2021-03-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Hur orkar ni gnälla om värderingar hit och dit. Esbjörn har inte klagat på värderingen och han gjorde ingen egen. Det verkar som han var mer intresserad av att rätt person köpte huset eftersom han verkar känslomässigt fäst vid et. Vilket de flesta är vid husaffärer. Jag saknar fortfarande ett hus jag sålde för tjugo år sedan. Det har dock ingen betydelse för kontraktet eller värderingen.

En värdering är bara ett riktmärke. Huset är inte värt en krona mer på bostadsmarknaden än vad någon är beredd att betala för det. Problemet här är att någon tutat i stackarn att han kunde fått mer för huset. Det är bara nys. Huset är nästan obeboeligt. Bara tomten kräver arbeten för minst en kvarts miljon. Minst. En mäklare kostar pengar, de arbetar inte gratis. Visst hade en mäklare varit det bästa men det var Esbjörns val att inte vända sig till mäklare. När kontraktet är påskrivet finns det inget att vinna på att bryta det. Det finns inte längre några pengar att vinna på det och sen sälja via mäklare.

Enda anledningen att detta hänt är att några är ute efter hela kakan via arv.

De här problemen har nu två ombud insett. Ett har hoppat av efter att ha skapat ett uselt läge för sin klient. Ännu ett brott? Nästa ombud inser snabbt hur illa det är och drar sig ur eftersom det bara kan sluta som en perfekt shit show i media.

Det fetade kan inte sägas många gånger nog.
Esb fick problem och ångrade sig först då pensionatstanten fick veta och då drogs hela "omyndigförklarakarusellen" igång.
-Säj att du är lurad!
-Säj att du ångrar dig!
-Har du sålt till DEN där!
-Nu ska du ut ur pensionatet och nu ska du få anpassat boende och hetjänst och stick inte hit näsan igen!
2021-03-16, 12:43
Medlem
JymdKjams avatar
Det är så konstigt det här med Esbjörns ”nya ombud” - som aldrig fanns.

https://www.expressen.se/dinapengar/forvirringen-med-esbjorns-nya-ombud-blir-upprord-/

JC har ju nu definitivt tackat nej, eftersom han ser det utsiktslöst att kunna vinna för Esbjörns räkning. Men hur kommer det sig att Binninge inte förankrat bytet med JC först? Det är väl liksom hygiennivå. Man kan inte bara kasta saker i knät på folk hur som helst.
2021-03-16, 12:43
Medlem
Enligt expressen är det nu officiellt att JC inte tar över efter Binninge.
2021-03-16, 12:44
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl det som ska avgöras, för ett omoraliskt husköp innefattar väl en lättsinnig person och ett uppenbart lågt pris?

Annars är det väl inget omoraliskt husköp?

Du tror att hon kommer att vinna tvisten för att det du tycker är omoraliskt inte går att bevisa men du tycker ändå att det är omoraliskt för att du känner det?
Jag säger att det inte är omöjligt att hon vinner.
Att lagen ibland är ett trubbigt verktyg är ju ingen nyhet.
Nä varför jag tycker hon agerat omoraliskt har jag skrivet i ett otal inlägg.

Nja alla affärer skulle väll inte vara omoraliska. Det är ju en konstig sak att sägs.
2021-03-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du kommer med samma tugg, och repeterar dina egna felaktiga skutsatser, med nya frågor. Utan att ha läst det jag skriver.

Jag försöker bara förmedla att det finns elefanter i rummet, mer vanligt än ovanligt i detta förlorade land där lögner upphöjs till en dygd. Där man måste formulera sig så att bara de smarta fattar vart man vill komma, och där dumbommarna ser ut som vandrande frågetecken.

Kortfattat, så har jag kommit till slutsatsen att alkoholen är en del av midsommar, när Ebba Busch resolut bestämde sig att nu är det sluttramsat med gubben. Under midsommar är alkohol en naturlig del av umgänget. Det är "tillåtet" att ta sig en sup, eller rackabajsare vänner emellan istället för hembakta bullar. Jag tror på enkla förklaringar, eftersom Ebba Busch är en mycket enkel person trots den ställning hon har.

När jag läser en massa information som inte går ihop, där varken Ebba Busch eller Esbjörn kommer ihåg eller vill tala sanningsenligt om tidpunkten när Esbjörn med mycket möda plitade ner alla sina femtioelva namn på en bunt med papper från Ebba Busch, som sedan visade sig vara bindande rättshandlingar är det mysko.

Det måste det finnas en samstämmig redogörelse för det inträffade. Men med olika ståndpunkter. Men när bägge parter i en tvist undviker ämnet då ringer mina varningsklockor. Det är lika pinsamt att supa någon under bordet, som att bli utsatt för det. Det tar olika tid att nyktra till och inse vad som skett. Särskilt för en åldring som uppfattas som egen, och dessutom har kognitiva svårigheter att klara av pressen i vardagen.

