Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-08, 17:49
  #5401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ni kan vrida och vända på siffrorna hur mycket ni vill, men faktum kvarstår! Teslas siffror har INTE halverats i maj som det påstods! 9800 siffran var fake! 21,936 är ju fan mer än dubbla det
Den månaden Tesla sålde 35k bilar i Kina var det nästan ingen export. När man bara har två fabriker som ska tillgodose hela världen med bilar så kommer några månader ha hög export och andra inte.
Försäljningen ökade 29% från april. Läs på lite för fan.
Bilen är mig veterligen såld när den är levererad, tills dess är det bara en beställning.

Så majs leveranssiffror säger inte så mycket om hur ett lågt antal beställningar i maj påverkat försäljningen, då det syns senare. Det är inte att förvränga siffror. Att säga att det är fake news att antalet beställningar gått ner för att dom levererat x-antal bilar i maj är däremot att förvränga siffror.
Citera
2021-06-08, 18:16
  #5402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ni kan vrida och vända på siffrorna hur mycket ni vill, men faktum kvarstår! Teslas siffror har INTE halverats i maj som det påstods! 9800 siffran var fake! 21,936 är ju fan mer än dubbla det
Den månaden Tesla sålde 35k bilar i Kina var det nästan ingen export. När man bara har två fabriker som ska tillgodose hela världen med bilar så kommer några månader ha hög export och andra inte.
Försäljningen ökade 29% från april. Läs på lite för fan.
Du kan självklart inte jämföra orders med sales!
Orderlagda bilar (läs purchase orders) räknas inte som försäljning förrän tidigast då en sales order upprättas. Därmed så lär ordrar som läggs i maj knappast räknas in som sålda bilar i maj. Så det finns inget fake bakom 9800 siffran. I alla fall inte såsom du hävdar.
Läs på lite för fan.
Citera
2021-06-08, 19:27
  #5403
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Bilen är mig veterligen såld när den är levererad, tills dess är det bara en beställning.

Så majs leveranssiffror säger inte så mycket om hur ett lågt antal beställningar i maj påverkat försäljningen, då det syns senare. Det är inte att förvränga siffror. Att säga att det är fake news att antalet beställningar gått ner för att dom levererat x-antal bilar i maj är däremot att förvränga siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Du kan självklart inte jämföra orders med sales!
Orderlagda bilar (läs purchase orders) räknas inte som försäljning förrän tidigast då en sales order upprättas. Därmed så lär ordrar som läggs i maj knappast räknas in som sålda bilar i maj. Så det finns inget fake bakom 9800 siffran. I alla fall inte såsom du hävdar.
Läs på lite för fan.
Jag om någon är påläst om Tesla, det kan inte ni påstå att ni är iaf! Vet inte hur många gånger man har behövt rätta er.
Om ni vill tro på ett rykte om att beställningarna halverats så får ni göra det. Om det ni påstår stämmer så kommer vi alltså se ett svagt Q2 enligt er? Om några veckor vet vi
Citera
2021-06-08, 19:42
  #5404
Medlem
illuminas avatar
Jag tycker ni borde vänta tills officiella siffror dyker upp. Ingen idé att argumentera om rykten.
Det kan finnas många förklaringar till båda sidor.

Maj kanske är en svag månad i Kina?
Efterfrågan kanske är så hög att väntetiden är för lång?
Kineserna kanske går över till Nio eller Xpeng och tröttnat på Tesla?
Vi vet inte vem av er som har rätt än.

Björnar vill tro på negativa rykten och tjurar vill tro på positiva rykten.

Här är ett rykte om att tesla sålt slut på hela Q2s produktion innan kvartalet är slut:
https://www.electrive.com/2021/05/07...eady-sold-out/

