2021-03-18, 19:30
Medlem
Zneekahs avatar
Fortsätter med konceptet att dela med mig mina tankegångar

Köp nummer två:

Denison Mines (DNN)!

Motiveringar:
*Företaget känns rutinerat och ledningen pålitlig
*Rejäl bevisad ägd tillgång av uran med låg produktionskostnad när det drar igång. Bör kunna ge bra marginaler sen.
*Ingångsläget kändes bra med den här lilla diluten
*Alla mina kompisar på flashback har den

Att Denison inte skulle tjäna pengar på ett ökat spotpris känns osannolikt, borträknad nån sorts katastrof då. Market Cap på $800M förvisso så det finns säkert nån liten junior som kan slå klart hårdare men jag vill ju inte missa av tårtan så risk/reward med denison känns super rimlig.

Avanti kamrater !
Citera
2021-03-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Fortsätter med konceptet att dela med mig mina tankegångar

Köp nummer två:

Denison Mines (DNN)!

Motiveringar:
*Företaget känns rutinerat och ledningen pålitlig
*Rejäl bevisad ägd tillgång av uran med låg produktionskostnad när det drar igång. Bör kunna ge bra marginaler sen.
*Ingångsläget kändes bra med den här lilla diluten
*Alla mina kompisar på flashback har den

Att Denison inte skulle tjäna pengar på ett ökat spotpris känns osannolikt, borträknad nån sorts katastrof då. Market Cap på $800M förvisso så det finns säkert nån liten junior som kan slå klart hårdare men jag vill ju inte missa av tårtan så risk/reward med denison känns super rimlig.

Avanti kamrater !
Ja känns som hyffsat läge att gå in. Men vad vet jag. Jag har hela huvudet i anus
Citera
2021-03-18, 21:18
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erk0r
Ja känns som hyffsat läge att gå in. Men vad vet jag. Jag har hela huvudet i anus

Med facit i hand kunde man ju ha hållt sig nån timme men la som tur var in en liten skvätt bara. Många uranaktier som stänger grönt ändå idag. Mycket vatten på en redan snurrande råvarukvarn idag
Citera
2021-03-18, 21:24
Avslutad
Var inne och köpte en stor portion uran idag. 4 st olika aktier. Mådde av oförklarlig anledning dåligt och sålde direkt igen. Sen dippade de alla fyra ordentligt. Jag tar det som ett tecken och överlämnar uranet i andras händer. Jag håller mig borta.
Citera
2021-03-18, 21:36
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Var inne och köpte en stor portion uran idag. 4 st olika aktier. Mådde av oförklarlig anledning dåligt och sålde direkt igen. Sen dippade de alla fyra ordentligt. Jag tar det som ett tecken och överlämnar uranet i andras händer. Jag håller mig borta.

Låter precis som min fadäs när jag skulle in i kanadensiska nickel-bolag tidigare i år. :') Skulle "swinga" då många bolag gått kraftigt nedåt p.g.a. negativ propaganda om miljöpåverkan (nickel används bl.a. i batterier för EV). Felbedömde bottnen och åkte med ned, sålde sedan i panik några dagar efteråt.

Lustigt nog har ett av bolaget stuckit uppåt efter min lilla miss.
Citera
2021-03-18, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Låter precis som min fadäs när jag skulle in i kanadensiska nickel-bolag tidigare i år. :') Skulle "swinga" då många bolag gått kraftigt nedåt p.g.a. negativ propaganda om miljöpåverkan (nickel används bl.a. i batterier för EV). Felbedömde bottnen och åkte med ned, sålde sedan i panik några dagar efteråt.

Lustigt nog har ett av bolaget stuckit uppåt efter min lilla miss.

Förutom att jag inte förlorade något på mitt uran eftersom jag sålde omgående. Som helhet tjänade jag däremot 15K SEK i realiserad vinst på andra prylar.
Citera
2021-03-18, 22:11
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Förutom att jag inte förlorade något på mitt uran eftersom jag sålde omgående. Som helhet tjänade jag däremot 15K SEK i realiserad vinst på andra prylar.

Bra timing och magkänsla.

Härligt, stoppade du in pengarna inom någon särskild sektor? Mycket blödigt på börsen idag.
Citera
2021-03-19, 04:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Bra timing och magkänsla.

Härligt, stoppade du in pengarna inom någon särskild sektor? Mycket blödigt på börsen idag.

Realiserade vinst från BTC två ggr. Hade turen att tima uppgången precis vid toppen ca kl 16.00. Jag har en hel del i BTC så bara någon procents ökning ger mig en hel del pengar. Nackdelen med det är att det känns meningslöst att köpa på sig t ex uran för 10/20K för med 5% uppgång så blir det ändå mycket magert resultat. Men jag tog iaf beslutet att stanna inom krypto.
Citera
2021-03-19, 16:39
Medlem
bajssprutans avatar
Alla handlar vi på olika vis. Uran är nog olämpligt som snabba klipp.

