Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nu ska jag försöka vara seriös.
1. Bankerna äger normalt inte några aktier eller sysslar med blankning med egna pengar. Det är kundernas pengar som hanteras och detta måste ske avskilt från bankens egna tillgångar. Om banken har aktie- hedgefonder så hålls de därför åtskilda. Aktiefond A kommer inte att kunna påverka fonderna B eller C och inte heller kundernas kapitalförsäkringar. Varje persons kapitalförsäkring är separerad från övriga kunder. Om en hedgefond skulle gå i konkurs så kommer det inte att kunna fortplanta sig inom banken.

2. En aktie- hedgefond består av en mängd olika värdepapper ofta mer än 50 st. Det är mycket sällan som ett värdepapper står för mer än 5% av fondens tillgångar. Varje dag så räknar man fram fondens riktiga värde, NAV som består av värdet på de värdepapper som man har och vilka övriga åtaganden man har vid exempelvis blankning. Om värdet på GameShop har förändrats sedan nyår så kommer det inte som någon överraskning idag utan förändringen har synts i fondkurserna sedan dag ett. Låt säga att GME stod på 20 USD vid årsskiftet och står på 200 USD idag. En fond har blankt 4% GME. När man ska täcka det så innebär det att fonden kommer behöva kapital motsvarande 40 % av fondvärdet. Fonden tvingas sälja av aktier i Tesla, Facebook och Google. I värsta fall så räcker inte de övriga aktierna till och fonden kan tvingas i konkurs. Jättetråkigt för fondägarna, men det kan inte hända något mer. Den som förlorar resterande är den ägare till GME som lånat ut sina aktier.

3. Det blir alltså en massa andra aktier som kommer att "dumpas" för att fonderna ska kunna få kapital till att ge tillbaka de aktier som de lånat. Hur mycket som är blankat i GME vet jag inte men som jag förstår det så är börsvärdet runt 130 miljarder kronor (vid 200 usd). Även om man skulle vara blankade till 200 % så blir det bara 260 miljarder att dumpa andra aktier för. Det är typ ingenting i förhållande till hur mycket kapital som finns i omlopp. Om fonderna tvingas dumpa lite aktier så sugs de upp av marknaden utan att priserna faller.

Summa summarum så ser jag inte att blankning av GameShop ska kunna påverka marknaden i stort. Det som möjligen kan göra det är de konstiga irrationella aktieaffärer som folk gör i panik....

Vi ser redan nu att dom dagar som dom är tvingade till att täcka sina blankningar så går övriga börsen ner pga att dom måste sälja av sina andra innehav för att få ut pengar till blankningen. I princip varje dag GME har dragit iväg, så har det resulterat i en röd börs, eftersom dom tvingas dumpa sina andra innehav för att få ut cash.

Du skriver att inget mer kommer hända om dom går i konkurs, vad menar du med det? Som du säger är det då den som lånat ut aktierna som drabbas, men det är INTE axieägarna i GME som lånat ut sina axier, utan det är axieägarnas mäklare/bank som lånat ut axierna. Dvs. går hedgefonden i konkurs, så faller ansvaret vidare till banken/mäklaren som lånat ut axierna, att betala det pris som för tillfället begärs av axieägarna i GME.

Det är därför ägarna till axier i GME inte kan förlora även om hedgefonderna går i konkurs. Betalningsskyldigheten dör inte ut i och med hedgefondens konkurs. Troligtvis inte heller om mäklaren/banken går i konkurs då dessa måste vara försäkrade på något vis. I slutänden faller betalningen över på staten, som då kommer få trycka nya pengar = HYPERINFLATION.

Passande att Dr. Michael Burry (Big Short) i dagarna gått ut och varnat just för en HYPERINFLATION: https://www.youtube.com/watch?v=0ILnJsLR63E

Hur som helst, tack för ett bra och vettigt inlägg! Du verkar ändå ha koll på hur det fungerar och vad investeringen/hypen i GME bygger på, till skillnad från många andra i denna tråd som bara vräker ur sig massa bajs. Du har antagligen bättre koll än mig också, så jag kommer lyssna och fundera på vad du säger även om vi inte håller med varann eller tror olika.
Senast redigerad av 997 2021-03-19 kl. 21:07.
Citera
2021-03-19, 21:13
Medlem
Men du, vi säger så här. Jag tror jag är med på vad du menar.

Men utifrån det du säger:

En sjuhelvetes uppgång i GME är fortfarande möjlig, även enligt dig?

