2021-03-15, 13:40
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Men man blir ju tillfrågad om samtycke när de gör bakgrundskontroll så då har de rätt till att se om man nu vill ha jobbet.

Om du blir tillfrågad av potentiell arbetsgivare så ska de kunna svara på din fråga: Vad pratar vi om för bakgrundskontroll? De har skyldighet att besvara din fråga och du har rätt att säga Ja eller Nej till det.
Citera
2021-03-15, 13:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Finns inte en arbetsgivare som kontrollerar din inkomstdeklaration - det gör endast Kronofogden vid ev. behov.

Du måste skilja på att söka arbete hos ett företag och bli kontrollerad av en myndighet: SKV eller Kronolle för att du kanske försöker mygla med skatten eller inkasso/indrivning.

Söker du arbete så kontroller arbetsgivaren enbart fakta om vad du skrivit att du har arbetat med, vad du har arbetat med och vad dina uppgivna referenser säger. Givetvis också om du har behörigheter som överensstämmer med fakta såsom Licenser och körkort etc.

Ljuger du om det som arbetsgivaren vill veta och som du har uppgivit = Du får inte arbetet!

Nej, väldigt många arbetsgivare tar kreditupplysning innan erbjudande (där taxerad inkomst, ev skulder hos KFM m.m syns). Detta främst vid tjänster där kandidaten ska hantera pengar eller andra värden. Ex stora skulder ses då naturligt som en riskfaktor (d.v.s att kandidaten skulle kunna förskingra pengar osv). Har även hört att det görs på vissa byggbolag och där är min gissning för att man vill minimera risken för stölder av verktyg m.m.
Citera
2021-03-15, 13:52
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, väldigt många arbetsgivare tar kreditupplysning innan erbjudande (där taxerad inkomst, ev skulder hos KFM m.m syns). Detta främst vid tjänster där kandidaten ska hantera pengar eller andra värden. Ex stora skulder ses då naturligt som en riskfaktor (d.v.s att kandidaten skulle kunna förskingra pengar osv). Har även hört att det görs på vissa byggbolag och där är min gissning för att man vill minimera risken för stölder av verktyg m.m.

Kreditupplysning kan de ta om man arbetar inom ekonomi. Man tar det väl knappast för en ingenjör?!
Citera
2021-03-15, 13:52
Medlem
Citat:
Om du blir tillfrågad av potentiell arbetsgivare så ska de kunna svara på din fråga: Vad pratar vi om för bakgrundskontroll? De har skyldighet att besvara din fråga och du har rätt att säga Ja eller Nej till det.
Okej men kan en bakgrundskontroll se om en anställning är fejkad eller inte ? och hur kan de göra det ?
Citera
2021-03-15, 13:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Kreditupplysning kan de ta om man arbetar inom ekonomi. Man tar det väl knappast för en ingenjör?!

Mindre troligt, men kan knappast uteslutas. Särskilt inte när bakgrundskollen görs av externt bolag, som gärna vidtar så många åtgärder som möjligt för att försvara sitt fakturerade pris.
Citera
2021-03-15, 13:55
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Okej men kan en bakgrundskontroll se om en anställning är fejkad eller inte ? och hur kan de göra det ?

Ja - det har jag redan svarat på. De kan ringa och kontrollera med annat företag och fråga det.

Nu har du tjatat om samma frågor flera gånger och fått svar på dessa, så här stannar jag i att svara!
Citera
2021-03-15, 13:55
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Man går på CV som ju du skrivit själv. Det stäms av under intervjun och kompletteras eventuellt med referenser som du själv väljer.

Kolla inkomst är ovanligt. Jag har gjort det en gång på en kille där vi misstänkte att han ljög om nuvarande lön.

Vad förväntade du dig.. att han skulle tala sanning om sin lön? Varför då?
Skulle du som arbetsgivare uppskatta att den sökande gjorde en check på hur stor lön ni betalar andra för motsvarande jobb? Hur mycket täckningsbidrag ni räknar med för utfört arbete? Hur stor utdelningen är till ägarna? mm?

Inte lika roligt längre?

Arbetsgivaren behöver arbetskraft för att generera vinst. Arbetsgivarens roll är att betala så lite i förhållande till prestationen för att maximera vinsten. Arbetstagarens skyldighet är att maximera sin inkomst. Är man sugen på att anställa en person med viss erfarenhet och kompetens då utgår man ifrån begärd lön och förhandlar.. man snokar inte.

De arbetsgivare som snokar i arbetssökandes tidigare lönekuvert gör det för att undvika betala högre lön än tidigare.. men hade samtidigt inte velat betala mer om det visade sig att den anställde haft betydligt högre lön.

