2021-03-15, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om TP har "lurat och förlett" folk så är han nästan i nivå med SE. Han lyckades lura in KP på SE-spåret fast gjorde han verkligen det? Som jag tolkar det så hade PU redan fått upp ögonen för SE innan TP hörde av sig i juli 2017. TP:s främsta och viktigaste bidrag var att han hade hittat anledningen till att SE avfördes i februari 1987. Avförandet skedde som vi numera vet på felaktiga grunder, KP gick igenom det grundligt vid presskonferensen.
Han avfördes helt utan grunder ja.
Varje normalt tänkande person inser väl att SE måste utredas det är bara att läsa i materialet för att inse det.
Jag är helt övertygad om att KP och kompani kan tänka själva och dra egna slutsatser.
Redan när KP för nåt år sedan uppmanade att läsa förhören så förstod jag att det var SE han syftade på.
Det var roande att läsa kommentarer här där folk skrev va skönt då är det inte SE som är deras spår osv,
Roande men samtidigt oroande över den brist på logiskt tänkande som vissa av dem visar upp.
Jag skulle nog vilja säga att TP/Filter och PU med KP i spetsen mer råkade tolka saker på samma sätt och dra samma slutstser,
Precis som du och jag gjort helt oberoende av varandra.
Citera
2021-03-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför ifrågasätter du inte det hittepå och krystade förklaringar som krävs för att SE ska vara GM?
För att jag tycker att det inte krävs varken hittepå eller några krystade förklaringar på många sätt snarare tvärtom.
Vapenfrågan är det enda egentliga frågetecknet.
Sedan krävs det förvisso en icke oansenlig portion av slump.
Å andra sidan så krävs det oerhört mycket mer av slump för att förklara allt kring SE på annat sätt t.ex. att han var ett vittne bara.
V tolkar och värderar alla samma omständigheter på olika sätt.
Citera
2021-03-15, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Varför 4 min? Varför inte 2 eller 9 eller helt enkelt ”ett par minuter”? 0- ett par minuter borde väl vara det korrekta intervallet om maniska vara så objektiv som möjligt?

Sen vart vi kommer med det får du gärna förklara vidare...

Jag tolkar HOs uppgifter som så att han anser att samtalet varade i 2-3 minuter, men för att ha lite säkerhetsmarginal bör vi sträcka oss till 4 minuter. Det finns en möjlighet för ett ännu längre samtal, men det är utifrån uppgifterna inte särskilt sannolikt.

Vad 0-4 minuter representerar är de olika uppgifter vi har om samtalets längd. Vad 0-4 minuter innebär är att det inte kan uteslutas att SE har kommit ut på gatan en stund innan mordet. Och inte heller att SE är kvar i receptionen när skotten faller.

Mot bakgrund av osäkerheten bör vi inte utesluta någon av dessa möjligheter.
Citera
2021-03-15, 09:07
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
För att jag tycker att det inte krävs varken hittepå eller några krystade förklaringar på många sätt snarare tvärtom.
Vapenfrågan är det enda egentliga frågetecknet.
Sedan krävs det förvisso en icke oansenlig portion av slump.
Å andra sidan så krävs det oerhört mycket mer av slump för att förklara allt kring SE på annat sätt t.ex. att han var ett vittne bara.
V tolkar och värderar alla samma omständigheter på olika sätt.

Motivbilden är ju helt annat än klar. Håller med om att en lätt? påstuken SE vid en eventuell rejäl o elak "avsnäsning" möjligen kan ha fått en knäpp o gjort det osannolika, men då är det märkligt att LP inte någongång under de 32 år efter mordet inte verkar ha yppat detta möte o "avvisande" för någon.
Citera
2021-03-15, 10:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Motivbilden är ju helt annat än klar. Håller med om att en lätt? påstuken SE vid en eventuell rejäl o elak "avsnäsning" möjligen kan ha fått en knäpp o gjort det osannolika, men då är det märkligt att LP inte någongång under de 32 år efter mordet inte verkar ha yppat detta möte o "avvisande" för någon.
En möjlighet är ju att det uppstod något slags möte/samtal/incident norr om Skandiaentrén, något som kan ha gjort SE upprörd och att han då bestämde sig för att gå efter makarna Palme för att typ söka upprättelse eller rentav ge igen. En sådan här händelse skulle i så fall inte nödvändigtvis ha rapporterats av LP, om hon inte uppfattade den som att ha med själva skjutningen att göra. Mannen hon såg i blå täckjacka när hon vände sig om efter skotten var ju inte samma person som de i så fall hade träffat 1-2 minuter tidigare. Kanske mindes hon inte heller saken alls förrän några dagar senare när hon hade börjat lugna ner sig. Möjligheten finns också att hon faktiskt berättade om en sådan här händelse för polis eller åklagare, men att den då inte ansågs vara relevant och därför inte antecknades. Ett krav LP ställde var ju som bekant att förhören inte fick spelas in, så det går ju aldrig att få veta. Kanske trillade det sedan ner en pollett för LP eller en förhörsledare något år senare, och att man kom på att de här händelserna kanske hängde ihop, men då var det ju så dags. Att så långt efteråt medge att man hade missat en så pass viktig pusselbit kanske inte skulle var så kul, och kanske skulle man då hellre välja att för alltid hålla tyst om saken.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-15 kl. 10:48.
Citera
2021-03-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du har som alternativhypotes att SE aldrig gick ut på gatan om han var ett vittne? Det kan också vara som SE sagt att han faktiskt gick ut på gatan, men ändå inte var mördaren.

