2021-03-19, 22:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
AZ har fått väldigt frikostigt med EU bidrag vilket man inte skall glömma ..
AstraZeneca har varken utvecklat eller äger rättigheterna till vaccinet. De har ingen andel i de IP som det handlar om.
Citera
2021-03-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fohm säger ju tvärtom nu att mätningar visar att immuniteten är låg o inte skyddar mot spridning.

Det du pratar om är Tegnells hypotes från förra våren som tom han kastat i papperskorgen.

Hmm, men vaccinet ger ett bättre skydd?

Eller är det likvärdigt mot infektion och spridning...

Om inte infektinsimmunitet finns och fungerar så kommer inte heller vaccinet hjälpa då det är baserat på just virusets infektonsväg.

Vad de menar är att infektionsimmunitet kräver för stor sjukvårdsbelastning för att enskilt kunna skydda samhället då de äldre tillsammans med övrig riskgrupp får så svårt sjukdomsförlopp procentuelt sett över gruppen för att samhället skall klara att smitta alla till flockimunitet.

Däremot klarar de friska under 65 att hantera smittan utan att överbelasta vården om riskgrupperna är vaccinerade.
Citera
2021-03-19, 22:14
Avslutad
Idag när jag var på stan såg jag väldigt få som hade maskar på sig, även vissa caféterier sket i den där lägen att endast 1 person skall sitta och äta. På bussen hade endast två munskydd varav en av dem var jag och vi var cirka 20 personer.

Har det mycket med att folk har börjat inse att covid-19 verkar försvinna eller att man är dum i huvudet?

Jag tror också att många som jag tänker "snart får jag vaccin så då är det över" för innan 1 juli skall rätt många av oss ha redan fått vaccin
Citera
2021-03-19, 22:15
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Antingen fungerar vacinet och då fungerar även immunitet geom infektion och då behöver inte de utanför riskgrupp vaccineras då en infektion är likvärdig som immunsvaret på vaccinet, somliga får ett hårdare, andra inget alls.

Om inte immunitet finns så kommer inte vaccinet fungera utan att man konstant omvaccineras och då kommer man förr eller senare bli smittad i ett "smittfönster" mellan vaccineringar eller för att viruset muterat förbi det vaccinet, precis som med säsonsinfluensan.

De med genomgången infektion har då en bra grund/korsimmunitet och är relativt skyddade medans de vaccinerade helt saknar skydd mot annat än infektion.

Ställ Er frågan "hur kan vaccinet skydda mot svår skukdom men inte infektion" samtidigt som vi ska kunna utrota sars cov2 med samma vaccin?

Viruset finns kvar och utan livslång immunitet så får vi lära oss leva med detta som med alla andra förkylnings/influensavirus, bästa sättet är genom infektion för de utanför riskgrupp samtidigt som vi skyddar de äldre och övriga i riskgrupp med de vaccin vi nu har.
Allteftersom vi lär oss specificera riskgrupp kan vi styra skyddet dit det behövs samtidigt som de som vill kan få köpa en dos för att slippa några dagars sjukskrivning om de vill.

En mer dödlig smitta hanteras på samma sätt som SARS/Ebola, isoleras och karantänas bort i det allra första tidiga skedet och det genom självbervarelsedrift.

Intressant det du nämner och jag håller med om mycket, men hur mycket kan vi acceptera metodiken att vissa dör och vissa överlever?
Därtill har vi eventuellt konsekvenser av vaccinets negativa sidor (biefekter). Det du nämner läser jag mellan raderna som att vi får acceptera stora förluster i och med detta virus.

Ebola så vitt jag förstått dog ut mycket på att det var relativt lokalt och för dödligt för att överleva värden (den smittade) och därmed inte spreds tillräckligt effektivt.
Kanske att detta virus måste bli så starkt så att det börjar döda värden så fort att det inte hinner frodas vidare (tror dock inte på det).

Balansen i viruset i kombination med dess mutation lutar som jag ser det åt att det är inte går över "fort". Ett virus som muterar kan exempelvis sprids lättare och blir mer dödligt, det blir en effektiv överlevare. Just att vi har en global spridning ökar hela tiden risken för att viruset både blir starkare och muteras.
Citera
2021-03-19, 22:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Hmm, men vaccinet ger ett bättre skydd?

Eller är det likvärdigt mot infektion och spridning...

