2021-03-13, 19:21
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Haha. Tror ni på riktigt att SD låter sig skrämmas av ett afs på 0,3 procent?. ...
Det var ju det jag skrev; ett mycket blygsamt AfS kommer självklart inte påverka SDs politik.
2021-03-13, 19:23
Medlem
8711s avatar
Citat:
Jag ser hellre att SD är rejält underskattade i mätningarna än tvärtom. Oavsett så är jag säker på att SD får ett valresultat omkring 20-21 procent. Inte en chans att SD bara skulle öka till 18-19.

Det viktigaste är att vi blir ett 20 procentsparti till att börja med.

Jag tror på kring samma nivåer som du. Med fokuset som varit senaste året i media har SD ändå hållit rätt så bra med en stark grund på 18-19% idag. SD har haft mycket politik och utspel även gällande pandemin och haft rätt om mycket så som gällande munskydd, tidig nedstängning för att minska utbrott, att ansvariga idag inte klarar av sina uppdrag med mera. Men det har inte nått ut så mycket. SD har även en omfattande sjukvårdspolitik och äldrepolitik, men det är inte vad folk bryr sig om gällande SD vanligtvis tyvärr. Men SD har bra politik för regionerna, sjukvårdspersonalen och äldreomsorgens boende och personal också som borde lyftas fram mycket mer och förtjänar mycket mer positiv uppmärksamhet.

Men redan nu ser man att invandringen, kriminaliteten, islamiseringen och regeringsfrågan med flera frågor kommer upp på tapeten igen och därmed all enorm uppmärksamhet som Sverigedemokraterna får i och med detta. Det behövs nu och framöver. Vi får hoppas det kan fortsätta och att epidemin klingar av så fokuset kan vara på sådant som var innan denna kom, så som på gängen, klanerna, förnedringsrånen, massinvandringen med mera så kommer SD lyfta tillbaka dom där 2-3 procentenheterna som man hade förra våren. Det är definitivt inom räckhåll så som debatten och uppmärksamheten ser ut redan nu i media med ett och ett halv år kvar till valet och hysterin angående SD:s vara eller inte vara är redan uppe på bordet och mer därtill vilket är gynnsamt för opinionssiffrorna framöver.
2021-03-13, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Det var ju det jag skrev; ett mycket blygsamt AfS kommer självklart inte påverka SDs politik.
Ska du rösta sd 2022?
2021-03-13, 19:38
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ska du rösta sd 2022?
Ja, SD har fått min röst sedan innan år 2000, och att som senast rösta AfS var rent krasst en bortkastad röst.
2021-03-13, 19:59
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Jag ser hellre att SD är rejält underskattade i mätningarna än tvärtom. Oavsett så är jag säker på att SD får ett valresultat omkring 20-21 procent. Inte en chans att SD bara skulle öka till 18-19.

Det viktigaste är att vi blir ett 20 procentsparti till att börja med.
Vad vinner SD i det dagliga politiska arbetet på att vara underskattade? Alltså jag hajar att det vore coolt om de hade 20 i mätningar och fick 25 i valet och att det blir en skräckupplevelse för PK-as och en underbar onanisession till SVT:s valvaka då osv men det är väl bättre om de andra partierna är skraja för hur stora de är och att de växer hela tiden, det tvingar dem ju att lösa den här jävla migrationsfrågan nån gång. När SD gör den dålig OU så börjar de kaxa direkt.
2021-03-14, 08:17
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det man ser är att Ulf Kristersson är underskattad, han bara iakttar spektaklet med KD, L och C. Det gör han rätt i. Det vore dumt at förhandla med med folk som bryter löften och är opålitliga. Ingen kan lita på dessa partier, och dessa tre unga vackra kvinnor som rekryterades, som plötsligt har förvandlats till maktgalna käringar. Politiker i små partier som inte håller löften och öppet visar upp dåliga egenskaper, som om det vore en dygd. Det är Ebba Busch och husaffären, Sabuni som velar, och Annie Lööf som fortfarande inte ätit upp sin sko. En patetisk samling av det sämsta inom vem som kan bli partiledare.

