Citat:
Ursprungligen postat av
TrotylHasse
"Öhmans advokat Martin Cullberg säger till TT att de kommer överklaga domen till HD"
Vad tror ni om chanserna att få det här till högsta domstolen? Kan faktiskt tänka mig att HD vill pröva detta och inte minst Victors skuld i det hela.
Mina reflektioner:
Om Öhman överklagar och erkänner sina gärningar så kan en del förändras. Så här tänker jag; att han erkänner sitt narkotikabruk och att det skett frekvent och intensivt inför gärningen p.g.a nervositet etc.
Han tar således tillbaka sina tidigare uppgifter och tillför de nya. Han skyller alltså på att han var kraftigt narkotikapåverkad under gärningarna.
Att han erkänner har en del fördelar, t.ex att straffet blir lite mindre (olika grader i helvetet och i livstidsstraffet), att han vårdas mer för narkotikabruk än för sina våldsamma tendenser under kriminalvårdens regi. Nackdelen är att blir en ”golare”, då han är tvungen att erkänna följande, som är min tes:
Jag tror Christoffer mördade Lars. Susanne lämnades till Viktor (nu är det din tur..). Viktor använde plasten men var ovillig och valhänt. Tog sats med foten, därav fotavtrycket och ansträngde sig föga och misslyckades, varvid Christoffer avslutade det hela med skärpet.
Viktor säger mycket riktigt att han hanterat plasten innan , därav avtrycken. Vidare så var handskbeklädd under gärningen.
Jag tror absolut att Christoffer är villig att ta med sig Viktor i fallet.
Jag tror två saker har varit skuld i allt elände.
1: ”Pengagömman” som forna grannen, Christer, nämnde till sin protegé, det var förödande. Christoffer gick ”all in” på den uppgiften.
2: När Viktor lät Lars gå ut och stänga av fläkten på toaletten och Christoffer satt omaskerad i köket med datorn och därmed blev sedd.
Det kan bli överklagat och tingsrätten hade kanske rätt i de två livstidsdomarna?
Jag har ställt frågan tidigare och igen: vart tog alla skjutvapen vägen?
Vidare: jag litar INTE på Viktor, han är en offerkofta.
Det här är två eländiga människor och bara för att en av dem verkar snällare än den andre så ska han inte gå friare. Enfald har ingen förkörsrätt. Han bidrog till att offren blev ofria genom sin storlek och sin närvaro.