2021-02-17, 17:32
Medlem
eribabsis avatar
Hur fan kommer det fungera nu efter 1 Juli? Ska vi som varit dumma i tonåren inte kunna läsa upp kurs för kurs på ett enkelt sätt längre?
Citera
2021-02-17, 18:34
Medlem
Har dom några planer på högskoleutbildning eller bara gymnasium
Citera
2021-02-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Hur fan kommer det fungera nu efter 1 Juli? Ska vi som varit dumma i tonåren inte kunna läsa upp kurs för kurs på ett enkelt sätt längre?
Vad är det som händer från 1 juli?
Citera
2021-02-18, 08:11
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioRemix0000
Vad är det som händer från 1 juli?
Från 1 juli 2021 går det inte längre för dem som läste gymnasiet innan 2011 att hämta ut det gamla slutbetyget.

Detta innebär att många kurser som de läst såsom Datorkunskap, Hälsopedagogik, Estetisk inriktning, Idrott och hälsa och Naturkunskap (som exempel) inte längre existerar eftersom dessa, i vissa fall, bara bytt namn i det nya systemet (gymnasieexamen).

Utöver alla bortfall av dessa ämnen så måste dessa elever läsa till ytterligare kurser som inte existerade på deras tid och som är obligatoriska utefter den gymnasieexamen som de skall ta ut såsom exempelvis Svenska 3 och Gymnasiearbete.

Det beror ju väldigt mycket på hur detta drabbar från elev till elev. Det finns redan en lag som säger att gymnasiekurser i ett samlat betygsdokument (alltså de som inte hämtat ett slutbetyg/en gymnasieexamen) bara är giltiga i 8 år. Eleven har efter 8 år från betygsdatumet inte längre ett betyg i kursen och får inte läsa om kursen utan måste pröva upp ett nytt betyg.

Jättedumt system och jag är en av dem som drabbats.

Förhoppningsvis skjuter regeringen ytterligare på deadlinen, den skulle ju egentligen gått ut redan 2015.

För er som påverkas av detta bör ni även tänka på att sammanställa ert slutbetyg en god tid innan juli 2021 eftersom man kan räkna med lång handläggning.

Det är respektive rektor på vuxenutbildningen som bestämmer om dina kurser som är äldre än 8 år är ogiltiga eller ej. Prata med denna och fråga så att du är förberedd.

Lycka till
Senast redigerad av Marimu 2021-02-18 kl. 08:14.
Citera
2021-02-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Från 1 juli 2021 går det inte längre för dem som läste gymnasiet innan 2011 att hämta ut det gamla slutbetyget.

Detta innebär att många kurser som de läst såsom Datorkunskap, Hälsopedagogik, Estetisk inriktning, Idrott och hälsa och Naturkunskap (som exempel) inte längre existerar eftersom dessa, i vissa fall, bara bytt namn i det nya systemet (gymnasieexamen).

Utöver alla bortfall av dessa ämnen så måste dessa elever läsa till ytterligare kurser som inte existerade på deras tid och som är obligatoriska utefter den gymnasieexamen som de skall ta ut såsom exempelvis Svenska 3 och Gymnasiearbete.

Det beror ju väldigt mycket på hur detta drabbar från elev till elev. Det finns redan en lag som säger att gymnasiekurser i ett samlat betygsdokument (alltså de som inte hämtat ett slutbetyg/en gymnasieexamen) bara är giltiga i 8 år. Eleven har efter 8 år från betygsdatumet inte längre ett betyg i kursen och får inte läsa om kursen utan måste pröva upp ett nytt betyg.

Jättedumt system och jag är en av dem som drabbats.

Förhoppningsvis skjuter regeringen ytterligare på deadlinen, den skulle ju egentligen gått ut redan 2015.

För er som påverkas av detta bör ni även tänka på att sammanställa ert slutbetyg en god tid innan juli 2021 eftersom man kan räkna med lång handläggning.

Det är respektive rektor på vuxenutbildningen som bestämmer om dina kurser som är äldre än 8 år är ogiltiga eller ej. Prata med denna och fråga så att du är förberedd.

Lycka till
Nu påverkas lyckligtvis inte jag (läser på uni), men har kompisar som drabbas. Vilket så klart är tråkigt.
Tycker att man borde ha skjutit på deadline ytterligare, då covid fortfarande påverkar skolor. Man hade annars bara kunnat behålla deadline som var sommaren 2020 (om jag inte missminner mig).
Citera
2021-03-09, 12:05
Medlem
Hejsan frågar om råd angående komvux studier för att bli klar till hösten (kunna skriva högskoleprov)

Jag har Engelska 6, Svenska 2/3, Matematik 1c och 2c att bli klar med till hösten och vet att det inte är möjligt att läsa 1 kurs i taget på 10 veckor (50%).

Så jag hade tänkt läsa Engelska 6, Svenska 2 & 3 på 5 veckor (100%) en i taget

Men vilket takt ska jag läsa Matematiken tycker ni? Jag är inte så bra men jag har bestämt mig för att bli bra på Matten och plugga generällt. Räcker 5 veckor eller ska jag köra 10 veckor?

Kommer plugga 3-4 timmar varje dag , kan jag klara 5 veckor med det?

Tack om någon har någon kommentar !
Citera
2021-03-09, 13:48
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Hejsan frågar om råd angående komvux studier för att bli klar till hösten (kunna skriva högskoleprov)

Jag har Engelska 6, Svenska 2/3, Matematik 1c och 2c att bli klar med till hösten och vet att det inte är möjligt att läsa 1 kurs i taget på 10 veckor (50%).

