2021-03-14, 19:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Det säger enormt mycket om DIG, så tragiskt..
Håller verkligen inte med dig. I detta fall hade kvinnan på grund av berusning inte haft chans att säga nej. Är det då enligt dig förutbestämt med sex?
Om kvinnan är medvetslös av fylla så är det givetvis ett övergrepp. Det råder det inget tvivel om & det är inte heller det vi debatterar.
Citera
2021-03-14, 19:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om kvinnan är medvetslös av fylla så är det givetvis ett övergrepp. Det råder det inget tvivel om & det är inte heller det vi debatterar.

Det lustiga är dock om båda två är lika fulla och ingen begär samtycke så åker mannen dit.
Citera
2021-03-14, 19:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Lagstiftningen är utformad efter bl.a. "annat sätt"
Lagstiftningen är utformad så att varje variation av verksamheten måste föregås att ett nytt inhämtande av samtycke.
Citera
2021-03-14, 19:41
Medlem
Fitchs avatar
Vem är BO?
Har någon tagit ut häktningspromemorian?
Citera
2021-03-14, 19:42
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det lustiga är dock om båda två är lika fulla och ingen begär samtycke så åker mannen dit.
Men om en av oss är jurist så ser hen till att samtycket blir dokumenterat eller inspelat. Fullare än att inse det kan en jurist inte bli. Enl. forskningen.
Citera
2021-03-14, 19:43
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det har väl rent fysiologiska orsaker att det är mannen som begår övergreppet. Visst finns det exempel på kvinnor som dömts för övergrepp men då har det varit för att mannen/killen varit underårig.
Citera
2021-03-14, 19:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men om en av oss är jurist så ser hen till att samtycket blir dokumenterat eller inspelat. Fullare än att inse det kan en jurist inte bli. Enl. forskningen.

Nej i praktiken är det ingen så efterlever lagens krav på samtycke eftersom det skulle vara så erotikförstörande att ingen vill ha sex då. Därför får kvinnan i praktiken ångervecka på sex.
Citera
2021-03-14, 19:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Det har väl rent fysiologiska orsaker att det är mannen som begår övergreppet. Visst finns det exempel på kvinnor som dömts för övergrepp men då har det varit för att mannen/killen varit underårig.

Inte alls, fingrar på fel ställe är våldtäkt om samtycke inte finns men i praktiken är lagen inte könsneutral. Det är mannen som döms om båda är fulla eller om ingen har inhämtat samtycke.
Citera
Medlem
akutaccents avatar
Undrar vad fru Lambertz tycker om allt detta?
Citera
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lagstiftningen är utformad så att varje variation av verksamheten måste föregås att ett nytt inhämtande av samtycke.

Samtyckte genom ord, handling eller på annat sätt.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Undrar vad fru Lambertz tycker om allt detta?

Hon är död.
Citera
2021-03-14, 19:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Okej, då tittar vi på den nya sexualbrottslagen och brottet oaktsam våldtäkt. Här är HD:s vägledande dom:
https://rattsinfosok.domstol.se/lagrummet/Detalj_Ram.jsp?detaljTyp=referat&detaljTitel=B1200 -19+H%C3%B6gsta+domstolen
Jag är uppriktigt nyfiken på hur du menar att detta är rocket science. Berätta gärna.
Strunta i "rocket science", det var ditt uttryck som jag lånade. Jag menar att våldtäktsbegreppet inte är tydligt eller självklart, det har ändrats flera gånger beroende på hur kvinnas ställning i samhället varierat. Från början innebar det att en man tilltvingade sig sex med våld, nu har begreppet "vattnats ur" till att betyda att kvinnan uttryckligen måste ha gett sitt medgivande. I praktiken ska kvinnan alltså ha sagt: "Jag vill ha sex", annars är det våldtäkt. Hur ofta händer det? Min fru och jag har haft sex minst en gång i veckan i 30 år, ännu har jag aldrig hört den repliken.
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det har inte sagts att MÄ skulle vara gift. Var kommer den uppgiften ifrån?
Hon har säkert en pojkvän eller nåt i alla fall. Jag menade inte henne i det aktuella fallet utan mer kvinnans ställning i våldtäktsmål i största allmänhet, och hennes minnesbilder av vad som skedde i sängen dagen innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in