Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-18, 18:44
  #4789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Nästan likadant? Avanza såg helt annorlunda ut på den tiden. Nordnet hade en Java applikation som man fick tanka hem och handla aktier i från. Du jämför äpplen med päron just nu.
Visst har det blivit lättare, men jag håller med om att det inte var särskilt svårt för 10 år sedan heller.
Du laddar väl hem en app idag också? Vilket programspråk den är implemented i är av liten betydelse för slutanvändaren.
Citera
2021-03-18, 18:52
  #4790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår inte riktigt jämförelsen här? En smartphone gör till stor del saker man inte kunde göra med en mobiltelefon innan.

En elbil gör exakt samma sak som vilken bil som helst, tar en från a till b.

Eldrift i sig kommer aldrig kunna motivera Teslas värde, eller dagens värde i sig. För det krävs något revolutionerande, typ fullt fungerande och godkänd fsd, isf på en marknad där ingen annan lyckas med samma sak, för då sjunker såklart marknadsandelarna snabbt.

Och nu har ju inte apple några gigantiska marknadsandelar heller om vi ska jämföra företag, däremot stora vinstmarginaler. En mobil idag kostar ju mycket mer än massan var villiga att betala för 15 år sedan, det funkar eftersom de också ger mycket mer till konsumenten.

Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Har läst en del av dina inlägg, men denna måste varit din dummaste. Att jämföra att en bil ska ta dig från a till b är samma sak som att jämföra en mobiltelefons funktion att kunna ringa. Så gör om inlägget tack.
David har helt rätt. Om du tycker att en elbil funktionsmässigt skiljer sig lika mycket från en bil som en Iphone från en klassisk Ericsson mobil så tar nog diskussionen slut här
Citera
2021-03-18, 19:37
  #4791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Visst har det blivit lättare, men jag håller med om att det inte var särskilt svårt för 10 år sedan heller.
Du laddar väl hem en app idag också? Vilket programspråk den är implemented i är av liten betydelse för slutanvändaren.

Återigen en dinosaurie som jämför äpplen med päron. Som jag skrev i det föregående inlägget så laddade man hem en programvara kodad i Java där köparen/säljaren fick lägga en order som gick till en mäklare som sedan fick lägga order på marknaden. Idag har vi automatiserade orderläggningssystem där man själv lägger ordrar emot. Kurserna var inte heller minutkurser och historisk avkastning på värdepappret var omöjligt att se på den tiden.
Citera
2021-03-18, 21:21
  #4792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Nikola och Nio är två helt olika företag. Nikola har väl inte producerat någon bil över huvudtaget medan Nio har sålt över 80 000 bilar.
Ah, my bad. Det jag trodde Nikola-tickern var Nio.
Citera
2021-03-19, 07:41
  #4793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Har läst en del av dina inlägg, men denna måste varit din dummaste. Att jämföra att en bil ska ta dig från a till b är samma sak som att jämföra en mobiltelefons funktion att kunna ringa. Så gör om inlägget tack.
Ja, den jämförelsen gör jag.

Skillnaden är att smartphones gjorde att en mobiltelefons huvuduppgift inte blev att ringa samtal längre, det är snarare en av de saker man gör minst med sin mobiltelefon idag. Med smartphones intåg förändrades marknaden radikalt, och om man ska vara ärlig är dom sämre på att ringa med än någonsin, innan laddade man batteriet en gång i veckan utan problem.

Vad är det för revolutionerande sak eldriften gör med bilen som ska göra folk beredda att betala mer för att ha det?
Citera
2021-03-19, 09:10
  #4794
Medlem
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-...ses-video/amp/

