Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Jag presenterar fakta för dig på punkt efter punkt att ni är sämre än Sverige och ändå så tror/tycker du att ni har varit duktiga, det är helt otroligt.
Problemet med dig är ju just att du inte är kapabel att tolka fakta eller lyssna på andra argument än din egen åsikt. Du är till och med så jävla blåst att du inte kan läsa innantill utan hittar på egna tolkningar av vad andra skriver. Dessutom har du ju fel - UK ÄR inte sämre än Sverige på alla punkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Nej du är en pajas som räknar dödsfall och tror du är bättre än alla här för att du jobbar med detta i UK ett land som är sämre än Sverige på ALLA punkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
UK är betydligt bättre än Sverige på att hantera detta på en mängd punkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
ge mig EN sak som UK är bättre på så ska jag motbevisa dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
1. Hålla tillbaka smittan
2. Tillverka vaccin
3. Ge de äldre sjukvård
4. Ge ekonomiskt stöd till de som drabbas av pandemin
5. Subventionera skatter och moms till företag
6. Betala lönen för de personer som förlorar jobbet pga pandemin
Jag har till och med givit dig exempel på några av de punkter där UK är bättre, men det vill inte du acceptera (på tal om faktaresistens). Den utlovade motbevisningen har uteblivit - av förklarliga skäl.
DINA tourettes-liknande kommentar blir således i stil med "ni har skitdålig ekonomi" (vilket ÅTERIGEN visar hur ju jävla blåst du är för det är helt irrelevant för sakfrågan). Om vi istället skall jämföra UK och Sverige ur just DET perspektivet så är Sverige tveklöst bättre - men det har aldrig varit UKs mål att försöka skydda ekonomin. Men det var just DET Sverige gjorde.
Det går inte att jämföra länder mot varandra - den enda bedömningen man kan göra med någorlunda rättvisa är den totala smittspridningen (notera att den också är beroende av faktorer som omöjliggör en rättvis jämförelse). Och där har Sverige mycket större smittspridning. Fakta.
Bedömningen måste istället göras av Sveriges insatser för att begränsa smittan och minska antalet döda. Och så försöker man bedöma om Sverige gjort allt man kunnat för att göra just det. En rimlig bedömning är att Sverige ganska enkelt hade kunnat minska antalet döda om man infört samma åtgärder som UK gjorde (eller för den delen Norge och Finland). T.o.m. Anders Tegnell erkänner att detta är sant:
On 2 June, Anders Tegnell was interviewed by Sverige Radio, and admitted there was “quite obviously a potential for improvement in what we have done.
https://www.bmj.com/content/bmj/369/bmj.m2376.full.pdf
Men jag ser fram emot att se dig motbevisa mitt påstående om att UK tvärtemot vad du påstår inte är sämre "på ALLA punkter", i synnerhet i de saker som jag räknade upp ovan. Mitt tips är att du tar fram det gamla tourettes-svaret igen: "ni har sämre ekonomi"...
Men om du ändå vill motbevisa mitt påstående så kan du kanske börja här:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&country=GBR~SWE®ion=World&casesMetric=t rue&interval=total&hideControls=true&perCapita=tru e&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc