, men det tar vi efter vi blivit Uranmiljonärer.
Citera
2021-03-20, 17:24
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Står på aktiedata under grafen på alla aktier på Avanza, inget du behöver vara inloggad ens för att se. Avanza har nu äntligen fixat så de återbetalar 100% av källskatten, och det är ju bra.

Men växlingsavgifterna är så sjukt jobbiga på Avanza, där har Degiro övertaget mot AVA och NON. Sen tror jag Degiro är bra på optioner, men det tar vi efter vi blivit Uranmiljonärer.
ha, alltså om det här slutar med 4x eller mer så hade jag för egen del tänkt sänka risknivån lite sen, inte börja med optioner.

ska kolla på det där på AVA då
Citera
2021-03-20, 20:19
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erk0r
Ni som hänger på r/uraniumsqueeze har väl redan sett det. Jag har lagt ca totalt 30 min (varav 15 minuter denna video) på Ur-anus. Men Justin Huhn, till vänster i videon, hintar lite om en junior ca 12 min i klippet. Ska tydligen vara Baselode Energy. Han säger inte mycket, och jag är lat. Men kan det vara en intressant junior till fonden?

Gick du in erkor ? Jag kom i kontakt med den jag med via ett podavsnitt - visserligen från samma källa (Justin Huhn). Är den något att ha skulle det kunna vara riktigt fin entry nu - jag ska läsa på lite i helgen.
Citera
2021-03-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Gick du in erkor ? Jag kom i kontakt med den jag med via ett podavsnitt - visserligen från samma källa (Justin Huhn). Är den något att ha skulle det kunna vara riktigt fin entry nu - jag ska läsa på lite i helgen.
Jo jag gick in, men egentligen endast på rek från honom. Men intressant case och en junior, så risknivån är ju hög, men kan också bli fint. Men allt det här är ju det ni ska lära mig om, inte tvärt om xD
Citera
2021-03-20, 23:06
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erk0r
Jo jag gick in, men egentligen endast på rek från honom. Men intressant case och en junior, så risknivån är ju hög, men kan också bli fint. Men allt det här är ju det ni ska lära mig om, inte tvärt om xD

Jag är verkligen inget annat än en nyfiken amatör och jag ser oss som en grupp hobby entusiaster som delar fakta och bollar tankar med varandra

Men ja väldigt intressant rutin i Baselode. Liknar purepoint på många sätt, även dom aktiva i Hook Lake där det verkar vara "lätt-grävd" mark utan sandsten. Mycket geologi här som man är främmande för men får försöka tugga i sig hehe.
Market Cap identiskt på $30M och samma koncept.
Dock verkar Purepoint bara ha en del av ägandet i vissa av sina projekt (21% t.ex. i Hook Lake) medan baselode äger alla sina projekt till 100%
Börjar gräva i Juni 2021 så tills dess är det hopp och hype som styr kursen, men det kan nog ta kursen en bra bit om spotpriset kryper upp lite mer tills dess

Lutar mycket åt att jag slänger in en peng i Baselode faktiskt.

Sååå svårt med uranbolagen, jag har en stark känsla att jag det kommer fingras duktigt med den radioaktiva delen av portföljen när man hittar nya intressanta bolag och planen med 4 aktier lär nog spricka, sen kanske man får klippa bort något efterhand och koncentrera sig lite
Citera
2021-03-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Jag är verkligen inget annat än en nyfiken amatör och jag ser oss som en grupp hobby entusiaster som delar fakta och bollar tankar med varandra

Men ja väldigt intressant rutin i Baselode. Liknar purepoint på många sätt, även dom aktiva i Hook Lake där det verkar vara "lätt-grävd" mark utan sandsten. Mycket geologi här som man är främmande för men får försöka tugga i sig hehe.
Market Cap identiskt på $30M och samma koncept.
Dock verkar Purepoint bara ha en del av ägandet i vissa av sina projekt (21% t.ex. i Hook Lake) medan baselode äger alla sina projekt till 100%
Börjar gräva i Juni 2021 så tills dess är det hopp och hype som styr kursen, men det kan nog ta kursen en bra bit om spotpriset kryper upp lite mer tills dess

Lutar mycket åt att jag slänger in en peng i Baselode faktiskt.

Sååå svårt med uranbolagen, jag har en stark känsla att jag det kommer fingras duktigt med den radioaktiva delen av portföljen när man hittar nya intressanta bolag och planen med 4 aktier lär nog spricka, sen kanske man får klippa bort något efterhand och koncentrera sig lite
Jo precis, har säkert bytt bolag 2-3 gånger redan, inte gått back, men onödigt courtage har ju rykt så att säga. Men kanske får börja sälja av annat och köpa fler helt enkelt
Citera
2021-03-21, 17:04
Medlem
bajssprutans avatar
Harvestade den här listan från John Quakes twitter.
Ska ta mig en kik på det som är undervärderat gentemot riktkurserna.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-21 kl. 17:08.
Citera
2021-03-21, 22:36
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Harvestade den här listan från John Quakes twitter.
Ska ta mig en kik på det som är undervärderat gentemot riktkurserna.

Tack ! Fin utgångspunkt för fortsatt DD. EV/pound of resource är fint att få listat sådär, man blir ju inte bortskämd med användbara nyckeltal i övrigt direkt hehe
Citera
2021-03-22, 12:40
Medlem
smoerreboms avatar
Jag tänker att kineserna borde ju sätta fart med sina förvärv asap. De har ju stålarna och att vänta på att priserna stiger är ju dumt. Blir det förvärv i Afrika borde väl alltså de komma tidigare än av juniorer i Kanada?

Jag bör nog inte nöja mig med global Atomic

De har ju dock redan köpt andel i en gruva av kazakerna nyligen så det kan ju bli mer där

Idag börjar DML handlas på tsx!
Citera
2021-03-22, 13:14
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Idag börjar DML handlas på tsx!

+3,60% premarket trots litet minus på spotpris. Verkar ha blivit en ruggig (nästan skrämmande) hype kring just denison. Men mer volym är väl bara trevligt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in