Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-19, 15:45
  #4801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Tesla kommer att stupa ikväll (troligen) 😮
Instämmer kan hända mkt idag då Teslas bilar i Kina har lite trubbel med USA om insamling av data.

https://www.avanza.se/placera/telegr...regler-dj.html
__________________
Senast redigerad av bratider 2021-03-19 kl. 15:55.
Citera
2021-03-19, 16:05
  #4802
Medlem
[quote=Powr|75137496]Sjukt att den för bara 5 månader sen inte kunde göra nått av detta, och det är 9 månader kvar av året! Innan året är slut kommer nog Dojo börja träna bilen och då kommer systemet förbättras ännu snabbare! Väldigt imponerande video
__________________
Senast redigerad av bratider 2021-03-19 kl. 16:13. Anledning: fel länk
Citera
2021-03-19, 16:14
  #4803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Typ alla i sverige hade internet för 10-15 år sedan, de flesta hade ju liksom det på mitten 90-talet, runt 10-talet så var ingen större skillnad emot nu (grafiska uppdateringen sker ju tillochfrån, men funktionsmässigt i princip likadant) och jag kunde handla aktier på avanza lika snabbt för 10 år som jag kan idag. Vet inte vilken version ni använde? Inget direkt revolutionerade har hänt de senaste 10 åren på den fronten. Man kunde ju tro att fonder skulle bete sig mindre efterblivet och man kunde handla med dem live, det vore ett steg framåt, men det får vi tydligen vänta på.


Det har hänt jättemycket på 10 år. För 10 år sen var smartphones mycket ovanligare och de som fanns var mycket sämre. Nu är vi uppkopplade hela tiden på ett helt annat sätt.
Citera
2021-03-19, 16:55
  #4804
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om jag förstått detta rätt så motsvarar Teslas investering i Bitcoin ...

(1.5 miljarder dollar / 50.000 ) * 270

... motsvarar investeringen 8 miljoner ton koldioxid (8 miljoner flygresor över Atlanten)

eller

utsläppen från 1.8 miljoner fossil-bilar (på ett år?)

Dvs ungefär 3 gånger så många bilar som Tesla säljer årligen.


https://markets.businessinsider.com/...1-3-1030224439

Det stämmer nog inte riktigt.

1: Dels kan en transaktion vara på flera Bitcoin och
2: dels drar nätverket mer eller mindre konstant lika mycket el, då maxgränsen på 7 trand per sekund redan är maxad.

Därmed inte sagt att jag tycker att Bitcoin är något att ha. Det verkar helt efterblivet.
Citera
2021-03-19, 17:05
  #4805
Medlem
nakamotos avatar
Jag blankade tesla med X5 hävstång igår. Låg mycket plus på förmarknaden men ligger fortfarande plus nu, dock inte lika mycket. Jag är bekväm. Nu är det bara att invänta.
Citera
2021-03-19, 17:59
  #4806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det har hänt jättemycket på 10 år. För 10 år sen var smartphones mycket ovanligare och de som fanns var mycket sämre. Nu är vi uppkopplade hela tiden på ett helt annat sätt.
Du är medveten om att iphone 4 släpptes år 2010? En mobil jag fortfarande ser folk använda.. troligtvis lika kapabel till att handla aktier med som en iphone 12.

Teslakursen känns oerhört ängslig just nu, samtidigt som VW rusar..
Citera
2021-03-19, 18:29
  #4807
Avstängd
wwrs avatar
VW rusar och blankarna blev squeezade för några dagar sedan. Nu verkar VW snacka ungefär som Tesla. Nästa år skall VW leverera 450.000 el-bilar och räknar snart med att ta över Teslas tätposition.

Men hela EV-marknaden är ju bara snack och propaganda. Jag litar inte på VW heller. Alla måste bekänna sig till det gröna evangeliet.

Alla skall bygga batterifabriker. VW skall bygga 6 batterifabriker i Europa. Giga-factories kallas de! Jag tror de har fått upp vittringen på våra skattepengar när president Ursula vädrar portmonnän. 30 miljarder beslutades till batteriforskning 2019.

En del kommer väl att gå rakt ner i bonus-fickan på världens rikaste Elon bara för att han skall sitta och tänka ut bra batterier.