” Tesla’s Full Self-Driving Beta has accomplished what could very well be one of its most impressive feats yet. During a nighttime drive, the advanced driver assist system handled edge case after edge case in an extreme stress test—and it came out victorious, taking on every challenge without requiring a manual intervention.”
Citera
2021-03-19, 12:35
  #4795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Återigen en dinosaurie som jämför äpplen med päron. Som jag skrev i det föregående inlägget så laddade man hem en programvara kodad i Java där köparen/säljaren fick lägga en order som gick till en mäklare som sedan fick lägga order på marknaden. Idag har vi automatiserade orderläggningssystem där man själv lägger ordrar emot. Kurserna var inte heller minutkurser och historisk avkastning på värdepappret var omöjligt att se på den tiden.
Om du läser så skrev jag att det blivit lättare, men att det inte var särskilt svårt att handla aktier för 10 år sedan. Största skillnaden är att man får snabbare avslut och mer info. Användaren lade även då en order i appen. Att det sedan tog längre tid till avslut gör ju inte processen svårare eller hur?
Citera
2021-03-19, 13:22
  #4796
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-...ses-video/amp/

” Tesla’s Full Self-Driving Beta has accomplished what could very well be one of its most impressive feats yet. During a nighttime drive, the advanced driver assist system handled edge case after edge case in an extreme stress test—and it came out victorious, taking on every challenge without requiring a manual intervention.”
Sjukt att den för bara 5 månader sen inte kunde göra nått av detta, och det är 9 månader kvar av året! Innan året är slut kommer nog Dojo börja träna bilen och då kommer systemet förbättras ännu snabbare! Väldigt imponerande video
Citera
2021-03-19, 13:31
  #4797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Om du läser så skrev jag att det blivit lättare, men att det inte var särskilt svårt att handla aktier för 10 år sedan. Största skillnaden är att man får snabbare avslut och mer info. Användaren lade även då en order i appen. Att det sedan tog längre tid till avslut gör ju inte processen svårare eller hur?

Suck.. Varför agerar du lekman inom ett ämne som du inte begriper dig på?
Citera
2021-03-19, 14:16
  #4798
Medlem
Purovskys avatar
Tesla kommer att stupa ikväll (troligen) 😮
Citera
2021-03-19, 14:22
  #4799
Avstängd
wwrs avatar
Om jag förstått detta rätt så motsvarar Teslas investering i Bitcoin ...

(1.5 miljarder dollar / 50.000 ) * 270

... motsvarar investeringen 8 miljoner ton koldioxid (8 miljoner flygresor över Atlanten)

eller

utsläppen från 1.8 miljoner fossil-bilar (på ett år?)

Dvs ungefär 3 gånger så många bilar som Tesla säljer årligen.

Citat:
a single Bitcoin purchase at a price of ~$50,000 has a carbon footprint of 270 tons, the equivalent of 60 ICE cars," Bank of America said in a note published on Wednesday.

Bitcoin uses more energy than American Airlines and each $1 billion in inflows is equal to owning 1.2 million cars, Bank of America says

Bitcoin's energy consumption is comparable to that of major corporations like American Airlines, which flies over 200 million passengers a year, and even the entire US federal government, which employs 2 million people, according to research on Wby Bank of America.
https://markets.businessinsider.com/...1-3-1030224439
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-19 kl. 14:27.
Citera
2021-03-19, 15:22
  #4800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Allt är enklare idag. Betydligt fler har internet idag än för 15 år sen, man kan handla aktier via mobilen, man kan öppna ett konto på 1 minut med bank-id, man behöver inte deklarera längre tack vare ISK som inte fanns på den tiden, det finns mer information på nätet idag som gör det enklare att analysera en aktie osv...

Detta gör att det finns väldigt fler investerare som är aktiva idag. Varför argumenterar du ens emot det? Konstigt tycker jag.


Typ alla i sverige hade internet för 10-15 år sedan, de flesta hade ju liksom det på mitten 90-talet, runt 10-talet så var ingen större skillnad emot nu (grafiska uppdateringen sker ju tillochfrån, men funktionsmässigt i princip likadant) och jag kunde handla aktier på avanza lika snabbt för 10 år som jag kan idag. Vet inte vilken version ni använde? Inget direkt revolutionerade har hänt de senaste 10 åren på den fronten. Man kunde ju tro att fonder skulle bete sig mindre efterblivet och man kunde handla med dem live, det vore ett steg framåt, men det får vi tydligen vänta på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback