2021-03-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag inser att det finns en risk med vaccinering. Det är därför jag helst vill ta ett vaccin som bygger på mer beprövad teknik än mRNA-vaccinerna. Ifall jag får feber eller blir illamående några dagar, så är det en biverkning som jag kan leva med. Däremot är jag mer bekymrad över risken för långsiktiga biverkningar med mRNA-vaccinerna.

Såvida jag får välja vaccin, så väljer jag Sputnik-vaccinet eller Oxford-vaccinet.

Vilket alternativ har vi till vaccinering? Folkhälsomyndigheten har redan försatt Sverige i en kris. Den krisen gör att vi har panik efter vaccin. Nu är det för sent att byta strategi.

Det vi däremot behöver göra, är att stänga gränsen för nya varianter av viruset. Ifall det kommer varianter som helt undgår vaccinerna, så kan vi behöva börja om från början med att bygga upp immunitet.

Vår situation är avsevärt bättre än ex. Norge ch andra länder som lyckats begränsa antalet infekterade, DE har inga alternativ till att stänga och vänta in vaccin och hoppas att de fungerar.

Vi har en bra grundimmunitet i den del av samhället som varit öppet och är inte alls i samma behov av vaccin som de länderna så vi kan bara fortsätta på inslagen väg.

Uthållighet, som han sa Tegnell i början, vi ska inte införa några restriktioner vi inte kan hålla under lång tid.

Att det visar sig att den stora majoriteten, de friska, arbetsföra under 65, klarar detta bra utan vaccin tillsammans med vaccination av riskgrupper ger oss alldeles utmärkta förutsättningar jämfört med de länder som inte har någon immunitet alls och hoppas på att kunna utrota viruset med vaccin (tja, lycka till med det...) och öppnar för en riktigt bra ekonomisk framtid för oss.
Citera
2021-03-19, 21:09
Medlem
arbetets avatar
Boris Johnson har fått första dosen AZ-vaccin (video och bilder):

Boris Johnson has had the Oxford-AstraZeneca coronavirus vaccine.
The prime minister, who is aged 56, got his first dose at London's St Thomas' Hospital, where he was treated in intensive care last April after contracting COVID-19.

By having the vaccine, Mr Johnson joins more than 26 million people in the UK who have received a first dose.
https://news.sky.com/story/covid-19-boris-johnson-receives-first-dose-of-oxford-astrazeneca-vaccine-12249467
Citera
2021-03-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vet inte om man ens kan kalla det en lekmannaåsikt snarare en envis korkad propaganda. Hela Sveriges samlade expertis tycker annorlunda än du.

Nej, det gör de inte, Ni har enbart fått för Er detta.

Varför vet jag ej, kanske Ni är rädd eller så har Ni andra motiv till att propagera för massvaccinetion.

Datan är tydlig dock, de friska arbetsföra under 65 är inte ensamt tilläckliga för att överbelasta sjukvården, vilka motiv fanns det då kvar att vaccinera de sa Ni?

För vaccinationen var väl till för att skydda vården från överbelastning...?
Citera
2021-03-19, 21:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Nja, att tro att redan etablerade och "säkra" läkemedel skulle minska sin försäljning tror jag ingenting på - efterfrågan och tillgång styr det mesta. Man tar igen detta senare, när allt återgår till det "normala". AZ har massvis med godkända och etablerade mediciner som fortsatt, trots denna fadäs, kommer inhösta miljarders miljarder. Good will är alltid grundat på finansmässiga grunder.
Okej, det var väl ungefär det jag skrev, förutom att du tror efterfrågan på AZ produktet är lika stor fast normal vård ställs in pga. corona.

Nu vet jag faktiskt inte hur det gått för AZ:s före business, men börskurser under 2020 har haft en rätt dålig utveckling så det har nog inte gått så bra.
Citera
2021-03-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dom flesta av dina inlägg är bara ett stort flöde av svordomar.

Men här är ett inlägg som jag faktiskt ställer mig bakom. Det är absurt att kineserna får tjäna pengar på sitt eget brott.

Jag instämmer.

Men jag vill påminna om att kineserna fick hjälp av WHO att sprida viruset över Världen. WHO's generaldirektör gick till kraftigt angrepp mot länder som ville skydda sig mot epidemin. Det borde ha varit en jätteskandal, men trots det, så sitter Tedros Adhanom Ghebreyesus kvar som WHO's ledare.

Kinas regering är busar.

Men Västvärldens ledare bär också skuld. Västvärldens ledare gett Kinas regering deras enorma makt. Sedan lång tid har Västvärldens ledare accepterat att deras industrier har flyttat till Kina. Där ligger grunden till Kinas makt.

