2021-03-13, 22:54
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Funderar vem tillät dom att gå in i huset och varför inga kort inifrån?

Sant. Esbjörn har ju kvar nycklar. Invändiga foton brukar undvikas ibland, kolla kronofogdens försäljningar. Något mer integritet att göra.
2021-03-13, 22:55
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är riktigt att det finns två värderingar gjorda innan köpeavtalet skrevs under. Notars är den ena.

Avtalet är väl på fyra sidor men i TV 4 säger Marcus att han skrev på 6 sidor?
PEP pappret kanske är ett.
Någon som har en ide?
2021-03-13, 22:55
Medlem
Citat:
Funderar vem tillät dom att gå in i huset och varför inga kort inifrån?

Ja, varför inga foton på interiören?
Personligen har jag läst säkert flera tusen värderingsprotokoll och det är alltid bilder inifrån så varför inte nu?
2021-03-13, 22:56
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Det är riktigt att det finns två värderingar gjorda innan köpeavtalet skrevs under. Notars är den ena.

Källa på den andra? Alltså var framgår det att det skulle finnas två?
2021-03-13, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Men Ebba skriver ju att hon fått ett brev som Esbjörn skrivit under.
Ebba har fått ett brev av Esbjörn, det har hon själv återgett.

Ebba har vid fyra tillfällen blivit ombedd att lämna ett kontonummer för att få sin handpenning tillbaka, hon har vid alla fyra tillfällen avstått att svara.
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Avtalet är väl på fyra sidor men i TV 4 säger Marcus att han skrev på 6 sidor?
PEP pappret kanske är ett.
Någon som har en ide?

Tror inte att säljaren skriver på PEP.
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Nej, det har du inte. Det är bara att du kollar inläggen så ser du. Det är bara ännu en i raden av lögner från dig.

Men du är lika uppenbar som övriga Ebba-hatare som sprider lögner och skitsnack och sedan inte har stake att stå för tramset ni skriver.

Istället kommer skit som ovan.

Men det är klart och tydligt. Du har olika måttstockar för olika människor. Du anser att det som gäller för Esbjörn inte gäller för Ebba, och omvänt. Och när det ifrågasätts är du för feg för att svara och byter samtalsämne. Precis som övriga lögnare och fegisar. Sprid en lögn och ducka sedan. Sådan är du.
  • Jag hatar ingen, gör du det?
  • Jag har aldrig ljugit, har du?
  • Jag har aldrig försvarat Esbjörns beteende.
  • Jag har aldrig försvarat Esbjörns vänners (?) beteende.
  • Jag har heller aldrig försvarat "juristen", om du nu skulle få för dig det.
  • Jag har aldrig skrivit att människor ska dömas efter olika måttstockar.
Däremot har jag skrivit att Ebba skulle vinna på att träda tillbaka.

Att jag anser det beror på rent utomrättsliga överväganden. Det verkar som om du blir provocerad av det. Varför skulle du annars omväxlande säga att jag har en von oben-attityd och att jag är som en femåring? (Jag går inte in på alla andra elakheter du sagt om mig. Jag skriver dem på ditt konto.)
2021-03-13, 23:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint

Detta är från henes 1:a inlägg

Från Ebbas fb.

Det här är en text jag hoppas jag inte hade behövt skriva, för det jag ska berätta rör min privata sfär. Detta med anledning en artikel i Expressen som handlar om ett husköp.

Jag har köpt ett hus som jag inte tillträtt. Det har stått övergivet under många år. Det är obebott, står igenvuxet och är idag obeboeligt. Det saknar bland annat fungerande avlopp och behöver omfattande renovering. Men jag har önskat köpa det, för att det är i närheten av det hus där mina barn bor deltid, och för att kunna ge dem en trygg uppväxtplats nära båda sina föräldrar.

Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning.