Jag tycker M ihop med SD skulle vara det enda alternativet för att styra Sverige i rätt riktning.

Personligen så känner jag en viss oro när det gäller Kristersson. Stureplansmoderaterna är inte av samma kaliber som partiets gräsrötter på landsbygden.
Hanif Bali i all ära men tack och lov att M har folk som Sonesson i sitt led.

Strax före och efter senaste valet så finns två intressanta SIFO undersökningar. En stor majoritet av M's väljare ville se ett samarbete med SD. Strax efter valet så hade den gruppen ökat ytterligare. Det var enbart KD's väljare som hade en större majoritet som ville samarbeta med SD (typ 85-87%).
T.o.m.hälften av L's väljare ville se ett samarbete med SD strax efter senaste valet.
Där har vi den politiska "realiteten" eller hur man nu skall uttrycka det?

Min personliga tolkning är att det på högersidan finns en stor majoritet av väljare som med ljus och lykta, ja kanske t.o.m. med desperation, söker efter ett trovärdigt regeringsalternativ.

L har fullkomligt tappat det. Partiet har i de närmaste tömts på de 50% väljare som ville se ett samarbete med SD. Jag tror även att dessa "SD-vänliga" L-väljare vädrade morgonluft när Sabuni gick ut hårt för att vinna partiledarvalet. Men när Sabuni sedan blev vald och tvingades in i ledet av Stureplansliberalerna så tömdes L på dessa väljare.

En mycket stor majoritet av gräsrötterna på högersidan har sedan senaste valet insett att SD krävs för att skapa ett trovärdigt regeringsalternativ. Nu gäller det för M och KD att skicka ut de rätta signalerna för att inte göra dessa gräsrötter förbannade samtidigt som man inte tappar känsliga marginalväljare, d.v.s. minoriteten väljare som inte ser SD-samarbete som ett bra alternativ.

Kristersson med Stureplansmoderaterna har inte något val, det är gräsrötterna och "landsortspolitiker" som Sonesson som visar vägen. Om M inte kommer att presentera ett trovärdigt regeringsalternativ väl innan det kommande valet så tror jag att partiet kommer att lida stort.

Jag kan självklart ha fel men jag tror att vi nu får se hur ett trovärdigt regeringsalternativ på högersidan håller på att mejslas ut? Kristersson sänder ständigt upp testballonger, flyttar fram positionen, ny testballong, ny förflyttning.....närmare SD.
2021-03-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Personligen så känner jag en viss oro när det gäller Kristersson. Stureplansmoderaterna är inte av samma kaliber som partiets gräsrötter på landsbygden.
Hanif Bali i all ära men tack och lov att M har folk som Sonesson i sitt led.

Strax före och efter senaste valet så finns två intressanta SIFO undersökningar. En stor majoritet av M's väljare ville se ett samarbete med SD. Strax efter valet så hade den gruppen ökat ytterligare. Det var enbart KD's väljare som hade en större majoritet som ville samarbeta med SD (typ 85-87%).
T.o.m.hälften av L's väljare ville se ett samarbete med SD strax efter senaste valet.
Där har vi den politiska "realiteten" eller hur man nu skall uttrycka det?

Min personliga tolkning är att det på högersidan finns en stor majoritet av väljare som med ljus och lykta, ja kanske t.o.m. med desperation, söker efter ett trovärdigt regeringsalternativ.

L har fullkomligt tappat det. Partiet har i de närmaste tömts på de 50% väljare som ville se ett samarbete med SD. Jag tror även att dessa "SD-vänliga" L-väljare vädrade morgonluft när Sabuni gick ut hårt för att vinna partiledarvalet. Men när Sabuni sedan blev vald och tvingades in i ledet av Stureplansliberalerna så tömdes L på dessa väljare.