Så jag hade tänkt läsa Engelska 6, Svenska 2 & 3 på 5 veckor (100%) en i taget

Men vilket takt ska jag läsa Matematiken tycker ni? Jag är inte så bra men jag har bestämt mig för att bli bra på Matten och plugga generällt. Räcker 5 veckor eller ska jag köra 10 veckor?

Kommer plugga 3-4 timmar varje dag , kan jag klara 5 veckor med det?

Tack om någon har någon kommentar !

Är det våren 2022 som är ditt mål att söka till?

Finns det någon speciell anledning för dig att läsa just matematik 1c och 2c? Måste du det för att du följer en gymnasial examen på vuxenutbildningen?

Vilken skola skall du läsa kurserna på?

Vilka betyg satsar du på?

När jag personligen läste matematik så är 20 veckor väldigt intensivt för mig. Med det sagt så satsar jag på ett A. Men även för dem som satsar på ett E så behöver du veta att det är många uppgifter som du ska hinna traggla dig igenom. Runt 300 per bok tror jag, och det tar sin tid.

Kanske kan prövningar i någon eller samtliga av kurserna vara ett alternativ? Det beror ju dock på hur ofta prövningstillfällen ges i just din kommun, men då kommer man igenom kursen desto snabbare.

I svenskakurserna är det mycket läsning och skrivarbete som gäller, även i Engelskan. Du vet själv hur snabbt du tar dig igenom kurslitteratur, skönlitteratur och skriver inlämningsarbeten.

Är kurserna öppna för dig att läsa under sommaren?
Citera
2021-03-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Är det våren 2022 som är ditt mål att söka till?

Finns det någon speciell anledning för dig att läsa just matematik 1c och 2c? Måste du det för att du följer en gymnasial examen på vuxenutbildningen?

Vilken skola skall du läsa kurserna på?

Vilka betyg satsar du på?

När jag personligen läste matematik så är 20 veckor väldigt intensivt för mig. Med det sagt så satsar jag på ett A. Men även för dem som satsar på ett E så behöver du veta att det är många uppgifter som du ska hinna traggla dig igenom. Runt 300 per bok tror jag, och det tar sin tid.

Kanske kan prövningar i någon eller samtliga av kurserna vara ett alternativ? Det beror ju dock på hur ofta prövningstillfällen ges i just din kommun, men då kommer man igenom kursen desto snabbare.

I svenskakurserna är det mycket läsning och skrivarbete som gäller, även i Engelskan. Du vet själv hur snabbt du tar dig igenom kurslitteratur, skönlitteratur och skriver inlämningsarbeten.

Är kurserna öppna för dig att läsa under sommaren?

Ja våren. Nej vill läsa dem för att komma in på tekniskt basår på någon av ingenjörutbildningarna som jag är sugen på. Till Kth tekniskt bassår behövs gymnasieexamen och dem mattekurserna

Blir nog på Nti skolan distans. I matematik ämnena satsar jag på C och resten räcker med godkänt E. Det är dags att plugga lite seriöst nu känner jag då jag tröttnat på att jobba. Och särskilt matten då jag en gång i tiden var bra på det. Aldrig tagit skolan seriöst och nu känner jag att det är dags.

Ja jag förstår det är fan många sidor och att du satsar A. Men jag tänker att om 5 veckor finns som studietakt alternativ till Mattekurs så finns det ju där för att kunna klaras, men det blir väldigt mycket förstås så jag tänker 10 veckor ska ändå funka..

Ja prövning... ska googla mer om det. Hade kanske varit något då jag läst Engelska 6 och Svenska 2 två gånger innan men inte klarat. Mycket skrivuppgifter som du säger zzzz.

Jag tror dem kommer vara öppna på sommaren, det var dem förra året

I allafall ska börja läsa mattekurserna först och sedan resten med möjligtvis prövning

Tack för din kommentar !
Citera
2021-03-14, 20:51
Medlem
belle.indifferences avatar
Jag undrar en sak. Undersköteskeutbildning, är det komvux? csn-berättigat? Spelar det någon roll vad man har/ inte har för utbildning sedan tidigare?

Kan man söka den om man bara gått halva gymnasiet?
Kan man söka den om man gått gymnasiet?
Kan man söka den om man har högskoleutbilning?
Citera
2021-03-15, 23:57
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belle.indifference
Jag undrar en sak. Undersköteskeutbildning, är det komvux? csn-berättigat? Spelar det någon roll vad man har/ inte har för utbildning sedan tidigare?

Kan man söka den om man bara gått halva gymnasiet?
Kan man söka den om man gått gymnasiet?
Kan man söka den om man har högskoleutbilning?

Komvux prioriterar de som inte har en fullständig gymnasieutbildning så det kan vara svårt om man redan har det. Men alla borde söka som vill det. Hör gärna med en studievägledare hos din kommun.

Jag kan också tipsa om sjuksköterska då efter ett visst antal terminer kan man jobba som undersköterska.
Citera
2021-03-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montgomery-Clift
Jag har tänkt att läsa in biologi 1 , Kemi1 & Fysik 1 på egenhand och sedan göra prövning på komvux.
Har någon här gjort prövning i dessa ämnen genom att läsa på egenhand?
Vilka resurser utöver kurslitteraturen rekommenderas för de ovannämnda naturämnen?
Hur gick dina prövningar och var gjorde du dem?
Citera
2021-04-07, 12:36
Medlem
Jensen komvux

Det finns ju en jättebra tråd för dom som studerar på Hermods så nu är det på sin plats att det finns en för oss på Jensen också.

Är det någon som studerar matematik 2 just nu? Jag tycker kursen är ganska svår och skulle gärna veta hur det digitala provet kommer gå till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in