2021-03-19, 20:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Uppenbart så har det varit så att om man betalde bra så fick man högre prioritet.
Frågan är om detta är enligt kontraktet med EU?

Om ni hittar köpare som betalar mera så får ni leverera till dem i första hand?
Citera
2021-03-19, 20:12
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag kan se 1 land som vinner på epidemin. Ironiskt nog är det vinnande landet samma land som inledde epidemin.

Jag har inte hävdat att det var du som länkade till artikeln. Det var skribenten "IMBILDEN" som länkade till artikeln i Dagens Nyheter.

Men det var du som sade att diskussionen baserades på en artikel. Det var därför jag frågade vilken artikel du syftade på. Jag hade bara uppfattat att diskussionen byggde på "NurseRatched"s inlägg.

Ett land som inte bryr sig så mycket om sin egen befolkning och omvärldens befolkning, där styr ideologin före sanning, fakta och verklighet. Jävlas man för mycket med dem så kan det bli gnistan till ett världskrig.
En olycka kan alltid hända och de borde varnat omvärlden såklart, men det ligger inte i kommunismens natur/ideologi att erkänna misstag.
Citera
2021-03-19, 20:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Spelar ingen roll, dom mörkade utbrottet de första kritiska veckorna. Helt oförlåtligt naturligtvis och straffet borde bli total utfrysning. Men nädå, de får profitera på eländet de lyckades mörka. Fruktansvärt vilket hyckleri av världssamfundet, men så går det när hela världen har fabriker i skitlandet.
Även om det är off topic så är det pudelns kärna.
Vi skulle aldrig låtit oss lockas av Kinas låga produktionspriser, men samtidigt var det politiska läget lite anorlunda då.

Jag har konstant varit emot produktion i Kina och betalar ett högt pris för att inte tvingas köpa produkter producerade i Kina, men allt kan man inte undvika.
Citera
2021-03-19, 20:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu visar du dig väldigt dum faktiskt, EU har inte valt ett pris.
Det är nog så att man har kontrakt med de olika leverantörerna som man förhandlat fram med dem.

Om leverantörerna väljer att sälja till de som betalar mera, trots att det finns kontrakt med EU, så är det väl snarast det som är maffiametoder.
Du menar att man som kund inte väljer att köpa till ett visst pris? Och nu påstår du att det är JAG som är dum? Du kanske menar att det var Pfizer som valde att EU skulle köpa till ett visst pris?

Tänk dig för nu innan du gör bort dig mer än nödvändigt - ingen har tvingat EU att köpa vaccin överhuvudtaget.
Citera
2021-03-19, 20:17
Medlem
Citat:
Frågan är om detta är enligt kontraktet med EU?

Om ni hittar köpare som betalar mera så får ni leverera till dem i första hand?

Om EU börjat förhandla ett par månader tidigare, varit beredda att ge viss ansvarsfrihet till företagen och inta hustlat som bazaarturkar fram och tillbaka i veckor över några kronor per dos hit eller dit så hade även EU kunnat få skarpa löften om leverans vid en viss tidpunkt. Nu nöjde sig byråkraterna med vaga löften om att läkemedelsbolagen skulle ”göra så gott de kan”.

EU gjorde bort sig och nu försöker de skylla ifrån sig. Och MSM spelar med som vanligt. Allt är dumma Bidens och Johnsons fel. Och de stora stygga läkemedelsbolagen.
Citera
2021-03-19, 20:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jodå, Kina är naturligtvis den stora vinnaren, miljarder och åter miljarder dolares strömmar in i landet varje dag tack vare jordens alla munskyddskåta dårar exempelvis. Till på det är Kina den stora boven, helt jävla sanslöst egentligen att boven får tjäna på sitt eget brott..

Dom flesta av dina inlägg är bara ett stort flöde av svordomar.

Men här är ett inlägg som jag faktiskt ställer mig bakom. Det är absurt att kineserna får tjäna pengar på sitt eget brott.

Citat:
Spelar ingen roll, dom mörkade utbrottet de första kritiska veckorna.

Jag instämmer.

Men jag vill påminna om att kineserna fick hjälp av WHO att sprida viruset över Världen. WHO's generaldirektör gick till kraftigt angrepp mot länder som ville skydda sig mot epidemin. Det borde ha varit en jätteskandal, men trots det, så sitter Tedros Adhanom Ghebreyesus kvar som WHO's ledare.

Citat:
Helt oförlåtligt naturligtvis och straffet borde bli total utfrysning. Men nädå, de får profitera på eländet de lyckades mörka. Fruktansvärt vilket hyckleri av världssamfundet, men så går det när hela världen har fabriker i skitlandet.

Kinas regering är busar.

Men Västvärldens ledare bär också skuld. Västvärldens ledare gett Kinas regering deras enorma makt. Sedan lång tid har Västvärldens ledare accepterat att deras industrier har flyttat till Kina. Där ligger grunden till Kinas makt.