En mycket stor majoritet av gräsrötterna på högersidan har sedan senaste valet insett att SD krävs för att skapa ett trovärdigt regeringsalternativ. Nu gäller det för M och KD att skicka ut de rätta signalerna för att inte göra dessa gräsrötter förbannade samtidigt som man inte tappar känsliga marginalväljare, d.v.s. minoriteten väljare som inte ser SD-samarbete som ett bra alternativ.

Kristersson med Stureplansmoderaterna har inte något val, det är gräsrötterna och "landsortspolitiker" som Sonesson som visar vägen. Om M inte kommer att presentera ett trovärdigt regeringsalternativ väl innan det kommande valet så tror jag att partiet kommer att lida stort.

Jag kan självklart ha fel men jag tror att vi nu får se hur ett trovärdigt regeringsalternativ på högersidan håller på att mejslas ut? Kristersson sänder ständigt upp testballonger, flyttar fram positionen, ny testballong, ny förflyttning.....närmare SD.

Jag håller med dig om analysen. Verkligheten har nått Stureplan också. Folk vill bara inte erkänna att de hade fel och lägger ansvaret på Kristersson. De vill ha sina klockor ifred, och slippa slöddret. Jag har stor respekt för Kristersson, nu när partiledarna för KD, L, och C, positionerat sig och visat färg. Det kan vi tacka Jomshof för.

Kristersson visste mer om dessa maktgalna käringar än vi medborgare kunnat ana. Jag och flera väljare har varit förvirrade och lurade, gång på gång. Kristersson har avvaktat, och kanske haft på känn att det varit för tidigt att utlova konstellationer efter valet?

Att gå ut med Ebba Busch nu, innan hennes sjaskiga husaffär är utredd, vore dårskap. Man visar vem man är genom vem man har med att göra. Ebba Busch kanske inte ens är kvar om hon försätter kriga mot en åldring 81 år, med kognitiva svårigheter.

Ebba Busch omdöme har brustit under Pandemin, först genom sitt leverne på Stureplan, och sedan med allvarliga anklagelser om regeringen, där hon använt ord som berått mod, utan att ta fullt ansvar för detta påstående. Ett påstående som hon inte följer upp, när det är en anklagelse om folkrättsbrott. Nu framstår hon som en person som faktiskt påpekar detta vidriga som skett med höga dödstal och ingen individuell vård, men hon låter det passera. Hon inser det inte själv, för hon bara låter munnen gå, utan att veta vad hon pratar om.
2021-03-14, 11:26
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Haha. Tror ni på riktigt att SD låter sig skrämmas av ett afs på 0,3 procent?

SD kommer inte hålla på och bli lika radikala som AfS. Man kommer köra samma spår eftersom det ger utdelning. Hellre tar man allmänna väljare från S och M än att kämpa med näbbar och klor för etnonationalister.

Hur ska man få väljare från S och M när man nu förlorar väljare till just M med den här taktiken? AfS är på blygsamma 0.5-1% just för att SD sköter sitt jobb bra.

Men om man börjar göra deras väljare besvikna och partiet splittras så kommer AfS växa. Tror inte de bryr sig om min röst men jag är medlem och har röstat SD flera val, att jag väljer soffan eller AfS kanske inte skrämmer dom men om flera gör det lär göra det.

Om SD lägger sitt platta för M kommer SD minska till fördel för M. Vad har SD för syfte i riksdagen om M tar över deras plats hos gemene svensk?

Moderaternas taktik är nu att ett val få makten och gå med på viss restriktiv invandring och döda SD som parti. Sen när de försvunnit kan man sakta återgå till globalismen igen.