Att SE sneddar på trottoaren som helt oskyldig kan också vara en hypotes som borde provas.

Mitt lilla tidsschema är worst case scenariot för att SE överhuvudtaget skall ha en sportslig chans att hinna skjuta Palme.
Tiderna är utefter det faktamaterial som föreligger via tidskontroller,förhör o.d

Inte ens om SE stämplar ut på sekunden 23.19.00 så finns det egentligen några sekunder att förspilla för att hinna med.

Utifrån känd fakta så har jag personligen ingen som helst misstro till de uppgifter som SE själv upplyser om.Utifrån känd fakta så är det klart rimligast att tro att SE befinner sig där han säger sig finnas när skotten faller.

I ett generellt utredningsscenario så är det dessutom klart rimligast att sätta SEs utcheckningstid till 23.19.30
Lägger man till HOs uppgifter på detta så innebär det att den sannolikaste bilden blir att SE inte ens hinner fram till hörnet Tunnelgatan-Sveavägen,i full överensstämmelse med SEs egna uppgifter således.

Till detta kommer sedan de faktum att SE helt saknar medel och att inget som helst motiv kan skönjas någonstans.
Senast redigerad av Lookalike 2021-03-15 kl. 10:56.
Citera
2021-03-15, 11:07
Medlem
Materialet runt SE kan inte visa någonstans att karln ens hållit i en pistol sedan 50-talet.
De senast kända uppgifterna att SE behandigat sig med skjutvapen är från 1957,om jag minns rätt i hastigheten.
Det är katastrofal fakta för de som av någon outgrundlig anledning tror att SE mulade Palme.
Än värre blir det när man lägger till annan fakta,såsom mordvapnets beskaffenhet och egenskaper.
Det finns inte en enda uppgift någonstans om att SE någonsin skjutit ett enda skott med en Magnum 357 med sex eller fyra tums pipa.
Ännu värre blir det om vi lägger till den i sammanhanget obskyra ammunitionen Super X metal piercing..en ammunition som vi ju vet i stort sett endast såldes till sportskytteklubbar och i mycket liten omfattning.
Tills uppgifter finns på hur SE kommit över en Magnum 357 med sex eller fyra tums pipa samt hur han kunnat införskaffa den mycket speciella ammunition som används för att döda Palme så faller SE hypotesen rakt igenom alla golv ENDAST utifrån dessa frågeställningar.

Sedan skall man lägga till allt annat som entydigt talar emot SE som GM.
Citera
2021-03-15, 11:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I ett generellt utredningsscenario så är det dessutom klart rimligast att sätta SEs utcheckningstid till 23.19.30
Tidssystemet angav tydligen bara hela minuter, så någonstans mellan 23.19.00 och 23.19.59 bör ju klockan i så fall ha varit när SE drog passerkortet i kortläsaren.

Men varför skulle just 23.19.30 vara en bättre gissning än någon annan tid, som t.ex. 23.19.03, 23.19.35 eller 23.19.47? Du får gärna förklara hur du tänker här, eller går du kanske mer på "magkänslan" som LGWP?
Senast redigerad av Draifos 2021-03-15 kl. 12:00.
Citera
2021-03-15, 12:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Materialet runt SE kan inte visa någonstans att karln ens hållit i en pistol sedan 50-talet.
De senast kända uppgifterna att SE behandigat sig med skjutvapen är från 1957,om jag minns rätt i hastigheten.
Det är katastrofal fakta för de som av någon outgrundlig anledning tror att SE mulade Palme.
Än värre blir det när man lägger till annan fakta,såsom mordvapnets beskaffenhet och egenskaper.
Det finns inte en enda uppgift någonstans om att SE någonsin skjutit ett enda skott med en Magnum 357 med sex eller fyra tums pipa.
Ännu värre blir det om vi lägger till den i sammanhanget obskyra ammunitionen Super X metal piercing..en ammunition som vi ju vet i stort sett endast såldes till sportskytteklubbar och i mycket liten omfattning.
Tills uppgifter finns på hur SE kommit över en Magnum 357 med sex eller fyra tums pipa samt hur han kunnat införskaffa den mycket speciella ammunition som används för att döda Palme så faller SE hypotesen rakt igenom alla golv ENDAST utifrån dessa frågeställningar.

