2021-03-13, 19:35
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jBmWr0/vaccinsamordnaren-sputnik-vaccin-kan-vara-har-till-sommaren

Verkar som om både Sputnik och SinoVac kan komma hit! Passar mig fint att de ska komma först i sommar, då jag ändå är i Fas 4!

Men herreminje så lång tid det här tar...
Citera
2021-03-13, 19:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, vi har helt valt att rädda livet på så många gamla som möjligt. Tvärtemot vad Sverige gjorde. Vi är dessutom beredda att ta den ekonomiska smällen. Det är därför vi betalt lönerna för alla som blivit påverkade av lockdowns. Men det vet inte idioter som sitter i Sverige och vräker på i forumen.

Ja, vi är bättre på att agera när det behövs. Tack för att du lyfter fram detta faktum

Du bör nog inte läsa så mycket av dina löpsedlar utan istället ta reda på vad som egentligen pågår. EU får väl helt enkelt skriva ett bättre kontrakt nästa gång istället för att ta till kriminella maffiametoder för att försöka roffa åt sig vaccin de inte har rätt till enligt kontraktet.

Ni har alltså räddat många äldre och har en extra överdödlighet på 7-10%. Att ni räddat de äldre har alltså medfört att mängder av yngre dött istället? Eller är det så att det trots era massiva lockdowns, kvaddad ekonomi och en hel generation barn som kommer att lida för att ha missat skolgång inte alls lyckats rädda fler äldre än Sverige.

Att försöka lyfta UK som någon jävla framgångssaga i jämförelse med Sverige är inget annat än patetiskt.
Citera
2021-03-13, 19:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Pfizers vaccin skyddar 97% mot allvarlig sjukdom och 94% mot asymtomatisk smitta visar israelisk forskning.

https://www.jpost.com/health-science/coronavirus-pfizer-vaccine-97-percent-effective-against-severe-cases-661700

Mycket bättre än så kan det inte bli. Men tyvärr är det ju inte möjligt att välja vitamininjektion. 😉
Citera
2021-03-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Intressant. Har du åtgått från siffrorna på Worldometer?

IFR är naturligtvis lägre än CFR, men hur mycket lägre? Kan vi vara säkra på att det är betydligt lägre?

Har du någon källa på att IFR är max 0,4% ? Eller har du någon uträkning från kända siffror?

Islands CFR på 0,5 % borde vara en ganska osäker siffra för att bedöma virusets IFR, eftersom antalet dödsfall är så litet att slumpfaktorer kan ha betydelse.

WHO bedömde att IFR ligger i ett intervall mellan 0,5 - 1%. Kan den lägre siffran gälla när sjukvården klarar att ge alla patienter adekvat vård? Kan den högre siffran gälla när sjukvården blir överbelastad av anstormningen av patienter?
Enklaste sättet att jämföra CFR är Ourworldindata i tabell-läge:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?tab=table&time=2020-08-07..2021-03-11&country=~SWE&region=World&cfrMetric=true&interv al=total&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerS ort=desc

Sortera på "End" i stigande ordning, så får du världens länder sorterade efter vilka som har lägst CFR. Tyvärr går det inte att få enbart för andra vågen, vilket skulle vara mer intressant (och lägre).

Man kan utgå ifrån att IFR är högt skattat, eftersom "antal döda" är lätt att räkna, men "antal smittade" är jättesvårt att räkna för en sjukdom som ofta inte ger symptom. Enskilda antikroppstest är ett svårtolkat och osäkert mått för hur många som varit smittade. Flera serologiska mätningar har också haft allvarliga brister. I Spanien använde man snabbtest, och testade enbart i samhället, inte på äldreboenden, sjukhus m.m. vilket gör att man systematiskt underräknar gamla människor.
Citera
2021-03-13, 19:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jBmWr0/vaccinsamordnaren-sputnik-vaccin-kan-vara-har-till-sommaren

Verkar som om både Sputnik och SinoVac kan komma hit! Passar mig fint att de ska komma först i sommar, då jag ändå är i Fas 4!

Schyst av Putin att inte likt vår gode vän Biden införa exportförbud. I nöden ...
Citera
2021-03-13, 19:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ni har alltså räddat många äldre och har en extra överdödlighet på 7-10%. Att ni räddat de äldre har alltså medfört att mängder av yngre dött istället? Eller är det så att det trots era massiva lockdowns, kvaddad ekonomi och en hel generation barn som kommer att lida för att ha missat skolgång inte alls lyckats rädda fler äldre än Sverige.

Att försöka lyfta UK som någon jävla framgångssaga i jämförelse med Sverige är inget annat än patetiskt.

Håller helt med!

Att Sverige har misslyckats jämfört med våra grannar är ju inget tvivel om..

Men att försöka framställa UK som överlägsna den svenska strategin är ju underhållande..
Att man ens försöker med det blir löjeväckande..
UK är inte ens bra på damage control..
Citera
2021-03-13, 19:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Sputnik-vaccinet till Sverige i Juni, haha. Lycka till att få folk att ta det. Jag blir hellre utan.

Jag såg frågan på AB.

Kommer du ta sputnik om du blir erbjuden?

Ja eller Njet?
Lite kul för att vara såssemedia..
Citera
2021-03-13, 19:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Uppenbarligen funkar det här med privata företag och massvaccinering pissdåligt. Efter denna soppa borde svenska staten bygga en vaccinfabrik som på kort tid kan tillverka vaccin till den egna befolkningen. När vi ändå håller på kan vi även bygga en fabrik som tillverkar plasthandskar och annat som vården behöver när nästa pandemi kommer om några år.

Ja, på något sätt behöver vi bygga upp inhemsk tillverkning. Tillverkarna av åtminstone 2 av dom ledande vaccinerna, är välvilligt inställda till att låta andra tillverka deras vacciner på licens. Jag vill i nuläget inte ta ställning huruvida fabrikerna ska byggas av staten eller privata företag.

Vi behöver även se över vår självförsörjning av andra viktiga varor. Nästa epidemi kan vara ännu farligare. Då duger det inte att vara beroende av att varorna kan flöda över gränserna oavbrutet.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sverige borde bygga egna fabriker och sluta tro på att privatkapitalismen ordnar allt. Det gör den inte.
Frihandel och stora multinationella företag som kontrolleras av någon annan är en fin tanke men fungerar inte i kristider. Sverige behöver egna företag och ett eget försvar också, vi kan inte lita på USA eller NATO. Länder som vi trodde var våra vänner är det inte när det kommer till kritan. Vi står ensamma.

På något sätt behöver vi återuppbygga en stark industrination (vars industrier ska drivas med omtanke om miljön). Import från Asien har utarmat Europa.
Citera
2021-03-13, 19:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag tycker det går grymt snabbt!
För ett år sedan visste man inte om det skulle ta 1,3,5 eller 10 år att få fram ett vaccin med 50% effektivitet.
Nu har vi redan vaccinerat hela SÄBO i Sverige. Många äldre jag har kontakt med utan hemtjänst eller liknande är inbokade för vaccinering kommande veckan..

Sluta gnäll nu!

Till Augusti har vi alla över 18 fullt skydd
Citera
2021-03-13, 19:53
Medlem
Citat:
Du menar att UK hade räddat livet på FLER om man gjort som Sverige och skitit i att agera?

Ok. Du inser att hela världen skrattar åt Sverige och menar att ni är det största clusterfucket?

Du verkar skratta åt Sveriges dödsfall, av vilken anledning vet jag inte. Detta trots att du är svensk.

Jag skrattar dock inte åt alla britter som fått dö en plågsam död med covid, snarare lider jag med att UK drabbats så hårt på så många sätt.

Normalt funtade människor lider med andra länders dödsfall och kraschade ekonomier. UK ligger många svenskar varmt om hjärtat sen länge av flera skäl och kommer garanterat göra det även efter pandemin.
Citera
2021-03-13, 19:53
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
UK är betydligt bättre än Sverige på att hantera detta på en mängd punkter.

Som chef...? Hehe.....

Ok du som jobbar som kontorist på UK:s motsvarighet till SCB och tror du är något, ge mig EN sak som UK är bättre på så ska jag motbevisa dig.
Och ja chef faktiskt på ett mellanstort företag normalt inte något som behöver nämnas om man inte diskuterar med en pajas med attitydproblem som till och med kan ta sig uttryck i våld uppenbarligen.....
Citera
2021-03-13, 19:55
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tycker det går grymt snabbt!
För ett år sedan visste man inte om det skulle ta 1,3,5 eller 10 år att få fram ett vaccin med 50% effektivitet.
Nu har vi redan vaccinerat hela SÄBO i Sverige. Många äldre jag har kontakt med utan hemtjänst eller liknande är inbokade för vaccinering kommande veckan..

Sluta gnäll nu!

Till Augusti har vi alla över 18 fullt skydd

Fast vaccinerna har ju funnits ett tag nu. Det är leveranserna och administrationen som tar tid.

Jag vet, men det innebär ännu en sommar som man inte kan resa någonstans. Det blir för sent att boka något...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in