2021-03-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
Det är en räddningshelikopter där och snurrar nu, den kom från Karlstad. Kraschen skedde för en timme sedan.
Med vilken callsign? EC45? Jag tänkte också att det var en räddningshelikopter, men när jag försöker med playback på FR24 för att se vad olyckshelikoptern kunde ha haft för sig så finns inget där. Däremot försvinner EC45 sedan från FR24 och jag kan inte hitta den igen. Min slutsats är att FR24 har lagg och att det i själva verket är EC45 (som ändå inte ser ut som en räddningshelikopter på publicerade fotot) som kraschat!
Citera
2021-03-16, 12:35
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Med vilken callsign? EC45? Jag tänkte också att det var en räddningshelikopter, men när jag försöker med playback på FR24 för att se vad olyckshelikoptern kunde ha haft för sig så finns inget där. Däremot försvinner EC45 sedan från FR24 och jag kan inte hitta den igen. Min slutsats är att FR24 har lagg och att det i själva verket är EC45 (som ändå inte ser ut som en räddningshelikopter på publicerade fotot) som kraschat!

Olyckshelikoptern saknade kanske transponder, hade den avslagen eller i annat mode. Beror på vad FR24 använder för att tracka. EC45 är räddningshelikoptern.
Senast redigerad av raa310 2021-03-16 kl. 12:41.
Citera
2021-03-16, 12:40
Medlem
Privathelikopter säkert
Citera
2021-03-16, 12:40
Medlem
RonaldReagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

EC45 är räddningshelikopter från Karlstad. Anländer ca en timme efter larmet. Den stora frågan är varför inte Dalarnas Ambulanshelikopter som är stationerad i Mora har åkt på det här... Eller är det den som har havererat?
Citera
2021-03-16, 12:41
Medlem
Varför är inte Dalarnas räddningshelikopter där. Dom sa på radion "räddningshelikoptrar från Karlstad och Norge på väg dit" det är väl inte den egna som kraschat?
Citera
2021-03-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldReagan
EC45 är räddningshelikopter från Karlstad. Anländer ca en timme efter larmet. Den stora frågan är varför inte Dalarnas Ambulanshelikopter som är stationerad är Mora har åkt på det här... Eller är det den som har havererat?

Samma tanke...
Citera
2021-03-16, 12:43
Medlem
Priviligerads avatar
HELIDOC på väg från Oslo mot haveriplatsen ser det ut som.
Citera
2021-03-16, 12:44
Medlem
Citat:
Några scenarion
Motorhaveri -> autorotation, hög överlevnadsgrad

Mekaniskt haveri huvudrotor/stjärtrotor/skrov -> låg överlevnadsgrad

Pilotfel (cfit el. liknande) -> oklar överlevnadsgrad, beror på höjd och hastighet

Krasch start/landning låg höjd -> hög överlevnadsgrad
Citat:
Olyckshelikoptern saknade kanske transponder, hade den avslagen eller i annat mode. Beror på vad FR24 använder för att tracka. EC45 är räddningshelikoptern.
Du gillar att spekulera va? Oavsett vad data säger. Just nu vet vi praktiskt taget ingenting, men enligt SVT så utförs iaf någon form av vård, vilket indikerar att det kan finnas överlevande.

Självfallet kan det finnas många skäl till varför inte en helikopter syns på FR24, jag noterar bara att fotot (som kan vara en generell bild, men brukar inte vara det) inte såg ut som en räddningshelikopter och jag vet att FR24 inte alltid är pålitligt och kanske minst så för "general aviation".
Citera
2021-03-16, 12:45
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedago
Samma tanke...

vore trist i sådana fall, för en ny räddningshelikopter är nog inte så jättebillig
att köpa in
Citera
2021-03-16, 12:46
Medlem
EC45:an såg på Filghtradar24 ut att göra en normal inflygning till platsen där den sedan försvann från kartan.
Citera
2021-03-16, 12:46
Medlem
RonaldReagans avatar
Citat:
Samma tanke...

Den borde dock ses på FR24 i playback mode. Men märkligt att den inte är utlarmad. Kan ju givetvis vara så att max flygtid är uppnådd och piloten måste vila...
Citera
2021-03-16, 12:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Varför är inte Dalarnas räddningshelikopter där. Dom sa på radion "räddningshelikoptrar från Karlstad och Norge på väg dit" det är väl inte den egna som kraschat?

Det är en jävla brist på räddningshelikoptrar i Sverige. Våra politiker tycke det var mer värt att lägga 50 miljarder på missilsystemet Patriot som ska skydda oss mot Ryssen i tio minuter. Sveriges civilförsvar är ett skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in