2021-03-17, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Lögner har väl inte Ebba dragit med eller förtal.
Förvånande att inte Esbjörn inte betalt tillbaka handpenningen, han har ju ruvat på den ett tag.
Vid fyra tillfällen har Ebba fått frågan om vilket kontonummer som handpenningen ska sättas åter på, men vid alla fyra tillfällen har hon inte ens svarat på frågan, så lilla Ängeln Ebba har aldrig velat ha den tillbaka, men vad är egentligen förvånande med det, nej det följer bara lögnerskan plan.

Ebba är en hemsk människa, att någon kan vara så kall som hon är med den positionen hon har är förvånansvärt minst sagt. Den ödmjukhet alla tidigare tre partiledare i KD visat upp trodde jag hörde till KDs dna, men icke.
2021-03-17, 15:52
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vid fyra tillfällen har Ebba fått frågan om vilket kontonummer som handpenningen ska sättas åter på, men vid alla fyra tillfällen har hon inte ens svarat på frågan, så lilla Ängeln Ebba har aldrig velat ha den tillbaka, men vad är egentligen förvånande med det, nej det följer bara lögnerskan plan.

Det är väl klart att hon inte vill ha tillbaka handpenningen. Finns ju andra sätt att betala även om någon vägrar ta emot betalning.

Det går ju t ex att nedsätta/deponera pengarna hos Länsstyrelsen så kom inte med massa bortförklaringar och ursäkter.

Citat:
Ebba är en hemsk människa, att någon kan vara så kall som hon är med den positionen hon har är förvånansvärt minst sagt. Den ödmjukhet alla tidigare tre partiledare i KD visat upp trodde jag hörde till KDs dna, men icke.

Sluta grina nu. Det är bara fittor och losers som vägrar stå för sitt ord och vägrar efterfölja ingångna avtal.

Ödmjukhet? Den stora orsaken till att Sverige har problem är att vi har ett gäng "ödmjuka" fittor och beta males som styr. Därför ser jag Ebbas ståndpunkt och inställning i det här ärendet som en fördel och inte en nackdel.

Löfven hade säkert bara lagt sig platt fall. Det kan man visserligen göra trots att man är i sin fulla rätt men inte om det baseras på lögner och för att andra idioter har påverkat motparten att ändra sig.
2021-03-17, 15:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Tack!

I sammanställningen kan vi läsa:
Esb har köpt och bytt sig till andelar i aktuella fastigheter för att bli ensam ägare av dem. Med andra ord är påståendet en ren lögn. Att han dessutom som medlem i två BRF är andelsägare i fastigheter är inte en direkt lögn utan snarare en glidning av sanningen. Huruvida han i närtid har gjort sig av med den ena återstår att reda ut.

Yes, Binninge har ju konsekvent kört med lögner eller halvsanningar genom hela fallet, både i media och i Tingsrätten, det du tar upp är ju så uppenbart lögnaktigt att det blir nästan komiskt.

Stackars den advokat som ska städa upp efter Binninge.
2021-03-17, 15:57
Medlem
Enligt huvudprot från MUF är Ebba och Esbjörn kallade personligen som vittnen till huvudförhandlingen vid vite om 4000 kr och risk för tredskodom. Även ombud kallas att ställa sig in. Detta kanske är ord skrivning i såna här sammanhang? Nån kunnig som kan klarlägga om så är fallet eller om det är lite extra tryck? Ingen extra kallelse eftersom de nu anses ha godkänt kallelsen. Har ni glömt datum är ord 25, 26 och 28 oktober. Förberedelsen avslutad 1 september. 2021 bäst att tillägga.
2021-03-17, 16:03
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nu trollar du väl ändå? Domstolen ska ovillkorligen döma efter just lagar och paragrafer. Allt annat är ett kliv tillbaka till medeltiden.

