Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
...och jag å min sida fattar inte varför man postar felaktig information (se det fetade) och utifrån dessa felaktiga(!) påståenden försöker föra resonemang.
Läs åtminstone första raden i denna länk:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Assessor
Om det känns jobbigt för er båda att behöva klicka på länken, så hjälper jag gärna till med att citera:
"Assessor är i Sverige en färdigutbildad domare som ännu inte har ordinarie tjänst."
En
färdigutbildad domare! Det står alltså inte ett ord om att de skulle vara "klåpare".
Men det finns det förstås vissa andra som är..

Missuppfattade innebörden av assessor, ursäkta. Däremot håller jag fortfarande inte med om bevisvärderingen som sagda assessor har använt för att köra över de två ordinarie domarna. Tycker att det hovrättsråden uttrycker i sin skiljaktiga mening är det som egentligen bör vara det som utgör domskälen.
Men det faktum att en assessor var en färdigutbildad domare är, i vart fall för mitt resonemang en petitess hur eller hur är assessorn ändå än jurist, mitt resonemang riktade snarare in sig på hur denne valde att köra över två rutinerade domare tillsammans med två lekmän.