2021-03-17, 09:00
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Låter som en väldigt träffande beskrivning av determinism och kompatibilism.
Inkompatibilism är baserat på pseudovetenskapliga antaganden,
”Fri vilja” är baserat på empiri.

Därför är de flesta som är införstådda med posteoretisk analys kompatibiliter,
De inkompatibilister som också förstår detta men ändå lutar ditåt gör så av religiösa anledningar.
Generellt alltså, givetvis finns undantag som bekräftar regeln.

Att definiera ”fri vilja” som så att man måste observera ett alternativt men identiskt universum för att den skall vara falsifierbar är givetvis så tramsigt att det ”inte ens är fel”.

https://en.wikipedia.org/wiki/Not_even_wrong

Huruvida viljan är fri eller inte har väl heller inte riktigt med ämnet att göra annat än för de Letzter Mensch som vill åberopa livets meningslöshet med hänvisning till sin egen oförmåga.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-17 kl. 09:05.
Citera
2021-03-17, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Du skulle inte vara nöjd med mina argument, så det är ingen idé att jag ger dem.
Men jag kan svara på en fråga (som du dock inte kommer vara nöjd med heller):

Ja.
För livet är nämligen inte något som jag gillar.
Jag skulle mer än gärna vara död för evigt.
Och jag tycker inte heller att naturen är vacker.

Man kan även vända på det:
Är du säker på att det inte är önsketänkande från din sida att du tror på den eviga döden?
Enligt mig så kommer du (opersonligt attributslöst medvetande. Alltså samma medvetande som jag är) för evigt uppleva alla möjliga olika saker oändligt många gånger.
T.ex. bli uppäten levande. Torterad. Mördad. Bedragen. Rånad. Elektrifierad. Dumpad. Svälta. Frysa ihjäl. Stekas ihjäl. Bli född blind. Bli född döv. Bli född dövblind. Bli född utan armar och ben. Bli född som en kackerlacka. Bli överkörd. Bli totalförlamad. Dö sakta och plågsamt i cancer. Bli född i ett U-land. Bli deprimerad. Få panikångest.
O.s.v.

Så vem är det nu som önsketänker?
Det är du som både tramsar och önsketänker.

Anledningen till att jag inte godkänner dina ”argument” är för att de inte ens är några argument i filosofisk mening.

Vet du vad ett argumentationsfel är?
Ditt skitsnack går jag inte på.
Lider du av att lidande existerar annorstädes? Trams!

Varför tar du inte bara självmord om du inte vill leva? Så svårt är det inte. Är du rädd?
Då får du väl det där ultimata tillståndet av intighet som du eftersöker?

Att du inte ser naturens fantastiska sida beror nog på att du inte söker utan hellre dömer.

Tror du på riktigt att det är olyckligt att ”bli född i ett u-land” eller att sakna något du har?
Jävla slavmoral-indränkta chauvinist! Du är andefattig på riktigt.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-17 kl. 09:32.
Citera
2021-03-17, 14:24
Medlem
Citat:
Låter som en väldigt träffande beskrivning av determinism och kompatibilism.
Determinism är det, och man kan kalla det för kompatibilism om man vill. Men någon fri vilja existerar inte inom detta system. Kompatibilismen erkänner determinismen, d.v.s. att ingenting kunde ha hänt annorlunda och att framtiden redan är förutbestämd, men vill ändå kalla viljan för fri, trots att den helt och hållets styrs av faktorer utom vår kontroll. Det är bara trams. Som sagt, kompatibilismen går endast ut på att lura sig själv att man har fri vilja.
Citera
2021-03-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Determinism är det, och man kan kalla det för kompatibilism om man vill. Men någon fri vilja existerar inte inom detta system. Kompatibilismen erkänner determinismen, d.v.s. att ingenting kunde ha hänt annorlunda och att framtiden redan är förutbestämd, men vill ändå kalla viljan för fri, trots att den helt och hållets styrs av faktorer utom vår kontroll. Det är bara trams. Som sagt, kompatibilismen går endast ut på att lura sig själv att man har fri vilja.
Kompatibilism går ut på att erkänna empirin snarare än att dra materiella implikationer från ignoransens avgrund.
Kompatibilism är inte samma skräpvetenskaplighet som inkompatibilismens fördomsfulla antaganden.

Du kanske inte riktigt förstår falsifierbarhetskriteriet och varför dina antaganden strider mot vetenskaplighet?

Varför är "fri vilja" alls relevant för trådens ämne? Förklara hur du feltänker.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-17 kl. 15:50.
Citera
2021-03-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Kompatibilism går ut på att erkänna empirin snarare än att dra materiella implikationer från ignoransens avgrund.
Kompatibilism är inte samma skräpvetenskaplighet som inkompatibilismens fördomsfulla antaganden.

Du kanske inte riktigt förstår falsifierbarhetskriteriet och varför dina antaganden strider mot vetenskaplighet?

