2021-03-15, 21:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Den här tråden handlar om Göran Lambertz. Det svenska svaret på Mount Everest. Det finns ytterst få personer, om ens någon, som vet mer om sexualbrottlagstiftningen och hur bevisvärdering i sexualmål görs i svenska domstolar.
Om han åtalas kommer det sannolikt refereras till en dom som Lambertz själv varit med att skriva.

Lambertz har inga svårighet att förstå eller tolka samtyckeslagen. Han vet mycket väl exakt vad som gäller. Ändå sitter han häktad misstänkt för sexualbrott. Hur kunde det bli så här? Om vi utgår från att det han är misstänkt för verkligen stämmer menar jag att det handlar om en av två saker:

Antingen har Lambertz allvarliga svårigheter med att läsa av andra människor. Han vet inte skillnaden mellan när en kvinna bara är trevlig på ett vänskapligt plan och när hon är sexuellt attraherad av honom och vill ligga. Eftersom han inte heller lärt sig hur han ska pejla läget och pröva sig fram blir det pannkaka av alltihop. Lambertz har ju bevisligen en extremt hög tilltro till sitt intellekt så tanken att han skulle kunna missförstå henne försvarar honom inte. Han misstolkar alla signaler och lägger fel betydelse i orden och kvällen slutar med att han begår en våldtäkt.

Eller så vet Lambertz mycket väl vad han gör. Han struntar i om hon är intresserad eller inte. Kanske är det till och med mer stimulerande om hon inte vill. Eller som i det här fallet: om hon är medvetslös så att han kan göra det han vill med henne utan att hon minns någonting. Den totala makten över en annan människa. Om det är på detta är det sannolikt inte första gången för honom.
Då kanske vi i alla fall kan vara överens om att det är svårbedömda mål, med mycket tolkningar av vad målsägaren kan ha sagt, menat och antytt, och om GM har haft den sociala kompetensen att läsa av detta på rätt sätt.
Som du påpekar så blir det en extra krydda i just det aktuella fallet att Lambertz är den han är och knappast kan hävda att han haft svårt att känna till och tolka lagen.
Jag känner inte till vad som står i förundersökningen eller vad utredarna kommit fram till, eller om man kommer väcka åtal eller ens häktas. Så vi vet ju inte vad som hänt eller vad han kommer åtalas för, om han åtalas. Allt är ju möjligt än så länge: har han utnyttjat henne i redlöst tillstånd, har det förekommit tvång (gubben är ju 71 år...), har hon eller han missuppfattat vad som hänt och varför det hände? Kanske är det fråga om "honey trapping", någon som vill komma åt den gamle juristen - vilken fjäder i hatten! Vill hon ha en skjuts i karriären, eller har han trott att en man i hans position kan göra som han vill? Frågetecknen hopar sig.
Citera
2021-03-15, 21:46
Medlem
Varför firar inte denna 30-åriga kvinna inte jul med sin man och sina barn? Och varför skulle Lambertz ha något intresse av att umgås med henne om det inte handlade om att pippa?
Senast redigerad av Foliehattmakare 2021-03-15 kl. 21:50.
Citera
2021-03-15, 21:47
Medlem
Egentligen ska vi nog släppa Lambertz ålder och att det därigenom nästintill skulle var omöjligt att ha sex med en yngre kvinna, det är ju bara fördomar. Finns ju kvinnor som tänder på äldre män så givetvis skulle det ju kunna vara som Lambertz säger, eller så kan det ju vara något mer komplicerat, hon kanske har gått med på en typ av intimitet med Lambertz väljer att göra något helt annat.

Hela historien präglas ju dock av hans nivå inom rättsväsendet och hur det kan komma sig att han hamnat där han hamnat? Lambertz borde veta bättre kan man tycka.
Citera
2021-03-15, 21:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det handlar nog inte om oaktsamhetsvåldtäkt eller "brott" mot "samtyckeslagen" utan om en klassisk våldtäkt som hade kunnat ge Lambertz fängelse även för 50 år sedan.

