2023-12-06, 18:24
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
I konsekvensens namn ja.
Men, vad spelar det för roll?
Väljer du bort lyckan bara för att den inte är ett fysiskt objekt?

Nejdå, jag gör allt för att vara så glad jag kan men avstår från diverse trossatser.
Citera
2023-12-06, 19:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ingen lycka, bara frånvaro av olycka. Att "ha det bra" är i princip bara skademinimering.

Något meningsfullt att sträva efter där alltså?
Har du blivit nihilist light?
Citera
2023-12-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ingen lycka, bara frånvaro av olycka. Att "ha det bra" är i princip bara skademinimering.

Ren lycka existerar visst, beklagar att du aldrig fått uppleva det.
Citera
2023-12-06, 22:57
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Ren lycka existerar visst, beklagar att du aldrig fått uppleva det.

Klart rent lycka existerar men det är bara små glädjepeakar i tillvaron vars grundform består av brist och lidande.
Citera
2023-12-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Klart rent lycka existerar men det är bara små glädjepeakar i tillvaron vars grundform består av brist och lidande.

Lidande kan lika gärna vara brist på glädje.
Citera
2023-12-07, 11:18
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Lidande kan lika gärna vara brist på glädje.

Nej, ren neutralitet ( att inte känna någonting alls) hade varit ett bra tillstånd eftersom lidandet överlag är såpass överrepresenterande.
Citera
2023-12-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Nej, ren neutralitet ( att inte känna någonting alls) hade varit ett bra tillstånd eftersom lidandet överlag är såpass överrepresenterande.

Ja det är det bästa och svåraste sättet att ta sig genom livet. Jag är inte där än riktigt men det närmar sig tror jag. Det blir lättare med åren när man genomskådat vilket dåligt skämt livet är. Efter fasen av sorg ilska och hat.
Citera
2023-12-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det är det bästa och svåraste sättet att ta sig genom livet. Jag är inte där än riktigt men det närmar sig tror jag. Det blir lättare med åren när man genomskådat vilket dåligt skämt livet är. Efter fasen av sorg ilska och hat.

Livet kan vara helt fantastiskt också. Att få leva är den dyrbaraste gåva man fått.
Citera
2023-12-07, 19:07
Medlem
Citat:
Livet kan vara helt fantastiskt också. Att få leva är den dyrbaraste gåva man fått.

När jag funderar på meningen med livet så börjar jag alltid att tänka på Benny Hill låten.
Citera
2023-12-07, 19:30
Medlem
Citat:

Ja det kan det möjligtvis för Brad Pitt och co. På vilket sätt är det en dyrbar gåva?
Citera
2023-12-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
När jag funderar på meningen med livet så börjar jag alltid att tänka på Benny Hill låten.

Haha den låten är svaret på alla livets frågor. Skål Linken!
Citera
2023-12-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Haha den låten är svaret på alla livets frågor. Skål Linken!

Haha skål på dig Tandan! Vad som är meningen med livet har ju killar och tjejer grubblat över i tusentals år utan att få något svar. Den är svårknäckt helt klart. Man börjar förstå varför dom gamla skäggiga filosoferna var tvungna att dricka vin varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in