MEN den kommer inte påverka börsen i allmänhet speciellt mycket?

Men vad händer om Melvins mäklare/bank går i konkurs? Alltså Citadel. Kommer inte det påverka börsen?

Jag är liksom övertygad om att pengarna kommer behöva tas från någonstans, även om hedgefonderna går i konkurs. Exakt varifrån, det vet jag inte. Men man kan liksom inte bara köra en hedgefond i graven och sen är allt glömt!?
Senast redigerad av 997 2021-03-19 kl. 21:15.
Citera
2021-03-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 997
Vi ser redan nu att dom dagar som dom är tvingade till att täcka sina blankningar så går övriga börsen ner pga att dom måste sälja av sina andra innehav för att få ut pengar till blankningen. I princip varje dag GME har dragit iväg, så har det resulterat i en röd börs, eftersom dom tvingas dumpa sina andra innehav för att få ut cash.

Du skriver att inget mer kommer hända om dom går i konkurs, vad menar du med det? Som du säger är det då den som lånat ut aktierna som drabbas, men det är INTE axieägarna i GME som lånat ut sina axier, utan det är axieägarnas mäklare/bank som lånat ut axierna. Dvs. går hedgefonden i konkurs, så faller ansvaret vidare till banken/mäklaren som lånat ut axierna, att betala det pris som för tillfället begärs av axieägarna i GME.

Det är därför ägarna till axier i GME inte kan förlora även om hedgefonderna går i konkurs. Betalningsskyldigheten dör inte ut i och med hedgefondens konkurs. Troligtvis inte heller om mäklaren/banken går i konkurs då dessa måste vara försäkrade på något vis. I slutänden faller betalningen över på staten, som då kommer få trycka nya pengar = HYPERINFLATION.

Passande att Dr. Michael Burry (Big Short) i dagarna gått ut och varnat just för en HYPERINFLATION: https://www.youtube.com/watch?v=0ILnJsLR63E

Hur som helst, tack för ett bra och vettigt inlägg! Du verkar ändå ha koll på hur det fungerar och vad investeringen/hypen i GME bygger på, till skillnad från många andra i denna tråd som bara vräker ur sig massa bajs. Du har antagligen bättre koll än mig också, så jag kommer lyssna och fundera på vad du säger även om vi inte håller med varann eller tror olika.
Övriga börsen går ner? Mina placeringar har i alla fall haft All Time High under början av veckan. Att torsdag och fredag kanske har sjunkit är ju rätt normalt, framförallt nu i utdelningssässongen och utdelningar knoppas av. Dow Jones, DAX30 och OMX 30 har varit på ATH under denna vecka. Nasdaq hade ATH 12 februari och hade något som man kan likna vid en ny näst högsta notering i tisdags. Börsen är extremt högt värderad just nu. Definitivt inte något man kan kalla en röd börs som du påstår varit den senaste dagarna.
Citera
2021-03-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Övriga börsen går ner? Mina placeringar har i alla fall haft All Time High under början av veckan. Att torsdag och fredag kanske har sjunkit är ju rätt normalt, framförallt nu i utdelningssässongen och utdelningar knoppas av. Dow Jones, DAX30 och OMX 30 har varit på ATH under denna vecka. Nasdaq hade ATH 12 februari och hade något som man kan likna vid en ny näst högsta notering i tisdags. Börsen är extremt högt värderad just nu. Definitivt inte något man kan kalla en röd börs som du påstår varit den senaste dagarna.

Nej, jag menar i ett kort perspektiv, att dom dagar dom varit tvingade till att täcka blankningar så syns det på börsen i form av röda dagar. Säger inte att vi har en röd börs eller inte är på ATH.

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/m8n2ch/missing_10_minutes_18_seconds_of_the_cnbc_march/
Senast redigerad av 997 2021-03-19 kl. 21:30.
Citera
2021-03-19, 21:31
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Satan!! Satte allt jag har i Mini L Toapapper AVA 5 och dom sjunker som en sten i efterhandeln. Marketmaker manipulerar kursen helt klart. Jag borde köpt fysiskt toapapper inte pappers toapapper.

Var är kraschen? Kan random anonymt folk på reddit ha fel? Vet fan inte om jag vågar tro på något längre.
Citera
2021-03-19, 22:12
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Satan!! Satte allt jag har i Mini L Toapapper AVA 5 och dom sjunker som en sten i efterhandeln. Marketmaker manipulerar kursen helt klart. Jag borde köpt fysiskt toapapper inte pappers toapapper.

