Citat:
Jag inser att det finns en risk med vaccinering. Det är därför jag helst vill ta ett vaccin som bygger på mer beprövad teknik än mRNA-vaccinerna. Ifall jag får feber eller blir illamående några dagar, så är det en biverkning som jag kan leva med. Däremot är jag mer bekymrad över risken för långsiktiga biverkningar med mRNA-vaccinerna.
Såvida jag får välja vaccin, så väljer jag Sputnik-vaccinet eller Oxford-vaccinet.
Vilket alternativ har vi till vaccinering? Folkhälsomyndigheten har redan försatt Sverige i en kris. Den krisen gör att vi har panik efter vaccin. Nu är det för sent att byta strategi.
Det vi däremot behöver göra, är att stänga gränsen för nya varianter av viruset. Ifall det kommer varianter som helt undgår vaccinerna, så kan vi behöva börja om från början med att bygga upp immunitet.
Såvida jag får välja vaccin, så väljer jag Sputnik-vaccinet eller Oxford-vaccinet.
Vilket alternativ har vi till vaccinering? Folkhälsomyndigheten har redan försatt Sverige i en kris. Den krisen gör att vi har panik efter vaccin. Nu är det för sent att byta strategi.
Det vi däremot behöver göra, är att stänga gränsen för nya varianter av viruset. Ifall det kommer varianter som helt undgår vaccinerna, så kan vi behöva börja om från början med att bygga upp immunitet.
Vår situation är avsevärt bättre än ex. Norge ch andra länder som lyckats begränsa antalet infekterade, DE har inga alternativ till att stänga och vänta in vaccin och hoppas att de fungerar.
Vi har en bra grundimmunitet i den del av samhället som varit öppet och är inte alls i samma behov av vaccin som de länderna så vi kan bara fortsätta på inslagen väg.
Uthållighet, som han sa Tegnell i början, vi ska inte införa några restriktioner vi inte kan hålla under lång tid.
Att det visar sig att den stora majoriteten, de friska, arbetsföra under 65, klarar detta bra utan vaccin tillsammans med vaccination av riskgrupper ger oss alldeles utmärkta förutsättningar jämfört med de länder som inte har någon immunitet alls och hoppas på att kunna utrota viruset med vaccin (tja, lycka till med det...) och öppnar för en riktigt bra ekonomisk framtid för oss.