Till att börja med tycks ju Lambertz ha medgivit handlingen, nämligen att samlag har ägt rum, vilket målsägande har sagt.

Sedan skiljer det sig. Lambertz säger att det var frivilligt, men målsägande säger att hon sov, "däckad" av sprit.

Då handlar det om våldtäkt enligt första paragrafen i brottsbalkens sjätte kapitel andra avsnittet om att det aldrig kan räknas som frivilligt samlag om:

Har MÄ rätt här så är det fråga om en "ren" våldtäkt med minst två år i fängelse på straffskalan för Lambertz

Den huvudsakliga stödbevisningen baseras nog på SMS-kommunikation.

Om Lambertz har skrivit saker som: "men jag trodde du var med på det, jag fattade inte att du var däckad" eller "jag minns så dåligt själv vad som hände; jag var också bra jävla dragen. Förlåt!" så är han helt stekt. Då har han erkänt brott mot BB 6 kap 1 par och måste häktas och ställas inför rätta - och då ska bra mycket till för att han inte låses in på två år.

Jag tror att det här fallet är relativt oproblematiskt.
Känns som smått otroligt om 71 årige Lambertz lyckas genomföra ett regelrätt samlag efter att ha supit kvinnan under bordet. Vinballe är bara förnamnet. Men visst det räcker att han gjort annat med kvinnan.
Citera
2021-03-15, 21:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hahaha, -"Trump förlorade & jag fick lite 40 år yngre fitta, ett bra år."-
Föga anade han vad som väntade om hörnet.
När vi ändå är inne på GLs blogg måste jag ta upp detta igen, publicerat exakt en månad efter den ödesdigra jul-bjudningen:

”Efter att ha läst ut Cissi Wallins bok ”Allt som var mitt, Historien som inte får berättas” skrev jag BRAVO! på den sista sidan. Jag rekommenderar den varmt. Boken är en uppvisning i mod, integritet och skickligt författarskap.”
(http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-296/)

För att citera Nobelpristagaren Zimmerman: he ”had no idea what kinda shit was about to go down”.
Eller så hade han det och är helt spritt språngande.
Citera
2021-03-15, 21:51
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Då kanske vi i alla fall kan vara överens om att det är svårbedömda mål, med mycket tolkningar av vad målsägaren kan ha sagt, menat och antytt, och om GM har haft den sociala kompetensen att läsa av detta på rätt sätt.
Som du påpekar så blir det en extra krydda i just det aktuella fallet att Lambertz är den han är och knappast kan hävda att han haft svårt att känna till och tolka lagen.
Jag känner inte till vad som står i förundersökningen eller vad utredarna kommit fram till, eller om man kommer väcka åtal eller ens häktas. Så vi vet ju inte vad som hänt eller vad han kommer åtalas för, om han åtalas. Allt är ju möjligt än så länge: har han utnyttjat henne i redlöst tillstånd, har det förekommit tvång (gubben är ju 71 år...), har hon eller han missuppfattat vad som hänt och varför det hände? Kanske är det fråga om "honey trapping", någon som vill komma åt den gamle juristen - vilken fjäder i hatten! Vill hon ha en skjuts i karriären, eller har han trott att en man i hans position kan göra som han vill? Frågetecknen hopar sig.
Lambertz häktades i förra veckan. Häktningsframställan är rubricerad våldtäkt. Förundersökningen pågår.
Om han blir åtalad gäller åtalet sannolikt våldtäkt eller möjligen oaktsam våldtäkt av det vi vet att döma.

