2021-03-16, 18:18
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
En död, två allvarligt skadade, så det kan mycket väl vara/bli 3 avlidna.

Står inget om någon skulle vara död på vare sig SVT eller Aftonbladet
Citera
2021-03-16, 18:23
Medlem
Poogles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Står inget om någon skulle vara död på vare sig SVT eller Aftonbladet

https://www.svd.se/helikopterkrasch-utanfor-leksand

”En helikopter har kraschat i närheten av Skeberg i Leksands kommun. En person har avlidit, enligt polisen. Två personer har förts till sjukhus svårt skadade”

https://www.dt.se/logga-in/helikopte...-svart-skadade

”Helikopterkraschen: En person död – kvinna och man svårt skadade”
Citera
2021-03-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Ja, statlig verksamhet brukar inte försäkra sina fordon. Det är ju knappast billigare på sikt att göda försäkringsbolag när man har en egen kassa för skador.

Stora fastighetsbolag brukar inte heller försäkra sina fastigheter. Är ju billigare med ett hus per år som brinner ner än att betala dyra premier.

Många verkar ju tro att försäkringsbolag betalar ut mer pengar än de får in...

Statlig verksamhet är ju försäkrad genom Kammarkollegiet, okänt för mig om detsamma gäller regional och kommunal verksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Dalarna och Värmland har gemensamt helpkopterbolag. Exakt hur det är organiserat vet jag dock inte.
Jag vet inte heller, men jag vet att räddnings- och ambulanshelikoptrar rör sig över stora arealer.
När jag jobbade på sjukhus i Sthlm fick vi besök från utländska hkp ibland, likväl som skånska och från andra delar av landet.

Det kan ju vara så att hkpn som 'ska' finnas i Mora helt enkelt var på annat uppdrag när det sket sig för R44:an, därför skickar man närmaste tillgängliga, precis som med vanlig ambulans. =)
Citera
2021-03-16, 18:30
Medlem
Vad hände med den fjärde personen?
Citera
2021-03-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Vad hände med den fjärde personen?
Fjärde vem...?
Det var en fyrsitsig helikopter.
Citera
2021-03-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ixus
1. Om nedslagsplatsen ligger nära en sjö kan det vara avsiktligt, men skulle tippa på att kraften av nedslaget utlöste det.

100 meter från farbar väg, står det i Expressen, och om närmaste väg är vägskälet till byn Gropen så torde det vara säkert... 300-500 meter från sjön
Citera
2021-03-16, 18:47
Medlem
Citat:
1. Om nedslagsplatsen ligger nära en sjö kan det vara avsiktligt, men skulle tippa på att kraften av nedslaget utlöste det.

2. Dock ser det ut som det saknas en stor del av bladet längst fram på det blad som pekar bakåt. Det är gult längst fram (kolla det bladet i backen, så ser du det gula). Att bladen inte skulle snurra alls innan den gick ner i skogen ser jag som i princip omöjligt
Saker ska inte utlösa bara sådär - inte ens av stora krafter.
Lite som att en airbag inte ska utlösa av misstag utan bara i vissa specifika sammanhang.
Men jag kan ha fel.
Citera
2021-03-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Flightradar ser i första hand flygmaskiner som har ADS-B och/eller Transponder Mode S.
Vissa privata flygmaskiner har det, jag tror de flesta nyare har det.

Flightradar kan även se flygmaskiner med Mode C-transponder om det är minst tre flightradarmottagare som ”ser” en flygmaskin. I Sverige är detta sannolikt ovanligt eftersom jagf tippar att vi inte har så många sådana att Sverige täcks så att tre ser samma maskin samtidigt.

I denna olycka är det möjligt att man flög lågt(sannolikt så), tex kraftledningsinspektion eller annat. Had man flugit på ”god” höjd borde man inte behövt nödlanda i skogen.
Flyger man lågt syns man sällan på radarn oavsett.

Okejj....

En inflikning: FR24 ser ingenting och den gör ingenting, den mäter ingenting och den mottager ingenting. FR24 är en hemsida som fungerar som ett nav för decentraliserade SDR-mottagare med ADSB# eller RTL1090-program. Dessa avkodar transpondersignalerna via etern och sedan skickar de informationen via internet till FR24. Har själv haft en mottagare snurrandes dygnet runt för något år sedan.

Dessa signaler är inte heller särskilt känsliga för träd etc.

(Sedan nämns "mastbumpning" 24 gånger i denna tråd utan att någon definierar termen).
Citera
2021-03-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dart_1
Okej ett par observationer:

1. Flottörerna är blåsta. Misstag eller avsiktligt?

2. Tittar man på bilderna ser man att propellern ser ut att ha stått stilla. Det är inte ett märke på framkanten av propellerbladet som pekar bakåt. Det som står framåt verkar ha slagit i marken.

HAr helisar propellrar nu också?

Ja, rotorn och den lilla snurran lär ha stått still någon gång i händelsen.
Citera
2021-03-16, 19:04
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är en jävla brist på räddningshelikoptrar i Sverige. Våra politiker tycke det var mer värt att lägga 50 miljarder på missilsystemet Patriot som ska skydda oss mot Ryssen i tio minuter. Sveriges civilförsvar är ett skämt.
Vilka räddningshelikoptrar pratar vi om? För övrigt blev det ett jävla liv när SjöFv köpte in nya maskiner för några år sedan och inlämmade verksamheten under egna vingar.
Citera
2021-03-16, 19:04
Medlem
Citat:
För er som undrar varför man inte kan hitta JVF på Flightradar24.
JVF var inte utrustad med en Mode-S-transponder. I Sverige finns det inget krav på Mode-S-transponder. Dessutom flög helikoptern i så kallad "G-Luft" (Luftrumsklass G, okontrollerad), som inte har transponderkrav. Du kan alltså flyga helt utan transponder/ha den avstängd. "Se och bli sedd" gäller.

Men en klart kaviatt: Så länge du inte flyger över ett luftövervakat område, dvs över våra flygplatser, flygbaser etc. Då ska du ha en transponder påslagen och kontakt med tornet som är i jour.
Citera
2021-03-16, 19:07
Medlem
Redas avatar
Kan det vara en sedvanlig "sommarstugeflygning" som gick åt helvete igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in