Ett exempel på skurk är Miljöpartiet. Miljöpartiets ilska mot atomkraft har hjälpt till att jaga bort industrier iväg från Sverige. Industrierna har flyttat till länder som satsar stort på kolkraft. Miljön är den stora förloraren på Miljöpartiets politik. Den stora vinnaren är Kinas kommunistparti.
Det är lustigt att man kan tycka så lika i frågor, men så olika i andra.

Ser inte du (och andra) att Sverige med vår "strategi" är Kinas antites? Vi är representanter för den yttersta samhällsmodellen där staten inte har någon auktoritet över dess invånare.
Citera
2021-03-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vår situation är avsevärt bättre än ex. Norge ch andra länder som lyckats begränsa antalet infekterade, DE har inga alternativ till att stänga och vänta in vaccin och hoppas att de fungerar.

Vi har en bra grundimmunitet i den del av samhället som varit öppet och är inte alls i samma behov av vaccin som de länderna så vi kan bara fortsätta på inslagen väg.

Uthållighet, som han sa Tegnell i början, vi ska inte införa några restriktioner vi inte kan hålla under lång tid.

Att det visar sig att den stora majoriteten, de friska, arbetsföra under 65, klarar detta bra utan vaccin tillsammans med vaccination av riskgrupper ger oss alldeles utmärkta förutsättningar jämfört med de länder som inte har någon immunitet alls och hoppas på att kunna utrota viruset med vaccin (tja, lycka till med det...) och öppnar för en riktigt bra ekonomisk framtid för oss.

Ja, det kostade enkom dryga 12 000 fler döda än ex. i Norge - en bra deal, enligt dig?
Citera
2021-03-19, 21:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
AZ säljer vaccinet till självkostnadspris, vara de 3 000 000 000 första doserna om jag mins rätt.

De andra tjänar 50 - 100:- kronor per dos eller så.

AZ har fått väldigt frikostigt med EU bidrag vilket man inte skall glömma ..
Citera
2021-03-19, 21:19
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Du nämner inte riskerna med mutationer och där vet vi inte vad vi kommer att ha att göra med. Att redan nu ha framförhållning genom att minska smittspridningen är som jag ser det rätt väg att gå.
Jag har inte mycket emot att folk dör, överbefolkning leder till det och det är naturens gång.

Därtill har vi evolutionen, överlevnad tillhör de som är bäst anpassade.
Citera
2021-03-19, 21:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej, det gör de inte, Ni har enbart fått för Er detta.

Varför vet jag ej, kanske Ni är rädd eller så har Ni andra motiv till att propagera för massvaccinetion.

Datan är tydlig dock, de friska arbetsföra under 65 är inte ensamt tilläckliga för att överbelasta sjukvården, vilka motiv fanns det då kvar att vaccinera de sa Ni?

För vaccinationen var väl till för att skydda vården från överbelastning...?

Fast det stämmer ju inte med vad som rapporteras I SIR.
Det ser ju mera ut som att 2/3 av alla på IVA är yngre än 65 år.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Edit
Cirka 22 000 personer under 65 år har vårdats för covid inom slutenvården det senaste året.
Vårdtiden har jag för mig är sex dygn i snitt, så 132 000 vårddygn som kunde gått till planerad vård har gått till covidvård.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-19 kl. 21:34.
Citera
2021-03-19, 21:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
AZ har fått väldigt frikostigt med EU bidrag vilket man inte skall glömma ..
Okej, hur mycket då?
Citera
2021-03-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du nämner inte riskerna med mutationer och där vet vi inte vad vi kommer att ha att göra med. Att redan nu ha framförhållning genom att minska smittspridningen är som jag ser det rätt väg att gå.
Jag har inte mycket emot att folk dör, överbefolkning leder till det och det är naturens gång.

Därtill har vi evolutionen, överlevnad tillhör de som är bäst anpassade.

Mutationsrisken kan vi helt bortse från då vi kommer ha kvar viruset och det kommer därför mutera över tid, möjligen risken att vaccinerade selekterar viruset att passera vacinet och de komer då att bli infekterade trots vaccin men då utan den bredare immunitet de som redan varit infekterade har så förr eller senare kommer de som skall bli infekterade bli det.

Att viruset skulle försvinna är bara en feberdröm, detta kommer så sakteliga förmedlas vad det lider...
Citera
2021-03-19, 21:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Okej, hur mycket då?

Oj det kan jag inte svara på då det pågått under så många år och i olika projekt och satsningar. Men helt klart finns ekonomiskt prestige i detta .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in