Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Vilket ord skulle du själv använda för att beskriva det BO sysslade med? Om det inte ska kallas för manipulation eller att hon manipulerade - vad gjorde hon då enligt dig?
Hon presenterade ju inte sanningen.
För det första så bör det påpekas att jag flertalet gånger uttryckt att jag inte har något emot att använda ordet manipulera i ett vardagsspråklig avseende för att beskriva hennes agerande. Nu förhåller det sig dock så att vi har två domstolar som använder ordet i en annan bemärkelse. Om vi diskuterar den aktuella domen är det således rimligt att vi förhåller oss någorlunda till domstolens nomenklatur i syfte att kunna förstå varandra. Vilket denna tråd förtjänstfullt tydliggör :-)
Så till din fråga: Jag skulle personligen beskriva hennes agerande som uppenbart ämnat att dölja saker som talar emot hennes historia och för mannens. Förklaringarna till agerandet är också i mitt tycke uppenbart osanna.
Själva syftet med det är svårare att uttala sig om. Det kan vara allt ifrån att han faktiskt mer eller mindre genuint upplever sig våldtagen och således vill att han ska straffas, vilket får bedömas som en ganska rimlig mänsklig reaktion. Det skulle också kunna finnas betydligt mörkare motiv i form av t ex rent ekonomiska, politiska eller psykotiska.
Det är det som gör henne lite obehaglig i mina ögon, när jag läser domarna kan jag egentligen inte utesluta något scenario. Domarna är tyvärr lite som en religiös text, du kan få stöd för vilken uppfattning som helst om du går in med förutfattade meningar. Desto viktigare då att hålla sig till vad domstolarna faktiskt skriver innan man - som flera skribenter här inne gjort, såvitt jag vet är du dock inte en utav dem - påstår att typ "hovrätten bevisar att hon är en lögnaktig slyna"