Citat:
Jag ser vart du vill komma, och det kan leda till att många småpartier försvinner och förlorar sina positioner som utpressningspartier.
Risken finns nu att vi inte kommer ha ett borgerligt block med SD som inflytande. Det nya politiska landskapet kan resultera i att M och S går ihop i en slags samligsregering för att lösa alla problem pragmatiskt, där vi blir tvingade att leva med ett demokratiskt underskott. Det blir färre partier, både bra och dåligt.
Risken finns nu att vi inte kommer ha ett borgerligt block med SD som inflytande. Det nya politiska landskapet kan resultera i att M och S går ihop i en slags samligsregering för att lösa alla problem pragmatiskt, där vi blir tvingade att leva med ett demokratiskt underskott. Det blir färre partier, både bra och dåligt.
Vad du tar upp är både intressant och viktigt.
Du kommer ihåg när Sabuni tog upp striden om partiledarplatsen. Hennes retorik fick ibland SD att se veka ut. Och mätningarna visade att en majoritet av L's väljare ville ha henne (gräsrotsliberalerna!)
Och om jag inte missminner mig så fick L 6% i någon mätning så förhoppningarna var mycket stora (och speciella) vad det gäller L's framtid inom Svensk politik.
När hon sedan hade valts och blivit en del av den liberala verkligheten så fick hon vackert ställa in sig i Stureplansliberalernas led.
Vad Sabuni sa och säger efter att ha blivit vald är helt enkelt något som ligger långt ifrån vad hon förde fram för att bli vald. Och där tror jag att L tappade sina högerväljare till förmån för f.f.a. M.
Jag tror att det på "högersidan" finns en majoritet med väljare som med ljus och lykta söker ett trovärdigt regeringsalternativ.
Samt, jag tror att det från väljarna idag finns ett krav på att partierna skall sluta att hyckla och istället i god tid redovisa vilket trovärdiga regeringsalternativ man kommer att gå till val med?
Skulle M andas samarbete med S så blir det massflykt till SD. Skulle SD andas "dörrmatta" så blir det kanske sofflocket?
KD har inte något annat val utan måste ta skeden i vacker hand.
C har redan gjort klart att det blir ett samarbete med S. Löfven har redan prisat samarbetet med C. V kommer med all säkerhet att stödja S/C för att försäkra sina väljare att det är bättre än en "SD regering", osv.
L är redan politisk historia och C/S med V-stöd kommer att marginalisera MP. Jag tror t.o.m. att C kommer att få en del MP-väljare tack vare sitt "anti-SD-kort". C kommer inte att ha några problem med att ingå i en regering som har V's välsignelse då allt är bättre än SD.
Kanske jag är lite tokig men jag tror t.o.m. att man kan säga att majoriteten av väljarna tvingar partierna tillbaka till den traditionella blockpolitiken.
Och jag tror vidare att vi nu har en spännande period framför oss då vänster och högerblocken mejslar ut trovärdiga regeringsalternativ samtidigt som kampen om marginalväljarna sker.