Säger inte att jag ska rösta AFS, men om SD går den här vägen tillmötes utan plats i en regering ser jag inget syfte på att rösta. Vi kommer få M/KD och globalism light utan någon som helst riktning mot mer nationalism.
Senast redigerad av Haddock93 2021-03-14 kl. 11:31.
2021-03-14, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hur ska man få väljare från S och M när man nu förlorar väljare till just M med den här taktiken? AfS är på blygsamma 0.5-1% just för att SD sköter sitt jobb bra.

Men om man börjar göra deras väljare besvikna och partiet splittras så kommer AfS växa. Tror inte de bryr sig om min röst men jag är medlem och har röstat SD flera val, att jag väljer soffan eller AfS kanske inte skrämmer dom men om flera gör det lär göra det.

Om SD lägger sitt platta för M kommer SD minska till fördel för M. Vad har SD för syfte i riksdagen om M tar över deras plats hos gemene svensk?

Moderaternas taktik är nu att ett val få makten och gå med på viss restriktiv invandring och döda SD som parti. Sen när de försvunnit kan man sakta återgå till globalismen igen.

Säger inte att jag ska rösta AFS, men om SD går den här vägen tillmötes utan plats i en regering ser jag inget syfte på att rösta. Vi kommer få M/KD och globalism light utan någon som helst riktning mot mer nationalism.
Men herregud. Du kan ju inte lita blint på opinionsmätningar. Att M lyckats hoppa från 19,8 till 22-23 beror ju enbart på liberala stödröster i stort som återvänt till moderaterna. Och om du på allvar tror att SD kommer få 18 procent, det vill säga en ökning på 0,5-1 procent så får det stå för dig. Min uppfattning är att SD är grovt underskattade som i valen 2010 och 2014. Då var det minsann 4,1 respektive 10 procent som man skulle få när verkligheten blev 5,7 och 12,9. Eftersom SD sannolikt tar runt 1,5 procent från S och 1,5 från M så är jag säker på att SD kommer få minst 20 procent, någonstans mellan 20-21. Ett sådant valresultat har alltid varit det mest realistiska även om opinionsundersökningarna för ett och ett halvt åt sedan gav SD 22-24 procent. Om det är som du säger att M tar en massa väljare från SD så hade M legat på omkring 25-26 i opinionen inklusive återvändande liberala stödröster. Inte heller kan man förvänta sig att SD ska ta 5 procent från M som innan när M har ändrat sin retorik även om det skulle vara på låtsas. Men din lösning att man ska ta afs för givet och som lösning är ju en urbota dum strategi. Det viktigaste är att SD når 20 procents-stadiet och bygga vidare på det.

AfS är inte på 0,5-1 procent. De övriga partierna har tillsammans runt 1 procent och där inrymmer flera olika partier utanför riksdagen. Ett realistiskt valresultat för afs är 0,5-0,7 vilket återigen skulle vara ett uselt valresultat.

Varför skulle SD splittras? Det är det mest enade partiet?

Din lösning att välja soffan eller rösta afs vore helt kontraproduktivt.

Om SD lägger sig platta inför M återstår att se. Men att som du inte rösta SD ger deras förhandlingsutrymme sämre förutsättningar.

Vi får se om SD går all in efter valet 2022 och kräver en och annan ministerpost. För det första måste M/KD/SD få majoritet. Jag tror SD kommer våga förhandla hårt mot hårt. Kom ihåg att Åkesson och grabbarna är vanliga gubbar som egentligen inte ens vill hålla på med politik. De vet hur vanligt folk tänker och agerar som dessa också. Men dom är smarta som inte ställer direkta ultimatum ett år innan valet.
Senast redigerad av loal 2021-03-14 kl. 11:56.
2021-03-14, 17:48
Medlem
Jag ser det som helt orimligt att SD bara skulle hamna på runt 18% nästa val. Efter deras topp på 25% Dec 2019 tror jag de har mycket potential till att öka till sådana nivåer igen. Dock tror jag Alexander Bard helt är ute och cyklar när han tror att SD kommer gå upp till 30% valet 2022. Bard har ofta mycket vettigt att komma med, men han överskattar SD extremt mycket såsom alla gjorde valet 2018.