Ja, Lambertz är 71 år. Det måste vara ovanligt att en man debuterar som sexualbrottsling vid den åldern, men kanske är det så i det här fallet. Det är mycket jag undrar över.
Citera
2021-03-15, 21:55
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliehattmakare
Varför firar inte denna 30-åriga kvinna inte jul med sin man och sina barn? Och varför skulle Lambertz ha något intresse av att umgås med henne om det inte handlade om att pippa?
Var framgår det att hon har man och barn?
Om jag satt hemma och firade coronajul utan släkten och fick erbjudande om sällskap av en 30-årig tjej, så skulle jag nog nappa på det. Men, då är jag inte i samma riskgrupp som Mr L. :-)
Citera
2021-03-15, 21:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
När vi ändå är inne på GLs blogg måste jag ta upp detta igen, publicerat exakt en månad efter den ödesdigra jul-bjudningen:

”Efter att ha läst ut Cissi Wallins bok ”Allt som var mitt, Historien som inte får berättas” skrev jag BRAVO! på den sista sidan. Jag rekommenderar den varmt. Boken är en uppvisning i mod, integritet och skickligt författarskap.”
(http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-296/)

För att citera Nobelpristagaren: he ”had no idea what kinda shit was about to go down”.
Eller så hade han det och är helt spritt språngande.
Vid det laget så MÅSTE han ha anat vad som var på gång.

Min gissning, som jag sagt tidigare, är att han skrev en massa sådant skit för att öka på sitt PK-kapital inför det stundande åtalet & mediadrevet. För ingen bildad människa kan på allvar hävda att Cissi Wallin utövar något "skickligt författarskap".
Citera
2021-03-15, 21:59
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Jag benämner mig inte som feminist MEN jag kräver ändå att misstänkta våldtäktsmän ska prövas i domstol och fällas om det finns bevisning. Vill inte DU att våldtäktsmän ska dömas?
Jo absolut men kan man komma undan mord när man står och bränner upp en kropp så ska tamigfan någon slags teknisk bevisning eller någon som sett knullet finnas till hands. inte bara en kärrings ord!!!
Citera
2021-03-15, 21:59
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Känns som smått otroligt om 71 årige Lambertz lyckas genomföra ett regelrätt samlag efter att ha supit kvinnan under bordet. Vinballe är bara förnamnet. Men visst det räcker att han gjort annat med kvinnan.
Enligt Lambertz har ju samlag ägt rum, men att det var frivilligt.

Lambertz hade nog kunnat sitta och ljuga för van der Kwast, Gubb-Jan och Sven Å Christianson om att kuken stod på självaste julafton när han hade dambesök. Jag tror dock inte att han gör detta i ett polisförhör. Säger han att kuken stod, så stod den, 71 år och julsnapsar till trots.
Senast redigerad av Ken Dryden 2021-03-15 kl. 22:04.
Citera
2021-03-15, 22:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vid det laget så MÅSTE han ha anat vad som var på gång.

Min gissning, som jag sagt tidigare, är att han skrev en massa sådant skit för att öka på sitt PK-kapital inför det stundande åtalet & mediadrevet. För ingen bildad människa kan på allvar hävda att Cissi Wallin utövar något "skickligt författarskap".
Den tanken slog mig också efter jag skrev mitt inlägg, men det som talar emot att han skulle vara så slug är att han tog ställning för Wallin redan 2019:
http://goranlambertz.se/extrabetraktelse-om-domen-191209-mot-cissi-wallin/

Men sammantaget är hans olika inlägg* så långt från hans egen, högst påtagliga, verklighet att man undrar om han har har alla hästar i kanoten. Å andra sidan är detta en man som tycker att likhunden Zampos markeringar är starka bevis mot TQ. Trots att inga likdelar från TQs påstådda brott hittats på någon av de platser där jycken viftat på svansen.

*) som detta från juni 2020 om #metoo...
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-266/
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-03-15 kl. 22:10.
Citera
2021-03-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Tycker statistiken och utfall snarare visar på falskanmälningar och hur rättsosäkert vårt system är.
Ett system som Lambertz verkar velat ha. Han och alliansen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in