Löne-Snokande ohederliga arbetsgivare förtjänar inga anställda och kan fara åt helvete... säger en hel del om din personlighet.
Citera
2021-03-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jaha, vi är nog i helt skilda branscher. I den bransch där jag jobbar skulle en arbetsgivare som frågar efter nuvarande lön ses som smått efterbliven.
Den chefen som brukade ställa frågan är smått efterbliven. Därför ingen sökte sig till oss förutom nyutexaminerade och arbetslösa 😂
Citera
2021-03-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vad förväntade du dig.. att han skulle tala sanning om sin lön? Varför då?
Skulle du som arbetsgivare uppskatta att den sökande gjorde en check på hur stor lön ni betalar andra för motsvarande jobb? Hur mycket täckningsbidrag ni räknar med för utfört arbete? Hur stor utdelningen är till ägarna? mm?

Inte lika roligt längre?

Arbetsgivaren behöver arbetskraft för att generera vinst. Arbetsgivarens roll är att betala så lite i förhållande till prestationen för att maximera vinsten. Arbetstagarens skyldighet är att maximera sin inkomst. Är man sugen på att anställa en person med viss erfarenhet och kompetens då utgår man ifrån begärd lön och förhandlar.. man snokar inte.

De arbetsgivare som snokar i arbetssökandes tidigare lönekuvert gör det för att undvika betala högre lön än tidigare.. men hade samtidigt inte velat betala mer om det visade sig att den anställde haft betydligt högre lön.

Löne-Snokande ohederliga arbetsgivare förtjänar inga anställda och kan fara åt helvete... säger en hel del om din personlighet.

Ta inte i nu så du spricker:-) Jag kollade lönen med skatteverket av egen nyfikenhet.

Är du utan jobb?
Har du blivit illa behandlad eller diskriminerad lönemässigt?
Ditt inlägg säger en hel del om DIN personlighet!
Citera
2021-03-15, 14:34
Medlem
Citat:
Hehe nä jag har inget på mitt register men jag är lite orolig då företaget jag hade angivit på mitt cv finns på riktigt och jag har en referens där som kan backa upp mig etc. Men jag började tänka på om de kunde se att jag ej varit anställd där via typ skatteverket eller annan myndighet från bakgrundskontrollen
Detta är ett företag som håller på med sånt https://sri.se/ kan de ta reda på om jag jobbat på ett visst företag ?
Via skatteverket kan de få ut dina årslöner som en klumpsumma. De kan även ringa kronofogden och kolla om du har betalningsanmärkningar.
Simma lugnt! Det här med att de är "experter" på bakgrundskontroller är bara ett försäljningsargument.
Det är som när konsultbolag hävdar att deras konsulter är bäst.
Citera
2021-03-15, 14:44
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Ta inte i nu så du spricker:-) Jag kollade lönen med skatteverket av egen nyfikenhet.

Är du utan jobb?
Har du blivit illa behandlad eller diskriminerad lönemässigt?
Ditt inlägg säger en hel del om DIN personlighet!

Hercegovac.. hahaha... ta en Loza och chilla lite.

Absolut inte.. har inte varit utan jobb en dag efter studierna... och det är ett par decenier sedan.

Där är en stor variation på arbetstagare.. men även arbetsgivare.

Jag varit på några anställningsintervjuer där arbetsgivare utgick ifrån att det är endast den anställde som behöver granskas ... jag hävdar att den anställde bör granska arbetsgivaren lika hårt.

Dryga arbetsgivare glömmer också ofta att det är dubbelriktat behov där båda parter vill maximera sin vinst... idag gäller det att locka duktiga anställda.. vara bättre än konkurrenten.

Ju mer du erbjuder som arbetsgivare i förhållande till konkurrenterna (framgångsrikt företag, spännande arbetsuppgifter, lön & Förmåner, personlig utveckling, mm).. desto större krav kan du ställa på de anställda.. blir annars lite märkligt.
Citera
2021-03-15, 14:55
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Jag har skrivit att jag jobbat för ett företag vilket jag ej gjort som är problematiken. Jag kan fortfarance backa upp det med referens från det företaget etc men problemet är att jag ej vet om bakgrundskontrollen kan syna detta? Genom att se deklaration etc

WTF!! Varför gjorde du en så korkad grej?

Du söker ett arbete rakryggat och sedan säljer du in din kompetens och erfarenhet föra att få jobbet och den lön du förhandlar fram... men man ljuger aldrig i sitt CV.

Glöm inte att det hela inte är över bara för att du skulle passera anställningskontrollen nu.. tänk om de inom någon månad anställer någon från just bolaget där du påstår dig har jobbat... och frågan dyker upp under en fikarast när det var och vem det var som var din chef?
Eller om någon av de nya kollegornas syskon jobbar på det bolaget?

Ej genomtänkt. Mitt råd är: Back, ta inte jobbet, sök annat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in