Du kanske har levt under en sten men samhället har under de senaste 20 åren gått över till att styras mer humanistiskt av känslor. Ett samhälle som styrs via regler och paragrafer är tämligen känslokallt och kan liknas vid dåtidens barbari och hör inte till ett modernt humanistiskt samhälle.

Jag förstår att vissa här kan tycka att Ebba gör rätt. Precis som att dåtidens urmänniskor tvingade döda andra människor för att överleva (för att inte själva bli anfallna).

Problemet med er som tycker att Ebba gör rätt är att ni är helt känslokalla och enbart går efter svarta siffror på ett papper utan att blanda in känslor och humanism.

Vad som är rätt är att Ebba skall backa. Och ni som inte tycker detta bör uppdatera er människosyn och förstå att alla människor är lika mycket värda. Esbjörns åsikt är värd lika mycket som Ebbas och eftersom det här han som äger fastigheten så bör han få bestämma.
2021-03-17, 16:07
Medlem
Alwaysrights avatar
Det var intressant att se uppsala tr sammanställning. 8 sidor detaljer!

Det var lite befriade att läsa tingsnotariens skrift. Jag trodde det skulle vara mer kortfattat. Det andas en viss frustration. Intressant att vitet för Esbjörn att skriva på köpebrev sattes till 400'. Bättre vore att kräva två starka kronofogdar bankar på honom tills han skriver på! Nä, ser inge bra ut för kd, tar tillbaks!

Men vilken soppa som ligger i tr nu. Det börjar kosta riktiga pengar. Vad kostar tr's hantering av ett tredagars mål? Och drar ut på tiden. Esbjörn kan ge fanken i vitet and here we go again.

Lärdomar:
- skriv inte på något som kan gå snett. Konstruktionen i två steg med köpeavtal o köpebrev är olycklig.
- gå aldrig till tingsrätt. Ta fram hagelbrakaren/slagträt etc och lös situationen i nattens mörker
- gör inte affärer med vem som helst
2021-03-17, 16:10
Medlem
Citat:
Slår inte ner alls på Ebba för att hon är kvinna, utan för att hon visar upp ett iskallt känslolöst beteende, ingen av hennes föregångare hade brist på empati och ödmjukhet, varken Birger, Alf och Göran, de var/är alla ödmjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Du kanske har levt under en sten men samhället har under de senaste 20 åren gått över till att styras mer humanistiskt av känslor. Ett samhälle som styrs via regler och paragrafer är tämligen känslokallt och kan liknas vid dåtidens barbari och hör inte till ett modernt humanistiskt samhälle.

Jag förstår att vissa här kan tycka att Ebba gör rätt. Precis som att dåtidens urmänniskor tvingade döda andra människor för att överleva (för att inte själva bli anfallna).

Problemet med er som tycker att Ebba gör rätt är att ni är helt känslokalla och enbart går efter svarta siffror på ett papper utan att blanda in känslor och humanism.

Vad som är rätt är att Ebba skall backa. Och ni som inte tycker detta bör uppdatera er människosyn och förstå att alla människor är lika mycket värda. Esbjörns åsikt är värd lika mycket som Ebbas och eftersom det här han som äger fastigheten så bör han få bestämma.
Det förstår ni väl att vi skulle få fullständig anarki om all rättsskipning var känslobaserad. Om olika lagar skulle gälla för snäll-Alf än för kall-Ebba. Det kan kännas som en bra idé för stunden men det kommer surt efter den dagen man själv står inför rätta och råkar känna sig lite glåmig och trött. Att få ett par månader extra en sån dag skulle knappast göra en snällare!
2021-03-17, 16:13
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Det var intressant att se uppsala tr sammanställning. 8 sidor detaljer!

Det var lite befriade att läsa tingsnotariens skrift. Jag trodde det skulle vara mer kortfattat. Det andas en viss frustration. Intressant att vitet för Esbjörn att skriva på köpebrev sattes till 400'. Bättre vore att kräva två starka kronofogdar bankar på honom tills han skriver på! Nä, ser inge bra ut för kd, tar tillbaks!