Esbjörn har bara vaga minnen, han kommer inte ihåg, tycker Ebba tjatar, förstår inte vad avtalet innebär när Ebba röjer hans träd, och sedan säger han bara att Ebba inte är en dam.

Vi vet ju alla att ett offer oftast känner skam, och inte kan förmedla det. Vi vet också att folk är kapabla till gärningar de inte vågar göra i nyktert till stånd. En stärkande dryck ger mod, och släpper på spärrarna vet vi ju.

Bibeln säger i Ordspråksboken 20:1 Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus.

Alkohol kallas för en ”dirty drug” och det är kanske inte så konstigt när man ser hur den fungerar. Alkoholen slår mot många delar av hjärnan, inte bara mot ett enskilt område. Den påverkar bland annat belöningssystem, minne, motorik, balans, smärta, känslor, vakenhet, lugn och eufori. Den tar sig in överallt i kroppen, i varje cell. Det är därför alkoholen kallas för en ”smutsig drog”.

https://www.omsystembolaget.se/kropp-halsa/alkohol-kroppen/alkoholrelaterade-sjukdomar/hjarnan/

Det vara bara min åsikt om attt han inte var utsatt för social distansering. Jag ser mycket värre social distansering hos äldre som inte ens tar sig ur sängen/rullstolen och inte har besök alls. Kan inte ens gå, kan inte öppna dörren, får aldrig ett enda julkort. Jag själv är socialt distanserad men det beror på att jag inte dricker sprit,,tror jag Jag är inte någon tjofaderittan person
2021-03-16, 12:46
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Men nej. Esbjörn kan byta hur många ombud han önskar och ett ombud kan hoppa av ett mål när dom så önskar och tingsrätten kan inte hindra det på något sätt.

Du blandar ihop det med byte av offentligt försvarare och ombud enligt rättshjälpslagen.

Så här lyder 12 kap 18 § rättegångsbalken
Fullmakt kan av parten när som helst återkallas.

Vill ombud avsäga sig partens talan, åligge honom att på grund av fullmakten bevaka partens rätt, till dess denne hunnit vidtaga åtgärd för utförande av sin talan.

Mot rätten och motparten vare återkallelse eller avsägelse ej gällande, innan den bragts till deras kännedom muntligen inför rätten eller ock skriftligen.
Så om ett ombud vill avsäga sig sitt uppdrag kan han vara tvingad att kvarstå tills dess parten fixat ett nytt ombud eller på att sätt vidtagit åtgärd för utförande av sin talan.

Dock kan det enlig Advokatsamfundets regler om god advokatsed finnas regler som säger att det är et brott mot dem att avbryta ett ombudsuppdrag. Men det rör ju inte "jursiten".

I en av lagkommentarerna (Lexino) uttalar man sig om detta på följande sätt:
Ombudets skyldighet att handla på partens vägnar samt hans förpliktelser och rättigheter i övrigt gentemot parten är frågor som uteslutande rör uppdragsförhållandet direkt mellan parten och ombudet. Av detta följer också att dessa frågor i stort sett inte är av processrättslig natur och därför inte omfattas av bestämmelserna i RB. I RB finns dock vissa regler som skyddar själva rättegångens förlopp och som syftar till att förebygga rättsförlust för parten. En sådan reglering finns i andra stycket som anger att en avsägelse av ett uppdrag inte befriar ombudet från skyldigheten att på grund av fullmakten bevaka partens rätt till dess att parten hunnit vidta andra åtgärder, t.ex. utse nytt ombud
Kontentan i just vårt fall är väl att "juristen" inte blir fri från sitt ombudsmannauppdrag innan Esbjörn utsett ett nytt ombud.
2021-03-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Hur orkar ni gnälla om värderingar hit och dit. Esbjörn har inte klagat på värderingen och han gjorde ingen egen. Det verkar som han var mer intresserad av att rätt person köpte huset eftersom han verkar känslomässigt fäst vid et. Vilket de flesta är vid husaffärer. Jag saknar fortfarande ett hus jag sålde för tjugo år sedan. Det har dock ingen betydelse för kontraktet eller värderingen.

En värdering är bara ett riktmärke. Huset är inte värt en krona mer på bostadsmarknaden än vad någon är beredd att betala för det. Problemet här är att någon tutat i stackarn att han kunde fått mer för huset. Det är bara nys. Huset är nästan obeboeligt. Bara tomten kräver arbeten för minst en kvarts miljon. Minst. En mäklare kostar pengar, de arbetar inte gratis. Visst hade en mäklare varit det bästa men det var Esbjörns val att inte vända sig till mäklare. När kontraktet är påskrivet finns det inget att vinna på att bryta det. Det finns inte längre några pengar att vinna på det och sen sälja via mäklare.

Enda anledningen att detta hänt är att några är ute efter hela kakan via arv.

