Citat:
Ursprungligen postat av
Gitten
Att Esbjörn Bolin är omgiven av skojare är det väl ingen som tvivlar på. Lite googlande på namnen omkring honom ger snabbt klara besked om hur utsatt han är.
Det verkliga paradexemplet på hur hans omgivning agerat (och agerar) mot honom är den generalfullmakt, som han lurats att skriva på. I fullmakten fullmäktigas en person att ta
fullständig kontroll över Esbjörns ekonomi!
https://www.docdroid.net/6wziHsW/vastmanlands-tr-a-7012-20-aktbil-4-generalfullmakt-kopia-pdf
Inte bara detta; fullmakten kan överlåtas till vem som helst, som sedan kan ta kommandot över hans ekonomi!
Med såna vänner behöver han inga fiender!
Det är faktiskt mycket märkligt. När jag inte förstår syftet med denna generalfullmakt, blir jag misstänksam. Kan Esbjörn när han är trött, druckit alkohol, pratats omkull, övertalas till att skriva under vad som helst?
Allt det som Esbjörn behöver hjälp med behövs det ingen generalfullmakt för att fixa. Under några timmar skulle jag hjälpt honom att ordna med autogiro, bankkort för att få ut kontanter, för att sedan gå igenom hur man använder en iPhone. I min bank Nordea, har de officiellt ingen service, men visst har jag fått hjälp, på ett av deras få kontor, när det blir för komplicerat.
Med några telefonsamtal hade jag fått sålt bilar, eller skrotat bilar gratis, ringt städare, målare, snickare, och de folk som behövs, sett till att de använder RUT och ROT för att få ett pris jag själv skulle acceptera. Att joxa med kostnader och utgifter som Ebbas advokat gör är att frångå det underpris som står i avtalet.
Jag ser en våg i Sverige där gränserna för åldringsbrott förfinas, där vanlig traditionell brottslighet blir svår när pengar är digitala. Det som sker nu är våld i folks hem för att få koder, som fallet i Vallentuna. Eller missbruk av avtalsrätten. Det är dags att strama upp lagen, med formkrav och strikt bevisbörda för den som gynnas.
Det är faktiskt chockerande att Esbjörn skrivit under en generalfullmakt och att dessa personer fått den stämplad av en domstol. Som gammal och skör ska man inte vara ett byte som hög och låg letar upp för olika agendor, från hus till pengar, som går ut på att överföra stora ekonomiska värden till sig själva genom underpris på fastighet, eller genom hejdlös arvodering med motivering att det skulle hjälpa Esbjörn att plundras ytterligare. Att de inte skäms.