Men vilken soppa som ligger i tr nu. Det börjar kosta riktiga pengar. Vad kostar tr's hantering av ett tredagars mål? Och drar ut på tiden. Esbjörn kan ge fanken i vitet and here we go again.

Lärdomar:
- skriv inte på något som kan gå snett. Konstruktionen i två steg med köpeavtal o köpebrev är olycklig.
- gå aldrig till tingsrätt. Ta fram hagelbrakaren/slagträt etc och lös situationen i nattens mörker
- gör inte affärer med vem som helst

För egen del har det här ärendet fått mig att tappa förtroendet för rättssystemet. Att det är först i Oktober som beslut fattas är ofattbart när det gäller ett sådant här viktigt ärende.

Ingen säljare går säker när det är så långa handläggningstider för något så viktigt som ens bostad.

Kommer vara en enorm påfrestning på Esbjörn att ha detta hängandes över så sig länge.
2021-03-17, 16:18
Medlem
Citat:
För egen del har det här ärendet fått mig att tappa förtroendet för rättssystemet. Att det är först i Oktober som beslut fattas är ofattbart när det gäller ett sådant här viktigt ärende.

Ingen säljare går säker när det är så långa handläggningstider för något så viktigt som ens bostad.

Kommer vara en enorm påfrestning på Esbjörn att ha detta hängandes över så sig länge.
Om han tycker att det är jobbigt behöver han bara hämta sina grejer och lägga Ebbas nycklar i brevlådan tillsammans med köpebrevet.
2021-03-17, 16:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Nu skriver du något helt annat. Det du pratade om var domstolar, inte samhället. Ett samhälle bör naturligtvis ha ett visst mått av känslor inblandade, när de skapar regler, men tills reglerna ändras, ska de gälla. Sammalika för alla.

Esbjörn hade naturligtvis full bestämmanderätt över sin fastighet ända fram till han, frivilligt, satte sin namnteckning på kontraktet. Efter det har han inte, och ska inte ha, full bestämmanderätt längre.

Men ponera att man inför ångerrätt vid fastighetsköp. Hur lång tid ska det gälla? En vecka, en månad, ett år?

Hur ska det rent praktiskt fungera? Att den som ångrar sig får stå för motpartens alla utgifter? Vad händer om köparen har flyttat in? Ska denne då bli vräkt och hamna på gatan?

Ska skälen till varför man ångrar sig beaktas? Om säljaren får ett bättre pris efter kontraktet är påskrivet, ska man få ångra sig då?

Ska ålder på köpare eller säljare vara ett giltigt skäl till ånger?

Så många frågor, utan enkla svar.

Om affären gått rätt till, dvs både Esbjörn och Ebba har ingått avtalet frivilligt och har förmågan att förstå vad det innebär, så ser jag inte hur det skulle vara rätt att Ebba backar. Varför?
2021-03-17, 16:23
Medlem
Reimers avatar
Uppsala Tingsrätt var vänliga nog att skicka mig P*r Sam*elssons korrekta och vänliga utbildningsmail som han skickade till Binninge, där får juristen Binninge en intressant och lärorik lektion angående hur man ska avsluta ett uppdrag för en klient i förtid.

https://docdro.id/M1nX05C

Jag tror att Binninge har tagit detta till sitt hjärta och verkligen begrundar hur han bäst kan ordna upp detta för E*björn.
2021-03-17, 16:24
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Du menar ej dement?
Ja han är en viljestark gubbe har brutit flera avtal och tar det med en klackspark,
" jag har ju brutet avtalet vad är det hon inte förstår?"
Han kommer ju att drabbas ekonomiskt vilket jag ej är helt klart att han förstår då hans pengar "rinner lätt" enligt honom.
Kanske blir det bättre för honom nu om Binninge verkligen är borta och han blir upplyst av vad det innebär att bryta i kostnad!

Korrekt av dig, jag glömde ej i meningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in