De här problemen har nu två ombud insett. Ett har hoppat av efter att ha skapat ett uselt läge för sin klient. Ännu ett brott? Nästa ombud inser snabbt hur illa det är och drar sig ur eftersom det bara kan sluta som en perfekt shit show i media.

En lögn som spridit sig som en löpeld, där Esbjörns nära och kära, hans ombud och alla han har beröring med smutskastas och förtalas, utan urskiljning.

Vi lever i en farlig tid med Fake News. Men Ebba Busch borde veta bättre än att förtala människor hon inte känner på Facebook. Detta sker av enbart bitterhet och hat över att saker inte blir som hon planerat.
2021-03-16, 12:49
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Nu gör du det igen. Ledsen att spräcka din glasbubbla, men du ser saker på individnivå, och missar att sätta in det i ett större sammanhang så som görs inom genusforskning. Män är aldrig i samma position som ledande kvinnor likt Ebba /Mona S/Gudrun S/m fl. Det handlar om strukturer och numerär. Som kvinnlig ledare testas din kompetens och lojalitet med kulturen på ett helt annat vis.

En genusteoretisk analys omfattar vanligen grupper och gruppers beteenden. Det är väldigt svårt att använda de teoretiska redskapen för att analysera en enskild händelse.
2021-03-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Så här lyder 12 kap 18 § rättegångsbalken
Fullmakt kan av parten när som helst återkallas.

Vill ombud avsäga sig partens talan, åligge honom att på grund av fullmakten bevaka partens rätt, till dess denne hunnit vidtaga åtgärd för utförande av sin talan.

Mot rätten och motparten vare återkallelse eller avsägelse ej gällande, innan den bragts till deras kännedom muntligen inför rätten eller ock skriftligen.
Så om ett ombud vill avsäga sig sitt uppdrag kan han vara tvingad att kvarstå tills dess parten fixat ett nytt ombud eller på att sätt vidtagit åtgärd för utförande av sin talan.

Dock kan det enlig Advokatsamfundets regler om god advokatsed finnas regler som säger att det är et brott mot dem att avbryta ett ombudsuppdrag. Men det rör ju inte "jursiten".

I en av lagkommentarerna (Lexino) uttalar man sig om detta på följande sätt:
Ombudets skyldighet att handla på partens vägnar samt hans förpliktelser och rättigheter i övrigt gentemot parten är frågor som uteslutande rör uppdragsförhållandet direkt mellan parten och ombudet. Av detta följer också att dessa frågor i stort sett inte är av processrättslig natur och därför inte omfattas av bestämmelserna i RB. I RB finns dock vissa regler som skyddar själva rättegångens förlopp och som syftar till att förebygga rättsförlust för parten. En sådan reglering finns i andra stycket som anger att en avsägelse av ett uppdrag inte befriar ombudet från skyldigheten att på grund av fullmakten bevaka partens rätt till dess att parten hunnit vidta andra åtgärder, t.ex. utse nytt ombud
Kontentan i just vårt fall är väl att "juristen" inte blir fri från sitt ombudsmannauppdrag innan Esbjörn utsett ett nytt ombud.

Om det faller på Esb så kanske det aldrig händer.
Jag förstår om han har tagit till skogs.
2021-03-16, 12:50
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det där är bara att leka med ord. Ångerrätten gäller oavsett hur han råkar uttrycka sig. Han är ju inte van att vara i TV och vem vet hur media väljer att klippa ihop.

Vad vi vet är att Ebba lurade Esbjörn på hans drömhus. Ebba kunde byggt ett eget drömhus men istället valde hon att sno Esbjörns drömhus.
de talar om ett omfattande renoverings behov och säger avlopp/vatten -lösning, fasad fönster, tak, nytt kök och helt nya badrum med mera med mera. Jag förstår inte vad du menar.
2021-03-16, 12:51
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det faller på Esb så kanske det aldrig händer.
Jag förstår om han har tagit till skogs.

Hur det med "generalen"? Har hon fullmakt att utse ombud åt Esbjörn?
2021-03-16, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det är så konstigt det här med Esbjörns ”nya ombud” - som aldrig fanns.

https://www.expressen.se/dinapengar/forvirringen-med-esbjorns-nya-ombud-blir-upprord-/

JC har ju nu definitivt tackat nej, eftersom han ser det utsiktslöst att kunna vinna för Esbjörns räkning. Men hur kommer det sig att Binninge inte förankrat bytet med JC först? Det är väl liksom hygiennivå. Man kan inte bara kasta saker i knät på folk hur som helst.

Antar att advokat JC kan ha något mindre lik i garderoben och efter en snabbt titt här på flashback insett att det inte är värd att ta målet och få all skit upp till ytan, ner till minsta p-bot.
Krävs nog en lite mer rutinerad, respekterad advokat till detta så infekterade fallet, vi får se vem som "törs" ställa upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in