... Bara det inte kommer billiga elbilar på gatan och väl spridda laddningsstationer med billig ström till de privatpersoner som vill göra en insats för miljön

Det verkar mest vara gröna framtidsdrömmar som gör att EU kan fylla på kassakistan och sprida utan redovisning.

Allt man läser om EV-marknaden handlar om planer för framtiden, inte om vad som genomförts. Det gröna snacket är helt uppe i det blå.

TSLA tappade 7% igår. Just nu runt 1% ned. Svårt att sia om fortsättningen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-19 kl. 19:00.
Citera
2021-03-19, 19:07
  #4808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
VW rusar och blankarna blev squeezade för några dagar sedan. Nu verkar VW snacka ungefär som Tesla. Nästa år skall VW leverera 450.000 el-bilar och räknar snart med att ta över Teslas tätposition.

Men hela EV-marknaden är ju bara snack och propaganda. Jag litar inte på VW heller. Alla måste bekänna sig till det gröna evangeliet.

Alla skall bygga batterifabriker. VW skall bygga 6 batterifabriker i Europa. Giga-factories kallas de! Jag tror de har fått upp vittringen på våra skattepengar när president Ursula vädrar portmonnön. 30 miljarder beslutades till batteriforskning 2019.

En del kommer väl att gå rakt ner i bonus-fickan på världens rikaste Elon bara för att han skall sitta och tänka ut bra batterier.

... Bara det inte kommer billiga elbilar på gatan och väl spridda laddningsstationer med billig ström till de privatpersoner som vill göra en insats för miljön

Det verkar mest vara gröna framtidsdrömmar som gör att EU kan fylla på kassakistan och sprida utan redovisning.

Allt man läser om EV-marknaden handlar om planer för framtiden, inte om vad som genomförts. Det gröna snacket är helt uppe i det blå.

TSLA tappade 7% igår. Just nu runt 1% ned. Svårt att sia om fortsättningen.
Instämmer, Tesla är försökskaninen inom EV och alla iaktar såklart bristerna och fel som finns , och dom andra aktörerna är såklart väldigt tacksamma över att inte behöva lägga pengar i onödan på utveckling m.m
Citera
2021-03-19, 19:16
  #4809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Suck.. Varför agerar du lekman inom ett ämne som du inte begriper dig på?
Är du sann? Jag har arbetat som utvecklare av både webb, back-end och databas (sk full stack) i över 20 år och senare även appar. Aktier har jag handlat ännu längre. Den här diskussionen är slut nu. Den ger mig ingenting.
Ditt senaste inlägg visade bara att du inte kunde tillföra något till den ändå
__________________
Senast redigerad av Mackan70 2021-03-19 kl. 19:22.
Citera
2021-03-19, 19:26
  #4810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Jag blankade tesla med X5 hävstång igår. Låg mycket plus på förmarknaden men ligger fortfarande plus nu, dock inte lika mycket. Jag är bekväm. Nu är det bara att invänta.

Du kan inte blanka med hävstång idiot, vet du ens vad blanka är för något? Börjar faktiskt inse att majoriteten av de som handlar på börsen är totala idioter och inte vet någonting om vad de håller på med...
__________________
Senast redigerad av Slippos 2021-03-19 kl. 19:32.
Citera
2021-03-19, 19:51
  #4811
Medlem
Min fundering är vad som ska få Aktien att skjuta upp till ATH ?
Ska FSD klippen på YouTube inspirera flera ?
Nytt batteri nästa år ?
Bil för 20K $ nästa år ?
Och vissa inbillar sig att Tesla ligger 5-10 år före dom andra ?
Tror ni på fullaste allvar att Tesla dominerar nästa år på samma sätt idag ?
På allvar,ni måste börja fundera på vilka jättar som står i kö som samarbetar och takten går fort framåt för varje dag ..
Citera
2021-03-19, 20:48
  #4812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du är medveten om att iphone 4 släpptes år 2010? En mobil jag fortfarande ser folk använda.. troligtvis lika kapabel till att handla aktier med som en iphone 12.

Teslakursen känns oerhört ängslig just nu, samtidigt som VW rusar..

Vanligare skrev jag. Jag har själv haft internet sen 1994.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback