2021-03-14, 19:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du brukar hänvisa till lagtexten. Var i brottsbalken står det att kvinnor bestämmer retroaktivt om de hade frivilligt sex eller inte?

Kom inte dragandes med den enda källa din falang tycks ha; åsikter från advokat Sargen DeBasso från 2016, dvs före den nya sexualbrottslagen trädde I kraft.
https://youtu.be/KXN0qMdb264

Samtyckeslagen går emot hur folk agerar när de har sex. Ingen frågar "vill du ha sex", eller mer specifikt vilken typ av sex är okej. Får jag ta på brösten, får jag smeka fittan, får jag stoppa in den, får jag fortsätta även 5 minuter senare när jag fått okej tidigare osv. Samtyckeslagen kräver i praktiken att man kör rena porrfilmsstuket där kvinnan säger "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt" osv under hela samlaget, För ett inledande samtycke gäller inte hur länge som helst, samtycket måste därför inhämtas kontinuerligt.

Detta gör förstås ingen utom några porrskadade personer som kör med just "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt" under hela samlaget och därmed begår alla i praktiken våldtäkt. Tjejen har då i praktiken ångervecka på sex.
Citera
2021-03-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som andra varit inne på. Ifall du säger till mig att du blivit våldtagen & jag tror dig. Därefter ringer jag polisen & berättar din historia & frågar om detta är brottsligt. Då kommer polisen att påbörja en undersökning, då detta faller under allmänt åtal.

Du har inte anmält till polisen & kan således inte dömas för falsk anklagelse. Jag var övertygad om att du talade sanning & det var polisen själv som gjorde anmälan. Så att någon skulle kunna dömas för falsk anmälan känns små.

Förtal är något annat, men då krävs det mer än att bara ringa & snacka med polisen.

Om du till polis eller åklagare tillvitar någon brottslig handling är det straffbart. Det behöver inte vara en formell anmälan. Om du i exempelvis ett förhör påstår att någon gjort det ena eller andra brottet, i förbifarten, sår det i straffbart. I fallet för handen skulle det alltså vara brottsligt om hon bekräftade och återberättar för polisen vad hon sagt till väninnan.
Citera
2021-03-14, 19:04
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Samtyckeslagen går emot hur folk agerar när de har sex. Ingen frågar "vill du ha sex", eller mer specifikt vilken typ av sex är okej. Får jag ta på brösten, får jag smeka fittan, får jag stoppa in den, får jag fortsätta även 5 minuter senare när jag fått okej tidigare osv. Samtyckeslagen kräver i praktiken att man kör rena porrfilmsstuket där kvinnan säger "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt" osv under hela samlaget, För ett inledande samtycke gäller inte hur länge som helst, samtycket måste därför inhämtas kontinuerligt.

Detta gör förstås ingen utom några porrskadade personer som kör med just "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt" under hela samlaget och därmed begår alla i praktiken våldtäkt. Tjejen har då i praktiken ångervecka på sex.

Nej. Läs förarbeten till lagen
Citera
2021-03-14, 19:06
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det står självklart inte så uttryckligen, men ord står mot ord. Och om kvinnan säger att hon blivit våldtagen så är det naturligtvis så, för varför skulle hon ljuga?
Vem tror du bevisbördan ligger hos? Hur ska mannen i efterhand kunna bevis att kvinnan gett sitt samtycke?
"Enligt lagen blir det förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta."
https://www.1177.se/Kronoberg/liv--halsa/sexuell-halsa/sex-och-samtycke/

Och det blir ännu värre. Man får inte ens charma till sig sex:

"Samtycke under tjat är inget samtycke. Det är inte okej att försöka övertala någon att ha sex även om personen till slut säger ja.
Personen kan tycka att det känns okej att bli övertalad just då, men kan må väldigt dåligt efteråt när hen funderar på vad som hände och hur det blev som det blev, trots att hen egentligen inte ville."

Att tjata på någon tills den ger upp anser inte jag vara att charma sig till sex
Citera
2021-03-14, 19:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Nej. Läs förarbeten till lagen

Jag har gjort det men det har tydligen inte du.
Citera
2021-03-14, 19:09
Medlem
Bendis avatar
Citat:

Jag tycker din liknelse med ångervecka haltar. Om du vill dra en avtalsrättslig liknelse så handlar det väl snarare om ifall avtal ingåtts eller inte? Alltså en bevisvärderingsfråga. Inte att avtal ingåtts och att ena parten senare kan frånträda avtalet, eller lämna tillbaka varan (det går ju inte som bekant när det gäller sex). Det är isåfall samtycket som du menar att kvinnan, och mannen för all del, kan ångra i efterhand vilket är mer jämförliga med avtalslagens ogiltighetsgrunder (svek, tvång etc). Och det är väl inte lika konstigt som det du påstår?
Citera
2021-03-14, 19:10
Medlem
siisters avatar
Citat:
Jag har gjort det men det har tydligen inte du.

I och med att du skriver:

"Samtyckeslagen kräver i praktiken att man kör rena porrfilmsstuket där kvinnan säger "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt".

har du missat större delen av dokumentet.
Citera
2021-03-14, 19:11
Medlem
Kanske man ska undersöka om Göran har alibi i fallen som han ville att Quick skulle dömas för...

Vem vet det slutar kanske med att Göran får flytta in i Quicks gamla rum på Säter
Citera
2021-03-14, 19:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
I och med att du skriver:

"Samtyckeslagen kräver i praktiken att man kör rena porrfilmsstuket där kvinnan säger "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt".

har du missat större delen av dokumentet.

Du känner väl till att samtycket måste finnas under hela sexet och inte bara i början?
Citera
2021-03-14, 19:16
Medlem
siisters avatar
Citat:
Du känner väl till att samtycket måste finnas under hela sexet och inte bara i början?

Och det är anledningen till din tolkning att det krävs "att man kör rena porrfilmsstuket där kvinnan säger "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt"?
Citera
2021-03-14, 19:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Och det är anledningen till din tolkning att det krävs "att man kör rena porrfilmsstuket där kvinnan säger "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt"?

Hur ska du annars veta om du har samtycke under hela sexet om samtycket inte upprepas kontinuerligt?
Citera
2021-03-14, 19:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Om du till polis eller åklagare tillvitar någon brottslig handling är det straffbart. Det behöver inte vara en formell anmälan. Om du i exempelvis ett förhör påstår att någon gjort det ena eller andra brottet, i förbifarten, sår det i straffbart. I fallet för handen skulle det alltså vara brottsligt om hon bekräftade och återberättar för polisen vad hon sagt till väninnan.
Så om min dotter kommer hem & berättar att hon blivit våldtagen & jag ringer polisen, så är det jag som åker dit om det var påhittat. Det där skitsnacket tror du inte ens själv på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in