Citat:
Ursprungligen postat av
erk0r
Tycker ni också att det börjas prata mer och mer uran överlag (tänker reddit, två trådar här, nyheter Osv)? Eller är det bara det att man satt på sig ”uran-glajjorna” senaste tiden?
Nja du har ju twitter oxå, Quakes och hans anhang har ju hållit på i flera år. Det var full fart där för ett år sen oxå. Jag har dock inte kollat på följar-utveckling och sånt där eftersom jag i grunden är väldigt ointresserad av twitter allmänt. Jag fattar det som att de där snubbarna har hållit på i flera år innan det tog fart i fjol.
URE:s VD Jeff Klenda har tydligen sagt att han tror utilities kommer tbx H2 2021 på nån webcastintervju.
CRUX-invesor producerar ju en satans massa VD-intervjuer på tuben och det kom precis en med Klenda, ska kolla lite då jag inte har sett nåt med honom än. Det ska även komma en ny med Mark Chalmers i dagarna, med tanke på hur mkt stålar jag har där så är den obligatorisk för mig. Jag har ju sett äldre intervjuer med honom och grejen med EFR är att jag känner lite som inför gamla innehav i tech-bolag med dem. De har en massa hemliga avtalsförhandlingar som pågår och man kan inte veta ett skit och VD:n kan inte heller säga ett skit. Jag har helt slutat att investera i såna bolag så det känns lite obekvämt när det bara är sånt där snack. Det är dock det som har gått upp mest hittills så jag får leva med det. EFR har om jag minns rätt lite knappt en miljon pounds färdigt uran och kan starta upp på flera ställen rätt snabbt när priset stiger men just nu är det som ett top secret REE-bolag bara. Jag kan inte säga att jag är nån expert på REE heller och har svårt att ha nån uppfattning om hur bra det är det här med monazit-sanden. Det ska dock inte vara några enorma mängder uran som de utvinner ur det där, 2-3 procent har jag läst. Chalmers har heller inte sagt eller blivit tillfrågad nåt om hur mkt pengar de beräknar att tjäna på sina affärer. Jag har vidare kollat lite på artiklar och videor med REE-räven Jack Lifton som har berört dem i förbigående här och där och mitt intryck är inte att han tycker att EFR är några skojare iaf utan snarare att han tycker att hela utvecklingen med produktion av REE i USA är oerhört spännande.
Kollade även på lite market cap-grafer på bolag och såg att Denison toppade på ca 2.5 billions 2008. Det känns lite trist med tanke på att de ligger runt 1 billion idag. Det var ungefär samma procentförhållande på Cameco. Frågan är väl vad man kan förvänta sig för market cap denna gång eller om sånt ens har nån betydelse längre