Var är kraschen? Kan random anonymt folk på reddit ha fel? Vet fan inte om jag vågar tro på något längre.
Fattas bara att du vaknar upp i morgon och skitungar har täckt kåken med toapapper som har börjat lösas av regnet.
Hedgefonderna sitter och torkar sig i röven med gamla telefonkataloger från eniro och flinar åt dig.
Citera
2021-03-20, 00:13
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Personligen tror jag att det kommer ske inom 4 veckor.

Okej gubbar, apokalypsen är uppskjuten en månad. Sup och knulla innan världen exploderar så ses vi här i april, om inte 997 rådfrågat Mayakalenderna, jag menar Reddit, och upptäckt att jordens undergång är uppskjuten igen.
Citera
2021-03-20, 00:33
Medlem
nakamotos avatar
https://www.cnbc.com/2021/03/17/fed-decision-march-2021-fed-sees-stronger-economy-higher-inflation-but-no-rate-hikes.html
Federala reserven (USA) går själva ut med att inflation är på väg och att de inte har någon plan att motverka den. Något kommer hända med Amerikanska börsen det är ju utom rimlig tvivel men kommer det verkligen bli full blåst systemkallops? Det får vi se. Jag har då köpt lite fysiska ädelmetaller för säkerhetens skull om fekalierna skulle träffa fläkten så att säga.
Citera
2021-03-20, 01:17
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Vem handlar ens på ICA Maxi?

Dina föräldrar! Om en tio år är det dags också för dig att stå på egna ben, snart är du en av oss - en stormarknads-konsument, en Ica-fierad "stammis".

Sossar däremot, dessa handlar på Kooperativa Förbundet.

Polacker och litauer, inget snack om saken...LIDL.

Willys? Araber.
Citera
2021-03-20, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Okej gubbar, apokalypsen är uppskjuten en månad. Sup och knulla innan världen exploderar så ses vi här i april, om inte 997 rådfrågat Mayakalenderna, jag menar Reddit, och upptäckt att jordens undergång är uppskjuten igen.

Helt ärligt så har DeepFuckingValue postat en video på twitter idag där en katt kollar på månaden May i en kalender, så det kan bli i maj, men man vet ju aldrig. Eller kan det ha något med May-akalandern att göra? Nu blev jag lite förvirrad faktiskt. Känner att tinnitusen börjar tillta igen, men det kan även bero på att jag är en sån fucking HOOOOOOOODLER!

https://twitter.com/TheRoaringKitty/status/1372941144569569281
Citera
2021-03-20, 01:22
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Helt ärligt så har DeepFuckingValue postat en video på twitter idag där en katt kollar på månaden May i en kalender, så det kan bli i maj, men man vet ju aldrig. Eller kan det ha något med May-akalandern att göra? Nu blev jag lite förvirrad faktiskt. Känner att tinnitusen börjar tillta igen, men det kan även bero på att jag är en sån fucking HOOOOOOOODLER!

https://twitter.com/TheRoaringKitty/status/1372941144569569281

Du är inget annat än en pajas. Gör dig själv en tjänst och återkom i hemlighet med ett nytt konto där du inte är bortgjord.
Citera
2021-03-20, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
https://www.cnbc.com/2021/03/17/fed-decision-march-2021-fed-sees-stronger-economy-higher-inflation-but-no-rate-hikes.html
Federala reserven (USA) går själva ut med att inflation är på väg och att de inte har någon plan att motverka den. Något kommer hända med Amerikanska börsen det är ju utom rimlig tvivel men kommer det verkligen bli full blåst systemkallops? Det får vi se. Jag har då köpt lite fysiska ädelmetaller för säkerhetens skull om fekalierna skulle träffa fläkten så att säga.

Precis som jag sagt. Förberedelser pågår. Finns inga verktyg som rår på den kommande hyperinflationen utlöst av nya pengar som ska tryckas till alla som äger axier i GME.

Det som talar för full blåst systemkallops är att det skulle gynna The Great Reset, alltså den nya ekonomin som Klaus Schwab vill införa där man som privatperson inte kommer äga någonting alls.

Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Du är inget annat än en pajas. Gör dig själv en tjänst och återkom i hemlighet med ett nytt konto där du inte är bortgjord.

Det krävs en dåre för att se det andra inte ser. Min dag kommer, var så säker.
Senast redigerad av 997 2021-03-20 kl. 01:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in