Om inte infektinsimmunitet finns och fungerar så kommer inte heller vaccinet hjälpa då det är baserat på just virusets infektonsväg.

Vad de menar är att infektionsimmunitet kräver för stor sjukvårdsbelastning för att enskilt kunna skydda samhället då de äldre tillsammans med övrig riskgrupp får så svårt sjukdomsförlopp procentuelt sett över gruppen för att samhället skall klara att smitta alla till flockimunitet.

Däremot klarar de friska under 65 att hantera smittan utan att överbelasta vården om riskgrupperna är vaccinerade.

Det är inte så stor andel som haft smittan i Sverige.

Tjeckien har ungefär dubbelt så många smittade/döda som Sverige o de har inte märkt av nån flockimmunitetseffekt ännu.

Så att vi skulle ha nån signifikant flockimmunitetseffekt från naturlig infektion är inte troligt.
Citera
2021-03-19, 22:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Spelar ingen roll, dom mörkade utbrottet de första kritiska veckorna. Helt oförlåtligt naturligtvis och straffet borde bli total utfrysning. Men nädå, de får profitera på eländet de lyckades mörka. Fruktansvärt vilket hyckleri av världssamfundet, men så går det när hela världen har fabriker i skitlandet.
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag är inte säker på att just det är det rätta svaret, betänk att de är kommunister och en stormakt. De gör mer eller mindre hur fan de vill, skulle omvärlden provocera dem så kan det leda till storkrig.

Ja, numera har Kina makten att göra som dom vill. Men vem är det som har gett kineserna den makten?

Kinas makt kommer av deras ekonomi. Den goda ekonomin kommer av deras industrier. Vem var det som lät västvärldens industrier flytta till Kina?

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Även om det är off topic så är det pudelns kärna.
Vi skulle aldrig låtit oss lockas av Kinas låga produktionspriser, men samtidigt var det politiska läget lite anorlunda då.

På vilket sätt var det annorlunda? Har Kinas regering någonsin varit helgon?

Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Instämmer i allt.
Kina och WHO har ett tungt ansvar.
Kina är Kina.
Men WHOs, Tedros, sinnessjuka sätt att lägga sig platt för Kina initialt, före det eskalerade till en pandemi?
Det måste få konsekvenser. För WHO och Tedros personligen.

Jag uppmanar alla att titta på WHOs initiala presskonferens före detta blev en pandemi.
Förstår man inte att det är något riktigt jävla lurt med Tedros och WHO då, så ska man inte ha rösträtt.

Tedros är en Kina-schill deluxe.

Tedros sade att WHO skulle konfrontera alla länder som stängde sina gränser för resenärer från Kina. Dom skulle konfrontera och fråga efter vetenskapligt underlag till åtgärden att stänga gränsen.

Det borde inte vara svårt att hitta vetenskapligt underlag till att man skyddar sig genom att stänga gränsen. Viruset sprids med människor. Såvida man stoppar människors rörlighet, så stoppas även viruset.

Tedros Adhanom Ghebreyesus har gjort bort sig.

Jag misstänker att Tedros plånbok har fått påfyllning med renminbi.
Citera
2021-03-19, 22:23
Medlem
Citat:
Utan ett expressframtaget vaccin hade Norge suttit i en rävsax nu då de antingen varit tvugna att hålla totalstängt över större delen av året i väntan på ett vaccin eller släppa på restriktionerna och göra som vi redan gjort med samma slutresultat.

Man kan fråga sig vad som hänt med vaccinframtagningstakten om alla länder kört på vår metod...

Behovet hade inte varit på "akutnivå" och viljan att ta det hade vari låg bland alla som levt i samhället och sett hur "svagt" viruset är i en frisk befolkning.

Förstår inte alls vad du far efter då Norge haft samma information och förutsättningar som alla andra från första början. Vad de gjort är att ha satt in fler adekvata åtgärder i rättan tid - hur skulle detta ha skiljt sig om inte ett expressvaxxin tagits fram, menar du? Norge hade likaväl kunnat laga efter läge, som alla andra så det du påstår håller inte vatten.
Citera
2021-03-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant observation om spridningen av nya varianter i Norge

"Nya virusmutationerna tycks drabba även barn
Både den brittiska och den sydafrikanska mutationen av coronaviruset tycks smitta barn i högre grad än den ursprungliga varianten. Det säger Frode Forland, smittskyddsdirektör i Norge, till Ekot.