Ett exempel på skurk är Miljöpartiet. Miljöpartiets ilska mot atomkraft har hjälpt till att jaga bort industrier iväg från Sverige. Industrierna har flyttat till länder som satsar stort på kolkraft. Miljön är den stora förloraren på Miljöpartiets politik. Den stora vinnaren är Kinas kommunistparti.
Citera
2021-03-19, 20:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Så dyre er de trods alt heller ikke.
Pris per dose:

Oxford/AstraZeneca: €1.78 (£1.61)
Johnson & Johnson: $8.50 (£6.30).
Sanofi/GSK: €7.56.
Pfizer/BioNTech: €12.
CureVac: €10.
Moderna: $18.

https://www.theguardian.com/world/2020/dec/18/belgian-minister-accidentally-tweets-eus-covid-vaccine-price-list
Intressant, dessa priser har jag inte sett.
30:- kronor för AZ och tio gånger så mycket för PB och Moderna hade jag hört.

Men okej, för Sveriges del blir det ju ändå rätt stor skillnad om alla vaccineras med det billigaste eller dyraste även om tre miljarder kronor inte är mycket i sammanhanget.
Det räcker i alla fall att betala en hel del sjukfrånvaro pga. biverkningar av det billigare vaccinet.
Citera
2021-03-19, 20:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Meningslöst är det inte.
Men då inget vaccin har steriliserande verkan, så är ett skydd mot allvarlig sjukdom gott nog.

Och det fås med alla EU-godkända vaccin.

Exempel med AZ-vaccin och sydafrikanen:
https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/91658
Bygger på samma artikel i NEMJ som jag citerade.

Man vet alltså inte om det förebygger svår sjukdom, troligen beroende på att testpersonerna var relativt unga, medelålder 30 år och då blir det oftast inte så svår sjukdom. Det var troligen inte någon vare sig i kontroll eller behandlad grupp som blev allvarligt sjuk och då kan man inte säga något.
Men om vaccinet inte skyddar mot mild eller måttlig sjukdom finns det ingen anledning anta att det skyddar mot svår sjukdom. Eller motsatsen. Man vet inte och det kommer att ta lång tid innan vi har tillräcklig statistik.
Att det skyddar mot andra varianter är naturligvis positivt men det måste fram ett nytt vaccin för att vi ska kunna andas ut.
Citera
2021-03-19, 20:25
Medlem
Citat:
AZ säljer vaccinet till självkostnadspris, vara de 3 000 000 000 första doserna om jag mins rätt.

De andra tjänar 50 - 100:- kronor per dos eller så.
Ibland behöver man inte betala för en medicin.
Om man ingår i en testgrupp.
Vi ingår i en testgrupp.
Citera
2021-03-19, 20:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om EU börjat förhandla ett par månader tidigare, varit beredda att ge viss ansvarsfrihet till företagen och inta hustlat som bazaarturkar fram och tillbaka i veckor över några kronor per dos hit eller dit så hade även EU kunnat få skarpa löften om leverans vid en viss tidpunkt. Nu nöjde sig byråkraterna med vaga löften om att läkemedelsbolagen skulle ”göra så gott de kan”.

EU gjorde bort sig och nu försöker de skylla ifrån sig. Och MSM spelar med som vanligt. Allt är dumma Bidens och Johnsons fel. Och de stora stygga läkemedelsbolagen.
Jag är inte alls insatt i förhandlingsgången, har du några bra länkar?

Självklart är det inte värt några kronor per dos att få leveranser när det råkar passa leverantörerna, men så här jag svårt att tro att kontraktet är skrivet.
Citera
2021-03-19, 20:27
Medlem
Citat:
AZ säljer vaccinet till självkostnadspris, vara de 3 000 000 000 första doserna om jag mins rätt.

De andra tjänar 50 - 100:- kronor per dos eller så.

Tvivlar starkt på att AZ säljer till självkostnadspris. Det är lätt att påstå. Gör ett avtal med EU där AZ framstår som om att man gör detta till självkostnadspris så får EU köpa vaxxinet för mycket billigare pris än normalt. Skulle verkligen AZ riskera att försätta sig i en slik situation som de nu hamnat i, där de, som du påstår, upphandlat ett pris till försäljning till självkostnadspris - vad händer då nu när de troligtvis förlorar massvis i den "good will" man trodde sig tjäna på?

Summa summarum:

Jag tror AZ sagt till EU och andra intressenter att köp vårt vaxxin och förtälj att vi gör detta till självkostnadspris och av altruistiska skäl, samt bortförhandlad ansvarsfrihet, så får ni i gengäld köpa till kraftigt reducerat pris, annars fullpris. Inget läkemedelsföretag skulle skänka bort sina produkter - särskilt inte i en slik pandemi, som de i mångt och mycket lever för och där de kan göra de riktigt stora penningarna. Tror inte aktieägarna skulle vara så glada över en slik ordning...
Citera
2021-03-19, 20:28
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Även om det är off topic så är det pudelns kärna.
Vi skulle aldrig låtit oss lockas av Kinas låga produktionspriser, men samtidigt var det politiska läget lite anorlunda då.

Jag har konstant varit emot produktion i Kina och betalar ett högt pris för att inte tvingas köpa produkter producerade i Kina, men allt kan man inte undvika.

Viruset spreds inte med deras billigare varor, men kanske det är olämpligt/oetiskt att handla med Kina.
Att frysa ut dem är en sak, men att betala onödigt dyrt för varor som har så höga påläggsavgifter när de kommer till exempelvis Europa är inte logiskt.
Ekonomin går sin väg, så är det bara. Vad hände när skatterna på tobak och alkohol ökade i Sverige, jo mer smuggling och kriminalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in