Men i samband med att tillträdet skulle ske, framkom det en rad oklarheter hos säljaren. Helt plötsligt fick jag reda på att det finns två andra personer i Esbjörns närhet som har starka synpunkter på försäljningen. Två personer som menar sig ha anspråk på fastigheten och som har egna ekonomiska intressen i saken. Jag har nu via Esbjörns ombud fått höra att den ena påstår sig ha fått fastigheten som en gåva.

Dessa två hävdar att säljaren inte är kapabel att fatta beslut och att de för hans talan. Detta har jag inte sett några tecken på. Tvärtom har han till exempel under våra samtal lyft möjligheten att stycka tomten för att få ett högre pris. Samt kontaktat andra som uttryckt intresse för fastigheten för att se om de önskar buda över mig. Jag har känt mig trygg och övertygad om att Esbjörn varit både klar och fullt kapabel att ta egna beslut.

Givet den uppkomna situationen har jag därför i detta läge sagt till Esbjörn att han behöver skaffa sig juridisk rådgivning för att reda ut sin egen situation. Någon som kan ta tillvara hans intressen, och räta ut frågetecknen. Jag är mån om att oklarheterna reds ut, både för min egen och för Esbjörns skull.

Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt fram till att vi kom överens om försäljningen, är jag nu lika angelägen om att det här ska avslutas korrekt, oavsett hur det nu kommer att gå.

Eftersom vi har skrivit ett köpekontrakt och jag har betalat en handpenning så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt.

Ett kontrakt, som det vi har undertecknat, finns ju inte bara där för köparens skull, utan också för säljarens. Kan man som privatpersoner inte lösa ut en juridisk fråga så behöver man ibland anlita jurist. Så dialogen sköts nu med hjälp av juridiska ombud, från båda håll, så att allt även i fortsättningen ska gå riktigt till.

Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt.
2021-03-13, 23:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
I värderingen står att de inte var inne i uthusen samt att de inte var inne i kattvinden i huvudbyggnaden. Det tolkar jag som att var inne i huvudbyggnaden i övrigt.

Citat:
Tror du Binninge eller Matz har klarat av att i detalj redogöra för utförande och skick på interiören? Dessutom så skulle ingen auktoriserad fastighetsvärderare uttala sig om värdet utan att se insidan. Ungefär samma sak som en revisor som skriver under en årsredovisning utan att ha läst den. Däremot har han inte besiktat huset.

Det är alltså strikt sett inte bevisat att de varit inne i huset.

Jag håller med om att det är lätt att dra slutsatsen att de varit det, och att de borde varit, men,

Det finns massvis med foton på utsidan.
Men inte ett enda på insidan ...

Esbjörn har angett till domstolen att huset saknar såväl avlopp som värme.
Värderingen anger att det finns WC och direktverkande elvärme.

Så, ja, det finns all anledning att ifrågasätta om de verkligen varit inne i huset.
2021-03-13, 23:03
Avslutad
Citat:
Var ser du att Ebba bytte ut pappret. Har du rökt på nu igen och har syner???
Nej jag röker och dricker inte , men jag får en känsla av att Ebba lurat till sig Esbjörns signatur på ett fult sätt som rätten bör ta ställning till. Och fråga Esbjörn om detta. Först kom han inte ens ihåg att han skrev på något papper.

Förstår du? Har det begåtts ett brott bakom signaturen?
2021-03-13, 23:05
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Detta är från henes 1:a inlägg

Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning..

OK. Jag hade bara läst det senaste inlägget. Intressant.
2021-03-13, 23:05
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:

Den 9 okotber skriver Ebba följande.
Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll
.

Den 19 februari skriver Ebba följande.
I somras kontaktade jag ägaren till ett övergivet förfallet hus för att fråga honom om han är intresserad av att sälja huset till mig. Vilket han var. Huset som är obeboeligt besiktigades av Anticimex och hantverkare gjorde kostnadsberäkningar på att rädda huset. Uppsalamäklare kom ut och värderade huset. Ännu en mäklare upprättade standardkontrakt.

Tillägg: Ser att du fick svar medan jag skrev.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in