2021-03-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
VK tar ett lån på 300000 och ger dem till CÖ som säger sig ha slarvat bort ett knarkparti för Arkas och att han blivit bötad av Arkas som är han själv.
Han lånar pengar av sin flickvän och köper en dyr bil som han sen säljer men hon får inte tillbaka sina pengar.
Men borde inte Flickvännen åtala CÖ för den saken. Hon vågar väl inte om hon skulle förlora målet. Det blir ju för dyrt. Kanske inte har tillräckliga bevis heller.
Citera
2021-03-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men borde inte Flickvännen åtala CÖ för den saken. Hon vågar väl inte om hon skulle förlora målet. Det blir ju för dyrt. Kanske inte har tillräckliga bevis heller.
Tror CÖ är ganska kort på cash just nu och chansen på inkomst i närtid ser inte heller bra ut...Han hade problem med pengar redan innan rånet.
Citera
2021-03-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Inte ens medhjälp till mord? Vad hände?
Om nu den andra personen som tydligen anses begått morden.Begått dem borde väl han som stått passivt dömas för medhjälp till mord?
Eller kanske skyddande av brottsling, men det kanske är en annan sak. Då kanske man måste gömma någon? Jag vet inte hur det är.
Citera
2021-03-12, 19:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Om nu den andra personen som tydligen anses begått morden.Begått dem borde väl han som stått passivt dömas för medhjälp till mord?

Ehh, för att han inte hjälpte till?
Citera
2021-03-12, 20:00
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ehh, för att han inte hjälpte till?
Han var väl mer eller mindre delaktig under hela morden begicks eller?
Borde varit nog för åtminstone medhjälp till mord.
Citera
2021-03-12, 20:04
Bannlyst
Citat:

Nope.
Han måste vara med vid själva utförandet av mordet, och även hjälpa till så mycket att mordet sker, och på ett sånt sätt att han själv "nästan" är gärningsman för att kunna dömas till medhjälp.

Dom är rejäla rövhål båda två, men jag tycker nog att HR har gjort en ok bedömning.
Lite lamt i o för sig att V inte fick Grovt Rån...

Men men , så gick det och det får vi leva med.
Citera
2021-03-12, 20:06
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Eller kanske skyddande av brottsling, men det kanske är en annan sak. Då kanske man måste gömma någon? Jag vet inte hur det är.
Han deltog passivt i ett mord ruberceringen borde varit medhjälp.Och han visste myckte väl vad som hänt! Men jaja spelar ingen större roll eftersom ett äckel beskåda det hela utan att ingripa.
Säger mycket om honom ...Nu hade han ju tur.
Citera
2021-03-12, 20:11
Bannlyst
Citat:

Fattar vad du menar men skyddande av brottsling funkar inte riktigt i detta fall.
Och det ger bara 1 år.
Om V hade hjälpt C att undkomma "fly" eller försökt förstöra bevis för att skydda C så hade han torskat för skyddande, och är det ett grovt skyddande så kan man få upp till 4 år.
Men det fanns inget sånt här....
Citera
2021-03-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotylHasse
"Öhmans advokat Martin Cullberg säger till TT att de kommer överklaga domen till HD"

Vad tror ni om chanserna att få det här till högsta domstolen? Kan faktiskt tänka mig att HD vill pröva detta och inte minst Victors skuld i det hela.

Mina reflektioner:
Om Öhman överklagar och erkänner sina gärningar så kan en del förändras. Så här tänker jag; att han erkänner sitt narkotikabruk och att det skett frekvent och intensivt inför gärningen p.g.a nervositet etc.
Han tar således tillbaka sina tidigare uppgifter och tillför de nya. Han skyller alltså på att han var kraftigt narkotikapåverkad under gärningarna.

Att han erkänner har en del fördelar, t.ex att straffet blir lite mindre (olika grader i helvetet och i livstidsstraffet), att han vårdas mer för narkotikabruk än för sina våldsamma tendenser under kriminalvårdens regi. Nackdelen är att blir en ”golare”, då han är tvungen att erkänna följande, som är min tes:

Jag tror Christoffer mördade Lars. Susanne lämnades till Viktor (nu är det din tur..). Viktor använde plasten men var ovillig och valhänt. Tog sats med foten, därav fotavtrycket och ansträngde sig föga och misslyckades, varvid Christoffer avslutade det hela med skärpet.
Viktor säger mycket riktigt att han hanterat plasten innan , därav avtrycken. Vidare så var handskbeklädd under gärningen.
Jag tror absolut att Christoffer är villig att ta med sig Viktor i fallet.

Jag tror två saker har varit skuld i allt elände.
1: ”Pengagömman” som forna grannen, Christer, nämnde till sin protegé, det var förödande. Christoffer gick ”all in” på den uppgiften.
2: När Viktor lät Lars gå ut och stänga av fläkten på toaletten och Christoffer satt omaskerad i köket med datorn och därmed blev sedd.

Det kan bli överklagat och tingsrätten hade kanske rätt i de två livstidsdomarna?

Jag har ställt frågan tidigare och igen: vart tog alla skjutvapen vägen?

Vidare: jag litar INTE på Viktor, han är en offerkofta.

Det här är två eländiga människor och bara för att en av dem verkar snällare än den andre så ska han inte gå friare. Enfald har ingen förkörsrätt. Han bidrog till att offren blev ofria genom sin storlek och sin närvaro.
Citera
2021-03-12, 20:13
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag har lyssnat på denna rättegången. Är man en vettig människa så uppför man sig inte på detta sätt.
Jag hoppas att Christoffer Öhman och vad hette den andra jävla dåren Viktor Karlsson.
Till alla er som jobbar inom Kriminalvården, kan ni förpetsta tilvaron för dessa två supernollor så kommer en smörgås-tårta med vändande post.
C.Å plus V.K skall ha All skit man någonsin kan komma på.
Ni som jobbar på Kumla, sänk svinen.
Jag är beredd att betala tio smörgåstårtor till Kumlabunkerns personal om ni kan förvandla Viktor Carlsson och Cristoffer Öhmans liv till ett helvete.
Jag är beredd att beala tio smörgåstårtor för detta ändamål.
Maila mig min betalning, så fixar jag det.

Skicka till medfångarna istället.
Citera
2021-03-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nope.
Han måste vara med vid själva utförandet av mordet, och även hjälpa till så mycket att mordet sker, och på ett sånt sätt att han själv "nästan" är gärningsman för att kunna dömas till medhjälp.

Dom är rejäla rövhål båda två, men jag tycker nog att HR har gjort en ok bedömning.
Lite lamt i o för sig att V inte fick Grovt Rån...

Men men , så gick det och det får vi leva med.
Precis så är det tycker jag också! Hade HR haft lite fingertoppskänsla hade dom dömt 8 år för grovt rån om dom nu med stor tvekan friar från mord.
Citera
2021-03-12, 20:38
Medlem
Vad är det som framkommit som gör att VK frias från mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in