Varför är "fri vilja" alls relevant för trådens ämne? Förklara hur du feltänker.
Kompatibilismen erkänner att vi aldrig hade kunnat göra något annorlunda, att vi gör allting fullständigt automatiskt. Kompatibilismens definition av fri vilja är förmågan att kunna handla utifrån sin vilja, trots att viljan och handlingarna är fullständigt automatiska processer som vi inte har minsta kontroll över.

Enligt kompatibilismen så skulle en dominobricka om den hade haft ett medvetande fallit omkull av fri vilja när en annan dominobricka välte över den.

Faktumet att vi helt saknar fri vilja och endast kan göra det som naturen programmerat oss att göra, söka njutande och undvika lidande, är i allra högsta grad relevant när man frågar sig vad livets mening är.
Citera
2021-03-17, 18:18
Medlem
Citat:
Fri vilja är förmågan att kunna välja vilket som helst av olika handlingsalternativ. Denna förmåga existerar inte. De som tror att fri vilja existerar inbillar sig bara. Det är klart att tron på något, oavsett om det existerar eller inte, påverkar ens beteende. Det innebär dock inte på något sätt att själva saken man tror på existerar. Gud fanns inte bara för att alla människor en gång i tiden trodde att han gjorde det och levde som om han gjorde det.

Vi lever i en orsak verkan värld och på kvantnivå är allt probabilities. Fri vilja förutsätter något som inte är något av det nyss nämnda så det låter helt befängt att fri vilja skulle finnas. Finns inget i verkligheten som tyder på det.

Fri vilja är en fantasi, illusion uppkokat av mänskligheten.
Citera
2021-03-17, 19:59
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Du är andefattig på riktigt.
Säger han som är anti-andlig. Tror på den eviga döden. Och är en störd elak jävla psykopat som attackerar människor.
Citera
2021-03-17, 20:43
Medlem
Elyons avatar
Citat:

Nu känns det som att vi talar förbi varandra. Vad du skrev inledningsvis var ju detta:

Citat:
Att kunna handla utifrån din vilja är inte fri vilja, det är fri handling. Fri vilja vore att kunna välja om du vill ha kaffe eller inte.

Fri vilja är alltså att kunna välja om man vill ha kaffe eller inte. Men låt oss då föreställa oss en person som helt fritt kan välja mellan att (1) dricka kaffe och (2) avstå från att dricka kaffe. Vad är det som avgör vilket val han slutligen fattar, om det nu faktiskt är så att han har fri vilja?
Citera
2021-03-17, 21:20
Medlem
Citat:
Nu känns det som att vi talar förbi varandra. Vad du skrev inledningsvis var ju detta:

Fri vilja är alltså att kunna välja om man vill ha kaffe eller inte. Men låt oss då föreställa oss en person som helt fritt kan välja mellan att (1) dricka kaffe och (2) avstå från att dricka kaffe. Vad är det som avgör vilket val han slutligen fattar, om det nu faktiskt är så att han har fri vilja?
Det finns ingenting som kan avgöra hans val så att det innebär fri vilja. Fri vilja är helt enkelt en logisk omöjlighet.
Citera
2021-03-17, 21:33
Medlem
Citat:
Kompatibilismen erkänner att vi aldrig hade kunnat göra något annorlunda, att vi gör allting fullständigt automatiskt. Kompatibilismens definition av fri vilja är förmågan att kunna handla utifrån sin vilja, trots att viljan och handlingarna är fullständigt automatiska processer som vi inte har minsta kontroll över.

Enligt kompatibilismen så skulle en dominobricka om den hade haft ett medvetande fallit omkull av fri vilja när en annan dominobricka välte över den.

Faktumet att vi helt saknar fri vilja och endast kan göra det som naturen programmerat oss att göra, söka njutande och undvika lidande, är i allra högsta grad relevant när man frågar sig vad livets mening är.
De flesta akademiska kompatibilister är införstådda med att frågan om determinism är en icke-fråga i ämnet.

Att du är en ohälsosamt fundamentalistisk dåre som ropar hjälp nedifrån ignoransens avgrund är för mig uppenbart.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-17 kl. 22:21.
Citera
2021-03-17, 21:34
Medlem
Citat:
Det finns ingenting som kan avgöra hans val så att det innebär fri vilja. Fri vilja är helt enkelt en logisk omöjlighet.
Att du har gått ut grundskolan är en logisk omöjlighet!
Citera
2021-03-17, 22:14
Medlem
Elyons avatar
Citat:

Om determinismen är sann skulle ingenting kunna ha gått till på något annat sätt än vad det gjorde, det stämmer, men det är ju just precis min vilja som gör vissa av de här sakerna (som t ex mitt kaffedrickande) ofrånkomlig. Det är ju inga externa händelser i form av tvång som gör kaffedrickandet ofrånkomligt. Det är ju min egen vilja som gör det ofrånkomligt. Varför skulle vi inte då kunna betrakta mitt kaffedrickande som ett nyttjande av den fria viljan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in