Jag ignorerar rykten och väntar hellre på fakta, men det är min åsikt.
Citera
2021-06-08, 20:02
  #5405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag om någon är påläst om Tesla, det kan inte ni påstå att ni är iaf! Vet inte hur många gånger man har behövt rätta er.
Om ni vill tro på ett rykte om att beställningarna halverats så får ni göra det. Om det ni påstår stämmer så kommer vi alltså se ett svagt Q2 enligt er? Om några veckor vet vi
Detta handlar inte om hur påläst man är på Tesla, jag påpekar bara att ena summan visar på beställningar och andra på levererade bilar.
Citera
2021-06-08, 20:17
  #5406
Medlem
Tesla bagholders om man köpte för över 500 USD.
Citera
2021-06-08, 20:29
  #5407
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Detta handlar inte om hur påläst man är på Tesla, jag påpekar bara att ena summan visar på beställningar och andra på levererade bilar.
Skillnaden är att mina siffror är från "China’s Passenger Car Association" och era är baserade på rykten.
Jag har hört att efterfrågan är bortblåst i Kina, eller Europa så många gånger nu och varje gång har det varit fel. Men som illumina skrev så får vi vänta på Teslas rapport.
Citera
2021-06-08, 20:36
  #5408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Skillnaden är att mina siffror är från "China’s Passenger Car Association" och era är baserade på rykten.
Jag har hört att efterfrågan är bortblåst i Kina, eller Europa så många gånger nu och varje gång har det varit fel. Men som illumina skrev så får vi vänta på Teslas rapport.
Ja Reuters och Bloomberg är ju kända för att sprida rykten eller?
Kan du hitta en nyhetsorganisation med mer klanderfritt rykte än Reuters så länka gärna!
Citera
2021-06-08, 20:47
  #5409
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ja Reuters och Bloomberg är ju kända för att sprida rykten eller?
Kan du hitta en nyhetsorganisation med mer klanderfritt rykte än Reuters så länka gärna!
Reuters citerade en artikel som var baserat på ett rykte ja.
Citat:
The company’s monthly net orders in China dropped to about 9,800 in May from more than 18,000 in April, according to a person with knowledge of the data.
Låter det officiellt?
Citera
2021-06-08, 20:58
  #5410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Reuters citerade en artikel som var baserat på ett rykte ja.

Låter det officiellt?
Ha ha du tror inte det var tvärtom?
Nej du vet ju förstås bäst.
Du får ursäkta om jag tror att Reuters har mer trovärdighet än dig.
Citera
2021-06-08, 21:06
  #5411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Skillnaden är att mina siffror är från "China’s Passenger Car Association" och era är baserade på rykten.
Jag har hört att efterfrågan är bortblåst i Kina, eller Europa så många gånger nu och varje gång har det varit fel. Men som illumina skrev så får vi vänta på Teslas rapport.
Och åter igen, siffrorna du hänvisar till är snarare summan av beställningarna i april, som dom ligger i linje med. Vill du avfärda ryktena om att beställningarna i maj sjunkit med dom som källa får du vänta tills statistiken över juni månads leveranser kommit.
Citera
2021-06-08, 22:05
  #5412
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ni kan vrida och vända på siffrorna hur mycket ni vill, men faktum kvarstår! Teslas siffror har INTE halverats i maj som det påstods! 9800 siffran var fake! 21,936 är ju fan mer än dubbla det
Den månaden Tesla sålde 35k bilar i Kina var det nästan ingen export. När man bara har två fabriker som ska tillgodose hela världen med bilar så kommer några månader ha hög export och andra inte.
Försäljningen ökade 29% från april. Läs på lite för fan.
Det verkar stämma från Reuters-artikeln att omkring 20K Tesla-bilar såldes i Kina under maj månad, men som nån skrev ovan så framgår ju däremot inte hur mycket beställningar som gjorts i maj.
Det framgår däremot att konkurrensen ökar mer och mer, som jag nämnt i tidigare inlägg.

Citat:
Tesla's Model 3 sedans were the best-selling electric vehicles in the country before they were overtaken by a much cheaper micro EV made by the joint venture between General Motors (GM.N) and SAIC Motor (600104.SS).

The U.S. company is also facing rising competition in China from conventional EV companies such as BYD (002594.SZ) and startups including Nio Inc (NIO.N), Xpeng Inc (XPEV.N).

CPCA said it expects China to sell 2.4 million electric, plug-in hybrid and hydrogen fuel cell passenger vehicles this year.

Tesla is also facing scrutiny in China over its handling of customer complaints regarding quality issues.

Last month, Reuters reported that staff at some Chinese government offices were told not to park their Tesla cars inside government compounds due to security concerns about cameras installed on the vehicles.

Känns dessutom som att Kinesiska staten har bestämt sig för att jävlas med Tesla? Eller har de en poäng?
Är man en fullständig foliehatt genom att antyda att NSA kan få tillgång till data från Teslas bilar precis som de kan med alla amerikanska nättjänster?
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2021-06-08 kl. 22:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback