2021-03-15, 18:36
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo, det lär vara problem även om jag "ser till att inte våldta personen".

Jag tror inte riktigt du inser hur mycket som har förändrats i näringslivet efter metoo-häxjakterna.

Kvinnor bjuds inte med på After Work. Män avstår från att vara mentorer åt kvinnor. Män har inga förtroliga samtal med kvinnor, man har alltid dörren öppen eller ser till att fler är närvarande. Man anställer inte kvinnor till positioner där man vet att övertid & resor tillsamman kommer att bli nödvändiga.

Detta handlar inte om att man skall undvika sex. Het handlar om att man vill undvika framtida falska beskyllningar, när en kvinna blir sur för en utebliven befordran eller liknande. Givetvis är det en minoritet av kvinnor som utgör risken. Men det är en risk man inte är villig att ta, då det inte finns någon egentlig uppsida som gör att det är värt att riskera något.

Så här fungerar det i alla de företag jag har insikt i, både i Sverige & utomlands. Det var så här det blev.

Men ingen verkar ha tipsat Lambertz.
Jag tror inte på ett ord du säger. Jag har mycket god insikt i 3 stora företag alla tre internationella. Så det du påstår stämmer helt enkelt INTE.
Citera
2021-03-15, 18:37
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
judar, buddhister, ateistiska iranier/ bosnier/ albaner/ turkar passar in i den kategorin. sen finns ju specialare som jehovas vittnen, dom firar inte jul. osäker på om dom super.

Jag får ändå för mig att det handlar om en svensk kvinna då hon ju anmält en man (falskeligen) i metoodrevet.

En svensk som inte normalt firar jul?

Jehovas firar inte högtidsdagar men jag har svårt att se att just denna kvinna skulle vara med där.

Svensk som inte firar Jul men ändå dricker sig berusad och sätter sig ensam med en äldre man på Julafton.
Citera
2021-03-15, 18:40
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Haha, säg att du skämtar!

Hur ser teknisk bevisning ut för att samtycke inte finns?
Skador. Blodiga underkläder. Trasig kläder. Bristningar i underlivet.
Citera
2021-03-15, 18:45
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Det håller jag med om. För oss vanliga och vettiga är det inget problem. Men bekymret är praxis. För även om du inte har gjort dig skyldig till våldtäkt blir du dömd om kvinnan har sagt till en utomstående att hon har blivit våldtagen och om hennes egen berättelse är någorlunda trovärdig (jag sov slår ju ingen hål på). Mer bevisning än så krävs inte.
Jo, någon form av teknisk bevisning såsom blodiga underkläder, bristningar i underlivet, blåmärken på insidan av låren. Samtal till någon närstående i direkt samband med händelsen, en taxichaufför som uppmärksammat kvinnans tillstånd.
Citera
2021-03-15, 18:46
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Skador. Blodiga underkläder. Trasig kläder. Bristningar i underlivet.

Så vad händer när ingen av ovanstående skador finns och kvinnan säger sig ha blivit våldtagen?
Citera
2021-03-15, 18:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du har fel igen. Det var inte så det stod. Varför förvanskar du meningen genom att klippa bort slutet?
Jag har tagit med det väsentliga, själva kärnan i budskapet.
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
(FB) Göran Lambertz anhållen, misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11)
Man behöver varken säga eller göra ett skvatt för att ge uttryck för frivillighet utan man kan att vara passiv. Passivitet också kan uttrycka ofrivillighet. Om det uppstår osäkerhet är det gärningsmannens ansvar att förvissa sig om att deltagandet är frivilligt.
Och vem bedömer om detta skett? "Gärningsmannen" tyckte det var tydligt att hon ville, p g a kroppsspråk, antydningar och beteende, men "offret" menade inte alls på det sättet. Det är inte bara vagt och svårtolkat utan dessutom väldigt godtyckligt.
Även frånsett att allting kan framstå i en helt annan dager i morgondagens klara nykterhet.
För att krångla till det ytterligare kan kulturella skillnader visa sig ha stor betydelse. Vi måste vara medvetna om att det bor människor från andra delar av världen här, och vem kan bestämma vad som gäller om passivitet både kan betyda frivillighet och ofrivillighet.
Citera
2021-03-15, 18:48
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Nej inte typ Mats Alm för mord, men ligger en femma röka tre meter från din sko torskar du på sannorlika skäl, lika för våldtäkt eftersom feministerna kräver det.
Jag benämner mig inte som feminist MEN jag kräver ändå att misstänkta våldtäktsmän ska prövas i domstol och fällas om det finns bevisning. Vill inte DU att våldtäktsmän ska dömas?
Citera
2021-03-15, 18:49
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Så vad händer när ingen av ovanstående skador finns och kvinnan säger sig ha blivit våldtagen?
Då läggs oftast förundersökningen ner.
Citera
2021-03-15, 18:50
Medlem
Provokatörs avatar
Märkligt tyst om den där överklagan till hovrätten gällande häktningen. Nån som vet mer?

/Provokatör
Citera
2021-03-15, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Hon är en 30-årig, alltså mogen kvinna, som inte inte förståndshandikappad, rullstolsburen eller liknande.Om asberusning ska gälla som förmildrande omständighet, bör samma sak gälla för "våldtäktsmannen"!
"Jag var så full så jag visste inte vad jag gjorde" bör väl gälla även honom?
Obs att om offret varit en tonåring hade jag sett det hela på ett annat sätt. Men damen är en fullfjädrad advokat.
Dessutom tydligen boende i samma stad som han. Advokatgaget bör ha räckt till taxi hem och tillbaka hundra gånger.
Är det fastslaget vem BO är eftersom du skriver som du gör?
Citera
2021-03-15, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Märkligt tyst om den där överklagan till hovrätten gällande häktningen. Nån som vet mer?

/Provokatör
Känns som att de inte överklagat ännu, häktningsövklagan hanteras blixtsnabbt vanliga fall.
Citera
2021-03-15, 18:55
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

/Provokatör
Han fick avslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in