Länk: https://youtu.be/uRGEqiPlhfI?t=121
2021-03-14, 22:55
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu1
Jag ser det som helt orimligt att SD bara skulle hamna på runt 18% nästa val. Efter deras topp på 25% Dec 2019 tror jag de har mycket potential till att öka till sådana nivåer igen. Dock tror jag Alexander Bard helt är ute och cyklar när han tror att SD kommer gå upp till 30% valet 2022. Bard har ofta mycket vettigt att komma med, men han överskattar SD extremt mycket såsom alla gjorde valet 2018.

Länk: https://youtu.be/uRGEqiPlhfI?t=121

Som det ser ut idag har moderaterna en tydlig uppåtgående trend medans SD har en tydlig nedåtgående.
Denna måste brytas annars hamnar du nog i bästa fall runt 15-16%.
Lägg därtill smutskastningskampanjen med ökad styrka i 1,5 år till med samtliga huvudaktörer (S DN SVT expressen Aftonbladet). Jomshofs uttalande kommer att användas lika många gånger som Björns Söders om judar har gjort.
Hultqvist har redan lagt till den på sin knögliga lapp.
Tror ni verkligen att den konflikträdda svensken står emot?
Finns en orsak att Mc Donalds säljer flest hamburgare och att YES är det enda diskmedelsmärke man känner till.
Matas du tillräckligt med detta kan de flesta inte stå emot.
Detta har inte funkat förut säger ni. Men enda sättet att bryta detta är att alternativmedia fångar fler personer som bara konsumerar MSM idag.
2021-03-14, 23:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja barn/äldre/jämställhetsminister.
Det är ju något SD brinner för!

Det är därför SD inte vill ha det till varje pris, skall de ha någon minister så är migrationsminister den första M får släppa ifrån sig.

Citat:
Nu är kristersson öppen för avtal. Förstår dock inte hans besatthet med att inte ge SD ministerposter. S var öppna med C och L om att ge ministerposter i och med jöken men C och L sa nej. S ger gladeligen ministerposter till MP och MP krävde att få sitta i regering. Varför är M inte lika mottaglig? Om SD inte får ministerposter kan det bli slutet för partiet, som när DF minskade och venstre/socialdemokratiet tog all cred för genomförd DF politik.

Som några varit inne på så är det ju en gradvis normalisering från Ms sida som egentligen pågått sedan Reinfeldt avgick. Det M säger nu var uteslutet för 1 år sedan, innan valet 2018 skulle M bara ta "passivt stöd" från SD.

En av mina käpphästar är ju hur vi i SD radikaliserar Ms väljare och även de moderata förtroendevalda. Det är det vi ser nu i praktiken. Det är meta-politiken i det hela hur vi driver övriga partier i vår riktning samtidigt som vi blir normaliserade för samarbete. Tänk på att i december 2014 ingicks DÖ där alla andra sju riksdagspartier samarbetade i någon sorts samlingsregering med enda syfte att frysa ute SD. Det blev den allt överskuggande politiken för alla. Då var det partier motsvarande 87 % av väljarkåren som stod för det. Idag med Ls svaga vändning är det bara 49 % av väljakåren och i OU ungefär det samma. Paradigmskiftet i svensk politik som vi arbetar för närmar sig.

Jag kan inte tillräckligt om dansk politik för att uttala mig, men om sjupartiet började agera som i Danmark så gör det inget om SD skulle tappa stöd. Jag tror dock inte att vi försvinner, vår hårda kärna av väljare vet att det är SDs förtjänst om sju-partisterna börja ändra sig. Vi är också en stor folkrörelse med över 30 000 medlemmar, kulturförening, tankesmedja, motorförening. Vi har vår egen media och inflytande över alternativmedia. Nu kanske DF var likadana men det vet jag inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in