Erkänner att jag hade rejält pissig timing igår med köpen.
Iso och ur kunde jag fått mycket billigare, likaså UUUU.
Skitsamma, gillar aktien. UUUU är mer än ett uranbolag och en aktie jag gärna kan tänka mig äga ett längre tag.
De tjänar pengar och ska snart dra igång en REE-anläggning.

Mina källor har avrått från köp av MP materials pga att de inte ens har någon verksamhet igång och delvis kinesiska staten som ägare.
Citera
2021-03-19, 17:23
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Alla handlar vi på olika vis. Uran är nog olämpligt som snabba klipp.

Erkänner att jag hade rejält pissig timing igår med köpen.
Iso och ur kunde jag fått mycket billigare, likaså UUUU.
Skitsamma, gillar aktien. UUUU är mer än ett uranbolag och en aktie jag gärna kan tänka mig äga ett längre tag.
De tjänar pengar och ska snart dra igång en REE-anläggning.

Mina källor har avrått från köp av MP materials pga att de inte ens har någon verksamhet igång och delvis kinesiska staten som ägare.

UUUU känns som du säger både intressant/stabil på långsikt och explosiv på kort sikt.

Sjukt svårt att få till perfekt timing i uranbolagen med rådande börsklimat... jag kommer fortsätta med skvätt-köp.

Till andra som likt mig är väldigt nya på området, vet inte om den här artikeln har varit uppe men den hjälpte mig reda ut begreppen lite kring Explorer, Developer, Producer och hur man kan tänka kring dem.

Jag vill gärna ha lite av varje.

Nu har jag köpt en liten Junis / Explorer !

Eller ja volymen är så låg att ordern inte gått igenom än men vi håller tummarna haha

Valet föll på Purepoint Uranium Group (PTU)
Motivering:
*Market Cap på $30M, det här är ett lite mer risky köp med potential att smälla till om de hittar något kul där uppe i Saskatchehccshawn, låg kursutveckling jämfört med många andra uranstox (185% på senaste 12M, 53% senaste 3M) så den har liksom inte blivit överköpt på något sätt enligt mitt tankesätt.
*Verkar finnas god rutin i management, lett av två brorsor av efternamnen att döma, den ena lite mer buisnessman den andra lite mer miningrutinerad.
*Både Fission och NexGen har hittat massa godsaker mycket nära ett av deras utforskningsområden.

Man har ju inte så himla mycket att gå på när man väljer en sån här junis explorer mer än känsla och intryck man får av hemsidan. Lyssnade på en trevlig corporate presentation video av CEO.

Fuck it liksom, take my money and spin the wheel. Såg precis en video på youtube från findingvalue där han tog upp företaget och tyckte charten såg lovande ut och det fick bli mitt pull the trigger-tecken.

Vi håller tummarna. Som sagt, sprider ut äggen lite med ett gäng olika bolag i olika steg och skeden.
Citera
2021-03-20, 07:20
Medlem
bajssprutans avatar
Den ska jag ha en liten chunk av. Mina smallcaps ligger riktigt fint plus. Min egen favorit forum och sen har jag lite forsys på nordnet som är upp fint den med. Lite risky i Namibia, men ingen minns en fegis.

Det är just den lilla marketcapen som gör dem så explosiva.
Citera
2021-03-20, 14:06
Medlem
LeifD2s avatar
Detta med Uran värkar vara något för mig. Väldigt o-PK just nu, men håll i er: Detta kommer att sänga.

IPCC kom nyigen med en rapport där dom blev helt överraskade över att kärnkraft inte släper ut CO2. Det var tydligen helt nytt för dom. Raporten tar också upp det faktum att kärnkraft använder väldigt lite bränsle i förhållande till den mäng energ man får ut, vilket man anser vara mycket positivt. Att man måste bryta en jävla massa ton gråsten för att få ut ett kilo uran har dom inte upptäckt ännu, det tar nog minst 10 år innan den poletten trillar ned.
Nåväl; IPCC har ett politiskt tryck på media, politiker och andra i Maktposition kombinerat med låg IQ och obefintlig bildning. Så Leif D vibbar att det kommer att bli mer positivt snack om kärnkraft tiden skom kommer. Framför allt i USA, men också i t.ex Japan, Ryssland (som väl har eget uran som dom pyzzlar med) och europeiska länder som Frankrike och östeuropa.

Uran-axier har gått upp kraftigt på sista tiden. Vad talar för att det skall gå ned? Vinsthemtagningar, ja. En del kan påverkas av höjd marknadsränta.
Men; på sikt kommer det att byggas mer kärnkraft, inte mindre. Och FED kommer att fortätta att trycka pengar och köpa företagsobligationer i många år till.

Så skall man sitta och ruva på axierna i 5-10 år så har jag svårt att tänka mig att det blir en dålig affärer.

Men visst, priserna kan kolapsa. Priserna har gått upp kraftigt med start den 8e mars. Frågan är om kurserna dippar ned dit inom en nära framtid eller inte?
Den stora uppgången kom i början på december, slutet på november. Men då var det en massa axier som började dra iväg, inte alls bara uran. En del av detta har fallit tebax, annat har kört på.

Svår bedömt detta. Kanske gå in med mindre belopp på måndag, så köpa lite eftersom beroende på hur det går?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in