Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Okej, då tittar vi på den nya sexualbrottslagen och brottet oaktsam våldtäkt. Här är HD:s vägledande dom:
https://rattsinfosok.domstol.se/lagrummet/Detalj_Ram.jsp?detaljTyp=referat&detaljTitel=B1200 -19+H%C3%B6gsta+domstolen
Jag är uppriktigt nyfiken på hur du menar att detta är rocket science. Berätta gärna.
Strunta i "rocket science", det var ditt uttryck som jag lånade. Jag menar att våldtäktsbegreppet inte är tydligt eller självklart, det har ändrats flera gånger beroende på hur kvinnas ställning i samhället varierat. Från början innebar det att en man tilltvingade sig sex med våld, nu har begreppet "vattnats ur" till att betyda att kvinnan uttryckligen måste ha gett sitt medgivande. I praktiken ska kvinnan alltså ha sagt: "Jag vill ha sex", annars är det våldtäkt. Hur ofta händer det? Min fru och jag har haft sex minst en gång i veckan i 30 år, ännu har jag aldrig hört den repliken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Det har inte sagts att MÄ skulle vara gift. Var kommer den uppgiften ifrån?
Hon har säkert en pojkvän eller nåt i alla fall. Jag menade inte henne i det aktuella fallet utan mer kvinnans ställning i våldtäktsmål i största allmänhet, och hennes minnesbilder av vad som skedde i sängen dagen innan.