Sedan skall man lägga till allt annat som entydigt talar emot SE som GM.

Till det bör läggas att ammunitionen tydligen ska ha tillverkats 1979 så det var inget gammalt skräp som SE skulle kunnat komma över på 50-60-talet. Vet ej i vilken omfattning, om ens någon, som vapensamlande vännen Glaser hade rätt att köpa in ammunition.
Citera
2021-03-15, 12:17
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Utifrån känd fakta så har jag personligen ingen som helst misstro till de uppgifter som SE själv upplyser om.Utifrån känd fakta så är det klart rimligast att tro att SE befinner sig där han säger sig finnas när skotten faller.

Tycker du det är rimligt att SE är 20 meter från mordplatsen när skotten faller - tittar ej upp (naturligt är ju att man tittar framåt när man går) Ser ej händelsen och mördaren. HELT OSANNOLIKT. Alla andra vittnen lokaliserar ju platsen. Fattar man inte att det är ljug!?
Citera
2021-03-15, 12:18
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En möjlighet är ju att det uppstod något slags möte/samtal/incident norr om Skandiaentrén, något som kan ha gjort SE upprörd och att han då bestämde sig för att gå efter makarna Palme för att typ söka upprättelse eller rentav ge igen. En sådan här händelse skulle i så fall inte nödvändigtvis ha rapporterats av LP, om hon inte uppfattade den som att ha med själva skjutningen att göra. Mannen hon såg i blå täckjacka när hon vände sig om efter skotten var ju inte samma person som de i så fall hade träffat 1-2 minuter tidigare. Kanske mindes hon inte heller saken alls förrän några dagar senare när hon hade börjat lugna ner sig. Möjligheten finns också att hon faktiskt berättade om en sådan här händelse för polis eller åklagare, men att den då inte ansågs vara relevant och därför inte antecknades. Ett krav LP ställde var ju som bekant att förhören inte fick spelas in, så det går ju aldrig att få veta. Kanske trillade det sedan ner en pollett för LP eller en förhörsledare något år senare, och att man kom på att de här händelserna kanske hängde ihop, men då var det ju så dags. Att så långt efteråt medge att man hade missat en så pass viktig pusselbit kanske inte skulle var så kul, och kanske skulle man då hellre välja att för alltid hålla tyst om saken.

Det där känns som en ganska långsökt förklaring. Jag är övertygad om att om en sådan "avsnäsning" ägt rum så skulle LP någon gång kommit ihåg och reflekterat över detta. Om hon var så "dum" att hon inte berättade direkt för polis/PU så kom det säkert fram i samtal med sönerna och/eller nära vänner vilka I sin tur bör ha sett till att det kommit till rätt adress.

Eftersom LP ser GM lunka iväg in på Tunnelgatan, o kanske rent av hans ansikte så borde hon kanske gjort kopplingen, kan man tycka. En möjlighet i SE=GM teorin är att LP var så pass van vid att folk ville "byta några ord" med OP att hon vid detta tillfälle inte ens gav SE en blick o därför inte gjorde kopplingen när hon sedan ser GM (SE?).

Iaf tycker jag att detta eventuella "avsnäsningsmöte" borde kommit fram förr eller senare.
Citera
2021-03-15, 12:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det där känns som en ganska långsökt förklaring. Jag är övertygad om att om en sådan "avsnäsning" ägt rum så skulle LP någon gång kommit ihåg och reflekterat över detta. Om hon var så "dum" att hon inte berättade direkt för polis/PU så kom det säkert fram i samtal med sönerna och/eller nära vänner vilka I sin tur bör ha sett till att det kommit till rätt adress.

Eftersom LP ser GM lunka iväg in på Tunnelgatan, o kanske rent av hans ansikte så borde hon kanske gjort kopplingen, kan man tycka. En möjlighet i SE=GM teorin är att LP var så pass van vid att folk ville "byta några ord" med OP att hon vid detta tillfälle inte ens gav SE en blick o därför inte gjorde kopplingen när hon sedan ser GM (SE?).

Iaf tycker jag att detta eventuella "avsnäsningsmöte" borde kommit fram förr eller senare.
Jag tycker också att det här "avsnäsningsalternativet" kan låta som en långsökt förklaring, men återigen handlar det väl om att försöka komma på den minst långsökta förklaringen av alla mer eller mindre långsökta förklaringar. Skjuten blev han nu i alla fall, det är väl det enda vi vet helt säkert.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-15 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in