2021-03-19, 18:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Exakt, det finns andra orsaker till blodproppar och död än Covid-19 och vaccin.
Nu menar jag snarare vaccinen och p-piller ihop.

Vad jag menar är att antagligen har man i alla länder följt turordningen de äldre först. Nu börjar man vaccinera yngre och då p-pillerätande kvinnor. Det skulle inte förvåna mig om vi kommer att se fler fall med alla vacciner.

Men vi får se.
Citera
2021-03-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Ryssland en halv miljon döda. Men som sagt, andel döda är bara en del av ekvationen, faktiskt bara en liten del. Utslaget på hela befolkningen så rör det sig om i genomsnitt ett par dagars förlorad levnadstid per person för Sveriges del, alltså inte mycket alls. Klart att summan av effekterna av allt annat väger så mycket tyngre och där visar Sverige sin styrka. Sverige har haft möjlighet att agera långsiktigt och vi har tagit chansen. Därför har vi lyckats bra. Vi hade kunnat fortsätta leva på vårt sätt länge.

Snömos och svammel! Vem bryr sig om förlorad levnadstid/person?! Har aldrig hört på maken. Är du månne en ekonom? På vilka områden har Sverige visat prov på styrka - man ändrar sig hela tiden och är alltid ett, eller ett par steg efter alla andra och virusets framfart. Det är inte konstigt, egentligen, men varför har andra länder klarat sig klart bättre?
Citera
2021-03-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Sa jag alla?

Vi säger så - vill du hålla det på denna nivån så får du smygrunka mol allena... Ha det gott!
Citera
2021-03-19, 18:35
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Gör dig inte dummare än vad du redan visat dig vara -jag menade förstås om du kunde gå i god för att det var bättre för alla 13 000 att dö... Tror näppeligen du kan det om du inte innehar några slags gudsliknade egenskaper...

Döden för de gamla och sjuka gynnar åtminstone Sveriges ruttna pensionssystem, vänta och se hur du mår när det är dags att leva på din pension.
Citera
2021-03-19, 18:37
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad bra, jag var rädd för att du var en psykopat.

Vad är värst, en psykopat eller en idiot? Majoriteten är idioter och inte psykopater och vi ser redan i Sverige vad idioti leder till. Fint med demokrati men det blir inte alltid rätt.
Citera
2021-03-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Vi säger så - vill du hålla det på denna nivån så får du smygrunka mol allena... Ha det gott!
Är ju du som påstår att jag skrev nåt annat än vad jag gjort.
Det är väl att hålla det på fel nivå på riktigt det.
Citera
2021-03-19, 18:39
Medlem
Citat:
Döden för de gamla och sjuka gynnar åtminstone Sveriges ruttna pensionssystem, vänta och se hur du mår när det är dags att leva på din pension.

Tror flerparten av dessa +13 000 gärna överlevt denna pandemi och genomlevt sin ålderdom med nära och kära om de fick möjlighet att välja. Jag förväntar mig knappast någon pension av staten när detta är dags om 15-20 år, beroende på hur de ändrar reglerna och ser därför till att försöka bygga upp en egen buffert innan denna povra tid kommer...
Citera
2021-03-19, 18:41
Medlem
Citat:
Vad är värst, en psykopat eller en idiot? Majoriteten är idioter och inte psykopater och vi ser redan i Sverige vad idioti leder till. Fint med demokrati men det blir inte alltid rätt.
Förstår inte riktigt vad demokratin har med antalet idioter att göra.
Det är klart att man kan ha en diktatur som avrättar alla idioter, men vet inte om det skulle bli nåt bättre.
Finns många nyttiga idioter.
Citera
2021-03-19, 18:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Ryssland en halv miljon döda. Men som sagt, andel döda är bara en del av ekvationen, faktiskt bara en liten del. Utslaget på hela befolkningen så rör det sig om i genomsnitt ett par dagars förlorad levnadstid per person för Sveriges del, alltså inte mycket alls. Klart att summan av effekterna av allt annat väger så mycket tyngre och där visar Sverige sin styrka. Sverige har haft möjlighet att agera långsiktigt och vi har tagit chansen. Därför har vi lyckats bra. Vi hade kunnat fortsätta leva på vårt sätt länge.

Vi har långt ifrån sett slutet på denna pandemi, kan någon fortfarande tycka att det var en god strategi att alla skulle smittas för att få "flockimunitet"?
Citera
2021-03-19, 18:42
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, helt fel. Studier som gjorts på de vaccinationsprogram som pågår i Skottland och UK visar att Pfizers effektivitet är 85% efter en dos. AstraZeneca uppvisar 94% effektivitet.
The results, available as a preprint, showed that four weeks after the first doses of the Pfizer BioNTech and Oxford AstraZeneca vaccines were administered the risk of hospitalisation from covid-19 fell by up to 85% (95% confidence interval 76 to 91) and 94% (95% CI 73 to 99), respectively.
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n523

Efter att ha läst Pfizers rapport (Phase 2/3) börjar jag dessutom misstänka att det finns en anledning till att man uppvisar så bra effektivitet i studien jämfört med Oxfordvaccinet som hade en helt annan metod och process.

Är ett problem med sättet de publicerar statistik på.

Tex. om endast 1/100 blir smittad till att börja med, och endast tex. 10%
av de blir riktigt sjuka.
Så är det 95% på 1/100 som är den verkliga effektiviteten?!

Därav bör man verkligen fråga sig vilka grupper som skall vaccineras.

Stämmer PCR testerna det minsta lilla, så är endast selektiv vaccinering motiverad.

Hur många under 50 har dött i hela Europa? Har du den statistiken?
Senast redigerad av severustheemperor 2021-03-19 kl. 19:21.
Citera
2021-03-19, 18:43
Medlem
Citat:
Vi har långt ifrån sett slutet på denna pandemi, kan någon fortfarande tycka att det var en god strategi att alla skulle smittas för att få "flockimunitet"?
Ja så som vi alltid gjort i den mänskliga historien.
Har funkat varje gång.
Citera
2021-03-19, 18:44
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom.

Att testa positivt är inget problem i sig.

Om du får long covid så är det ett problem.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in