2021-03-16, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkihamnen123
Du vet att han inte är nämndemannen som artikeln syftar på va?
Han har ju satt nämndeman Lars Forsell (KD) i skiten.
Citera
2021-03-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Han har ju satt nämndeman Lars Forsell (KD) i skiten.
Inte hans problem att nämndemannen inte kunde vara tyst om vad de kom fram till.
Så nej. ”Lars Forsell (KD)” har satt sig själv i skiten.
Citera
2021-03-16, 18:04
Medlem
Citat:
Missuppfattade innebörden av assessor, ursäkta. Däremot håller jag fortfarande inte med om bevisvärderingen som sagda assessor har använt för att köra över de två ordinarie domarna. Tycker att det hovrättsråden uttrycker i sin skiljaktiga mening är det som egentligen bör vara det som utgör domskälen.

Men det faktum att en assessor var en färdigutbildad domare är, i vart fall för mitt resonemang en petitess hur eller hur är assessorn ändå än jurist, mitt resonemang riktade snarare in sig på hur denne valde att köra över två rutinerade domare tillsammans med två lekmän.
Tack för replik!
Du behöver inte be mig om ursäkt, peace please!

Håller i sak med dig i ditt resonemang vad gäller "överkörningen" av de två juristdomarna.
Det här var ju en väldigt tung "överkörnining" och som räddade VK från ett livstidsstraff.
Vi får se om det beviljas pt i HD.
Om jag skulle vara i VK:s kläder, så skulle jag vänta ett tag med att korka upp den där Bollinger 59:an..
Citera
2021-03-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för replik!

Håller i sak med dig i ditt resonemang vad gäller "överkörningen" av de två juristdomarna.
Det här var ju en väldigt tung "överkörnining" och som räddade VK från ett livstidsstraff.
Om jag skulle vara i VK:s kläder, så skulle jag vänta ett tag med att korka upp den där Bollinger 59:an..

Räddade honom från 16 år då hovrättsråden ansåg att relationen mellan VK och CÖ var sådan att man kunde anta att hans straffansvar var klart lägre än CÖ:s.
Citera
2021-03-16, 18:20
Medlem
Citat:
Räddade honom från 16 år då hovrättsråden ansåg att relationen mellan VK och CÖ var sådan att man kunde anta att hans straffansvar var klart lägre än CÖ:s.
Helt korrekt. Inget hotande livstidsstraff. Fel av mig.
16 år låg i potten.
Och som jag skrev, hänger det hotet ännu en tid över honom.
Citera
2021-03-16, 18:39
Bannlyst
Citat:
Fattar inte hur man som nämndeman kan gå emot två uppenbara juristproffs...
Citera
2021-03-16, 18:46
Medlem
Citat:
Fattar inte hur man som nämndeman kan gå emot två uppenbara juristproffs...
Om nu nämndemannen gått och skvallrat ur skolan och DESSUTOM i samma veva ansett, och gått emot juristdomarna, att Victor skall frias från mord och grovt rån, så borde denna röst strykas fullt ut. Nämndemannen i fråga är ju en naturkatastrof i rättssalen. Frågan är om det går att göra rent juridiskt. Tror inte det.
Citera
2021-03-16, 18:50
Medlem
Citat:
Men du fete fan ska det vara så svårt att hålla klaffen?
Ja varför kunde inte Berra 76 hålla tyst om vad han fått veta? Man trodde ju att han var ett troll. Tids nog får vi ju veta ändå. Det är klart att det är nämndeman en som har felat, men ändå.
Citera
2021-03-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja varför kunde inte Berra 76 hålla tyst om vad han fått veta? Man trodde ju att han var ett troll. Tids nog får vi ju veta ändå. Det är klart att det är nämndeman en som har felat, men ändå.
Jag tycker det är bra att det kom fram att den här snubben varit lösmynt. Såna skall vi inte ha i rättsväsendet. Det är säkerligen inte första gången han varit glappkäftad. Hittar man en råtta så brukar det krylla av dom sägs det.
Citera
2021-03-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för replik!

CÖ lär överklaga till HD. Innebär det att VK dom också prövas igen då, han har ju inte överklagat? Eller krävs det att åklagaren överklagar VK dom?
Citera
2021-03-16, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om nu nämndemannen gått och skvallrat ur skolan och DESSUTOM i samma veva ansett, och gått emot juristdomarna, att Victor skall frias från mord och grovt rån, så borde denna röst strykas fullt ut. Nämndemannen i fråga är ju en naturkatastrof i rättssalen. Frågan är om det går att göra rent juridiskt. Tror inte det.
Min fråga var allmän. Hur tänker man när man går emot två proffsdomare i hovrätten som en sketen nämndeman?

Man kan tro att nämndemän är känslostörda psykopatiska robotar
Citera
2021-03-16, 19:09
Medlem
Citat:
Min fråga var allmän. Hur tänker man när man går emot två proffsdomare i hovrätten som en sketen nämndeman?

Man kan tro att nämndemän är känslostörda psykopatiska robotar
De är ju tyvärr inte juridiskt kunniga. Men gå emot en juridisk domare är inte alldeles ovanligt, men inte speciellt smart. De dömer av en anledning, och har juridik i ryggen. Ja, hur fan tänkte han? Han var tydligen ganska ny i nämndemannauppdraget också. Idiot (han alltså, inte du - bäst att tillägga).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in