Han berättar att man i Norge nu ser hur barn och vuxna i allt högre grad smittar varandra i hemmen, när de nya mutationerna fått fäste.

– Det är svårare att hålla kontroll på pandemin med de här nya varianterna, säger han.

Samma mönster syns i Sörmland, där både skolor och förskolor nu har drabbats av flera utbrott, säger smittskyddsläkare Signar Mäkitalo."

Omni.se

Jag har sagt det från början att det bara är nys att inte barn och ungdomar kan vara smittbärare - där gjorde Sverige ett stort misstag, tillsammans med andra länder då man ansåg att ex. skolor och dagis INTE var drivande i smittspridningen. Det förstod jag direkt att så var fallet - det var enkom ekonomiska hänsynstaganden som gjorde att man "mörkade" detta! Inga barn i skolor och på dagis - inga föräldrar på jobb och då blir såklart ekonomin skadad. Sedan insåg man sitt fel och stängde, av och till, både dagis och skolor och nu vet vi varför! Självklart gällde detta även de första varianterna utav Corona - man "mörkade" bara detta och hoppades på det bästa...
Citera
2021-03-19, 22:31
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Idag när jag var på stan såg jag väldigt få som hade maskar på sig, även vissa caféterier sket i den där lägen att endast 1 person skall sitta och äta. På bussen hade endast två munskydd varav en av dem var jag och vi var cirka 20 personer.

Har det mycket med att folk har börjat inse att covid-19 verkar försvinna eller att man är dum i huvudet?

Jag tror också att många som jag tänker "snart får jag vaccin så då är det över" för innan 1 juli skall rätt många av oss ha redan fått vaccin

Tack för din observation, ja det är uppenbart att folk inte tror att de kan bli smittade samtidigt som de eventuellt riskerar att smitta andra. Återigen så visar många sin idioti och tror på något jävla underverk i denna kris, bedrövlig!
Citera
2021-03-19, 22:36
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, numera har Kina makten att göra som dom vill. Men vem är det som har gett kineserna den makten?

Kinas makt kommer av deras ekonomi. Den goda ekonomin kommer av deras industrier. Vem var det som lät västvärldens industrier flytta till Kina?

På vilket sätt var det annorlunda? Har Kinas regering någonsin varit helgon?

Tedros sade att WHO skulle konfrontera alla länder som stängde sina gränser för resenärer från Kina. Dom skulle konfrontera och fråga efter vetenskapligt underlag till åtgärden att stänga gränsen.

Det borde inte vara svårt att hitta vetenskapligt underlag till att man skyddar sig genom att stänga gränsen. Viruset sprids med människor. Såvida man stoppar människors rörlighet, så stoppas även viruset.

Tedros Adhanom Ghebreyesus har gjort bort sig.

Jag misstänker att Tedros plånbok har fått påfyllning med renminbi.

Den galna ekonomin i västvärlden gav Kina övertaget, här kostar det för mycket med arbetskraft helt enkelt.
Citera
2021-03-19, 22:49
Medlem
Är det någon som vet om man lyckats bekräfta korsimmunitet mellan SARS-CoV-2 och vanliga corona förkylningsvirus ännu? Jag tänker speciellt på hCoV-NL63 som också den utnyttjar ACE-2 receptorn.
Citera
2021-03-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Snömos och svammel! Vem bryr sig om förlorad levnadstid/person?! Har aldrig hört på maken. Är du månne en ekonom? På vilka områden har Sverige visat prov på styrka - man ändrar sig hela tiden och är alltid ett, eller ett par steg efter alla andra och virusets framfart. Det är inte konstigt, egentligen, men varför har andra länder klarat sig klart bättre?
Död och därmed förlorad levnadstid är bara en del av pandemins pris, en ganska liten del. Sverige har jämförelsevis få döda men framför allt – och det är viktigare – har vi i skaplig utsträckning kunnat fortsätta att leva våra liv ganska normalt. Ändå är pandemins stora prislapp summan av alla ”småsaker” som saboterade jular, semestrar, träningar, biobesök, träffar, smärre depressioner och gud vet allt. Andra länder verkar ha haft ett ännu värre år. Sverige har helt enkelt klarat pandemin ganska bra och vår stabila strategi som verkligen inte ”ändrar sig hela tiden” har passat oss utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in