2021-03-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Varför skulle det vara fel att han fick ärva huset av sin farbror? Esbjörn har ju inga egna barn. Vad har det med något att göra? Det bevisar ju noll och ingenting om Matz. Att han blev heligt förbannad på Ebba på telefon är oxå ett sundhets tecken.
Själv hade jag exploderat om någon ringt och sagt att de köpt min gamla mosters hus för nästan halva priset.
Du framstår som korkad när du läser inläggen utan att läsa citatet som medföljer, för jag har inte skrivit att det skulle vara fel att Matz kunde ärva fastigheten. Om Esbjörn hade skrivit ett testamente eller ett gåvobrev eller sålt det till honom för en krona så hade det varit helt ok för min del.

Men nu sålde han huset i stället. Det var ju hans så han gjorde vad han ville med det. Nu ägs det av EB.

Däremot ljuger du om fastighetens värde, det är en lögn du upprepar för att skapa en sanning. Men det går inte eftersom alla i tråden vet att du ljuger om detta.
2021-03-16, 14:32
Medlem
Citat:
Varför skulle Ebba eller Theo ha med den att göra? En värdering är oberoende och har inget med beställaren att göra.
Jag vet inte hur mycket någon skulle vilja ha med Dietz från Sjönära värdering att göra. Han vill ju inte ens kännas vid den själv.
Du börjar bli förvirrad, vilken värdering svamlar du nu om?
2021-03-16, 14:41
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du framstår som korkad när du läser inläggen utan att läsa citatet som medföljer, för jag har inte skrivit att det skulle vara fel att Matz kunde ärva fastigheten. Om Esbjörn hade skrivit ett testamente eller ett gåvobrev eller sålt det till honom för en krona så hade det varit helt ok för min del.

Men nu sålde han huset i stället. Det var ju hans så han gjorde vad han ville med det. Nu ägs det av EB.

Däremot ljuger du om fastighetens värde, det är en lögn du upprepar för att skapa en sanning. Men det går inte eftersom alla i tråden vet att du ljuger om detta.
Jag ljuger inte. Faktumet att du fortsätter säga det, kommer inte att göra att någon tror dig.
2021-03-16, 14:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du börjar bli förvirrad, vilken värdering svamlar du nu om?
Läs det jag citerar vet jag.
2021-03-16, 14:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Håller verkligen med. Det där uttalandet är en detalj som Binninge borde fokuserat på.
OM Ebba publikt erkänner att hon vinklat deras förhandling så pass att hon fått nedsatt pris för "renovering" (som alltså ingår i värderingen) så vad mer har hanterats under dessa samtal?

Värderingens sänks ju tex för att det saknas godkänt vatten.
Känns tveksamt om då Ebba får -100 000kr för att borra efter vatten.
Ett ex bara. Vi vet ju inte vad detta handlar om.

Ebba/Esbjörn var överens kommer direkt nu som motargument. Jaha?
Alla inser att ovanstående förfarande inte riktigt är helt vettigt. Och indikerar att Esbjörn inte förstår vad en värdering omfattar eller hur den är presenterad för honom....
Det betyder att man iaf minst bör fundera över några moraliska aspekter.

Går det att borra för brunn? Är brunnsvattnet tjänligt? Hur djupt måste man borra?

Har bara borrat för bergvärme och det var inte billigt.
2021-03-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Hur det med "generalen"? Har hon fullmakt att utse ombud åt Esbjörn?

Har försökt att googla fram vad en generalfullmakt är och blir inte smart på det. Fullmakt att sköta ALLT jämfört med att man skriver hämta peng i dag på Nordea?
En god man får alltså en generalfullmakt och får göra vad tusan den vill eller?
2021-03-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Hur det med "generalen"? Har hon fullmakt att utse ombud åt Esbjörn?

Nu hittade jag det här men det gör ju inte det hela solklarare.......

https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-mellan-en-generalfullmakt-och-en-framtidsfullmakt
2021-03-16, 14:56
Medlem
ragnarokkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Har försökt att googla fram vad en generalfullmakt är och blir inte smart på det. Fullmakt att sköta ALLT jämfört med att man skriver hämta peng i dag på Nordea?
En god man får alltså en generalfullmakt och får göra vad tusan den vill eller?

En fullmakt kan vara begränsad till en handling, konto eller affär eller vara obegränsad. En generalfullmakt är obegränsad (men kan vara tidsbegränsad).
2021-03-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Går det att borra för brunn? Är brunnsvattnet tjänligt? Hur djupt måste man borra?

På en del ställen måste man ha tillstånd, på andra inte. Kolla med kommunen.
Anlita en brunnsborrare så kan de ge mera råd men det kan landa på allt mellan 50-100 papp.
Filter, pumpar, nedgrävt eller värme så rören klarar vintern.
2021-03-16, 15:02
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:

Vet flera som har handgrävna brunnar. Inte djupare än några meter. Ebba kan komma billigt undan om hon gräver själv och inte utnyttjar någon annan som skall gräva/borra åt henne!
2021-03-16, 15:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Precis och det är borttaget i nästa. Vilket tyder på att hon inte riktigt hade på fötterna för det hon skrev i det första.

Eller så skriver man inte allt varje gång? Man räknar med att de som läser inlägg 2 har läst inlägg 1.
2021-03-16, 15:04
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:

Det går att borra efter vatten. Det är det många som bor utan kommunalt vatten och avlopp som gjort.
Det är självklart olika hur långt du får borra. Till närmsta vatten ådra under borrhålet skulle jag tro. Är man ekonomisk kanske man kan gå med slagruta innan man bestämmer borrplats. Om Ebba är slug då borrar hon efter bergvärme och vatten samtidigt. Då är det ett par timmar mer för borrarna att jobba.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in